Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Mijn vraag:
Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2008. In de woonkamer zijn overal stekkers met een randaarde geïnstalleerd.
Tevens heb ik een stekkerdoos met een aarde indicator.

Het gekke is dat als ik de stekker met de snoer naar beneden instop de aarde indicator niet brand. Draai ik de stekker 180graden dan begint het lampje wel te branden.

Laat ik vooropstellen dat ik amper kennis heb van elektriciteit aanleggen maar mij lijkt het toch dat beide randaardepins in het stopcontact zouden moeten werken en dat de positie van de stekker niet uit zou moeten maken? Ik heb dit met zeker 5 stopcontacten getest. Overal hetzelfde resultaat.

De reden waarom die ben gaan testen is omdat dat ik een broodbakmachine heb waarbij de stoppen doorslaan als ik de stekker in de positie zet waar de (test)stekkerdoos aangaf dat geen aarde aanwezig is. Draai ik de stekker om dan werkt het allemaal prima. Hierdoor neig ik te zeggen dat de teststekkerdoos prima werkt.

Zoeken op internet geeft hier niet echt een antwoord op anders dan wat een randaarde is en hoe dat zou moeten werken.

Beste antwoord (via matty___ op 24-11-2017 14:29)

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:41
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:14:
Aardestrips is toch altijd één geheel in wandcontactdozen?
Meestal wel ja, het lijkt me ook een sterk verhaal dat maar de helft in een WCD is voorzien van aarde.
Het lijkt me aannemelijker dat de stekkerdoos waarmee hij test niet goed is. En de broodbakmachine een draadbreuk heeft waardoor de stop eruit klapt als hij hem andersom erin doet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 21:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik lees dat je wel verschillende stopcontacten hebt getest, maar heb je ook een andere stekker getest?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Flimovic schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:11:
Ik lees dat je wel verschillende stopcontacten hebt getest, maar heb je ook een andere stekker getest?
Nee omdat dit de enige stekkerdoos is waar een aarde indicator ledje opzit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Klinkt vreemd, ik zou is zo'n stekker loshalen om te kijken hoe het aangesloten zit.

Kun je weinig aan fout doen, maar het klinkt alsof de WCD niet goed zijn.

En heb je ook je aarde indicator getest bij bijvoorbeeld iemand anders thuis? Misschien is dat ding kapot en de stekker van je broodbakmachine ook, waardoor jij nu zoekt naar een probleem dat er niet is.

[ Voor 20% gewijzigd door g00gle op 24-11-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Flimovic schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:11:
DAt zou niet mogen uitmaken als hij het in de ene stand wel en in de ander niet doet.
Dan zit het verschil in het stopcontact.

Overigens heeft stoppen doorslaan niks met de aardeaansluiting te maken.
Dan zou hoogstens de aardlek er uit moeten springen.

Mmm tenzij 1 van die pinnen afgebroken is, en nu tegen de 0 aanligt.

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 24-11-2017 14:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
g00gle schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:12:
Klinkt vreemd, ik zou is zo'n stekker loshalen om te kijken hoe het aangesloten zit.

Kun je weinig aan fout doen, maar het klinkt alsof de WCD niet goed zijn.

En heb je ook je aarde indicator getest bij bijvoorbeeld iemand anders thuis? Misschien is dat ding kapot en de stekker van je broodbakmachine ook, waardoor jij nu zoekt naar een probleem dat er niet is.
Das een goede ik zal de stekkerdoos eens bij iemand anders uitproberen. Zou denk ik ook kunnen met een 2de geaarde stekkerdoos.

En dat beide stuk zijn.. zou kunnen beide zijn ouder dan 5 jaar.

Is er een andere manier dit te testen zonder multimeter?

[ Voor 9% gewijzigd door matty___ op 24-11-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 14:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:14:
Meestal wel ja, het lijkt me ook een sterk verhaal dat maar de helft in een WCD is voorzien van aarde.
Het lijkt me aannemelijker dat de stekkerdoos waarmee hij test niet goed is. En de broodbakmachine een draadbreuk heeft waardoor de stop eruit klapt als hij hem andersom erin doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik vermoed dat de indicator een led laat branden tussen fase en aarde. Als je de stekker dan omdraait ligt de LED tussen nul en aarde en gaat ie dus niet branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
_JGC_ schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:18:
Ik vermoed dat de indicator een led laat branden tussen fase en aarde. Als je de stekker dan omdraait ligt de LED tussen nul en aarde en gaat ie dus niet branden.
Zou het zo in elkaar zitten? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
_JGC_ schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:18:
Dat zou inderdaad ook heel goed mogelijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@_JGC_ Vast geen hoogwaardige stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:34

Theo

moederbord

matty___ schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:20:
[...]

Zou het zo in elkaar zitten? 8)7
Er zijn vrij weinig andere methodes om na te gaan of de randaarde aan is gesloten van een WCD, dus heel onlogisch klinkt deze manier van detecteren niet. Je kunt immers enkel detecteren of de randaarde aan is gesloten door er een kleine stroom doorheen te laten gaan. Lukt dit dan is deze goed aangesloten. Lukt het een apparaat niet om stroom door de randaarde te krijgen dan is deze niet aangesloten...

Je kunt geen galvanisch gescheiden voeding gebruiken om de randaarde te testen omdat de randaarde hetzelfde nulpunt moet hebben als je fase. Dan is het meest gemakkelijk, en het meest praktisch, om gewoon een lekstroom te laten lopen van fase naar randaarde. En voor optische detectie deze lekstroom via een lampje (of led) te laten lopen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
matty___ schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:05:
Mijn vraag:
Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2008. In de woonkamer zijn overal stekkers met een randaarde geïnstalleerd.
Tevens heb ik een stekkerdoos met een aarde indicator.

Het gekke is dat als ik de stekker met de snoer naar beneden instop de aarde indicator niet brand. Draai ik de stekker 180graden dan begint het lampje wel te branden.
Dat is de meest doodnormale zaak van de wereld. Dat indicatorlampje zit gewoon tussen fase en aarde. Draai je de stekker om, dan zit het tussen nul en aarde. Vind je het dan echt zo verbazingwekkend dat het dan niet brand?

PS:
Met zulke stekkerdozen met indicatielampje heb je dit per definitie. Tenzij er enige elektronica in zit, maar dat lijkt me uitgesloten. De stekker dus alleen maar in het stopcontact duwen als het lampje brandt. Als dat in beide standen niet brandt, is gewoon de aarding onderbroken. En dat is nou juist de controlefunctie van zo'n ding.

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 24-11-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekoningg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-12-2024
Aarde meet je tussen fase en aarde, tussen nul en aarde geeft die niks aan, tenzij de belasting van de nul
erg hoog is meestal het geval met LED verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ekoningg schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:02:
tenzij de belasting van de nul erg hoog is meestal het geval met LED verlichting.
Afgezien van dat het eerste deel van je antwoord precies hetzelfde is als ik vertelde, wat heeft de belasting van de nul met LED-verlichting te maken? Hoezo is het dan volgens jou meestal het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekoningg
LED verlichting neemt bijna geen vermogen op (verspilt bijna niks) zoals normale verlichting vooral als je veel
armaturen gekoppeld hebt, dan is de belasting van de nul aardig hoog soms.
Heb wel eens 100 volt gemeten tussen nul en aarde achter een hele bulk LED armaturen.

[ Voor 18% gewijzigd door ekoningg op 24-11-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zou je dat kunnen uitleggen? Als de nuldraad zwaar belast is, dan is de fasedraad dat ook. Die twee zijn altijd gelijk, waar zou die stroom anders vandaan komen? En dat is dan tegenstrijdig met wat je zegt over bijna geen vermogen. Een spanning van 100V op de nul ten opzichte van de aarde is heel extreem. Stel het eens heel extreem, je hebt een 100 meter lange draad. Uiterst onwaarschijnlijk, maar stel. Zo'n draad heeft nog maar een weerstand van ongeveer 0,7 ohm uitgaande van 2,5mm2. Reken eens uit wat die belasting dan zou moeten zijn. Bij de situatie die je hebt gemeten moet er iets anders aan de hand zijn geweest. Je hebt met LED-verlichting wat blindvermogen, maar dat kan nooit zo'n hoge stroom veroorzaken. Even terzijde van dat de draad bij zo'n hoge stroom zou doorsmelten of de hele handel in hens zou zetten..

Maar goed, we zijn het eens over de oorzaak van wat TS vroeg. Het is een heel normaal verschijnsel. En daar gaat het om.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 24-11-2017 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekoningg
Ik keek er zelf ook van op en dacht gelijk aan een storing toch waren er geen fouten in de installatie te vinden ik heb toen nagevraagd wat er dan de oorzaak van kon zijn en kreeg te horen dat zoiets bij LED verlichting ketens voorkomt, dan praat ik wel over zo'n 15 armaturen op 1 groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb mijn twijfels over of de persoon, vooropgesteld dat hij heel goed weet waarover hij praat, je probleem goed heeft begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekoningg
Tja veel duidelijker kon ik het niet uitleggen, ik heb er na de inbedrijfstelling niks meer over gehoord
het was slechts een constatering van mijn kant, of het normaal is bij LED verlichting of kan voorkomen weet ik ook niet weet wel dat ik nog nooit zoveel volt gemeten had op een nul via aarde daarom had ik het ook aangekaart.
Ik weet nog wel dat er een heleboel armaturen niet goed waren en terug moesten naar de leverancier
of dat er ook mee te maken had weet ik niet meer.

Of iets daadwerkelijk geaard is kan je inderdaad het beste meten via de fase bij een wcd.
Inderdaad vreemd van zo'n stekker dat die enkel in 1 positie in de wcd meten kan of de aarde in orde is
sommige mensen zullen denken dat als het lampje niet brand er iets met de aarde is zonder dat ze de stekker er andersom in doen.

[ Voor 52% gewijzigd door ekoningg op 24-11-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het is in zoverre vreemd, dat alleen mensen met kennis van zaken het snappen. Als het er ooit bij verteld wordt in de winkel, dan begrijpen ze het vaak nog maar half en zijn ze het na een poosje finaal vergeten. Het is dan ook inderdaad een wat primitieve manier. Ik zou dan ook nooit zo'n ding in de handel willen brengen.
Overigens echt testen van een aarding kan eigenlijk alleen met een deugdelijke aardingsmeter. Die geeft aan hoeveel ohm de aardingsweerstand is. En degene die deze meter hanteert wordt geacht te weten wat die weerstand maximaal mag zijn.

PS:
Wat ook nog mogelijk is, het zou kunnen dat dit lampje helemaal niet is bedoeld als aardingscontole maar alleen maar als indicatie van de in- of uitstand van de schakelaar en dat een of andere knutselaar het lampje aan één kant heeft aangesloten op het aardingscontact. Bewust of per ongeluk? Zeg het maar.

Edit:
Ik zag de rest van de topicstart even over het hoofd en richtte mijn aandacht alleen op dat lampje.
Dat die stop er uitvloog, zijn de alle stekkers aangegoten of zijn het gemonteerde stekkers? Controleer ze in het laatste geval eens. Je wil niet weten hoe er soms door gebrek aan kennis geknoeid wordt. Is dat in orde, probeer dan die broodbakmachine eens op een andere manier. Om alle verwarring uit te sluiten liefst rechtstreeks op een stopcontact. Vliegt dan ook de stop eruit, dan is dat ding defect. Dat dit dan maar in één van de beide standen van de stekker gebeurt is heel gewoon.

[ Voor 46% gewijzigd door Techneut op 25-11-2017 15:44 ]

Pagina: 1