Waarom zou je ooit theorie-examen zonder extra tijd doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:06
Op de site van het CBR staat dat je voor € 10,30 extra je theorie-examen voor de auto kan doen met ongeveer 15 minuten extra tijd. Ik zie nergens staan dat dit examen alleen is voor mensen met bijv. dyslexie, het lijkt erop dat iedereen zo'n examen kan doen.

Maar waarom zou je dan ooit een examen zonder extra tijd (het 'normale' examen) doen? Extra tijd kan toch altijd handig zijn?

Zie ik hier iets over het hoofd?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Beste antwoord (via Lrrr op 24-11-2017 16:19)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je kunt het ook omdraaien: Waarom zou je ooit die extra tijd nodig hebben als je niets 'mankeert' (dyslexie, andere reden om extra tijd nodig te hebben, etc.)? :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:38

Reinier

\o/

Omdat het extra geld kost.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Omdat je het niet nodig hebt? Kost 10,30 extra op de 31,25. Daar koop ik liever een krat pils van om te vieren dat ik dan mijn theorie heb gehaald.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Maar die 10,30 is natuurlijk een schijntje op de totale kosten die je maakt voor een rijbewijs (rijlessen, praktijkexamen, etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demotje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-05-2021
zelf had ik zonder extra tijd nog genoeg over.
Daarvoor is het dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

jamy015 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:50:
Maar die 10,30 is natuurlijk een schijntje op de totale kosten die je maakt voor een rijbewijs (rijlessen, praktijkexamen, etc.)
Geef het geld vooral uit als je met een normaal examen te weinig tijd hebt. Anders is het zonde van je tijd en van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Maar omdat het maar 10,30 is maakt het niet uit dat je het uitgeeft? Voor sommige mensen is dat flink wat geld. Toen ik mijn rijexamen deed kwam ik ook niet om in het geld, en kon ik dat tientje dan wel makkelijk aan andere dingen kwijt.

Dit is net zoiets als vragen waarom mensen niet een extra verzekering hebben 'want het is maar X bedrag'

[ Voor 18% gewijzigd door Nat-Water op 24-11-2017 15:54 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je kunt het ook omdraaien: Waarom zou je ooit die extra tijd nodig hebben als je niets 'mankeert' (dyslexie, andere reden om extra tijd nodig te hebben, etc.)? :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:17
Raar dat je überhaupt extra tijd kunt kopen. Dat geeft een voordeel aan mensen die extra geld willen uitgeven. Dat klinkt zelfs als pay2win.

Persoonlijk zou ik zeggen dat als je de extra tijd nodig hebt, je niet goed genoeg voorbereid bent. Maar ik verbaas me so wie so over mensen die hier op zakken, vooral als het meermaals is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
SlaadjeBla schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:55:
Raar dat je überhaupt extra tijd kunt kopen. Dat geeft een voordeel aan mensen die extra geld willen uitgeven. Dat klinkt zelfs als pay2win.

Persoonlijk zou ik zeggen dat als je de extra tijd nodig hebt, je niet goed genoeg voorbereid bent. Maar ik verbaas me so wie so over mensen die hier op zakken, vooral als het meermaals is.
Nee, dit is bedoeld voor dyslectie, faalangst, mensen die Nederlands niet 100% machtig zijn..

Je moet nog steeds de vragen goed hebben. Dat verandert niet. Dus geen Pay2Win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zover ik mijn theorie kan herinneren, waren dit gewoon invul/choice vragen met een vaste tijd om te beantwoorden (30sec ofzo?). Met 15 minuten extra gok ik dat je dan gewoon extra tijd hebt om te antwoorden, 45 of 60 seconde ipv die 30, je hebt weinig 'extra' tijd, het is gewoon per vraag iets meer tijd.

Mocht je verder niets mankeren, zie ik niet waarom je per vraag die extra secondes zou willen hebben, je weet het antwoord, of je weet hem niet, daar gaat 20sec per vraag extra weinig in helpen.

Ik denk dat je met extra tijd juist eerder twijfel zou krijgen bij je antwoord, dat het juist een tegenovergesteld effect zou geven bij mensen die geen extra tijd 'nodig' hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 24-11-2017 15:58 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:40
SlaadjeBla schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:55:

Het CBR is overgenomen door EA. Extra tijd te koop als DLC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 19:04
SinergyX schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:57:
Zover ik mijn theorie kan herinneren, waren dit gewoon invul/choice vragen met een vaste tijd om te beantwoorden (30sec ofzo?). Met 15 minuten extra gok ik dat je dan gewoon extra tijd hebt om te antwoorden, 45 of 60 seconde ipv die 30, je hebt weinig 'extra' tijd, het is gewoon per vraag iets meer tijd.

Mocht je verder niets mankeren, zie ik niet waarom je per vraag die extra secondes zou willen hebben, je weet het antwoord, of je weet hem niet, daar gaat 20sec per vraag extra weinig in helpen.
Dit is compleet veranderd sinds juni/juli.
Je hebt nu een vaste tijd 25 minuten voor de gehele toets. Je kan vragen markeren zodat je op het einde terug kunt gaan naar de vraag. Heel raar maar wel verrekte handig omdat je niet meer hoeft te wachten tot de timer afloopt voor je naar de andere vraag kunt gaan.

Voor mijn motortheorie had ik zelfs met 15 min tijd over, de toets 2x gemaakt trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Xepos op 24-11-2017 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, in het verkeer kan je ook niet even extra tijd kopen, dus als je het voor jezelf echt goed wil doen zou ik juist géén extra tijd kopen ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
Als je als normaal, gezond persoon, die de taal machtig is al extra tijd nodig heb voor je theorie examen. Moet je dan wel deelnemen aan het verkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:43
Ik heb afgelopen maandag mijn theorie van de auto gehaald. Had nog 9 minuten over aan het einde van de toets. Dus op het gemak alle kennisvragen effe nakijken. Ik heb écht op mijn gemak gewerkt, maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
anandus schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:00:
Mjah, in het verkeer kan je ook niet even extra tijd kopen, dus als je het voor jezelf echt goed wil doen zou ik juist géén extra tijd kopen ;)
Jij krijgt in het verkeer continu schriftelijke vraagstellingen?

Iemand die langzaam leest kan prima in praktijk snel reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Xepos schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:59:
[...]

Dit is compleet veranderd sinds juni/juli.
Je hebt nu een vaste tijd 25 minuten voor de gehele toets. Je kan vragen markeren zodat je op het einde terug kunt gaan naar de vraag. Heel raar maar wel verrekte handig omdat je niet meer hoeft te wachten tot de timer afloopt voor je naar de andere vraag kunt gaan.

Voor mijn motortheorie had ik zelfs met 15 min tijd over, de toets 2x gemaakt trouwens.
Ah, dat wist ik niet, voor mij was het alweer 7 jaar geleden en dat was toen al compleet anders dan daarvoor :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:42
Had persoonlijk voor mijn theorie een heleboel tijd over.
De 1e vraag had ik verkeerd omdat ik niks had ingevuld. Was nog niet gewend aan het tempo. Gelukkig de rest van de vragen wel op snelheid ingevuld.

Dit had ik eerder thuis wel zitten oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

nickertNL schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:58:
[...]

Als je een reclame bekijkt dan krijg je een extra leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Bedankt voor de antwoorden iedereen. De reden waarom je het zonder extra tijd zou doen is dus dat het 'normaal gezien' (d.w.z. zonder dyslexie of andere oorzaak) niet nodig is, als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
nickertNL schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:58:
[...]

Volgend jaar als DLC kun je de vragen in je eigen kleur lezen 8)7 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
jamy015 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:18:
Bedankt voor de antwoorden iedereen. De reden waarom je het zonder extra tijd zou doen is dus dat het 'normaal gezien' (d.w.z. zonder dyslexie of andere oorzaak) niet nodig is, als ik het goed begrijp.
Mijn tip: train goed op snel lezen en situaties bekijken en dus ook snel antwoorden. Bij diverse theorielesboeken zaten vroeger ook online oefenmethodes en die gingen op tijd en dat waren oude vragen van echte examens vaak. Als je dan die tijd red zit je vaak wel goed met de tijd tijdens het echte examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 12:59
jamy015 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:18:
Naar mijn idee heb je de extra tijd inderdaad niet nodig.
Toen ik mijn examen deed (8 jaar terug) kwam eerst de vraag in beeld vervolgens werd de vraag opgelezen + de mogelijke antwoorden opgelezen en daarna kreeg je nog eens de tijd om te antwoorden.

Ik had ik de tijd dat het oplezen nog bezig was de vraag al gelezen + de antwoorden en kon dus direct drukken zodra je tijd inging.
Volgens mij kon je ook niet je antwoord aanpassen!? Dus ook daarvoor heb je de tijd niet nodig.

Dus de vraag omdraaien lijkt me beter: Waarom zou je ooit extra geld uitgeven voor extra tijd als je geen beperking(en) hebt.

Ik zou liever zien dat extra tijd geen extra geld kost en dat je dit kan aanvragen met verwijzing van dokter of andere instantie.
Blijft vreemd dat je extra moet betalen als je een beperking hebt, alsof het een keuze is 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Axewi op 24-11-2017 16:24 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 19:04
SinergyX schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:10:
[...]

Ah, dat wist ik niet, voor mij was het alweer 7 jaar geleden en dat was toen al compleet anders dan daarvoor :P
Jup 5 jaar geleden deed ik het op de ouderwetse klassikale manier. Dat wachten op de uitslag was echt een pain in the ass haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Xepos schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:33:
[...]

Jup 5 jaar geleden deed ik het op de ouderwetse klassikale manier. Dat wachten op de uitslag was echt een pain in the ass haha.
Ik was al blij dat je het gewoon op zo'n keypad mocht invoeren, de laatste theorietest die ik deed bij de spoedcursus was echt oldschool met pen&papier :P Ik wist alleen niet hoe dat uitslag omroepen werkte, werden allemaal mensen omgeroepen om naar lokaal ernaast te gaan, mijn naam niet.. dus ik maar denken: gezakt :/ Bleek dus de groep die mocht blijven zitten geslaagd te zijn :P

Maar als het nu inderdaad vrij is om de vragen te doen, zou ik best overwegen om die 15min te pakken, het is misschien wel easy cashen voor CBR maar je zou maar net 1-2 minuten te kort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik was binnen 5 minuten klaar met mijn theorie motor, theorie auto is te lang geleden en weet ik niet meer. Beide in één keer gehaald met 2 of 3 fouten. Ik zou het erg zonde gevonden hebben om 10 euro extra te dokken, ik vond het sowieso al een beetje overtrokken dat ik opnieuw theorie moest halen voor een motorrijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 22:36
De truc is, gewoon de timer laten lopen. De tijd nemen en rustig nadenken. Heb het in 2 keer gedaan. De eerste keer was ik met 10 minuten klaar en zakte ik op 1 theoretische vraag. Tweede keer had ik 3 fout totaal :). Lezen, relativeren en invullen. Dan heb je zelfs vaak nog paar seconden over. Maar vooral niet te snel next next finish.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Toen ik mijn examen gedaan hebt (ondertussen bijna 20 jaar geleden), werd gewoon op de computer reeds iedere vraag voorgelezen. Als alles gelezen was, had je nog 15 seconden de tijd om alles te controleren.
Het totale examen werd geen tijd opgelegd. Je had gewoon voorleestijd + 15seconden per vraag

Voor auto eerste keer geslaagd met 0 fouten; voor motor gebuisd met slechts 2 fouten (was nog de tijd van kleine en grote fouten), (de avond ervoor wat blijven hangen :+)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Zo was ik het ook gewend (18+12 jaar geleden auto/motor). Alsof je in het verkeer nog eens rustig de situatie overnieuw kan doen. :?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Axewi schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:23:
Ik zou liever zien dat extra tijd geen extra geld kost en dat je dit kan aanvragen met verwijzing van dokter of andere instantie.
Blijft vreemd dat je extra moet betalen als je een beperking hebt, alsof het een keuze is 8)7
Als je een dyslexieverklaring hebt kan je het geld wel terugkrijgen.

Pagina: 1