Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awesomehobo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 13:23
Beste Mede-Tweakers,

Allereest hoop ik dat ik op de juiste plek ben beland, en anders excuses aan de mod die dit topic een schop moet geven.

Vandaag kwam een medewerker naar ons toe (Servicedesk) met het probleem dat hij zijn webmail niet kon benaderen.

Na enig troubleshooten (Verschillende browsers, cache opschonen e.d.), kwamen wij er achter dat geen enkele website van Microsoft te benaderen was.
Tevens was login.microsoft.com niet te pingen.

Na een herstart van de desbetreffende machine bleek dat de Windows op de machine niet geactiveerd was. 8)7

Deze hebben we vervolgens geactiveerd (dat is hier gelukkig een kwestie van even aan een netwerkkabel hangen), en nogmaals geprobeerd de Microsoft sites te benaderen.

Dit lukte nu wel.

Nu heb ik even een aantal zoekopdrachten richting Google gegooid, echter kan ik zo snel niets vinden over Microsoft die zijn websites blokkeert bij een ongeactiveerde Windows.

Buiten het feit om dat ik het enorm interessant vindt dat ze dit geblokkeerd hebben, wist geen enkele collega hiervan, inclusief de systeembeheerders.

Is iemand anders hier al bekend mee? Is dit al langer, of hebben ze dit recent geïmplementeerd?

Ik verneem graag of iemand hier al eerder ervaringen mee heeft gehad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wikipedia: Microsoft Product Activation

Subtiel: wel zorgelijk dat niemand in de organisatie dus licenties in de gaten houdt en machines dus unlicensed kunnen raken.

[ Voor 36% gewijzigd door MAX3400 op 24-11-2017 10:08 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 13:23
Ik vind het inderdaad zelf ook vreemd dat het kan gebeuren dat er unlicensed machines zijn, echter worden wij extern ingehuurd (enkel als SD), en hebben wij hier dus verder weinig invloed op.
Dit mogen ze zelf uitzoeken voor een volgende SOX.
(We hebben dit uiteraard wel aangegeven bij de systeembeheerders)

Verder kan ik geen informatie vinden over geblokkeerde websites na de grace period, tenzij ik er over heen kijk?;

" In Windows Vista SP1, Windows Vista SP2, Windows 7, Windows Server 2008, and Windows Server 2008 R2, after a grace period of 30 days (60 days for Windows Server 2008), the operating system will add a text message in the bottom-right hand corner of the screen stating that the copy of Windows in question is not valid, set the desktop background to black, allow only critical and security updates to be downloaded from Windows Update and give periodic reminders to activate the operating system. However, the operating system otherwise functions normally.[4][13][15][16][17]"

" In Windows 8, Windows 8.1, Windows 10, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, and Windows Server 2016, the 30-day grace period has been removed. If the operating system is not activated, there is a watermark showing the edition of Windows (although it does not show to activate) on desktop, personalization features (in PC settings [simply Settings in Windows 10], it is located under Personalize in Windows 8, under PC & devices > Lock screen in Windows 8.1, and under Personalization in Windows 10) are disabled. Entire Screen notification appears periodically, roughly once in 6 hours. However, the operating system otherwise functions normally"