[Excel 2013] Opmaak verwijderen uit opvolgende cellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineS
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 12:30
Mijn vraag
Ik heb een Excel-document waarin enkele regels van een bepaalde opmaak zijn voorzien. (de gehele regel is geselecteerd en bij opmaak de achtergond grijs gemaakt en boven en onderrand een dikke zwarte lijn).
Nu aan het einde van mijn tabel blad, blijft deze opmaak zich herhalen. Dus als ik de balk naar rechts schuif, maakt Excel automatisch nieuwe kolommen aan met deze opmaak. Echter zou ik willen dat deze opmaak na mijn tabel eindigt.

Ik maak geen gebruik van een tabel-functie, het is gewoon een excelsheet waar een tabel is gecreeerd door creatief om te gaan met randen en opmaak.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2013

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb dit gedeelte van het forum doorgezocht en tevens via Google geprobeerd een oplossing te zoeken, echter krijg ik veel resultaten met Voorwaardelijke Opmaak, maar dat is niet wat ik zoek.

Ik hoop dat hier een Excel goeroe zit dit mij hiermee kan helpen. _/-\o_

Alvast bedankt,

[ Voor 8% gewijzigd door CaineS op 24-11-2017 11:44 ]

Beste antwoord (via CaineS op 24-11-2017 12:22)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:55

Roozzz

Plus ultra

CaineS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:47:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel.

De regel heeft een bepaalde opmaak mee gekregen (ooit in een ver verleden toen het bestand gemaakt is)

En nu wil ik het eruit krijgen, dat hij na een bepaalde kolom stopt met deze opmaak.

Ik hoop dat dit überhaubt mogelijk is.

Onderstaand het voorbeeld:
[afbeelding]

De grijze balken die zichtbaar zijn, moeten weg na de gele kolommen.
Volgens mij is dat niet mogelijk zonder je tabel opnieuw op te maken.

Waarvoor wil je dit precies?
Om dit bijv netjes te printen of te delen, kan je spelen met het afdrukbereik (print area) of je kan alle niet gewenste rijen/kolommen verbergen (selecteer kolom naast de data; Ctrl + Shift + ->; vervolgens hide.)

If you can see, look. If you can look, observe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-09 09:18
Waarschijnlijk ben je hier al langsgekomen, maar is dit misschien automatic formatting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

TDB

Je maakt gebruik van een tabel, als je een kolom daar aan plakt dan zal Excel de opmaak automatisch doorzetten. Tabel uitzetten of een kolom overslaan.

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineS
Awesomehobo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:31:
Waarschijnlijk ben je hier al langsgekomen, maar is dit misschien automatic formatting ?
Nee dit is niet precies wat ik bedoel.

Als je in Excel een regel aanklikt (dus echt op het nummer links in beeld) , dan selecteer je de hele regel (alle kolommen in die regel). Zodra je deze dan een grijze achtergrond geeft en de randen opmaakt, worden alle kolommen in die regel grijs met die randopmaak.

Echter als je dan naar rechts schuift, gaat Excel de kolommen aanvullen die 'buiten beeld' vallen, echter houden deze kolommen ook dezelfde opmaak.

Ik wil eigenlijk dat dit na Kolom M (zegmaar) stopt en niet eeuwig door blijft gaan.
TDB schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:34:
Je maakt gebruik van een tabel, als je een kolom daar aan plakt dan zal Excel de opmaak automatisch doorzetten. Tabel uitzetten of een kolom overslaan.
Nee, ik maak geen gebruik van een tabel, gewoon de normale Excel met randopmaak en achtergrond kleuren.

[ Voor 17% gewijzigd door CaineS op 24-11-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
File > Options > Advanced > uncheck Extend data range formats and formulas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

CaineS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:35:
[...]

Nee dit is niet precies wat ik bedoel.

Als je in Excel een regel aanklikt (dus echt op het nummer links in beeld) , dan selecteer je de hele regel (alle kolommen in die regel). Zodra je deze dan een grijze achtergrond geeft en de randen opmaakt, worden alle kolommen in die regel grijs met die randopmaak.

Echter als je dan naar rechts schuift, gaat Excel de kolommen aanvullen die 'buiten beeld' vallen, echter houden deze kolommen ook dezelfde opmaak.

Ik wil eigenlijk dat dit na Kolom M (zegmaar) stopt en niet eeuwig door blijft gaan.
Oplossing: niet de hele regel selecteren. De functie die je nu gebruikt is precies bedoeld voor wat jij dus niet wilt :>
Mogelijk is een betere oplossingen dan deze regels handmatig voorzien van opmaak, gebruik maken van een tabel. (Bereik selecteren -> Insert -> Table. Vervolgens kan je die op allerlei manieren opmaken.)

Volgens mij maak je trouwens helemaal geen gebruik van een tabel, zoals je in de TS stelt? Je zet zo mensen behoorlijk op het verkeerde been voor oplossingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineS
Awesomehobo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:37:
File > Options > Advanced > uncheck Extend data range formats and formulas ?
Geprobeerd, maar hij blijft de volgende kolommen grijs houden
Roozzz schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:41:
[...]

Oplossing: niet de hele regel selecteren. De functie die je nu gebruikt is precies bedoeld voor wat jij dus niet wilt :>
Mogelijk is een betere oplossingen dan deze regels handmatig voorzien van opmaak, gebruik maken van een tabel. (Bereik selecteren -> Insert -> Table. Vervolgens kan je die op allerlei manieren opmaken.)
Klopt, ik zou het zelf ook niet zo doen, maar heb het document overgenomen van een collega en ga hiermee verder werken. Deze collega heeft het er op die manier ingezet, en nu wil ik het eruit krijgen.
Roozzz schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:41:
[...]
Volgens mij maak je trouwens helemaal geen gebruik van een tabel, zoals je in de TS stelt? Je zet zo mensen behoorlijk op het verkeerde been voor oplossingen :P
Maak inderdaad geen gebruik van de 'tabel-funtie' van Excel, maar het is een zelf geknutselde tabel. zal mijn TS even aanpassen

[ Voor 67% gewijzigd door CaineS op 24-11-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
CaineS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:41:
[...]

Geprobeerd, maar hij blijft de volgende kolommen grijs houden

[...]

Klopt, ik zou het zelf ook niet zo doen, maar heb het document overgenomen van een collega en ga hiermee verder werken. Deze collega heeft het er op die manier ingezet, en nu wil ik het eruit krijgen.

[...]

Maak inderdaad geen gebruik van de 'tabel-funtie' van Excel, maar het is een zelf geknutselde tabel. zal mijn TS even aanpassen
De functie Extend Data Range klinkt wel als hetgene dat je zoekt. Heb je Excel herstart na het uitzetten van deze optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 22:15
Als je een regel een bepaalde opmaak mee geeft dan geldt dit voor alle kolommen in het bestand... hij lijkt nu te doen wat je zelf ingesteld hebt?

Of begrijp ik je niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineS
Awesomehobo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:44:
[...]

De functie Extend Data Range klinkt wel als hetgene dat je zoekt. Heb je Excel herstart na het uitzetten van deze optie?
Heb Excel inderdaad afgesloten en opnieuw geopend, maar dan blijft hij de nieuwe kolommen dezelfde opmaak geven als ik de scrollbalk naar rechts schuif.
kever678 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:44:
Als je een regel een bepaalde opmaak mee geeft dan geldt dit voor alle kolommen in het bestand... hij lijkt nu te doen wat je zelf ingesteld hebt?

Of begrijp ik je niet goed?

De regel heeft een bepaalde opmaak mee gekregen (ooit in een ver verleden toen het bestand gemaakt is)

En nu wil ik het eruit krijgen, dat hij na een bepaalde kolom stopt met deze opmaak.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/npkpp4.png

[ Voor 7% gewijzigd door CaineS op 24-11-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
Goed dat je even een screenshot toevoegd te verduidelijking :D

Vraag: Een groot aantal cellen tussen beide grijze lijnen in blijven leeg; Heb je dit zelf gedaan, of ging dit automatisch?

Als dit automatisch ging, brengt dit me eigenlijk toch weer terug bij Automatic Formatting..

Conditional Formatting lijkt me het niet, maar voor (een heleboel) informatie kan je eventueel hier terecht: https://www.ablebits.com/...itional-formatting-excel/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

CaineS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:47:
[...]

[afbeelding]

Om dit bijv netjes te printen of te delen, kan je spelen met het afdrukbereik (print area) of je kan alle niet gewenste rijen/kolommen verbergen (selecteer kolom naast de data; Ctrl + Shift + ->; vervolgens hide.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineS
Awesomehobo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:57:
Goed dat je even een screenshot toevoegd te verduidelijking :D

Vraag: Een groot aantal cellen tussen beide grijze lijnen in blijven leeg; Heb je dit zelf gedaan, of ging dit automatisch?

Als dit automatisch ging, brengt dit me eigenlijk toch weer terug bij Automatic Formatting..

Conditional Formatting lijkt me het niet, maar voor (een heleboel) informatie kan je eventueel hier terecht: https://www.ablebits.com/...itional-formatting-excel/
Dit heb ik zelf gedaan, excuses voor de onduidelijkheid, het zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2njf292.png
Roozzz schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:58:
[...]

Indien het niet mogelijk, zou dat jammer zijn, dan moet ik er maar 'omheen werken',
het is meer voor mezelf om het weg te krijgen, heeft niet echt een doel, want qua afdrukbereik laat ik het erbuiten vallen. maar vind het zo rommelig eruit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
Je kan proberen om vanaf de gele cellen een nieuw format in te stellen, en die vervolgens mee te nemen naar de andere cellen. Op die manier zou automatic formatting vanaf dat punt moeten ingaan voor de cellen / rijen die volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:28
Je kan toch gewoon alle kolommen rechts van je data selecteren en daarvan de opmaak wissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
loeberce schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:10:
Je kan toch gewoon alle kolommen rechts van je data selecteren en daarvan de opmaak wissen?
Kan, maar dan zal je dit dus moeten blijven doen bij elke nieuwe rij die wordt toegevoegd.
Afhangend van hoe vaak het bestand wordt bijgewerkt ( naar rechts ), kan het dus vrij vervelend zijn om elke keer weer dit te moeten wijzigen.

(Of je moet 10.000 rijen vooruit willen denken en voor deze allemaal de cellen leeg maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Even een macrootje opnemen om rijen tussen te voegen met dus die grijze opmaak alleen voor de kolommen die je gebruikt. Dat lijkt me het handigst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaineS
Roozzz schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:58:
[...]

Deze oplossing heeft, ietwat aangepast, uiteindelijk het gewenste resultaat als effect gehad.

Ik heb de kolom naast mijn gele regel geselecteerd. door de kolomletter aan te klikken
Vervolgens Ctrl + Shift + -> gedrukt (daarmee heeft hij, alle volgende kolommen geselecteerd t/m einde document en vervolgens 'opmaak wissen'. en alles is weg! :D topper!

Allen bedankt voor het meedenken!!!
Pagina: 1