Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• SjorsVL
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 30-11-2017
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een goede camera om zowel video's als foto's mee te maken voor op onze bedrijfswebsite. Belangrijk om te vermelden is dat degene die deze camera gaat gebruiken niet veel ervaring heeft met het maken van foto's en/of filmpjes. Wat belangrijk is voor ons is dus niet alleen de kwaliteit van de beelden (dit is natuurlijk altijd erg belangrijk, omdat we onze website professioneel willen laten overkomen), maar ook het gebruiksgemak. Daarnaast is de accuduur ook van belang voor het maken van een bedrijfsfilm, deze moet ook goed zijn.

Budget +/- 1000 euro.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via SjorsVL op 30-11-2017 12:17)

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:33

sys64738

Press play on tape

quote:
SjorsVL schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:38:
Voor de ge´nteresseerde:

Het is de Panasonic Lumix G DMC-GX8 + 12-60mm geworden.
Prima keuze! Schiet zelf ook met de GX8 en er komen altijd zeer professioneel ogende foto's uit die camera :+

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18:53

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

quote:
niet veel ervaring
+
quote:
professioneel willen laten overkomen
Een camera gaat dit niet oplossen ongeacht het bedrag wat je ervoor over hebt. De enige oplossing is inhuren van een expert of opleiding/training van de eigen medewerkers.

En zoals elk topic: ik mis toch wel wat aan info in de startpost?
- budget
- wat heb je zelf al gevonden
- over welke resoluties / codecs hebben we het
- wat is accuduur; 1 uur camera gebruik of 24 uur achter elkaar
- etc

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

Ik zou een fotograaf inhuren als ik dit zo lees. Die weet wat hij doet en heeft zijn eigen hardware en software.

Zo blijf je ook niet met hardware zitten waar je vrijwel niets mee doet en kost het je niet zoveel tijd als het zelf aanleren van het maken van foto's en video's.

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18:41
quote:
SjorsVL schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:07:
... degene die deze camera gaat gebruiken niet veel ervaring heeft met het maken van foto's en/of filmpjes ...

... omdat we onze website professioneel willen laten overkomen ...
Dat past niet samen.
Professionele kwaliteit wordt door de fotograaf/cameraman geleverd, niet door de camera.

Edit: oeps, te laat. Werd voor ~20min. weggeroepen, en vergat daarna te checken of mijn antwoord al door een ander gegeven was. Ja dus, 2x. ;)

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 24-11-2017 10:37 (15%)

gezocht: Panasonic GM5

• SjorsVL
Ondanks dat ik begrijp dat jullie vinden dat een professional deze beelden zou moeten maken en ik het daar mee eens ben, denkt het management van het bedrijf hier toch anders over.

Ik ben dan ook benieuwd wat een goede camera is (budget max. 1000 euro) met een goed beeldkwaliteit, waarmee ook nog eens mooie foto's genomen kunnen worden?
Zelf heb ik gevonden dat de resolutie belangrijk is (het hoeft alleen niet perse 4K te zijn), de beeldstabiliteit en frames per seconde belangrijk zijn.

Wat we zelf nog belangrijk vinden is een goede accuduur. Hiermee wil ik niet zeggen dat er 24u aan beeldmateriaal geschoten moet kunnen worden met 1 accu, maar wel dat er een gehele dag mee gewerkt kan worden (foto's maken en ongeveer 1 uur aan beeldmateriaal).

Ik hoop dat iemand me toch een beetje kan adviseren welke camera hiervoor geschikt zou zijn.

Bedankt!

• MAX3400

MAX3400

@SjorsVL dan ga ik weer doorvragen
- wat had je zelf al gevonden?
- hoeveel fps is minimum en maximum nodig?
- wat is "goede beeldkwaliteit"?
- over welke afstanden / lichtomstandigheden gaat het?

Aangezien het een zakelijke aanschaf wordt; hou je dan ook in de gaten dat garantie en dergelijke mogelijk anders geregeld is/wordt. En dat aanschaf van 1000 Euro netto/bruto moet worden berekend?

• SjorsVL
Hallo Max,

Bedankt voor de moeite die je neemt om te reageren.

Echter is het een advies vraag, dus ik heb nog geen camera gevonden en de vraag wat voor beelkwaliteit zou je adviseren? Welke FPS?

Ik hoopte dat hier iemand wist welke camera een goede beeldkwaliteit heeft. Er is sprake van verschillende afstanden en lichtomstandigheden.

Gr Sjors

• MAX3400

MAX3400

Gezien de vraagstelling, ben ik een beetje bang dat we hier niet uit gaan komen. Ik ken jouw achtergrond niet maar ik ga even een analogie posten:
quote:
Er is sprake van verschillende afstanden en lichtomstandigheden.
Als je met die letterlijke vraag naar een autodealer gaat en een band zoekt "voor verschillende afstanden" of nieuwe koplampen wil laten monteren "voor verschillende lichtomstandigheden", denk je dan niet dat je de vraag terugkrijgt: kunt u uitleggen over hoeveel kilometers de band mee moet of wilt u verlichting voor overdag, 's nachts, hevige sneeuw?

Terug naar de camera: ga je dus beeldmateriaal maken van 0 tot 2 meter? Van 2 tot 15 meter? Van 15 tot 500 meter? Wil je dan kunnen inzoomen x 10? Is dat bij normaal licht? Binnen en/of buiten? TL-licht? Pikkedonker zonder maanlicht?

En je roept dingen als fps. Leuk... Wil je een bioscoopfilm maken; dan is 24 fps "ongeveer de standaard". Wil je TV-uitzending maken, reken op 50 tot 60fps. Wil je slowmotion schieten? Dan moet je op 60 tot 10000fps rekenen.

Kom eens met waarden! En op basis van die waarden kan je toch via https://tweakers.net/pricewatch/ of een goede fotozaak om de hoek al zelf tot een idee komen dat je merk A en type B nodig gaat hebben? Had je je al ingelezen op een site als https://www.dpreview.com/ waar zowel voor beginners als gevorderden best wel veel info te vinden is, alsmede reviews, sample foto's etc?

• SjorsVL
Hallo Max,

De vergelijking met de autogarage; Ik rijd dus stads en lange afstanden, zowel overdag als s avonds, onder alle weersomstandigheden en de band moet zo lang mogelijk mee. Het advies zou dus kunnen zijn; neem dan een all weather band. Deze is ontwikkeld voor gebruikers als u en heeft de langste levensduur is deze wisselende omstandigheden.

Wat betreft de camera; in vergelijking met de autoband zou dit dus ook een 'all weather' moeten zijn.

Kijk, met de reactie op de fps kan ik dus iets mee! Ik ga korte filmpjes maken over het bedrijf en zou dan dus gaan voor een camera met 50 tot 60 fps.

Ik hoopte eigenlijk dat ik bij tweakers een winkel/vergelijkingssite binnenstapte dat niet gebonden is aan inkoopcontracten met bepaalde merken en dus een goed advies kon krijgen voor een leuke camera zonder dat ik hiervoor kennis van camera's of waarden nodig heb. Als ik het hierin mis heb, dan heb ik ook een antwoord en zal ik toch een winkel binnen moeten stappen om me te laten adviseren.

Gr Sjors

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

quote:
SjorsVL schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:17:
Hallo Max,

De vergelijking met de autogarage; Ik rijd dus stads en lange afstanden, zowel overdag als s avonds, onder alle weersomstandigheden en de band moet zo lang mogelijk mee. Het advies zou dus kunnen zijn; neem dan een all weather band. Deze is ontwikkeld voor gebruikers als u en heeft de langste levensduur is deze wisselende omstandigheden.

Wat betreft de camera; in vergelijking met de autoband zou dit dus ook een 'all weather' moeten zijn.

Kijk, met de reactie op de fps kan ik dus iets mee! Ik ga korte filmpjes maken over het bedrijf en zou dan dus gaan voor een camera met 50 tot 60 fps.

Ik hoopte eigenlijk dat ik bij tweakers een winkel/vergelijkingssite binnenstapte dat niet gebonden is aan inkoopcontracten met bepaalde merken en dus een goed advies kon krijgen voor een leuke camera zonder dat ik hiervoor kennis van camera's of waarden nodig heb. Als ik het hierin mis heb, dan heb ik ook een antwoord en zal ik toch een winkel binnen moeten stappen om me te laten adviseren.

Gr Sjors
A: die camera bestaat niet (ook zo'n autoband bestaat niet want het is altijd een trade-off, maar dat is een andere discussie). Er bestaan wel camera's die 'goed genoeg' zijn in alle omstandigheden, maar dan moet je 'goed genoeg' dus definieren.

B: dan heb je de forumregels dus niet gelezen, en zou je dus inderdaad beter naar een winkel gaan. We willen best meehelpen en meedenken, maar eigen inzet is wel een vereiste.

Tot slot: ik ben het eens met de opmerking dat een professioneel ogende foto/video niet alleen afhankelijk is van de camera, maar voor 80-90% van de foto-/videograaf. Sommigen halen zelfs met een smartphone nog een heel mooi resultaat! Probeer het management ajb hiervan te overtuigen, anders krijg jij straks de schuld dat je een verkeerde camera hebt gekozen.

• SjorsVL
Prima, bedankt!

Ik sluit hierbij het topic en wil jullie danken voor de moeite!

• SjorsVL
Voor de ge´nteresseerde:

We zien graag een keer wat beeld materiaal verschijnen!

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:33

sys64738

Press play on tape

quote:
SjorsVL schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:38:
Voor de ge´nteresseerde:

Prima keuze! Schiet zelf ook met de GX8 en er komen altijd zeer professioneel ogende foto's uit die camera :+

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True