routing met twee internetverbindingen

Pagina: 1
Acties:

• zipkid
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 17:46
Ik heb twee internetverbindingen op mijn linuxbak: een via ppp0 en een via eth1.
Als ik naar een server op het internet ga kan ik maar een van de twee interfaces pingen en als ik op mijn linuxbak de default route naar de andere interface omzet kan ik de andere interface niet meer pingen vanaf het internet.

Maar ik wil graag dat ik via beide interfaces bereikbaar ben ivm langzaamaan wijzigen van een ip-adres van een server waar ik graag van het dat niemand het merkt ;)

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Zipkid

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 12:22 schreef zipkid het volgende:
Ik heb twee internetverbindingen op mijn linuxbak: een via ppp0 en een via eth1.
Als ik naar een server op het internet ga kan ik maar een van de twee interfaces pingen en als ik op mijn linuxbak de default route naar de andere interface omzet kan ik de andere interface niet meer pingen vanaf het internet.

Maar ik wil graag dat ik via beide interfaces bereikbaar ben ivm langzaamaan wijzigen van een ip-adres van een server waar ik graag van het dat niemand het merkt ;)

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Zipkid
hey dude,
wat dacht je van de 2e interface als metric 2 default route te zetten :) dat zou je kunnen proberen...Maar ik snap ut probleem iig al wel ver...je pingt naar die bak via verbinding 2, en je bak wilt via verbinding 1 terug dus vandaar dat ie niet fatsoenlijk bereikbaar is. Ik zou geen andere oplossing weten :)

• zipkid
Dat heeft helaas niet mogen helpen ;(
Maar je hebt inderdaad mijn probleem begrepen. Ik zou eigenlijk de volgende vraag moeten stellen:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat een aanvraag op een server via een bepaalde interface ook via die interface weer de gevraagde info terugstuurd?
Dat moet toch kunnen??

Zipkid

• zipkid
Ik had wel iets meer verwacht van Tweakers :)
Er is hier toch wel iemand die weet of het kan of niet? Of is dit toch te moeilijk voor iedereen :+ . Het is ook niet zomaar een standaard vraagje :?.
Niets om een zinloze discussie over te voeren... ;(

Zipkid

• ElbY
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:01
Kan gewoon niet met 1 host.

In jouw routing tabel is de route met als destination 0.0.0.0 van belang. Wat jij eigenlijk wil is dat die route naar 'subnet' 0.0.0.0 dynamisch wordt waarbij deze afhankelijk 'schakelt' op de inkomende interface. - Een niet uitvoerbaar iets...
Is statisch en dat is gewoon niet anders.

Wat eventueel wel kan is de andere interface instellen als backup lijnverbinding. Mocht de default lijnverbinding wegvallen dan zou de secundaire lijnverbinding deze kunnen overnemen. Maar dat is dus niet jouw bedoeling.

Andere oplossing die wel aan jouw wensen voldoet is het creeren van 2 subnets dmv 2 internethosts met beide NAT-translatie. In dat geval zou je de gewenste services moeten forwarden naar de eigenlijke host op een eigen te creeren segment. Tevens zou die host voorzien moeten zijn van 2 NICs of 1 NIC met 2 IP adressen.
In dat geval werkt het wel aangezien je nu afhankelijk bent van 2 lokale subnet routes welke voor beide subnetten gedefinieerd dienen te worden.
Maar goed, wil je dat wel ....

Is het dan niet simpeler om je host te dupliceren. Dan ben je met 2 hosts klaar ipv 3 hosts.

• zipkid
Daar was ik al bang voor.
Toch bedankt.
Gelukkig is niet iedereen op vakantie 8-)
Of is er iemand die vanaf zijn vakantie adreske toch een toeltje kent :?

Verwijderd

www.ngn.nl
lod worden
DAAR posten.

want dit probleem heb ik op m'n stage gezien bij een router, en toen is de netwerkbeheerder anderhalve dag aan t vloeken geweest, maar hij had t uiteindelijk WEL voor elkaar.

en aangezien hij er neit meer werkt en ik niet weet waar nu dan wel en ook niet wat ie gebruikt heeft geef ik je gewoon t ngn adres en dan hoop ik dat je net als hij in t forum je antwoord krijgt.

lidmaatschap kost btw geld dus als ik jou was ging ik m'n baas vast achter z'n vodden zitten als je nog geen lid bent. (zeg maar dat dat hoort onder het kopje SCHOLING in je contract)
Pagina: 1