Wifi valt tegen ondanks access point en repeater

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutsor
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-11-2024
He Tweakers!

Ik ben een complete noob als het aankomt op verbindingen.
Dat gezegd te hebben zou ik graag jullie advies willen.
Ik heb de TP-Link TL-WR1043ND nou al een enige tijd i.c.m. glasvezel van Caiway 300Mbit/s.
Ik haal slechts 70Mbit/s via deze router en op de eerste verdieping is het helemaal ruk.
Alles is standaard en de router staat centraal in het huis (in de meterkast)
Dus ik heb deze week de TP-Link RE450 gehaald als repeater, maar nu heb ik soms geen verbinding met via mijn macbook of iphone.
Ik betaal elke maand bijna 60 euro voor het abonnement dus ik wil ook graag de snelheden halen.
Als ik nu een beest van een router haal bijvoorbeeld de TP-LINK ARCHER C5400 zou dat de oplossing zijn? of ligt het aan de instellingen? of firmware ?
Ik heb er totaal geen kaas van gegeten.....

even wat product info

TP-LINK RE450:

Wifi-standaard
Wireless AC, Wireless N, Wireless G
Wifi-banden
Simultaneous dual-band
Wifi-snelheid 2,4 GHz
450 Mbit/s
Wifi-snelheid 5 GHz
1300 Mbit/s
WLAN-beveiliging
WPA2, WPA, WEP
Externe antennes
Ja
Verwisselbare externe antennes
Nee
Bedraad netwerk

Netwerkaansluiting
Ja
Ethernetsnelheid
Gigabit Ethernet (1000 Mbps)

TP-LINK TL-WR1043ND:

Wifi-standaard
Wireless N, Wireless G
Wifi aan/uit-knop
Nee
Signaaluitzending
Omnidirectioneel
Wifi ingebouwd
Ja
Aantal wifi-antennes
3
Type antenne connector
RP-SMA Male
MIMO
Ja
MU-MIMO
Nee
Wifi-banden
Single-band (2.4 GHz)
Wifi-snelheid 2,4 GHz
450 Mbit/s
Automatisch wisselen naar mobiele data
Nee
Type dataverbinding
Geen
Simkaartslot
Nee
Gebruiksduur
Netstroom
Wifi Direct
Nee
Aantal externe antennes
3

TP-LINK ARCHER C5400:

Draadloos LAN (WLAN)

Wifi-standaard
Wireless AC, Wireless N, Wireless G
Wifi aan/uit-knop
Ja
Signaaluitzending
Omnidirectioneel
Wifi ingebouwd
Ja
Aantal wifi-antennes
8
Type antenne connector
RP-SMA Female
MIMO
Ja
MU-MIMO
Ja
Wifi-banden
Simultaneous tri-band
Wifi-snelheid 2,4 GHz
1000 Mbit/s
Wifi-snelheid 5 GHz
2167 Mbit/s
Automatisch wisselen naar mobiele data
Nee
Type dataverbinding
Geen
Simkaartslot
Nee
Gebruiksduur
Netstroom
Wifi Direct
Nee
Aantal externe antennes
8

Alvast bedankt :D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutsor
tips?

[ Voor 99% gewijzigd door ewoutsor op 24-11-2017 16:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:15
Een beetje geduld zou fijn zijn.. Om nou 6 minuten na het aanmaken van het topic meteen zelf weer erop te reageren is een beetje overdreven.

Werkt je bekabelde verbinding wel gewoon naar behoren? Dus is het alleen met WiFi dat je niet de beloofde snelheid haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Reviews lezen?

Zelfs als semi-pro haal ik op een 1300Mbit 5GHz WiFi " maar" 400Mbit verbinden en dan gemeten "maar" 281Mbit bruikbare bandbreedte.

Dikke router zegt niks; een normale meting en deductief troubleshooten des te meer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WDHBGS
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-05 13:25
Hangt je repeater wel op een plek waar je nog voldoende signaal van de router hebt?

Zo nee, dan kun je de repeater verplaatsen waardoor je op de eerste verdieping hopelijk een stabieler signaal heb, maar daar wordt het natuurlijk niet sneller van dan 70 Mbit/s. Daarvoor zal je echt moeten kijken maar een nieuwe router, of een zgn. custom firmware op je router zetten, waarna je veel meer instellingen dan nu kunt tweaken voor de beste performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutsor
upload zit boven de 100Mbit/s , en download zit op max 70Mbit/s.
firmware op de router is up-to-date.

Maar 300Mbit/s op een router halen is dus ano 2017 nog steeds nauwelijks mogelijk.... ik bedoel ik denk dat 90% op een draadloos netwerk zit en had eigenlijk wel verwacht dat er na 2014 er inmiddels wel routers waren die glasvezel waar kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:16
ewoutsor schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:33:
upload zit boven de 100Mbit/s , en download zit op max 70Mbit/s.
firmware op de router is up-to-date.

Maar 300Mbit/s op een router halen is dus ano 2017 nog steeds nauwelijks mogelijk.... ik bedoel ik denk dat 90% op een draadloos netwerk zit en had eigenlijk wel verwacht dat er na 2014 er inmiddels wel routers waren die glasvezel waar kunnen maken.
Wat voor apparaat zit er aan de andere kant, waar test je mee? Hoeveel netwerken zitten er in je buurt? Wat zit er tussen jou en je router (muren, vloeren etc), waar is je router geplaatst? Hoeveel geld wil je er aan kwijt? Wat werkt er nu niet dat met een snellere verbinding wel zou werken? Wat verwacht je te bereiken?

Iets meer info zou leuk zijn. Zomaar een dure router neer kwakken is zelden dé oplossing. Als je laptop een brak WiFi-kaartje heeft heb je nog niks gewonnen.

Ik haal effectief wel rond de 300-350 Mbit (UAP-AC-pro op een MacBook pro 2017), maar wanneer ik veel of grote bestanden over ga zetten gaat ie gewoon aan de kabel (denk aan >30 GB), behalve als t op de achtergond kan en ik tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutsor
-1 ipad, 2 iphones , 2 macbooks maken hier gebruik van het netwerk
-heb 4 andere netwerken in de buurt,
-Heb de router in de hal in de meterkast (zit 1 muur tussen naar de woonkamer)
-Ik betaal nu 60 euro per maand, liever 1x goed inversteren dan betalen wat je niet haalt.

Router instellingen:
- 11 BGN mixed (heb 11 bg mixed geprobeerd )
- 40 MHZ (heb 20mhz geprobeerd)
- Kanaal 9 (heb anderen geprobeerd)

Ik weet dat de meterkast niet echt de best spot is om een router neer te zetten (koperen buizen etc)
het probleem is, ik heb geen kruipruimte of andere internet aansluiting dus kan geen kabel onder de grond door trekken om de router in de woonkamer te plaatsen.

[ Voor 25% gewijzigd door ewoutsor op 24-11-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:16
ewoutsor schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:14:
-1 ipad, 2 iphones , 2 macbooks maken hier gebruik van het netwerk
-heb 4 andere netwerken in de buurt,
-Heb de router in de hal in de meterkast (zit 1 muur tussen naar de woonkamer)
-Ik betaal nu 60 euro per maand, liever 1x goed inversteren dan betalen wat je niet haalt.

Router instellingen:
- 40 MHZ (heb 20mhz geprobeerd)
- Kanaal 9 (heb anderen geprobeerd)

Ik weet dat de meterkast niet echt de best spot is om een router neer te zetten (koperen buizen etc)
het probleem is, ik heb geen kruipruimte of andere internet aansluiting dus kan geen kabel onder de grond door trekken om de router in de woonkamer te plaatsen.
Die 4 andere netwerken, welke kanalen zitten die? Aangezien je in de 2.4 band maar 3 "echt" vrije kanalen heb, kies voor 1, 6 of 11, bij voorkeur kanalen waar je buren niet op zitten of anders het zwakste signaal. Ga er in ieder geval zo ver mogelijk vandaan qua instellingen. Ga terug naar 20 MHz. Dat zijn de begin-stappen voor je huidige router. Plaats je repeater dichter bij je huidige router, als deze al een brak signaal krijgt, wordt het signaal op je devices sterker, niet beter. Hard schreeuwen betekent niet automatisch dat je goed te verstaan bent.

Voor de rest van je verhaal:
Zet uit je hoofd dat je met een 2.4 GHz veel meer dan 100 Mbit gaat halen. Aan de andere kant zul je met een 5 GHz netwerk een hogere snelheid kunnen halen, hou er echter wel rekening mee dat 5GHz slechter door muren en vloeren heen komt.

Als er tussen je meterkast en de kamer alleen een muurtje zit, zou je er met een gaatje boren en een kabel al zijn, dit geldt ook voor een goede verbinding boven, als je de mogelijkheid hebt, trek altijd een kabel.

Als je overal snel en goed draadloos internet wil, houdt dit 9 van de 10x in dat je kabels moet gaan trekken en meerdere Accespoints zult moeten plaatsen. Of dit kan en je t geld er voor over hebt is aan jou, vandaar dat ik ook vroeg naar je use-case. Op mijn balkon heb ik bijvoorbeeld een lagere snelheid, maar voor een beetje casual internetten volstaat dit meer dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat ja.

Je apparaten zijn low-spec WiFi-ac (5GHz), je heb een verouderde high-end WiFi-n (2.4GHz) apparaat. Dat is geen denderede combo. Om het beste uit de apparaten te halen heb je WiFi-ac en dus 5GHz nodig, maar dat hoeft geen al te hoge spec te hebben want 4x4 oid is totaal overkill op al die telefoons en tablets die maar 1x1 kunnen.

Een enkele AP gaat ongeacht locatie ws je huis niet dekken, als het met 2.4GHz al niet lukt gaat het met 5GHz zeker niet, je gaat dus minimaal twee nodig hebben.

Nu, dit is puur een WiFi-verhaal. De WR1043ND is (zolang het geen v1 is) perfect in staat om bedraad >900Mbps te routeren. Het is dus niet nodig een andere router te kopen, je hebt alleen twee nieuwe Access Points (AP's) nodig. Dat scheelt in de kosten en maakt dat je ze ideaal kunt plaatsen (ipv in de meterkast of achter de TV waar de router geheid staat). Zelfs de duurste router kan niet door zware vloeren heen, twee competente AP's op de juiste plek verslaan altijd een ultra-high-end geval op de verkeerde.

Voordelige keus:
2x KPN "WiFi Versterker", EUR 50/stuk 3x3 MiMo en DFS support, maar geen roaming features (om te zorgen dat je niet blijft 'hangen' op de verkeerde) en geen centraal management (dus je moet zelf alles instellen op de twee apart en zorgen dat je niet jezelf overlapt oid)

Beste koop:
2x Ubiquiti UniFi UAP AC Lite, EUR 70/stuk 2x2 MiMo en DFS support, maar ook een paar simpele maar effectieve technieken om te zorgen dat je niet bijft plakken, en management via een cloud app zodat je maar op een plek instellingen hoeft te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 24-11-2017 20:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ewoutsor schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:14:
Router instellingen:
Zoals @gastje01 en @dion_b aangeven; je gebruikt verouderde/oudere routing-hardware en dat is je bottleneck.

Subtiel gezegd, de G-band vond ik stabiel en rap genoeg toen de implementatie eindelijk rond was. N-band is echt een drama, vind ik persoonlijk en daar heb ik thuis ook aardig op lopen vloeken. Toen AC eindelijk verkrijgbaar was, heb ik er een smak geld tegenaan gegooid voor zowel router & AP's maar ook bijbehorende netwerkkaarten. Wat een verademing!!!

Zoals ik eerder postte; elke client kan thuis verbinden met 400Mbit op 5GHz; hier in huis meerdere laptops, meerdere smartphones, meerdere tablets en alles verbindt binnen 3 seconden met de WiFi, valt nooit weg en door goede QoS (tussen WiFi en wired) alsmede een custom router-firmware, kan ik mijn 500/500 van KPN helemaal volledig benutten zonder enige "merkbare" hapering.

Maak desnoods even een schets en een goede beschrijving van je huis/verdieping/etc. Mogelijk kunnen we dan meedenken of je echt ergens 1 kabel doorheen moet prikken of dat je met goede/betere repeaters ook een mooi dekkend netwerk kan aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:27:
[...]

Zoals @gastje01 en @dion_b aangeven; je gebruikt verouderde/oudere routing-hardware en dat is je bottleneck.
Um nee, de router zelf is prima, het is de verouderde WiFi die erop geplakt is dat tekort schiet.
Subtiel gezegd, de G-band vond ik stabiel en rap genoeg toen de implementatie eindelijk rond was. N-band is echt een drama, vind ik persoonlijk en daar heb ik thuis ook aardig op lopen vloeken.
WiFi-g en WiFi-n maken toch echt gebruik van dezelfde (2.4GHz) band n kan ook 5GHz volgens spec, maar support is zeldzaam. Ook bij slecht signaal presteert n beter dan g. Waarom heb je zoveel slechtere ervaringen? Simpelweg doordat toen WiFi-g gangbaar was, bijna niemand WiFi gebruikte, dus die 2.4GHz band was nog volop vrij bruikbaar. Tegen de tijd dat WiFi-n mainstream werd, zat jan en alleman op WiFi, en voor >95% in de 2.4GHz. Dus diezelfde band is gewoon vol geraakt. Zo simpel is het - en je kunt er nagenoeg niets aan doen, dus overstappen naar 5GHz (of straks 60GHz als de 5GHz vol raakt) is de enige oplossing.
Toen AC eindelijk verkrijgbaar was, heb ik er een smak geld tegenaan gegooid voor zowel router & AP's maar ook bijbehorende netwerkkaarten. Wat een verademing!!!

Zoals ik eerder postte; elke client kan thuis verbinden met 400Mbit op 5GHz; hier in huis meerdere laptops, meerdere smartphones, meerdere tablets en alles verbindt binnen 3 seconden met de WiFi, valt nooit weg en door goede QoS (tussen WiFi en wired) alsmede een custom router-firmware, kan ik mijn 500/500 van KPN helemaal volledig benutten zonder enige "merkbare" hapering.
Let wel op dat custom firmwares doorgaans de packet processors van de routers niet kunnen gebruiken (ivm proprietary drivers waar de custom firmwarebouwers geen toegang toe hebben) en dus veel meer in software doen. Een custom firmware zal daarom vrijwel altijd een lagere maximale throughput hebben dan een stock firmware. Hoeveel hangt af van wat voor CPU in zo'n apparaat zit. Soms is het dag en nacht (900Mbps stock, 100Mbps custom), soms maar een nuance (900Mbps stock, 750Mbps custom). Als je 500Mbps haalt zit je iig goed, maar let op dat dat niet overal met custom firmware zo zal gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@dion_b Mwhoa, de actuele status van de WR1043ND volgens de Pricewatch, is dat dat ding maximaal 7 jaar oud is en met enige doorvragen/zoeken, is het wel duidelijk dat de gebruikte hardware ook debet kan zijn aan het wel/niet halen van 300Mbit WAN-LAN en de routing/transmissie daarvan.

Zoals je terecht aangeeft; de band is hetzelfde maar zonder inzicht in de health/performance van de router, is het voor ons beiden prijsschieten op oplossing/oorzaak anders dan adviseren dat er aanvullende apparatuur ingezet kan/zal moeten worden om de 300Mbit WAN goed te kunnen benutten.

Mijn meningen, tot zover, zijn gebaseerd op het gebruikt van een DLink 655, daarna een Asus 66U en tegenwoordig een 68U (als router). Ik draai op de Asus-range al jaren custom firmwares en mijn mening/ervaring is dat de CPU's aanzienlijk minder zwaar belast worden. Dit spreekt tegen wat jij in de laatste alinea aangeeft maar het ligt wel (iets) meer in lijn met de keuze van meerdere Tweakers om WRT-afgeleide firmwares te gebruiken. Als ik mijn netwerk maximaal belast (wired en wireless tegelijk, zowel LAN als WAN), schiet de dual-coe CPU van de 68U naar net aan 30% (Merlin, laatste public release).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:54:
@dion_b Mwhoa, de actuele status van de WR1043ND volgens de Pricewatch, is dat dat ding maximaal 7 jaar oud is en met enige doorvragen/zoeken, is het wel duidelijk dat de gebruikte hardware ook debet kan zijn aan het wel/niet halen van 300Mbit WAN-LAN en de routing/transmissie daarvan.
Dat is dus het verhaal tussen de v1 en de rest (v2-v4 ondertussen)
Zoals je terecht aangeeft; de band is hetzelfde maar zonder inzicht in de health/performance van de router, is het voor ons beiden prijsschieten op oplossing/oorzaak anders dan adviseren dat er aanvullende apparatuur ingezet kan/zal moeten worden om de 300Mbit WAN goed te kunnen benutten.
Valt best mee. We weten de apparaten en dat zijn allemaal dingen die het van hun 1x1 of hooguit 2x2 WiFi-ac moeten hebben. Dan moet je die enkele physical stream zo snel mogelijk krijgen, en dat doe je met WiFi-ac.

Verder weten we dat een enkele AP niet het hele huis dekt, dus minstens twee nodig. Ik zie niet zo 1-2-3 in welke bijkomende informatie nodig zou zijn om tot een betere conclusie te komen. Enige dat we niet weten is de toestand van z'n bedrading, maar daar kunnen we kort over zijn: om 300Mbps draadloos te halen moeten de AP's dat ook bedraad kunnen halen en dat vereist gewoon Ethernet. Als het er nog niet ligt zal hij het moeten (laten) leggen.
Mijn meningen, tot zover, zijn gebaseerd op het gebruikt van een DLink 655, daarna een Asus 66U en tegenwoordig een 68U (als router). Ik draai op de Asus-range al jaren custom firmwares en mijn mening/ervaring is dat de CPU's aanzienlijk minder zwaar belast worden. Dit spreekt tegen wat jij in de laatste alinea aangeeft maar het ligt wel (iets) meer in lijn met de keuze van meerdere Tweakers om WRT-afgeleide firmwares te gebruiken. Als ik mijn netwerk maximaal belast (wired en wireless tegelijk, zowel LAN als WAN), schiet de dual-coe CPU van de 68U naar net aan 30% (Merlin, laatste public release).
Ha, Asus met Merlin. Dat is een heel specifieke corner case waar m'n verhaal niet opgaat omdat Asus zelf de nodige binary blobs beschikbaar stelt voor Merlin waardoor het wel met de packet processor kan werken. Helaas een vrij unieke situatie, als je 'gewoon' DD-WRT danwel OpenWRT danwel LEDE erop zou draaien zou het een ander verhaal zijn, en het verhaal waar mensen met nagenoeg alle non-Asus routers toe veroordeeld zijn. Het gaat in ieder geval op voor die WR1043ND.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutsor
Dankje allen voor de hulp en mee denken!!!!, toch ga ik denk denken aan een andere router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:16
ewoutsor schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:03:
Dankje allen voor de hulp en mee denken!!!!, toch ga ik denk denken aan een andere router.
Dan wachten wij wel op je volgende topic. Waarschijnlijk iets in de strekking van: "Ik heb een nieuwe router van >€200,- gekocht maar mijn WiFi is nog steeds slecht, help!

Doe wat met de tips van gastje01 en dion_b en koop 2 of meer access points. Zomaar blind geld er tegenaan gaan smijten heeft geen zin. Dat geldt ook voor die range extender die je nu hebt; Die gaat je snelheid niet verbeteren. Sterker nog, daar wordt het alleen maar langzamer van, minder dan de helft van wat je zou halen zonder range extender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inhoudelijk is alles al gezegd. Nog wel even:
offtopic:
Ik heb de topictitel aangepast. "Graag hulp gevraagd met keuze!" is wel schreeuwerig maar zegt niets over waar de vraag over gaat. Het is onduidelijk of je nu wilt kiezen tussen een groene en rode trui, of een vakantiebestemming wil kiezen ;) Probeer ajb voortaan een topictitel te nemen die helder maakt waar het topic over gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 26-11-2017 19:50 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1