Overwaarde en spaarhypotheek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:59
Ik heb mijn woning verkocht en heb daar een overwaarde op van bijvoorbeeld €10.000,-.
Daarnaast heb ik een spaarhypotheek waarin €10.000,- gespaard is.

Ik ben op dit moment een nieuwe woning aan het bouwen, mag ik dan om toch hypotheekrente te blijven krijgen dit geld besteden aan die woning? Dus bijvoorbeeld een rekening van de aannemer mee betalen?

Of moet ik echt het geld aflossen op de al lopende hypotheek? Dit ivm de overwaarde die terug in het huis meot als je rente af wilt blijven trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Artbij op 24-11-2017 13:29 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 13:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ligt er geheel aan of je je hypotheek mee wil nemen naar je bestaanded woning en de voorwaarden van je hypotheekverstrekker.

Een mogelijkheid is bijvoorbeeld:

Als je een Hypotheek hebt van 200.000, je woning verkocht voor 210.000 en een spaarhyp waarvan spaardeel 10.000 is:

Je verkoopt je huis; met de 210k los je 200k af en stopt 10k in je zak en daar betaal je de aannemer mee.
De 10k laat je in het spaardeel zitten; en je pakt bij een nieuwe hypotheek (ook bij een andere partij mogelijk) die 10k weer op.

Let op dat de wetgeving is veranderd en je die 10k van je spaarpot ook belastingvrij op kan nemen. Zoekterm is KEW (Kapitaalverzekering Eigen Woning)

Edit: https://radar.avrotros.nl...s-voor-je-spaarhypotheek/

[ Voor 6% gewijzigd door Richard op 24-11-2017 13:28 . Reden: linkje toegevoegd ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Richard schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:27:
Licht er geheel aan of je je hypotheek mee wil nemen naar je bestaanded woning en de voorwaarden van je hypotheekverstrekker.

Een mogelijkheid is bijvoorbeeld:

Als je een Hypotheek hebt van 200.000, je woning verkocht voor 210.000 en een spaarhyp waarvan spaardeel 10.000 is:

Je verkoopt je huis; met de 210k los je 200k af en stopt 10k in je zak en daar betaal je de aannemer mee.
De 10k laat je in het spaardeel zitten; en je pakt bij een nieuwe hypotheek (ook bij een andere partij mogelijk) die 10k weer op.

Let op dat de wetgeving is veranderd en je die 10k van je spaarpot ook belastingvrij op kan nemen. Zoekterm is KEW (Kapitaalverzekering Eigen Woning)

Edit: https://radar.avrotros.nl...s-voor-je-spaarhypotheek/
Hypotheekverstrekker staat er volgens mij los van. Ik krijg alles gewoon gestort, de overwaarde en de spaarsom. Gaat puur over belastingaftrek.

Sparen neem ik niet mee, veel te duur met die lage rentes ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 24-11-2017 13:30 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 13:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

artbij schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:29:
[...]

Hypotheekverstrekker staat er volgens mij los van. Ik krijg alles gewoon gestort, de overwaarde en de spaarsom. Gaat puur over belastingaftrek.

Sparen neem ik niet mee, veel te duur met die lage rentes ;).
Ik heb de spaar dus ook stopgezet.

Of je de spaarsom zomaar teruggestort krijgt is de vraag. Ik kreeg daar eerst een document van, met als ik het goed heb 3 keuze's met uitleg van de voor- en nadelen.

Als je wilt kan ik die wel even voor je opzoeken?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Richard schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:45:
[...]

Ik heb de spaar dus ook stopgezet.

Of je de spaarsom zomaar teruggestort krijgt is de vraag. Ik kreeg daar eerst een document van, met als ik het goed heb 3 keuze's met uitleg van de voor- en nadelen.

Als je wilt kan ik die wel even voor je opzoeken?
Ik verkoop mijn huis, dus krijg het op mijn rekening. Vraag is alleen, moet ik het aflossen op mijn al bestaande hypotheek voor het nieuwe huis. Of mag ik het uitgeven tbv het huis.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41
artbij schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:24:
[...]

Ik verkoop mijn huis, dus krijg het op mijn rekening. Vraag is alleen, moet ik het aflossen op mijn al bestaande hypotheek voor het nieuwe huis. Of mag ik het uitgeven tbv het huis.
Die vraag had ik een tijd terug ook en wat ik van onze adviseur begreep kan je het voor van alles aan/om het huis gebruiken. Hoeft dus niet per se in de hypotheek gestoken te worden. Zolang het maar met het huis te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

artbij schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:24:
[...]

Je mag ermee doen wat je wil. Maar als je die 20k winst niet in je nieuwe hypotheek stopt, krijg je over die 20k geen HRA meer. Dus stel je koopt een huis van 200k, dan kun je maar 180k aftrekken. Als je die 20k in je hypotheek stopt heb je ook maar een hypotheek van 180k. Geef je het geld anders uit, dan heb je een hypotheek van 200k maar krijg je HRA over slechts 180k.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:06

Osxy

Holy crap on a cracker

Bart ® schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:11:
[...]

Je mag ermee doen wat je wil. Maar als je die 20k winst niet in je nieuwe hypotheek stopt, krijg je over die 20k geen HRA meer. Dus stel je koopt een huis van 200k, dan kun je maar 180k aftrekken. Als je die 20k in je hypotheek stopt heb je ook maar een hypotheek van 180k. Geef je het geld anders uit, dan heb je een hypotheek van 200k maar krijg je HRA over slechts 180k.
Dat klopt deels, je hoeft het niet in de hypotheek te stoppen maar moet het wel in de nieuwe woning stoppen (hier zijn wel paar regels aan wat wel en niet mag).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Osxy schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:27:
[...]

Dat klopt deels, je hoeft het niet in de hypotheek te stoppen maar moet het wel in de nieuwe woning stoppen (hier zijn wel paar regels aan wat wel en niet mag).
Dat zou kunnen :). Ik heb het zo van mijn adviseur gehoord toen ik een maand of 8 geleden een nieuw huis kocht. Maar voor mij speelde het ook niet om in mijn huis te investeren. Viel namelijk weinig aan te investeren :P.

Cunning linguist.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
Osxy schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:27:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie als TS. Kun jij mij laten zien waar ik die regels na kan lezen? Van de site van de belastingdienst word ik niet veel wijzer.

Wij zouden liever een aantal rekeningen voor het huis betalen, dan nu al aflossen op de hypotheek of interen op het bouwdepot.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:06

Osxy

Holy crap on a cracker

Joris748 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:32:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie als TS. Kun jij mij laten zien waar ik die regels na kan lezen? Van de site van de belastingdienst word ik niet veel wijzer.

Wij zouden liever een aantal rekeningen voor het huis betalen, dan nu al aflossen op de hypotheek of interen op het bouwdepot.
Toverwoord: eigenwoningreserve
https://www.belastingdien...at_een_eigenwoningreserve

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Joris748
Dankjewel het wordt mij nu duidelijker. Klopt het dat we, zolang we buiten de hypotheek, meer eigen geld inbrengen dan de eigen woning reserve, veilig zitten?

Daarnaast ga ik eens goed rekenen aan onze eigenwoningreserve. Ik verwacht dat die negatief is, omdat ik tijdens de crisis een woning met veel verlies verkocht heb.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Joris748 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:42:
[...]

Dankjewel het wordt mij nu duidelijker. Klopt het dat we, zolang we buiten de hypotheek, meer eigen geld inbrengen dan de eigen woning reserve, veilig zitten?
Dat klopt. Einde van het jaar met de belastingaangifte wordt in feite de balans opgemaakt. Zat 2 jaar geleden in een vergelijkbare situatie. Ben op mijn oude woning gestopt met de spaarhypotheek dus dat geld kwam vrij. Omdat ik uit eigen middelen al meer dan de hoogte van de spaarhypotheek in mijn nieuwe woning heb gestopt kon ik dus zonder repercussies het bedrag wat vrijkwam uit de spaarhypotheek op de lopende rekening bijschrijven. Als je alles dan verdisconteert heb je in feite het geld uit de spaarhypotheek in de nieuwe woning gestopt en zijn er belastingtechnisch dus geen bijzonderheden.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Joris748
Harrie_ schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:16:
[...]

Dat klopt. Einde van het jaar met de belastingaangifte wordt in feite de balans opgemaakt. Zat 2 jaar geleden in een vergelijkbare situatie. Ben op mijn oude woning gestopt met de spaarhypotheek dus dat geld kwam vrij. Omdat ik uit eigen middelen al meer dan de hoogte van de spaarhypotheek in mijn nieuwe woning heb gestopt kon ik dus zonder repercussies het bedrag wat vrijkwam uit de spaarhypotheek op de lopende rekening bijschrijven. Als je alles dan verdisconteert heb je in feite het geld uit de spaarhypotheek in de nieuwe woning gestopt en zijn er belastingtechnisch dus geen bijzonderheden.
Heb het ook nog even bij de belastingtelefoon geverifieerd. Enige waar we even rekening mee moeten houden is dat het geld, zolang het op de rekening staat, in box 3 belast wordt.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Joris748 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:32:
[...]

Heb het ook nog even bij de belastingtelefoon geverifieerd. Enige waar we even rekening mee moeten houden is dat het geld, zolang het op de rekening staat, in box 3 belast wordt.
Klopt, maar dat is niet meer dan logisch natuurlijk. In ieder geval wel even hele andere koek dan even 40% (?) aftikken...

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Harrie_ schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:16:
[...]

Toch moet je hier mee op passen. Er zijn wel zaken geweest waar iemand eerst even iets van z'n eigen geld voorschoot en daarna het via de hypotheek liet lopen maar mooi geen aftrek meer kreeg.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

emnich schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:35:
[...]

Toch moet je hier mee op passen. Er zijn wel zaken geweest waar iemand eerst even iets van z'n eigen geld voorschoot en daarna het via de hypotheek liet lopen maar mooi geen aftrek meer kreeg.
Kun je dat wat verduidelijken want dit klinkt wel erg vaag. Feit is gewoon dat wanneer je een nieuwe woning koopt en daar 10k uit eigen middelen voor aftikt om vervolgens een maand later 10k uit de spaarhypotheek van je vorige woning te trekken de belastingdienst dus (terecht) redeneert dat je die 10k uit de spaarhypotheek hebt gebruikt voor aankoop van een nieuwe woning. Over welke zaken jij het hebt hebt is me even niet helemaal duidelijk?

• Joris748
emnich schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:35:
[...]

Dat is waarschijnlijk het geval als de hypotheek groter is dan de aankoop/stichtingskosten minus de eigenwoning reserve. Klopt dat?

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Harrie_ en @Joris748
De zaak was een beetje als volgt:
Man verbouwt huis voor 20k en betaalt de rekeningen zelf.
Een week/maand later sluit hij een (extra) hypotheek af voor 20k

Belastingdienst was toen van mening dat die 20k niet aftrekbaar was omdat het niet aan het huis besteed was (immers, die verbouwing was al betaald).
Pagina: 1