Ik heb jongsleden een gloed nieuwe auto gekocht een Peugeot 3008 SUV. Mooie auto. Na 2000 kilometer hielt hij er mee op stond langs de weg en kon niks meer. De koppeling en versnelling deden niks meer terug gesleept naar de garage waar ik hem gekocht had. Nakijken hadden dit nog nooit gehad. Hoor nu dat het nog lang gaat duren omdat ze de onderdelen niet voorradig hebben. Maar hoe die kan hebben ze geen idee ik moet maar lang wachten. Mijn vertrouwen in de auto is verdwenen en ben bang dat ik niet meer durf te rijden in hem wat zijn mijn rechten kan ik om nieuwe auto vragen of moet ik maar gewoon wachten?
@Anoniem: 999881 Je zal de verkopende partij de gelegenheid moeten geven om dit op te lossen. Pas als dit na enkele pogingen niet lukt kan je je beginnen te beroepen op non-conformiteit en kan je eventueel de koop ontbinden. maar op dat punt ben je nog lang niet.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Je zult ze toch eerst de gelegenheid moeten geven te herstellen. Je doet er wel goed aan een termijn te stellen, schriftelijk met een 'Als de auto niet binnen een week gerepareerd is, behoud ik mij het recht voor de koop te ontbinden'.
Kun je in de tussentijd op zoek naar een enter-knop
[ Voor 38% gewijzigd door StevenK op 24-11-2017 10:51 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
En dan nog lijkt het mij, dat één week erg karig is. Zeker indien de garage er alles aan doet, maar nu simpelweg op onderdelen moet wachten.StevenK schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:50:
Je zult ze toch eerst de gelegenheid moeten geven te herstellen. Je doet er wel goed aan een termijn te stellen, schriftelijk met een 'Als de auto niet binnen een week gerepareerd is, behoud ik mij het recht voor de koop te ontbinden'.
Daarnaast TS, je vertrouwen na 2k km kwijtraken, doordat de dealer even moet wachten op onderdelen, is misschien ook wel snel concluderend? Pas als je probleem achter probleem tegenkomt, dan snap ik dit. Tot nu toe kan er een productiefout zijn, die nu gecorrigeerd wordt en daarna volledig verholpen is. Wacht af tot dit gerepareerd is, en vraag de garage je goed op de hoogte te houden. Ook een dealer is er niet bij gebaat om een auto te hebben staan, waar de klant niet mee kan rijden.
Weet je trouwens exact wat het probleem is? Anders even navragen, dan weet je ook exact waarop de dealer etc staat te wachten, wat misschien eea voor jezelf kan verduidelijken
[ Voor 7% gewijzigd door ErgoStijn op 24-11-2017 11:15 ]
Na 1 probleem het vertrouwen kwijt raken is wel heel snel.
Gewoon geduld hebben, je moet ze idd de kans geven om het op te lossen en dat zal ook wel gebeuren.
Gewoon geduld hebben, je moet ze idd de kans geven om het op te lossen en dat zal ook wel gebeuren.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Welkom bij Peugeot, ik (mijn vrouw) heb zelf ook een 3008 van een paar jaar oud en hier heb ik ook al flink wat problemen met de koppeling en versnelling gehad. Als je een beetje goed zoekt lees je hier veel problemen mee. Het is dat mijn vrouw hier graag in rijdt (hij is van haar) en geen andere wilt maar zelf had ik hem al lang ingeruild.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
even een extra tip voor TS en anderen: voordat je een nieuwe auto koopt, zoek naar bekende gebreken. Ook een nieuwe 3008 is al sinds begin 2016 uit. Dan zijn er altijd al mensen die 50-60k gereden hebben, en verschijnen de negatieve ervaringen vanzelf. Er valt erg veel geld te besparen op auto's, m.n. door vooraf uit te zoeken of een auto geen grote bekende negatieve zaken heeft. Je kunt het nooit voorspellen, maar wel enigszins op voorbereiden.gielie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:21:
Welkom bij Peugeot, ik (mijn vrouw) heb zelf ook een 3008 van een paar jaar oud en hier heb ik ook al flink wat problemen met de koppeling en versnelling gehad. Als je een beetje goed zoekt lees je hier veel problemen mee. Het is dat mijn vrouw hier graag in rijdt (hij is van haar) en geen andere wilt maar zelf had ik hem al lang ingeruild.
Had je nog nooit gehoord over het imago van Peugeot voordat je een nieuwe ging aanschaffen?
Ik zou de garage de gelegenheid geven om het te repareren indien ze jou natuurlijk wel met een fatsoenlijk voertuig laten rijden tot dat het gemaakt is.
Ik zou de garage de gelegenheid geven om het te repareren indien ze jou natuurlijk wel met een fatsoenlijk voertuig laten rijden tot dat het gemaakt is.
@TS, heb je zelf al wat uitzoekwerk gedaan, alvorens je een tweakersaccount hebt aangemaakt om puur deze vraag te stellen? Een simpele googleactie levert bv deze info van de ANWB op.
Imago zegt niet zoveel, zo denkt het merendeel van de mensen dat je het beste een volkswagen kan rijden. Hoeveel berichten je ook leest over problemen het imago van VW blijft top.tomas123 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:10:
Had je nog nooit gehoord over het imago van Peugeot voordat je een nieuwe ging aanschaffen?
VW heeft ooit wel redelijke auto's gemaakt, toen kwam het tsi verhaal, met distri kettingen, olieverbruik. Maar dat is pas vanaf de afgelopen 8 jaar. Peugeot stond 50 jaar geleden al bekend als roestbakken en motorisch slechte kwaliteit. Al waren de meeste auto's in die tijd roestbakken.Malt007 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:11:
[...]
Imago zegt niet zoveel, zo denkt het merendeel van de mensen dat je het beste een volkswagen kan rijden. Hoeveel berichten je ook leest over problemen het imago van VW blijft top.
Je bevestigd hiermee wat ik zeg, imago is niks anders dan een soort van geprogrammeerd idee o.b.v.. een verleden wat niet meer relevant is.tomas123 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:47:
[...]
VW heeft ooit wel redelijke auto's gemaakt, toen kwam het tsi verhaal, met distri kettingen, olieverbruik. Maar dat is pas vanaf de afgelopen 8 jaar. Peugeot stond 50 jaar geleden al bekend als roestbakken en motorisch slechte kwaliteit. Al waren de meeste auto's in die tijd roestbakken.
Volgens mij is er al jaren niet zoveel mis met Peugeot. Ze staan dan niet bovenaan bij de betrouwbaarheidsmetingen maar ze hebben geen grote flaters begaan zoals bijvoorbeeld VW. Enige echte probleemblok wat ze hebben (gehad) was de thp-motor die ironisch genoeg door BMW is ontwikkelt.
Ja, en het probleem nu is dat mensen nog steeds denken dat prut is terwijl de huidige generatie TSI-motoren gewoon prima is.tomas123 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:47:
[...]
VW heeft ooit wel redelijke auto's gemaakt, toen kwam het tsi verhaal, met distri kettingen, olieverbruik. Maar dat is pas vanaf de afgelopen 8 jaar.
Met andere woorden, Peugot is beter dan VW??Malt007 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:37:
[...]
... niet zoveel mis met Peugeot. .... geen grote flaters begaan zoals bijvoorbeeld VW.

VW had problemen met TSI motoren, in de periode 2009 - 2012.
Die problemen zijn nu verholpen.
Natuurlijk kun je pech hebben, dat kan met elke auto.
[ Voor 22% gewijzigd door M!chel op 25-11-2017 08:46 ]
Deze auto deelt onderhuids veel met de opel grandland, ook daar zijn vergelijkbare problemen bekend. Voor een second opinion zou je ook kunnen informeren bij een opel dealer, die maken geen grappen.
Vervelend is het wel, tegelijkertijd is de kans ook groot dat een reparatie het probleem voor altijd zou kunnen oplossen.
Vervelend is het wel, tegelijkertijd is de kans ook groot dat een reparatie het probleem voor altijd zou kunnen oplossen.
| live and give like no one else |
Je gaat alleen maar negatieve dingen vinden, omdat mensen die tevreden zijn niks melden.ErgoStijn schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:07:
[...]
even een extra tip voor TS en anderen: voordat je een nieuwe auto koopt, zoek naar bekende gebreken. Ook een nieuwe 3008 is al sinds begin 2016 uit. Dan zijn er altijd al mensen die 50-60k gereden hebben, en verschijnen de negatieve ervaringen vanzelf. Er valt erg veel geld te besparen op auto's, m.n. door vooraf uit te zoeken of een auto geen grote bekende negatieve zaken heeft. Je kunt het nooit voorspellen, maar wel enigszins op voorbereiden.
En statistisch kan je daar uit al helemaal niks halen. Van populaire autos vind je gewoon meer klachten simpelweg omdat er meer rond rijden.
Pas als hetzelfde probleem veel begint voor te komen, dan kan je iets weten. Maar dan weet de constructeur het ook, en is het misschien al opgelost voor de auto die je koopt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb liever een VW dan Peugeot. Ik heb mij ooit één keer aan de steen gestoten en nooit meer. Wat een drama, liever VW dat je diverse problemen hebt die opgelost worden dan een probleem zoals Peugeot het kent een NIET opgelost wordt waardoor je steeds eerst 20x moest starten en dan was je net 200 meter verder (zelfs in zijn vrij viel de motor gewoon stil of met de koppeling ingehouden) en dan deed de auto letterlijk niets meer en na een kwartier wachten deed de auto eindelijk weer wat en kon je eindelijk rijden. Er waren zoveel reparaties aangeweest (brandstofpomp tot aan de km teller hadden ze vervangen en problemen bleven maar terugkomen) voor een nieuwe Peugeot 106 1.4. Onbetrouwbaar als de pest. Echt nooit meer en nu met VW is alles gewoon betrouwbaar en keurig in orde.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Ik denk dat de TS niet echt geholpen is bij het afkraken van Peugeot, hoe erg ik het er ook mee eens ben dat je niet moet klagen over betrouwbaarheid als je een auto koopt van het merk dat volgens de Consumentenbond de minst betrouwbare auto levert (de 5008). De minst betrouwbare auto's zijn een Frans feestje (Peugeot, Renault, Citroën) met een Duits sausje erover (Seat, Ford, BMW). En de betrouwbaarste lijst is een Aziatisch feestje (Toyota, Mazda, Honda, Mitsubishi, Suzuki, Hyundai) met een vleugje Europese inbreng.
Wel grappig om te zien dat Citroën het soms wel voor elkaar heeft, zoals met de C3.
Maar dat helpt de TS feitelijk niet. Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben. Ik snap best dat het imago van je nieuwe auto een deuk heeft opgelopen, maar je kunt een maandagmorgenmodel hebben gekocht waar wat problemen in zitten die de dealer er gewoon uit moet halen. Ik neem aan dat je een vergelijkbare auto hebt gekregen als leenauto en dat alles kosteloos wordt opgelost. Het is vervelend, maar erg veel nadeel heb je er niet van. En als hij straks terug is van de reparatie moet je gewoon in de gaten houden hoe hij het doet. Mochten de problemen aanhouden, dan pas kun je beginnen over het ontbinden van de koop.
Wel grappig om te zien dat Citroën het soms wel voor elkaar heeft, zoals met de C3.
Maar dat helpt de TS feitelijk niet. Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben. Ik snap best dat het imago van je nieuwe auto een deuk heeft opgelopen, maar je kunt een maandagmorgenmodel hebben gekocht waar wat problemen in zitten die de dealer er gewoon uit moet halen. Ik neem aan dat je een vergelijkbare auto hebt gekregen als leenauto en dat alles kosteloos wordt opgelost. Het is vervelend, maar erg veel nadeel heb je er niet van. En als hij straks terug is van de reparatie moet je gewoon in de gaten houden hoe hij het doet. Mochten de problemen aanhouden, dan pas kun je beginnen over het ontbinden van de koop.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Behalve dan de eind conclusie.....Grrrrrene schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:20:
volgens de Consumentenbond de minst betrouwbare auto levert (de 5008).
De minst betrouwbare auto's zijn een Frans feestje (Peugeot, Renault, Citroën) met een Duits sausje erover (Seat, Ford, BMW). En de betrouwbaarste lijst is een Aziatisch feestje (Toyota, Mazda, Honda, Mitsubishi, Suzuki, Hyundai) met een vleugje Europese inbreng.
De minst betrouwbare autos zijn dus niet frans. De minst betrouwbare autos zijn Duits (Seat/VW) met een frans sausje.SEAT komt met een gemiddeld rapportcijfer van 4,8 als minst betrouwbare automerk uit de test, gevolgd door Peugeot (5,26) en Volkswagen (5,29).
En hiermee dus ook het hele "imago" verhaal onderuit getrokken. Volkswagen heeft nogsteeds een betrouwbaar imago. En dat terwijl ze bewijsbaar de slechtste autos leveren.....
Het enige wat hier opvalt is dat Skoda en Audi er niet tussen staan. Dat zijn tenslotte ook gewoon Seats/Volkswagens.
Goed lezen: ik zeg de fabrikant van de minst betrouwbare auto (ik noem hem zelfs: de 5008). Je kunt niet ontkennen dat het Frans + Duits is in de top10 minst betrouwbare auto's. En het boeit ook niet, zowel de Fransen als de VAG-groep komt er gewoon beroerd vanaf. De Fransen hebben al geen beste reputatie, de Duitsers hebben deze misschien onterecht nog (afhankelijk van of je een auto van 15 jaar oud of een nieuwe koopt kun je er van alles over zeggen).Croga schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:33:
[...]
Behalve dan de eind conclusie.....
[...]
De minst betrouwbare autos zijn dus niet frans. De minst betrouwbare autos zijn Duits (Seat/VW) met een frans sausje.
Ik beweer ook niet dat VW wel betrouwbaar isEn hiermee dus ook het hele "imago" verhaal onderuit getrokken. Volkswagen heeft nogsteeds een betrouwbaar imago. En dat terwijl ze bewijsbaar de slechtste autos leveren.....
De Franse diesels van Peugeot gingen langer mee dan de VW diesels, en de hot hatches liepen harder. Maar goed die tijden (jaren 90) zijn voorbij.
Op zich zeggen ze dat slechte auto's niet meer gemaakt worden maar ik betwijfel het. Als je hoort wat Europese merken soms verprutsen en erger nog, niet goed afhandelen (dit ligt meer aan de dealer/importeur) dan is dat wel ernstig.
Gemiddeld gezien valt het allemaal wel mee natuurlijk met nieuwe auto's.
En de TS moet uiteraard even geduld hebben om de dealer het te laten repareren.
Komt dit straks nog vier keer voor in de eerste 20.000km dan zou ik ook wat anders eisen. En dan dus misschien een ander model kiezen.
Op zich zeggen ze dat slechte auto's niet meer gemaakt worden maar ik betwijfel het. Als je hoort wat Europese merken soms verprutsen en erger nog, niet goed afhandelen (dit ligt meer aan de dealer/importeur) dan is dat wel ernstig.
Gemiddeld gezien valt het allemaal wel mee natuurlijk met nieuwe auto's.
En de TS moet uiteraard even geduld hebben om de dealer het te laten repareren.
Komt dit straks nog vier keer voor in de eerste 20.000km dan zou ik ook wat anders eisen. En dan dus misschien een ander model kiezen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Het is hier geen HK
[ Voor 89% gewijzigd door PWM op 26-11-2017 13:48 ]
Daar ben ik het echt totaal niet mee eens. Je opmerking "voor (niet met) een dubbeltje op de eerste rang zitten" is niet terecht omdat een Peugeot niet significant goedkoper is dan bijvoorbeeld een Toyota, een fabrikanten die wel met diverse modellen in de top10 staat.
[ Voor 16% gewijzigd door PWM op 26-11-2017 13:49 ]
Ik ken mensen genoeg met een Peugot die minder problemen hebben dan de gemiddelde Duitse auto's.
Maar er zijn inderdaad betere opties.
Het is al sinds jaar en dag bekend dat je een Aziatisch merk moet hebben als je in de meest betrouwbare auto's wil rijden. En toch blijven veel mensen stug volhouden dat de Duitsers het best zijn....
Zal ook nooit veranderen.
Geef de dealer de kans om het op te lossen, meer kan je niet doen.
Maar er zijn inderdaad betere opties.
Het is al sinds jaar en dag bekend dat je een Aziatisch merk moet hebben als je in de meest betrouwbare auto's wil rijden. En toch blijven veel mensen stug volhouden dat de Duitsers het best zijn....
Zal ook nooit veranderen.
Geef de dealer de kans om het op te lossen, meer kan je niet doen.
Als je naar de 2ehands markt kijkt dan dalen Franse auto's vrij snel in waarde.Grrrrrene schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:18:
[...]
Daar ben ik het echt totaal niet mee eens. Je opmerking "voor (niet met) een dubbeltje op de eerste rang zitten" is niet terecht omdat een Peugeot niet significant goedkoper is dan bijvoorbeeld een Toyota, een fabrikanten die wel met diverse modellen in de top10 staat.
Duitsers (Audi en VW) blijven wat langer hun waarde houden.
Volgens mij werden autos in de jaren 70, 80 en begin 90 veel degelijker gebouwd.Grrrrrene schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:18:
[...]
Mijn SAAB is nu 35 jaar oud en ik heb er nooit problemen mee.
Terwijl de nieuwe autos die ik om mij heen zie, vaker bij de garage sta dan die van mij.
De eisen aan moderne auto's zijn natuurlijk ook hoger, in de zin van: wat er niet op zit kan ook niet kapot. Jij hebt geen forward collision warning systeem, waarschijnlijk geen eens airbags, geen climate control, geen boardcomputer die storingen kan veroorzaken. Jij doet je ramen open met het oerdegelijke slingertje en kunt alle deuren handmatig langs om ze op slot te doen. Je hebt geen ABS en traction control, geen cruise control, geen elektrisch vergrendelende benzinedop, geen bandendrukmonitorsysteem, geen ingebouwde navigatie en een verwisselbare radio ipv een ingebouwd entertainmentsysteem met bluetooth handsfree set.Sakesushi schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:21:
[...]
Volgens mij werden autos in de jaren 70, 80 en begin 90 veel degelijker gebouwd.
Mijn SAAB is nu 35 jaar oud en ik heb er nooit problemen mee.
Terwijl de nieuwe autos die ik om mij heen zie, vaker bij de garage sta dan die van mij.
Ik rijd zelf ook in een oudere Saab (9-5 uit 1999), maar de Avensis van mijn ouders is zeker niet onbetrouwbaarder. Ook zij komen 1x per jaar bij de garage voor onderhoud en hebben dan de gebruikelijke dingen: eens in de zoveel tijd een setje remmen, nieuwe uitlaat, banden, wat filtertjes hier en daar, etc. Het ligt er maar net aan naar welke auto's te kijkt. En dat is ook precies waar de lijst van de Consumentenbond op gebaseerd is: hoe vaker je met pech bij de garage stond, hoe lager het cijfer.
[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 25-11-2017 10:31 ]
Geef ze even tijd. De garage kan er helaas niet veel aan doen dat onderdelen niet op voorraad zijn.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar de 308 van een bekende staat inmiddels al 2.5 maand in de garage, omdat de middenconsole defect is. Al 2.5 maand niet leverbaar.
Hij heeft wel een vervangende 308 meegekregen.
Ik neem aan dat jij ook een leenauto hebt gekregen?
Ik wil je niet ontmoedigen, maar de 308 van een bekende staat inmiddels al 2.5 maand in de garage, omdat de middenconsole defect is. Al 2.5 maand niet leverbaar.
Hij heeft wel een vervangende 308 meegekregen.
Ik neem aan dat jij ook een leenauto hebt gekregen?
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady
Ik rijdt toch lekker met een Xantia met degelijke XU motor en zweefbollen. 1997, goede simpele automaat, komt er wel.Sakesushi schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:11:
Iemand die een Peugeot koopt heeft eigenlijk geen rechten, het is vergelijkbaar als met een dubbeltje op de eerste rang zitten. (alle Franse merken trouwens)
Voor een dubbeltje gekocht, twee spannende momentjes gehad, die werden snel opgelost en ondertussen vreet de dame kilometers.
Maar het is een goede gok. Maar ik denk dat menig twintiger met een golfje voor 450 euro meer bedrogen uitkomt.
Afgelopen 6 maanden 15.000km getuft. Het blijft een gok maar het kan ook goed uitpakken.
En dat is juist de rede waarom je met een beetje geluk en wat hulp/kennis je slag kan slaan.M!chel schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:21:
[...]
Als je naar de 2ehands markt kijkt dan dalen Franse auto's vrij snel in waarde.
Duitsers (Audi en VW) blijven wat langer hun waarde houden.
Maar beetje gelukt pakt wel vaker goed uit in het leven
Mijn ouders hebben altijd Citroen gereden, daar absoluut geen spijt van. Goed onderhoudt en af en toe wat problemen, maar de huidige Lexus die ze hebben, lijkt het veel beter en gemakkelijker in onderhoudt te doen.
Maar een C5 geeft dan net wat meer ruimte op vakantie met 2 tieners terwijl de kleinere Lexus prima is voor nu de kids uit huis zijn en net wat meer luxe tegenoverstaande de vorige C3.
[ Voor 36% gewijzigd door Basilange op 25-11-2017 15:18 ]
Peugeot biedt toch wel iets van vervangend vervoer oid?
Boeit geen reet of Peugeot dat biedt. De auto is gewoon nog nieuw en kapt er nu al mee. De verkoper moet dat dan zonder overlast oplossen. Wat hij daarbij kan verhalen op de fabrikant van deze automobiele ellende is zijn probleem.
Een tijd, of het nou een paar dagen of een paar weken is, zonder auto zitten is fikse overlast, dus dat mag niet. Verkoper moet de koper dus voorzien van vervangend vervoer dat gelijkwaardig is aan de defecte auto.
Een tijd, of het nou een paar dagen of een paar weken is, zonder auto zitten is fikse overlast, dus dat mag niet. Verkoper moet de koper dus voorzien van vervangend vervoer dat gelijkwaardig is aan de defecte auto.
Boeit het nu wel of niet? Het lijkt me dat dat wel boeit, want anders zit de TS zonder autohjkv schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:22:
Boeit geen reet of Peugeot dat biedt.
[...]
Verkoper moet de koper dus voorzien van vervangend vervoer dat gelijkwaardig is aan de defecte auto.
Het boeit niet wat Peugeot biedt, want die heeft de auto niet aan TS verkocht. Het boeit wat de verkoper biedt, en daar zijn gewoon wettelijke eisen voor.Grrrrrene schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:25:
[...]
Boeit het nu wel of niet? Het lijkt me dat dat wel boeit, want anders zit de TS zonder auto
En die verkoper kan best een Peugeot-dealer zijn, maar dat betekent nog niet dat de fabrikant al zijn plichten overneemt
Doh, met Peugeot wordt natuurlijk op de dealer gedoeld

TS heeft zich geregistreerd voor dit bericht en wilde wss gewoon horen dat de auto teruggenomen moest worden om reden X,Y,Z en doordat dat niet het geval is is de TS alweer tweaker af?
2000 km is wel snel. We hadden op m'n werk een nieuwe Renault Trafic bestelbus, daarbij liep na 15000 km de versnellingsbak in elkaar. Bleek dat ze vergeten waren om er olie in te stoppen...
Gelukkig is het niet mogelijk de koop te ontbinden als er voor het eerst een defect is. Moet je voorstellen dat je als bedrijf ieder product wat kapot gaat terug zou moeten nemen als er eens iets misgaat.
Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Dets op 25-11-2017 21:41 . Reden: offtopic ]
Vergeet de VR6 blokken niet, die zijn ook in de Seats terecht gekomen en staan niet bepaald bekend als onderhoudsvriendelijk of betrouwbaar. Mijn zwager heeft zijn Alhambra van begin 2000 ook kunnen afschrijven op te veel rek op de distributie kettingen.tomas123 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:47:
VW heeft ooit wel redelijke auto's gemaakt, toen kwam het tsi verhaal, met distri kettingen, olieverbruik. Maar dat is pas vanaf de afgelopen 8 jaar. Peugeot stond 50 jaar geleden al bekend als roestbakken en motorisch slechte kwaliteit. Al waren de meeste auto's in die tijd roestbakken.
Vandaar dat je nog steeds leest dat olie verbruik en te dunne olieschraper-ringen in alle TSI/FSI/TSFI-blokken nog steeds een probleem is. Dit heeft voornamelijk te maken met de race naar een zo laag mogelijke uitstoot.Gunner schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 08:37:
Ja, en het probleem nu is dat mensen nog steeds denken dat prut is terwijl de huidige generatie TSI-motoren gewoon prima is.
De ketting is inderdaad een issue van de eerste generaties, maar er blijven nog genoeg problemen in een VW/Audi/Seat/Skoda. Zo blijft er bij elk merk wel iets te klagen. Wil je geen problemen met een auto, dan kun je het beste er gewoon geen kopen.
Ik kan me de frustratie van TS voorstellen, met 2000 km verwacht je geen problemen. Helaas dat kan bij elk merk voorkomen. Dan staat of valt alles met de medewerking en klantvriendelijkheid van de dealer. Geef ze in elk geval de mogelijkheid om het te repareren, een vervangende auto mee te geven, etc.
Mijn eerste Peugeot (306 uit 2000) stond de eerste 60k uit zijn productieve leven ook zeer regelmatig bij de dealer, de receptionist wist mijn naam en mobiele nummer. Uiteindelijk met veelvuldige hulp uit Frankrijk is een electronisch probleem opgelost en heb ik er nog ruim 100k bijgezet en daarna, mede door de goede ervaring met de dealer, een andere nieuwe en probleemloze peugeot geleast. (Electrisch probleem had trouwens te maken met de eerste generatie HDI motor en vermogensverlies.)
Ach TS, maak je niet gek. Je hebt gewoon pech gehad, heel frustrerend maar het kan gebeuren. Zo meteen heb je je auto gerepareerd weer terug en kan je waarschijnlijk gewoon verder rijden.
Nog steeds? Oh ja? Ook over de huidige generatie TSI-motoren zonder ketting (na 2012/2013?) Ik zie je betrouwbare bronnen graag tegemoet. Of je bent niet meer dan diegene waar ik het over heb; die hebben gehoord over de problemen die er waren en dat voor het gemak ook maak maar ook even reflecteren op de huidige generatie. Doet het vast goed rondom de borreltafel.teigetjuh schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:43:
Vandaar dat je nog steeds leest dat olie verbruik en te dunne olieschraper-ringen in alle TSI/FSI/TSFI-blokken nog steeds een probleem is. Dit heeft voornamelijk te maken met de race naar een zo laag mogelijke uitstoot.
Maar goed, dat is verder nogal off-topic.
[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 25-11-2017 23:04 ]
Idd kom maar eens met bewijs daar voor.Gunner schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:59:
[...]
Oh ja? Ook over de huidige generatie TSI-motoren zonder ketting (na 2012/2013?) Ik zie je betrouwbare bronnen graag tegemoet. Of je bent niet meer dan diegene waar ik het over heb; die hebben gehoord over de problemen die er waren en dat voor het gemak ook maak maar ook even reflecteren op de huidige generatie. Doet het vast goed rondom de borreltafefel.
leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....
Vergis je niet in Peugot, die oude 304 woestijnratten rijden nog steeds rond in Afrika!
Helaas heeft echt ELK merk zowel super betrouwbare als hele slechte auto's gebouwd. Honda Civics zijn normaal oerdegelijk, maar de modellen na 2001 hadden veel last van kapot lopende versnellingsbakken.
Subaru is over t algemeen goed, maar de 2.5 liters hebben al jaren lang problemen met koppakkingen.
Alfa heeft een hele slechte reputatie, maar de 1.9 JTD loopt met gemak een miljoen kilometers.
Helaas heeft echt ELK merk zowel super betrouwbare als hele slechte auto's gebouwd. Honda Civics zijn normaal oerdegelijk, maar de modellen na 2001 hadden veel last van kapot lopende versnellingsbakken.
Subaru is over t algemeen goed, maar de 2.5 liters hebben al jaren lang problemen met koppakkingen.
Alfa heeft een hele slechte reputatie, maar de 1.9 JTD loopt met gemak een miljoen kilometers.
Grappig, vroeger veel VW/Ford gereden en altijd stuk en nu rijd ik al jaren frans, BX/Xsara/C5(2010) en saxo (1997) en nooit problemen. Imago betekent niets. Geef t een kans en als ze moeilijk doen ff naar J. Oldenhage in Nieuw Vennep. Die weet er wel raad mee.
De onderdelen zijn niet voorradig maar ze weten niet waar het aan ligt? Willen ze je niet vertellen wat het is?
Afgaan op imago is hetzelfde als naar RTL boulevard kijken en geloven dat het objectieve onderzoeksjournalistiek is. Het zijn gewoon praatjes en iedereen weet dat elk merk z'n problemen kent. Ene wat meer dan het andere dus imago zegt wel een beetje, maar er worden bij RTL boulevard ook af en toe dingen gezegd die waar zijn.
Mijn zus rijdt een Peugeot 106 uit het jaar 0 met meer dan 200k op de teller. Dat ding valt van ellende uit elkaar na al die jaren, maar technisch gezien is die perfect en rijdt als een zonnetje.
M'n vader had een nieuwe Renault Megane waarbij na 2k een nieuwe motor in moest. Daarna nul problemen.
Zelf reed ik een Alfa Mito. Nooit problemen mee gehad echt niks. En iedereen weet wat veel mensen over Alfas zeggen...
Nu rijd ik een VW Passat. In een jaar tijd ruitenwissers stuk, motor elektrische handrem stuk, raar gehobbel bij 70km/h en nu airbag storing. Sja..
Ik zou idd gewoon afwachten en de garage het probleem laten oplossen. Het kan maar zo zijn dat je erna nooit meer problemen zult hebben.
Mijn zus rijdt een Peugeot 106 uit het jaar 0 met meer dan 200k op de teller. Dat ding valt van ellende uit elkaar na al die jaren, maar technisch gezien is die perfect en rijdt als een zonnetje.
M'n vader had een nieuwe Renault Megane waarbij na 2k een nieuwe motor in moest. Daarna nul problemen.
Zelf reed ik een Alfa Mito. Nooit problemen mee gehad echt niks. En iedereen weet wat veel mensen over Alfas zeggen...
Nu rijd ik een VW Passat. In een jaar tijd ruitenwissers stuk, motor elektrische handrem stuk, raar gehobbel bij 70km/h en nu airbag storing. Sja..
Ik zou idd gewoon afwachten en de garage het probleem laten oplossen. Het kan maar zo zijn dat je erna nooit meer problemen zult hebben.
Het is iig zeer vervelend voor de TS dat het gebeurd is. Auto kopen is immers vaak emotie en dan gebeurt dit. Het recht biedt imho genoeg handvatten om dit netjes op te lossen, maar ik kan me wel voorstellen dat dit merk nu bij de TS wel een flinke imago deuk gekregen heeft.tomas123 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:10:
CB-link naar recht binnen de garantietijd: https://www.consumentenbo...ie-binnen-garantietermijn
Als we nu emotie en ratio even loskoppelen, was dit te voorkomen geweest? Ja en nee imho. Zelfs met de beste auto kun je (veel) pech krijgen, maar bepaalde merken hebben helaas wel een reputatie/imago, waar @tomas123 hier ook naar refereert. Zet maar eens even een aantal (oorspronkelijk West-Europese merken naast een Japanse tegen elkaar af qua betrouwbaarheid, bijvoorbeeld, VW, Opel, Peugot , Renault tegenover Toyota & Mitsubishi . Bekijk het betrouwbaarheidsonderzoek uit de CB-gids van nov-2017 en oordeel zelf.
Ok, nog geen garantie dat je geen pech ermee krijgt, maar als we hier op Tweakers wel het samenstellen van de beste desktop bij een bepaald budget bespreken, lijkt dit dan veel rationeler blijkbaar te gaan dan het kopen van een auto. Heb zelf ooit na eenmaal een Europese auto te kopen, met flinke kosten, toch me bekeerd tot de ratio methode en dat bevalt me al een aantal decennia prima (mijn auto is nu 15j oud en rijdt nog steeds probleemloos, ga maar 1x per jaar naar de garage bij max ca 15k km's en dan een combi van APK/onderhoud. Alleen als er banden, deel van de uitlaat en zo vervangen moeten worden hebben we wat hogere kosten, voor de rest nog steeds zelden).
Anderen over de CB-test
In dit Nederlandse onderzoek scoren de Japanse merken nog altijd het hoogst. Zo wordt de top 5 aangevoerd door alleen maar Japanse merken. Ook het meest betrouwbare model, de Toyota Verso S, komt uit het land van de rijzende zon. Opmerkelijk is de sprong voorwaarts van Kia. Ook moederbedrijf Hyundai scoort goed. In de Amerikaanse betrouwbaarheidsstatistieken zijn de Koreanen de Japanners al voorbijgestreefd.
Dat verschil kan te maken hebben met de andere onderzoeksmethoden die de Consumentenbond hanteert. De organisatie heeft een online enquête uitgevoerd onder eigenaren van een auto die maximaal 10 jaar oud is. De eigenaren konden bij de gerapporteerde problemen aangeven hoe urgent deze waren: de gevallen waarbij niet verder gereden kon worden zijn het zwaarst meegewogen, als een reparatie wachten kon telde het probleem minder zwaar mee. De bond beperkte zich tot 24 merken.
Dat is een keuze om het zo te doen. Het lijkt me zinvoller om je te verdiepen in de overzichten waarvan de cijfers zijn gebaseerd op input van de auto eigenaren zelf. Wie gaat er nu met opzet slecht rapporteren over een auto die hij/zij zelf uitgekozen heeft....gebruikershaes schreef op zondag 26 november 2017 @ 00:13:Afgaan op imago is hetzelfde als naar RTL boulevard kijken en geloven dat het objectieve onderzoeksjournalistiek is.
Dus laten we de "info" van het RTL boulevard voor wat het is en laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de info die de Consumentenbond publiceert. Lijkt me iig al heel veel beter om dat te lezen en daar over te discussiëren. Daar komt ook een imago uit, maar niet obv onderbuikgevoelens.....

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 26-11-2017 10:38 ]
Dat is ook zeker waar, maar het is bij de aanschaf van een auto geen argument dat elk merk wel eens een minder model heeft gebouwd. Betrouwbaarheid baseer je op statistieken en dat gaat over veel auto's, veel ervaringen, etc.Dirk33 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 23:54:
Helaas heeft echt ELK merk zowel super betrouwbare als hele slechte auto's gebouwd.
Wat jij bedoelt is dat het kopen van een Toyota Verso S (scoort een 9,9 in de betrouwbaarheidscijfers en in het achterliggende artikel wordt gezegd dat niemand van de ondervraagden pech heeft gehad) geen 100% garantie is dat je geen problemen krijgt. Op de honderdduizend verkochte modellen zal daar ook wel eens een foutje gemaakt worden, maar wel veel minder foutjes dan bij de aanschaf van een Peugeot 5008 (die een 1,3 scoorde en waar bijna iedereen problemen mee had gehad).
Bij de aanschaf van een auto kijk je natuurlijk naar meer aspecten dan pure betrouwbaarheid, anders reden er alleen Toyota's rond
Ik vrees dat het emo gehalte bij aankoop hoger ligt dan de ratio....
Heb nog nooit iemand horen zeggen dat een Toyota of Mitsubishi beroert rijdt... vraag me zelfs af of ze ooit wel eens een test rit ermee gedaan hebben.
Ken wel iemand die na de zoveelste problemen met een Opel stationwagon (kabel management...) voor mij zeer verrast een Toyota stationwagon kocht. Maar in mijn beleving een uitzondering...
Heb nog nooit iemand horen zeggen dat een Toyota of Mitsubishi beroert rijdt... vraag me zelfs af of ze ooit wel eens een test rit ermee gedaan hebben.
Ken wel iemand die na de zoveelste problemen met een Opel stationwagon (kabel management...) voor mij zeer verrast een Toyota stationwagon kocht. Maar in mijn beleving een uitzondering...
Tja, pech kan iedereen hebben. Wil nou niet direct zeggen dat Peugeot rommel maakt.
Heb 200k km met een 206GT gereden zonder noemenswaardige problemen.
Hierna overgestapt naar VAG (Ibiza ST met 1.2 TSI DSG). Deze moest 3x naar de werkplaats. Ketting, update en een probleem met de motorkap. Verder een prima auto.
Vervolgens een 508 RXH (facelift model) met 180 pk diesel. Dit was gewoon een beest van een auto. Was het niet voor de weinige kilometers die we rijden was dit de perfecte auto!
Nu een e-Golf en een e-Up. Beide nog in de garantie en tot nu toe heel erg tevreden mee. Dan merk je pas dat elke ICE qua betrouwbaarheid en onderhoudskosten in het niets vallen t.o.v. Een EV.
Conclusie: geef ze gewoon even de tijd om het netjes op te lossen. Dit had net zo goed bij een Audi, Mercedes of Toyota kunnen gebeuren.
Heb 200k km met een 206GT gereden zonder noemenswaardige problemen.
Hierna overgestapt naar VAG (Ibiza ST met 1.2 TSI DSG). Deze moest 3x naar de werkplaats. Ketting, update en een probleem met de motorkap. Verder een prima auto.
Vervolgens een 508 RXH (facelift model) met 180 pk diesel. Dit was gewoon een beest van een auto. Was het niet voor de weinige kilometers die we rijden was dit de perfecte auto!
Nu een e-Golf en een e-Up. Beide nog in de garantie en tot nu toe heel erg tevreden mee. Dan merk je pas dat elke ICE qua betrouwbaarheid en onderhoudskosten in het niets vallen t.o.v. Een EV.
Conclusie: geef ze gewoon even de tijd om het netjes op te lossen. Dit had net zo goed bij een Audi, Mercedes of Toyota kunnen gebeuren.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Mijn ouders (vooral mijn vader) waren jarenlang Citrofiel, die zijn ooit van een VW Golf op een Citroën BX overgestapt. Daarna nog een BX, toen een ZX, een Xantia en uiteindelijk een C5 en met al die auto's hebben ze problemen gehad. En niet de standaard problemen, maar bijzondere problemen. Motorstoringen waarvan de monteur zegt "Oh, we resetten de melding wel, dat gebeurt soms", een bestuurdersstoel die na 80k km al versleten was en kruimels onder de stoel liet vallen omdat Citroën het schuim direct op de veren had geplaatst, een gloednieuwe BX (geloof ik) die na een paar weken retour dealer moest omdat ze een kabelboom over het uitlaatspruitstuk hadden geleid (de buitenste mantel was al weggesmolten), diezelfde BX waar een luchtslang niet goed vast zat en waar de monteur bij die constatering nog niet bedacht dat er misschien een slangklem op moest (heeft mijn vader zelf op moeten aandringenroute99 schreef op zondag 26 november 2017 @ 11:39:
Ik vrees dat het emo gehalte bij aankoop hoger ligt dan de ratio....

En nu rijden ze alweer een paar jaar een Toyota Avensis zonder al die problemen. Mijn moeder is er helemaal happy mee, mijn vader ook wel, maar hij blijft verlekkerd kijken naar Citroëns die in de buurt geparkeerd staan. Alsof je verliefd blijft op je vreemdgaande vriendin. Lekker wijf, helemaal prima, maar je wil toch geen relatie met haar als je haar met Jan en alleman moet delen en ze je keer op keer bedriegt?
[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 26-11-2017 13:23 ]
Bij Top Gear zijn ze niet echt fan van PeugeotRene schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:46:
Tja, pech kan iedereen hebben. Wil nou niet direct zeggen dat Peugeot rommel maakt.
YouTube: "Modern Peugeot Driver" Adventures - Top Gear - Series 22 ...
https://vimeo.com/122760927
Het zal wel niet zo erg zijn, je kan altijd pech hebben met een auto.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Kijk dat is nu het probleem met zulke reacties. Elke opmerking los van elkaar kan waar zijn.Rene schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:46:
.....Conclusie: geef ze gewoon even de tijd om het netjes op te lossen. Dit had net zo goed bij een Audi, Mercedes of Toyota kunnen gebeuren.
Maar om daar die ellenlange discussies over het waarheidsgehalte te modereren zijn juist die rankings die uit de CB-test komen er nuttig. Jouw ervaringen behoren dus tot de (1-x ) groep, waarbij x de pechgevallen zijn uit de CB-rapportage. De kans dat je dus tot de (1-x) groep hoort is ook bij de slechte merken best redelijk maar de kans dat je bij dezelfde merken tot de x groep behoort is bij die merken veel groter dan bij Mitsubishi en Toyota... Het is even een doordenker.....
@Grrrrrene Mijn collega heeft ook een Avensis gekocht, is er super blij mee. Toevallig een laatste uit een luxe serie met erg luxe bekleding voor een normale prijs...
Altijd leuk die auto discussies, en hoe iedereen zijn merk probeert te verdedigen.
Mijn grootste rampauto was een Citroen C8. Op de 2 jaar dat ik die had is die alle samen 3 maand in de garage geweest. Alles is daar aan kapot geweest, maar erger was dat de garage altijd 3 bezoeken nodig had om het op te lossen. (Olieverbruik, vermogenverlies, lekkende injectoren, startmotor, hoofdzekering, batterij, gaskabel, interieur dat uit elkaar valt, lek in koelcircuit....)
Met VW waren de 2 grootste problemen een tweemassavliegwiel wat onder garantie hersteld werd, en nadien bij anderen gewisseld werd en een EGR klep die net na garantie defect ging en de leasemaatschappij zo’n 1700€ gekost heeft.
Grootse succes is een Audi die nu 135k heeft, en die buiten olie en filters nog niks defect had.
Mijn grootste rampauto was een Citroen C8. Op de 2 jaar dat ik die had is die alle samen 3 maand in de garage geweest. Alles is daar aan kapot geweest, maar erger was dat de garage altijd 3 bezoeken nodig had om het op te lossen. (Olieverbruik, vermogenverlies, lekkende injectoren, startmotor, hoofdzekering, batterij, gaskabel, interieur dat uit elkaar valt, lek in koelcircuit....)
Met VW waren de 2 grootste problemen een tweemassavliegwiel wat onder garantie hersteld werd, en nadien bij anderen gewisseld werd en een EGR klep die net na garantie defect ging en de leasemaatschappij zo’n 1700€ gekost heeft.
Grootse succes is een Audi die nu 135k heeft, en die buiten olie en filters nog niks defect had.
Ik weet niet, 10,000 enquêtes lijkt mij niet echt afdoende om te kunnen bepalen of een automerk vaak mankementen vertoont. En je zit natuurlijk met een bias: mensen die vaak pech hebben zullen sneller gal spuwen dan mensen die probleemloos rijden. En wellicht is het type persoon wat een BMW/Audi/Merc rijdt ook wat minder snel geneigd een enquête in te vullen dan een Suzuki of Dacia rijder (kan me zomaar voorstellen dat de dikke leaserijders daar minder tijd voor over hebben), waardoor de enige rapportages die je op die auto's krijgt de pechgevallen zijn.route99 schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:31:
[...]
Als we nu emotie en ratio even loskoppelen, was dit te voorkomen geweest? Ja en nee imho. Zelfs met de beste auto kun je (veel) pech krijgen, maar bepaalde merken hebben helaas wel een reputatie/imago, waar @tomas123 hier ook naar refereert. Zet maar eens even een aantal (oorspronkelijk West-Europese merken naast een Japanse tegen elkaar af qua betrouwbaarheid, bijvoorbeeld, VW, Opel, Peugot , Renault tegenover Toyota & Mitsubishi . Bekijk het betrouwbaarheidsonderzoek uit de CB-gids van nov-2017 en oordeel zelf.
Ok, nog geen garantie dat je geen pech ermee krijgt, maar als we hier op Tweakers wel het samenstellen van de beste desktop bij een bepaald budget bespreken, lijkt dit dan veel rationeler blijkbaar te gaan dan het kopen van een auto. Heb zelf ooit na eenmaal een Europese auto te kopen, met flinke kosten, toch me bekeerd tot de ratio methode en dat bevalt me al een aantal decennia prima (mijn auto is nu 15j oud en rijdt nog steeds probleemloos, ga maar 1x per jaar naar de garage bij max ca 15k km's en dan een combi van APK/onderhoud. Alleen als er banden, deel van de uitlaat en zo vervangen moeten worden hebben we wat hogere kosten, voor de rest nog steeds zelden).
Anderen over de CB-test
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik ga niet van alles bronnen bewaren, maar ik neem aan dat je ook google kan gebruiken. Of ben je zo'n VAG fanboy die niets slecht over VW wil horen of lezen? Ik ben de verhalen op diverse sites van onder andere revisie-bedrijven tegen gekomen. Ik stond op het punt een tiguan te kopen, en wist van de de ketting problemen in de eerste generatie tsi motoren. Ik ben verder gaan lezen en ben op diverse sites tegen gekomen dat de ketting bij de recentere generaties geen enkel probleem meer vormt. Maar dat de olieschraapringen, in zowel de TSI als de TDI blokken, elke generatie dunner en kwetsbaarder worden. Revisie van dergelijke blokken met 30k tot 80k is daar ondertussen geen onbekend verschijnsel. Een kostbaar geintje en bij vervanging met de orginele VAG onderdelen ook nog steeds niet opgelost. Het is iets wat voorkomt bij motoren tot in elk geval 3 liter.Gunner schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:59:
[...]
Nog steeds? Oh ja? Ook over de huidige generatie TSI-motoren zonder ketting (na 2012/2013?) Ik zie je betrouwbare bronnen graag tegemoet. Of je bent niet meer dan diegene waar ik het over heb; die hebben gehoord over de problemen die er waren en dat voor het gemak ook maak maar ook even reflecteren op de huidige generatie. Doet het vast goed rondom de borreltafel.
Problemen kom je bij elk merk tegen, of je een merk als betrouwbaar bestempelt is ook sterk afhankelijk hoe een fabrikant/dealer reageert op problemen.
Tuurlijk kun je daar vraagteken bij zetten, prima zelfs. Stel maar weegfactoren voor....en stuur ze naar de CB.Jeroenneman schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:27:Ik weet niet, 10,000 enquêtes lijkt mij niet echt afdoende om te kunnen bepalen of een automerk vaak mankementen vertoont. En je zit natuurlijk met een bias: mensen die vaak pech hebben zullen sneller gal spuwen dan mensen die probleemloos rijden. En wellicht is het type persoon wat een BMW/Audi/Merc rijdt ook wat minder snel geneigd een enquête in te vullen dan een Suzuki of Dacia rijder (kan me zomaar voorstellen dat de dikke leaserijders daar minder tijd voor over hebben), waardoor de enige rapportages die je op die auto's krijgt de pechgevallen zijn.
Zover ik weet is er nog nooit een rechtszaak tegen de CB geweest over dit soort zaken door een fabrikant.
Ze kijken wel uit , ze hebben liever dat mensen in hun hart toch graag bij hun merk blijven en niet de ratio toepassen die logischer wijze je meer zou verwachten. Het resultaat zou nog wel eens veel negatiever
kunnen uitvallen uitvallen voor die fabrikant, zoveel "aandacht" in de rechtszaal.
BTW: je moet je wel vrijwillig aanmelden om als reviewer mee te mogen doen bij de CB. Dat versmalt wel de grond van de argumenten die je aanhaalt over de invulbreedte van deze reviewer, ze zijn allen gemotiveerd om in te vullen. Een dikke leaserijder zal zich niet snel aanmelden, dus ik vermoed dat dit effect tijdverschil & interesse voor het invullen reuze mee valt als je je vrijwillig aanmeldt...
Als het verplicht zou zijn per wet, dan heb je wel een punt, maar gelukkig is dat niet zo.
Ik hoop dat topicstarter nog terugkomt om wat meer context in informatie te geven. Nu is het niet meer dan een verzameling ervaringen en meningen waarom bepaalde merken waardeloos zijn.
[ Voor 38% gewijzigd door Gunner op 27-11-2017 10:23 ]
Daar is een terugroepactie voor geweest waarmee dit opgelost is. De 1.8 XU7JP motoren in de ZX en Xantia zijn bulletproof. Enige bekende probleem is dat ze het kut doen op LPG, de koppakking gaat vaak zweten aan de inlaatzijde van cylinder 1 en de klepdekselpakking gaat vaak lek waardoor er olie op het uitlaatspruitstuk lekt en dat stinkt enorm. Allemaal dingen waar ze prima oud mee kunnen worden.Grrrrrene schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:21:
problemen, kantelende zuigers in zowel de ZX 1.8 als de Xantia 1.8, etc etc.
Mijn ZX is weg gegaan vanwege de roestduivel (wat bij een ZX heel zeldzaam is overigens), de motor liep bij 310.000km nog prima.
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 27-11-2017 11:55 ]
Vandaar dat ik daar geen enkel probleem mee heb. En ik heb een 1.2TSI motor uit 2015teigetjuh schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:43:
[...]
Vandaar dat je nog steeds leest dat olie verbruik en te dunne olieschraper-ringen in alle TSI/FSI/TSFI-blokken nog steeds een probleem is. Dit heeft voornamelijk te maken met de race naar een zo laag mogelijke uitstoot.
Dat probleem speelde alleen bij een serie motoren uit geloof ik iets van 2012/2013... Het is inmiddels al lang gefixed.
En dat klopt dan volledig. Het is alleen altijd zo vervelend als je zulke problemen binnen 2000 km hebt... Maar ja... dat kan idd bij elk merk gebeuren...[...]
Zo blijft er bij elk merk wel iets te klagen. Wil je geen problemen met een auto, dan kun je het beste er gewoon geen kopen.
Sowieso.... op de gids van de consumentenbond afgaan
Als ik 1 organisatie kan opnoemen die ik al jaren niet meer kwalitatief/betrouwbaar noem op veel van de gebieden die ze beoordelen...
[ Voor 10% gewijzigd door servies op 27-11-2017 12:07 ]
Je ziet ze ook nog maar zeer weinig, terwijl de espacjes je om de oren vliegen bij wijze van spreken.Tommie12 schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:18:
Altijd leuk die auto discussies, en hoe iedereen zijn merk probeert te verdedigen.
Mijn grootste rampauto was een Citroen C8. Op de 2 jaar dat ik die had is die alle samen 3 maand in de garage geweest.
Heb je er nog een goed woord over te zeggen of was het een totale miskoop?
C8 was een totale miskoop (mislease).Basilange schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:06:
[...]
Je ziet ze ook nog maar zeer weinig, terwijl de espacjes je om de oren vliegen bij wijze van spreken.
Heb je er nog een goed woord over te zeggen of was het een totale miskoop?
Wat me ook vooral stoorde was dat de Garage (en ik zat al snel bij de experten van de invoerder) er ook niet in slaagden om de problemen op te lossen. Ik heb zelf moeten aantonen dat de motor slechts 75pk had ipv 110pk, en ca 12l/100km verbruikte.
Na een hoop onderzoek, en in totaal 6 weken in de garage kwamen ze tot de conclusie dat er een injector was die continu lekte. Zoiets kan toch geen 6 weken duren zeker.... Zelfs na vervanging heeft die auto nooit meer goed gelopen. Maar dat was dus niet het enige....
Je zegt dat de auto slecht start, alsof de startmotor niet sterk genoeg is om de motor rond te krijgen.
Je gaat naar de garage: "Nee meneer, dat is geen probleem, alles is OK".
2 weken later vriest het 's nachts: auto start niet. Dan starten ze je met kabels en een héél dikke batterij, maar geen herstelling.
Nog een paar dagen later, motor start niet, en na een 3de poging rookt de startmotor op, en springt de hoofdzekering aan de batterij (een stuk dik ALU doorgesmolten, hele auto zonder stroom).
Dan hebben ze die stukken niet, en rij je weer een week met een C1 of zo.
Gaskabell is ook ooit lostgekomen op de autostrade. Je rijdt 120km/h, en ineens voel je dat je geen gas kan geven. Uitbollen, en dan op "vrijloop" verder sukkelen op de pechtstrook tot aan een afrit.
"Tja, ze zijn een borgpin vergeten, ongelooflijk dat je nog 50.000km gehaald hebt zonder die borgpin. "
Wat het interieur betreft, ik heb 2 keer een zetel gehad die loskwam bij hard remmen. Ook dat konden ze eerst niet geloven, maar herstellen ging niet, want alles zag er goed uit.
Totale horror.
Op zich klopt dat maar de kans bij een redelijk aantal autos is wel heel veel groter dan bij de Mitsubishi et al die aan de top staan.servies schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:05:
En dat klopt dan volledig. Het is alleen altijd zo vervelend als je zulke problemen binnen 2000 km hebt... Maar ja... dat kan idd bij elk merk gebeuren...
Dat zijn nu eenmaal 2 gescheiden zaken:
- Er treedt een mankement op
- De kans dat dit mankement optreedt
Ik hoef gelukkig de CB niet te verdedigen, dat doen ze zelf maar...Sowieso.... op de gids van de consumentenbond afgaan
Als ik 1 organisatie kan opnoemen die ik al jaren niet meer kwalitatief/betrouwbaar noem op veel van de gebieden die ze beoordelen...
Maar ik vind zulke overzichten toch wel erg inzichtelijk want de gegevens komen van CB-leden zelf.
Ik totaal niet: leden met problemen zullen zich 100 keer eerder melden dan leden zonder problemen.route99 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:22:
[...]
Ik hoef gelukkig de CB niet te verdedigen, dat doen ze zelf maar...![]()
Maar ik vind zulke overzichten toch wel erg inzichtelijk want de gegevens komen van CB-leden zelf.
Hoe is de verdeling van gekochte auto's over de leden zelf, is dit dezelfde verhouding als landelijk of is die compleet anders?
Is het ledenbestand van de CB überhaupt representatief voor Nederland?
Daarbij zie ik bij de CB al jaren niet meer als een orgaan met kwalitatieve testen... Ze zijn aan alle kanten voorbij gerend door anderen. Ik heb bijvoorbeeld tests van elektrische apparaten van ze gezien waarbij ik dacht: "Weet die tester wel hoe je een stekker in een stopcontact steekt?"...
Ik geloof niet dat de 3008 SUV zo een slechte auto is dat deze na 2000 km ermee op houd vanwege een standaard slecht onderdeel, je hebt gewoon pech en het onderdeel wat niet goed is ( maandag ochtend dingetje misschien ) laten vervangen door de garage.
zij gaan echt geen slechte auto verkopen, net of zij er op zitten te wachten dat iemand met een nieuwe auto na 2000 km terug komt met problemen, kost hun onnodig tijd, het levert ze niks op (garantie).
zij gaan echt geen slechte auto verkopen, net of zij er op zitten te wachten dat iemand met een nieuwe auto na 2000 km terug komt met problemen, kost hun onnodig tijd, het levert ze niks op (garantie).
Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....
Ze houden een minimum aantal reviewers per type auto aan anders beschouwen ze de gegevensgroep als te klein. Heb ooit wel geweten wat dat (echt wel meer dan een tiental of zo).servies schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:34:
[...]Ik totaal niet: leden met problemen zullen zich 100 keer eerder melden dan leden zonder problemen.
De CB heeft ca 470.000 leden, dat zijn er heel wat.... Ik denk dat jongeren zeker onder de 25 j ondervertegenwoordigd zijn als ik zo om me heen kijk, maar dat zie je ook met kranten abbo's. Zeker die groep heeft niet zoveel binding met zulke zaken en zoekt bijna alleen het internet op. Maar ik verwacht dat juist die groep zeker niet de nieuwe auto's koopt dat zijn eerder de mensen die het financieel een stuk beter hebben (zie ik ook om me heen), een wat oudere groep, en die zijn juist bij de CB beter vertegenwoordigd.Hoe is de verdeling van gekochte auto's over de leden zelf, is dit dezelfde verhouding als landelijk of is die compleet anders?Is het ledenbestand van de CB überhaupt representatief voor Nederland?
Ook ben kritisch tav daarvan. Op een aantal punten kunnen ze zeker een verbeteringsslag maken, tja dat een handleiding wat lastiger te lezen is voor de leek, tja dat geldt voor mij vaak niet en dan verliest zo product het tov een ander waarvan de handleiding perfect maar waar van de product kwaliteit iets minder is. En voor sommige producten laten ze dan net toevallig zwaarder wegen. Daarom vind ik een zo goed mogelijke weergave van alle data in tabellen belangrijk, dan trek ik zelf mijn conclusies wel.Daarbij zie ik bij de CB al jaren niet meer als een orgaan met kwalitatieve testen... Ze zijn aan alle kanten voorbij gerend door anderen. Ik heb bijvoorbeeld tests van elektrische apparaten van ze gezien waarbij ik dacht: "Weet die tester wel hoe je een stekker in een stopcontact steekt?"...
En voor juist die auto testen, daar kom de gegevens juist van de gebruikers en niet van de testers, vind ik dat je daar veel minder een punt hebt. Noem maar eens een test in NL die zo groot is.
In Duitsland heb je wel de ADAC pech langs de weg meter, daar komen merken als Audi en BWM sterk op, Toyota scoort ook goed, maar die scoren meestal ook goed bij de CB....en traditioneel zie je bij de ADAC ook oa de Fransen jarenlang flinke steken laten vallen , veel pechgevallen. Alleen in de 2016 zie je dat het voor de Fransen iets beter wordt. Dat laatste vind je ook terug bij de CB tav de laatste Megane's.
Grosso modo is die CB test dus best wel goed te noemen, ook al zijn ze kwalitatief, wat ook geldt voor de ADAC getallen. (de groep die vrij lange afstanden rijdt zou daar wel eens oververtegenwoordigd kunnen zijn, in NL met veel korte afstanden zou dat wel eens anders kunnen liggen) .
Kortom er is niet 1 waarheid... het is wel hoe je er mee omgaat. Ik ben zelf een voorstander van kritisch bekijken.
Maar als je meer en nog mooier, betere data hebt houd ik me aanbevolen. Een mooie uitdaging....
Dat boeit toch niet? Het gaat om het percentage van de auto's met bepaalde problemen en daarbij werd een waardering aan het probleem gegeven aan de hand van de impact: kun je ermee verder tot de volgende beurt of laat de auto je staan. Of je nu 100 of 1000 Peugeot 3008-rijders hebt vs. 100 of 1000 Toyota Verso S-rijders, het percentage met problemen blijft een goede indicator van de problemen met die beide modellen. Met de Verso S had niemand problemen gehad, met de 3008 iedereen.servies schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:34:
[...]
Ik totaal niet: leden met problemen zullen zich 100 keer eerder melden dan leden zonder problemen.
Hoe is de verdeling van gekochte auto's over de leden zelf, is dit dezelfde verhouding als landelijk of is die compleet anders?
Ook dat maakt niet uit. Al reed de helft in een Ferrari, zolang je per model genoeg respondenten hebt, zit je goed. En er zitten echt geen auto's in de ranglijst waar ze 3 reacties van hebben gehad, het moet wel statistisch relevant zijn.Is het ledenbestand van de CB überhaupt representatief voor Nederland?
Gelukkig hebben ze hier niks getest. Compleet irrelevant oordeel dus. Dit is pure statistiek: het verzamelen van andermans ervaringen en zo eerlijk als het maar kan: direct van de eigenaar van de auto.Daarbij zie ik bij de CB al jaren niet meer als een orgaan met kwalitatieve testen... Ze zijn aan alle kanten voorbij gerend door anderen. Ik heb bijvoorbeeld tests van elektrische apparaten van ze gezien waarbij ik dacht: "Weet die tester wel hoe je een stekker in een stopcontact steekt?"...
[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 28-11-2017 19:05 ]
De CB biedt nu zelf producten aan; daarmee is hun laatste beetje geloofwaardigheid weg.
Dat doen ze al tientallen jaren.... effe opletten..
met statistiek is ook goed te goochelen hoorGrrrrrene schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:02:
[...]
Gelukkig hebben ze hier niks getest. Compleet irrelevant oordeel dus. Dit is pure statistiek: het verzamelen van andermans ervaringen en zo eerlijk als het maar kan: direct van de eigenaar van de auto.
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Over de statistieken.... die van de CB zijn niet over de nieuwe auto, maar over de oude.
Daarnaast net geen 10.000 mensen hebben de enquete ingevuld, 72% was er niets aan de hand.
Dus 2800 mensen die misschien een probleem hadden. Bij elkaar zijn er 134 auto's door gekomen, met een perfect gelijke verdeling komt dit neer op +- 20 personen die "een probleem" hadden met hun auto, per type auto. Onderverdeeld in 3 categorieën (niet meer rijden, repareren, binnenkort repareren). Van de laatste categorie staat niet duidelijk wat hieronder valt, zou namelijk ook regulier onderhoud kunnen zijn.
Verder worden de kosten om de auto te repareren hier niet in meegenomen. Denk aan de Renault waarvan een bobine kapot is (en enkele tientjes kost) of een THP (Citroën, Peugeot, Mini) waarvan de ketting en kleppen defect zijn (en enkele duizenden euro's kosten).
Nu moet ik zeggen dat in mijn voorbeeld de Franse auto er ook niet al te best uit komt. Maar de bron hierboven is gewoon niet echt bruikbaar, het gaat niet in op bouwjaar of motor. En hoewel een percentage leuk klinkt, geeft het in mijn ogen niet genoeg informatie om daadwerkelijk te stellen of een type auto betrouwbaar is of niet.
Daarnaast net geen 10.000 mensen hebben de enquete ingevuld, 72% was er niets aan de hand.
Dus 2800 mensen die misschien een probleem hadden. Bij elkaar zijn er 134 auto's door gekomen, met een perfect gelijke verdeling komt dit neer op +- 20 personen die "een probleem" hadden met hun auto, per type auto. Onderverdeeld in 3 categorieën (niet meer rijden, repareren, binnenkort repareren). Van de laatste categorie staat niet duidelijk wat hieronder valt, zou namelijk ook regulier onderhoud kunnen zijn.
Verder worden de kosten om de auto te repareren hier niet in meegenomen. Denk aan de Renault waarvan een bobine kapot is (en enkele tientjes kost) of een THP (Citroën, Peugeot, Mini) waarvan de ketting en kleppen defect zijn (en enkele duizenden euro's kosten).
Nu moet ik zeggen dat in mijn voorbeeld de Franse auto er ook niet al te best uit komt. Maar de bron hierboven is gewoon niet echt bruikbaar, het gaat niet in op bouwjaar of motor. En hoewel een percentage leuk klinkt, geeft het in mijn ogen niet genoeg informatie om daadwerkelijk te stellen of een type auto betrouwbaar is of niet.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.