Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:29
Mijn huidige systeem is ongeveer 5 jaar oud:

Asrock Fatal1ty Z77 Professional
Intel i7-3770k
Kingston 32GB DDR3 HyperX ram
Palit Nvidia Geforce 1050 Ti KalmX
Samsung 500GB SATA SSD voor Win7 x64
diverse WD Red's en Seagate 4TB's voor opslag

An sich is mijn systeem snel zat voor photoshop/lightroom (wat ik veel gebruik). Meer snelheid hier is welkom, maar zeker niet de moeite voor een flinke investering. Gamen doe ik niet (gewoon nooit).

Of ik uberhaupt binnen nu en een jaar wil upgraden is twijfelachtig, hooguit naar tweedehands spul. Als ik wel wil upgraden heeft dat een simpele reden: Zerene Stacker. Ik draai heel veel focus stacks die erg rekenintensief zijn en daardoor lang duren: het processen van 20 megapixel 16-bit TIF files duurt ongeveer 5 seconden per TIF (3 tot 4 keer per tif moet dat) en het zijn er vrijwel altijd enkele honderden tot niet zelden tegen de duizend.

Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben: wat is tactisch handige hardware om deze tijd te delen door 2, door 3 en door 4 (ongeveer)? Een investering van een paar duizend euro is eventueel wel mgelijk ( :9 ) maar wat ik wil uitgeven is iets wat ik later zelf kan beslissen.

Indien mogelijk kan het wel financieel interessant zijn de 6 maand geleden aangeschafte 32 GB HyperX DDR3 mee te nemen, verder wil ik tenminste 8 sata poorten op mijn moederbord en het liefste 10.

Grooote: unlimited >:) Heb een gebruikte (nu nog lege) cooler master cosmos ii (past ook EATX in) op de kop getikt waar ik mijn nieuwe systeem in zou kunnen parkeren.

Overklokken doe ik (liever) niet.

Wat ik me vooral afvraag:

1) Kan ik met een investering van een paar honderd euro een flinke snelheidswinst boeken (misschien i7 4e of 5e generatie of een oudere Xeon?) Of misschien een moederbord waar 2 processors oppassen of zijn die nooit echt lekker geschikt voor consumeten vanwege gebrek aan USB poorten, PCIe sloten, videokaartondersteuning e.d.?

2) Als ik wel helemaal los ga en er 2000-3000 euro tegenaan gooi wat voor snelheidswinst kan je dan halen met welke hardware? (kast, voeding, harddisks, videokaart zijn nog prima - volgens mij ondersteunt Zerene Stacker toch geen GPU acceleratie).

PS Huidig systeem is gekoppeld :) EDIT: oeps, daar ging wat mis en plaatste het topic voor ik klaar was met linken. Moederbord kan ik niet vinden in de lijst en nu vind ik ook geen optie meer om nog meer dingen te koppelen.

[ Voor 4% gewijzigd door nielsgeode op 24-11-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:51
Als die software multithreaded is dan kan je denk ik best wel goedkoop een vette upgrade doen met:
pricewatch: AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler
Of als je echt los gaat (wat in 2 tot 3k budget wel moet kunnen) pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 1950X. Voor een voorbeeld van een build daarmee zie VinceDN in "\[€2000] High-end Workstation voor 3D, Video en Design" Kiep de voor jou overbodige componenten eruit en je hebt je lijstje.

Enige nadeel is dat 32 GB geheugen op dit moment stevig duur is.
DDR3 geheugen meenemen gaat alleen werken als je in een gedateerd platform gaat investeren. Dat kan je het beste tweede hands proberen te verkopen denk ik.

Sata poorten kan je indien nodig altijd met een insteekkaartje toevoegen.

Als je iig je bestaande config even invoegt met een PW lijstje (zie Handleiding Pricewatch) en wat meer info geeft over wat nu de bottleneck is in je systeem, dan is er wat meer van te zeggen. Zit de bottleneck bv bij je cpu (en is dat single of multi-core) of misschien bij je storage?

[ Voor 26% gewijzigd door Jesse op 24-11-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@nielsgeode ik zie dat stacker een "multiprocessing" kopje heeft in de preferences. Wat kun je daar instellen? Tijdens het rekenen belast hij je i7 vol op 100%? En ram en gpu gebruik?

wel prima threading lees ik bijv hier

[ Voor 27% gewijzigd door maratropa op 24-11-2017 11:57 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
maratropa schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:56:
@nielsgeode ik zie dat stacker een "multiprocessing" kopje heeft in de preferences. Wat kun je daar instellen? Tijdens het rekenen belast hij je i7 vol op 100%? En ram en gpu gebruik?

wel prima threading lees ik bijv hier
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/g2h69t4wp/zs-prefs.png

Ram gebruik valt enorm mee: ik heb m nu ingesteld op 5,5 GB ram max en dan kan ie stacks tot 75 megapixel per TIF. Probleem met mijn geheugenhonger is mijn backupdienst Crashplan waar ik alles stal. Die wil 1 GB ram per 1 TB gebackupped. Ik zit nu nog 'slechts' op een archief van 9 TB, maar dat gaat rap meer worden. Vrijwel zeker is 32 GB niet genoeg over een jaar of wat en moet ik aan de 64 GB (32 is huidig max van mijn mobo).

Die 5,5 gb reserveert ie volgens mij altijd als je dat ingesteld hebt, ongeacht of het nodig is. i7 wordt inderdaad op alle cores op 100% belast, muizen en browsen wordt er gewoon traag van :( Waar kan ik GPU gebruik zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Mbt je backup; wordt het niet tijd voor een NAS dan?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Jesse schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:13:
Als die software multithreaded is dan kan je denk ik best wel goedkoop een vette upgrade doen met:
Of als je echt los gaat (wat in 2 tot 3k budget wel moet kunnen) pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 1950X. Voor een voorbeeld van een build daarmee zie VinceDN in "\[€2000] High-end Workstation voor 3D, Video en Design" Kiep de voor jou overbodige componenten eruit en je hebt je lijstje.

Enige nadeel is dat 32 GB geheugen op dit moment stevig duur is.
DDR3 geheugen meenemen gaat alleen werken als je in een gedateerd platform gaat investeren. Dat kan je het beste tweede hands proberen te verkopen denk ik.

Sata poorten kan je indien nodig altijd met een insteekkaartje toevoegen.

Als je iig je bestaande config even invoegt met een PW lijstje (zie Handleiding Pricewatch) en wat meer info geeft over wat nu de bottleneck is in je systeem, dan is er wat meer van te zeggen. Zit de bottleneck bv bij je cpu (en is dat single of multi-core) of misschien bij je storage?
Bottleneck is gewoon de CPU: zerene gebruikt netjes al je cores maar stacken is erg rekenintensief. Een klein testje laat zien dat een i7-7820X met zerene stacker slechts 2,5 maal zo snel door de files heengaat dan dat mijn huidige CPU het doet.

Andere is: al die raw files wil ik wel bewaren en slurpen schijfruimte. Ik heb een SAS insteekkaart besteld waarmee ik even vooruit moet kunnen, maar ondanks dat is het wel erg fijn om 8 a 10 poorten op het mobo zelf te hebben.

Ik heb geprobeerd zo'n PW lijstje te maken, maar zie de optie niet meer als ik op edit klik.

Een tweedehands mobo met tweedehands CPU en het geheugen houden is wel waarschijnlijk echt een heel stuk goedkoper dan 32GB DDR4 + nieuwe CPU + nieuwe mobo. Hoeveel snelheidswinst zou je kunnen halen als je je DDR3 geheugen wilt meenemen en wat kan je dan voor CPU nog halen? Als ik het goed zie wil i7 5th gen al perse DDR4 en de stap van i7-3xxx naar i7-4xxx zal nooit heel groot zijn vermoed ik, of zijn er Xeon-oplossingen die wel veel sneller zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door nielsgeode op 24-11-2017 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
NitroX infinity schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:10:
Mbt je backup; wordt het niet tijd voor een NAS dan?
NAS beschermd niet tegen brand (tenzij je hele dure hebt). Ik heb losse backupschijven in een datasafe (die ik 1x per maand bijwerk via eSATA) en ik heb dus een cloudbackup die wel real-time wordt bijgewerkt (maar veel ram slurpt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Is tweedehands een optie?

Je zou dan bijvoorbeeld een Socket 2011 (niet 2011-3), 10-core processor kunnen nemen met moederbord voor iets van €600. Geheugen kun je dan houden wat flink in de kosten zal schelen (16GiB DDR4 kost nieuw al gauw €200 om maar niets te zeggen over 64GiB).

categorie: Processors

categorie: Moederborden

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nja punt met die socket 2011 v1/v2 2dehands setjes is dat door ryzen en de 6 core intels het eigenlijk niet echt meer interessant is, je maakt daarbij (met die 8 en 10 core xeons) ook een stap terug in Ps en Lr mbt werksnelheid tov andere keuzes. X79 mobo prijzen slaan 2dehands ook nergens op.

De nieuwe intel 6 cores geven wat meer werksnelheid en de 8 core ryzen's wat meer multithreading, maar allebij een upgrade qua multithreading boven de huidige cpu.

En de threadripper 1950x biedt gewoon heel veel snelheid én value op dit moment. Ik zou daar liever voor doorsparen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
NitroX infinity schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:28:
Is tweedehands een optie?

Je zou dan bijvoorbeeld een Socket 2011 (niet 2011-3), 10-core processor kunnen nemen met moederbord voor iets van €600. Geheugen kun je dan houden wat flink in de kosten zal schelen (16GiB DDR4 kost nieuw al gauw €200 om maar niets te zeggen over 64GiB).

categorie: Processors

categorie: Moederborden
Tweedehands is zeker een goede optie, ik heb ervaring met zelfbouw e.d. dus dat is geen probleem. Hoe zou je vantevoren kunnen inschatten hoeveel snelheidswinst je gaat krijgen met een bepaalde upgrade? Zerene Stacker gebruikt voornamelijk de CPU (hoewel natuurlijk geheugenselheid vast ook beetje invloed zal hebben). Hoe goed zouden de PassMark CPU Benchmarks zijn? i7-2690 v2 doet 16447 punten. Mijn i7-3770k doet er 9539; kan je die 2 dan door elkaar delen om te concluderen dat je ongeveer 72% snelheidswinst haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
maratropa schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:36:
Nja punt met die socket 2011 v1/v2 2dehands setjes is dat door ryzen en de 6 core intels het eigenlijk niet echt meer interessant is, je maakt daarbij (met die 8 en 10 core xeons) ook een stap terug in Ps en Lr mbt werksnelheid tov andere keuzes. X79 mobo prijzen slaan 2dehands ook nergens op.

De nieuwe intel 6 cores geven wat meer werksnelheid en de 8 core ryzen's wat meer multithreading, maar allebij een upgrade qua multithreading boven de huidige cpu.

En de threadripper 1950x biedt gewoon heel veel snelheid én value op dit moment. Ik zou daar liever voor doorsparen.
Het zijn keuzes waar je je geld aan uitgeeft en hoe zinnig die extra investering is. Voor 2000 euro kan ik ook een gebruikte Sony A7r ii halen waar ik jaren mee kan stacken...

Ben wel benieuwd waarom je met Ps en Lr een stap terug doet met 10 core Xeon tov huidige CPU (of is dat niet zo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:17

Thomg

Aww yiss

Mara doelt op dat meeste xeon processoren niet zo'n hoge single core clock hebben.
In die twee, die ook aardig leunen op single core, ga je dan op z'n best sidegraden.
Denk ik :+

[ Voor 29% gewijzigd door Thomg op 24-11-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Thomg schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:47:
Mara doelt op dat meeste xeon processoren niet zo'n hoge single core clock hebben.
Denk ik :+
Gebruikt Ps en Lr dan niet gewoon netjes al je cores en GPU? Voor zover ik weet gebruikt het in ieder geval goed je GPU (wat ik bij Zerene Stacker (ZS) betwijfel, hoewel ik het nooit gechecked heb - en dat kan ook niet direct nu omdat mijn GPU even in een ander systeem zit waar geen ZS op draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
nielsgeode schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:37:
[...]

Tweedehands is zeker een goede optie, ik heb ervaring met zelfbouw e.d. dus dat is geen probleem. Hoe zou je vantevoren kunnen inschatten hoeveel snelheidswinst je gaat krijgen met een bepaalde upgrade? Zerene Stacker gebruikt voornamelijk de CPU (hoewel natuurlijk geheugenselheid vast ook beetje invloed zal hebben). Hoe goed zouden de PassMark CPU Benchmarks zijn? i7-2690 v2 doet 16447 punten. Mijn i7-3770k doet er 9539; kan je die 2 dan door elkaar delen om te concluderen dat je ongeveer 72% snelheidswinst haalt?
Passmark moet je niet veel waarde aan hechten.

Laat Zerene Stacker het aantal seconden zien dat een opdracht nodig heeft gehad?

Zo ja, dan kun je zelf even een simpele benchmark doen door eerst de opdracht normaal uit te voeren en daarna twee cores en twee threads (zodat je een dualcore met ht hebt) in je bios uit te zetten en dezelfde opdracht weer uit te voeren.

Het percentage verschil zal waarschijnlijk ook toepasbaar zijn als je naar 8c/16t gaat ten opzichte van je huidige 4c/8t. Dus met een 10c/20t cpu zal je minimaal dat percentage aan snelheidswinst halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jesse schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:13:
Programmas zoals Photoshop, zijn juist afhankelijk van IPC berekeningen, waar juist nog altijd Intel heer en meester is. Een AMD adviseren is dan niet echt handig, ook gezien het budget niet. :)

Neem dus een i7 8700k, leuk moederbordje erbij met RAM en klaar ben je. Ook dat hoeft geen 2000 euro te kosten overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 24-11-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ps en Lr halen hun snelheid vooral uit corensnelheid van een aantal cores (naast ram en gpu natuurlijk, als dat alleen je ding is lijkt me een 8700k het beste. Lr exporteert wel wat sneller op cpu's met meer cores.

Maar neem bijv zo'n 2690 v2, die scoort in een pure multithreaded test als cinebench ongeveer 1400 punten, dat is evenveel als een 8700k. Dan is er gewoon geen situatie meer dat die 2690 v2 nog zin heeft, omdat het meeste een combi is tussen cores & coresnelheid.

200 piek voor een mobo en 300 voor een cpu is serieus geld en het imho niet waard tov een upgrade naar een 7800k. Je ram meenemen is leuk natuurlijk maar dat kun je ook verkopen..

Als je het geld hebt maakt een 8700k alles onder en boven hem tot ryzen's en 8-10 i9's cores allround oninteressant.

Heb je wat meer geld dan is een 1950x snel én allround prima cpu, heel veel value qua multithreading.

En heb je nog meer geld dan is een 14/16/18 core i9 te overwegen.

@NitroX infinity thanks idd in de war, 8700k bedoelde ik :)

[ Voor 36% gewijzigd door maratropa op 24-11-2017 13:01 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
maratropa schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:52:
Ps en Lr halen hun snelheid vooral uit corensnelheid van een aantal cores (naast ram en gpu natuurlijk, als dat alleen je ding is lijkt me een 7800k het beste. Lr exporteert wel wat sneller op cpu's met meer cores.

Maar neem bijv zo'n 2690 v2, die scoort in een pure multithreaded test als cinebench ongeveer 1400 punten, dat is evenveel als een 7800k. Dan is er gewoon geen situatie meer dat die 2690 v2 nog zin heeft, omdat het meeste een combi is tussen cores & coresnelheid.

200 piek voor een mobo en 300 voor een cpu is serieus geld en het imho niet waard tov een upgrade naar een 7800k
Over welke cpu heb je het? De 7800X of de 8700K ?

Er is overigens wel een situatie waarin de Xeon de voorkeur geniet; de huidige. Immers moet je voor een 8700K (of 7800X) nieuw geheugen aanschaffen wat reteduur is. Met die Xeon bespaar je op het geheugen en ben je een stuk goedkoper uit terwijl je significant betere prestaties zou moeten krijgen dan die 3770K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
CH4OS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:52:
[...]
Programmas zoals Photoshop, zijn juist afhankelijk van IPC berekeningen, waar juist nog altijd Intel heer en meester is. Een AMD adviseren is dan niet echt handig, ook gezien het budget niet. :)

Neem dus een i7 8700k, leuk moederbordje erbij met RAM en klaar ben je. Ook dat hoeft geen 2000 euro te kosten overigens.
In een testje lijkt de i7-7820x ongeveer 2,5 keer zo snel als de i7-3770k. Ik vraag me af of een i7-8700k in dat opzicht de moeite waard gaat zijn: een investering van ca. 900 euro voor mobo (200) + ram (300) + cpu (430) en dan alleen maar een factor 2 zien in snelheid van zerene stacker vind ik wel erg duur in verhouding tot de baten.

Als ik voor 1/3e van dat geld tweedehands investeer (DDR3 meeneem) en in plaats van een verdubbeling alleen 60 tot 70% winst haal en daar een jaar of wat mee werk is dat veel interessanter denk ik.

Blijkbaar is een DDR3 mobo waar je gewoon 2 Xeon's indrukt geen goed idee?

[ Voor 3% gewijzigd door nielsgeode op 24-11-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
NitroX infinity schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:50:
[...]

Laat Zerene Stacker het aantal seconden zien dat een opdracht nodig heeft gehad?

Zo ja, dan kun je zelf even een simpele benchmark doen door eerst de opdracht normaal uit te voeren en daarna twee cores en twee threads (zodat je een dualcore met ht hebt) in je bios uit te zetten en dezelfde opdracht weer uit te voeren.

Het percentage verschil zal waarschijnlijk ook toepasbaar zijn als je naar 8c/16t gaat ten opzichte van je huidige 4c/8t. Dus met een 10c/20t cpu zal je minimaal dat percentage aan snelheidswinst halen.
Dat laat ZS niet zien, ik heb het zelf gemeten door het te recorden en dan even terug te spelen en te meten. Leuk testje _/-\o_ Ik ga het doen en laat het vanavond weten (kan nu mn pc even niet rebooten omdat ie nog een uur of 8 a 10 druk bezig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Je heb sowieso geen haast, als er goedkopere mobo's voor de 8700k komen veranderd het plaatje ook weer natuurlijk.

Maar als je jouw ddr3 verkoopt dan is een nieuw 8700k setje niet onacceptabel duurder dan een 2dehands 2690 v2 met lage coresnelheid + verouderd mobo zoals boven genoemd, en daarbij allround veel sneller.

1800x + mobo is nu door de korting ook wel een goeie deal trouwens... :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
maratropa schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:19:
Je heb sowieso geen haast, als er goedkopere mobo's voor de 8700k komen veranderd het plaatje ook weer natuurlijk.

Maar als je jouw ddr3 verkoopt dan is een nieuw 8700k setje niet onacceptabel duurder dan een 2dehands 2690 v2 met lage coresnelheid + verouderd mobo zoals boven genoemd, en daarbij allround veel sneller.

1800x + mobo is nu door de korting ook wel een goeie deal trouwens... :)
Hoeveel verschil in snelheid zit er tussen Ryzen 7 en Ryzen Threadpiper?
Wel verleidelijk trouwens, hoewel je met moederbord en ram met Ryzen 7 alsnog op 900 euro investering zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nielsgeode schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:02:
[...]

In een testje lijkt de i7-7820x ongeveer 2,5 keer zo snel als de i7-3770k. Ik vraag me af of een i7-8700k in dat opzicht de moeite waard gaat zijn: een investering van ca. 900 euro voor mobo (200) + ram (300) + cpu (430) en dan alleen maar een factor 2 zien in snelheid van zerene stacker vind ik wel erg duur in verhouding tot de baten.

Als ik voor 1/3e van dat geld tweedehands investeer (DDR3 meeneem) en in plaats van een verdubbeling alleen 60 tot 70% winst haal en daar een jaar of wat mee werk is dat veel interessanter denk ik.

Blijkbaar is een DDR3 mobo waar je gewoon 2 Xeon's indrukt geen goed idee?
Als ik Intel's ark bekijk, is de 8700k denk ik interessanter voor je. De adviesprijs voor de 8700k is lager en het verbruik ook. Terwijl de kloksnelheden hoger liggen, iets waar Photoshop en Lightroom blij van worden. 128GB RAM heb je denk ik niet nodig, laat staan dat je 64GB RAM momenteel nodig gaat zijn, ik zou lekker beginnen op 32GB in elk geval. Verschil tussen dual of quadchannel is er nauwelijks, dus waarom zou je investeren in een 7820x, terwijl een 8700K op papier in elk geval een interessantere optie is, die bovendien goedkoper is (als je nieuwe zou kopen) of net zo duur, indien je de 7820x tweedehands zou halen? Ook heeft de 8700K een integrated GPU aan boord, dus hoef je niet per se een videokaart te kopen of kun je Quick Sync gebruiken bij het renderen van dingen.

Comparison op Intel Ark: https://ark.intel.com/compare/123767,123767,126684,126684

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
CH4OS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:41:
[...]
Als ik Intel's ark bekijk, is de 8700k denk ik interessanter voor je. De adviesprijs voor de 8700k is lager en het verbruik ook. Terwijl de kloksnelheden hoger liggen, iets waar Photoshop en Lightroom blij van worden. 128GB RAM heb je denk ik niet nodig, laat staan dat je 64GB RAM momenteel nodig gaat zijn, ik zou lekker beginnen op 32GB in elk geval. Verschil tussen dual of quadchannel is er nauwelijks, dus waarom zou je investeren in een 7820x, terwijl een 8700K op papier in elk geval een interessantere optie is, die bovendien goedkoper is (als je nieuwe zou kopen) of net zo duur, indien je de 7820x tweedehands zou halen? Ook heeft de 8700K een integrated GPU aan boord, dus hoef je niet per se een videokaart te kopen of kun je Quick Sync gebruiken bij het renderen van dingen.

Comparison op Intel Ark: https://ark.intel.com/compare/123767,123767,126684,126684
Snelheden van Lr en Ps vind ik met mijn huidige systeempje wel prima, meer snelheid is vooral met Zerene Stacker gewenst (welke netjes al je CPU cores gebruikt). Met de 8700k zou ik van 8 naar 6 kernen gaan ook... In dat geval zou ik eerder nog liever mijn geld een jaar opzij zetten, hier mee doorgaan en dan herfst 2018 zien wat de opties dan zijn. Ik heb trouwens een Palit GeForce GTX 1050 Ti 4GB KalmX kaart in mijn systeem welke ik prima kan overzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door nielsgeode op 24-11-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou me ook niet meer zo blind staren op cores, eigenlijk. Vergeet niet dat de 8700K (of alle i7's) hyperthreading heeft, waardoor Windows effectief dus ook 12 cores ziet. ;)

Het is denk ik ook vooral vooruitkijken; wat ga je in de toekomst voor werk en dergelijken verwachten, waardoor het nu zijn geld al waard gaat kunnen zijn.

Als je gaat wachten, kun je eeuwig blijven wachten; er zal altijd nieuwe hardware komen, immers.

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 24-11-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
CH4OS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:46:
Ik zou me ook niet meer zo blind staren op cores, eigenlijk. Vergeet niet dat de 8700K (of alle i7's) hyperthreading heeft, waardoor Windows effectief dus ook 12 cores ziet. ;)

Het is denk ik ook vooral vooruitkijken; wat ga je in de toekomst voor werk en dergelijken verwachten, waardoor het nu zijn geld al waard gaat kunnen zijn.
Is er niet iets waarmee je direct twee processors 1:1 in verwachte Zerene Stacker-snelheid kan vergelijken? Bijvoorbeeld het aantal FLOPS of is dat ook maar een getal waar je niet teveel naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is afhankelijk van wat Zerene Stacker vooral nodig heeft. Als Zerene Stacker weinig heeft aan (T)FLOPS, heeft het geen zin om daarop te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
CH4OS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:50:
Het is afhankelijk van wat Zerene Stacker vooral nodig heeft. Als Zerene Stacker weinig heeft aan (T)FLOPS, heeft het geen zin om daarop te vergelijken.
als het weinig heeft aan FLOPS, waar zou het dan wel wat aan kunnen hebben?

Ik ga de auteur eens mailen, ik ken hem wel een beetje :)

Ik vraag me af wat het addertje is hier en waarom je niet veel vaker mobo's met 2 sockets ziet

[ Voor 7% gewijzigd door nielsgeode op 24-11-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Dual cpu is zeker sinds Threadripper qua prijs kwaliteit naar mijn idee achterhaald voor workstations.
Ik zou eens serieus naar Threadripper kijken als je echt een flinke stap vooruit wilt maken. Je geeft aan dat Ps en Lr nu prima gaat, dat zal op een high-end Threadripper niet minder zijn. Voor Zerene Stacker lijkt de Threadripper me zo op het oog een perfecte oplossing die ook nog eens goed waar voor je geld biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
nielsgeode schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:54:
[...]

als het weinig heeft aan FLOPS, waar zou het dan wel wat aan kunnen hebben?

Ik ga de auteur eens mailen, ik ken hem wel een beetje :)

Ik vraag me af wat het addertje is hier en waarom je niet veel vaker mobo's met 2 sockets ziet
Vraag de auteur hoe goed de software doorschaalt op cores (vaak is er met elke core een performance hit) en misschien weet hij ook of quadchannel ram zin heeft (sommige software reageert daar wel op, veel niet)

Zonder benchmarks is het soms lastig kiezen. Maar veel keuze is er op dit moment imho niet. 8700k, of doorsparen voor threadripper.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
maratropa schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:11:
[...]

Vraag de auteur hoe goed de software doorschaalt op cores (vaak is er met elke core een performance hit) en misschien weet hij ook of quadchannel ram zin heeft (sommige software reageert daar wel op, veel niet)

Zonder benchmarks is het soms lastig kiezen. Maar veel keuze is er op dit moment imho niet. 8700k, of doorsparen voor threadripper.
Dank! Ik ga het vragen :) Feitelijk zijn er 3 opties natuurlijk:

1) niks doen en huidige hardware blijven gebruiken.
2) een minor update met 3-5 jaar oud 2e hands spul wat voor een leuke prijs (lees: 200 - 300 euro voor mobo+cpu samen) weg kan en waarmee je een kleine (bijvoorbeeld 50%) snelheidswinst haalt.
3) een major upgrade waar je flink investeert en ook veel winst haalt.

Financieel zijn 1 en 2 de meest aantrekkelijke. Zeker voor nu vind ik 2 interessant omdat het een grote uitgave van 1000+ euro een tijd kan rekken. Ik vraag me ook af hoeveel winst een enkele Xeon E5-2680 v2 of Xeon E5-2690 v2 gaat opleveren. Als je vette mazzel hebt en 2 van deze processoren voor een leuk prijsje op de kop kan tikken icm moederbord wat 2 sockets heeft heb je waarschijnlijk veel meer power dan 1 enkele Threadripper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
1 zo'n xeon cpu is duurder dan een complete upgrade set obv Threadripper.

Leestip: https://www.anandtech.com...pus-for-workstations-2017

[ Voor 37% gewijzigd door Jesse op 24-11-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Jesse schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:48:
1 zo'n xeon cpu is duurder dan een complete upgrade set obv Threadripper.
Nee, Die Xeon + mobo koop je natuurlijk tweedehands zoals eerder in het topic gezegd en dan is het wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@nielsgeode

2x een 2697 v2 (de snelste v2) geeft in cinebench 3100 punten, dat is ook wat een 1950x bijna in z'n eentje doet, met daarbij meer coresnelheid dus gewoon allround een betere setup, want weinig software schaalt zo goed als cinebench. Los van de latency issues die je met gemengde workloads mogelijk krijgt met dual socket, niet alles schaalt goed naar socket #2. (ik draai zelf een dual socket v3, goeie deal van voor TR er was, ik zou nu waarschijnlijk voor een 1950x gaan)

Ik zie je niet zo snel een interessante 200-300 mobo-cpu combi vinden die het echt waard is tov je 3770k, misschien een 3930k + mobo die je dan flink overclocked, of idd een v2 xeon waar je een goeie deal op hebt. Misschien schaalt je software wel lekker over 2 cpu's maar dat moet je uitzoeken,

Punt is, AMD heeft met Ryzen veel 2dehands oninterressant gemaakt. En dankzij AMD kwam intel met de 6 cores die op hun beurt weer veel cpu's oninterssant maken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
NitroX infinity schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:50:
[...]

Nee, Die Xeon + mobo koop je natuurlijk tweedehands zoals eerder in het topic gezegd en dan is het wel interessant.
Jah, ok. Zo'n 300 + 175 en je kan je huidige memory blijven gebruiken. Is wel een heel goede keuze in dit geval omdat ie onlangs nog 32GB DDR3 gekocht heeft. Anders was een Ryzen 7 aantrekkelijker geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 24-11-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Ik kan niet echt goed vinden hoeveel gigaflops de verschillende cpu's volgens de specs doen, ben ik wel benieuwd naar. Wat zou ik nog krijgen voor:
-Asrock Fatal1ty Z77 Professional + i7-3770k (beiden met bon uit 2012)
-Dit werkgeheugen aangeschaft bij azerty op 13 juni 2017 met bon?

[ Voor 3% gewijzigd door nielsgeode op 24-11-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@nielsgeode je hebt er DDRL met ecc in gestopt? met een reden ipv gewoon ddr zonder ecc?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
maratropa schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:13:
@nielsgeode je hebt er DDRL met ecc in gestopt? met een reden ipv gewoon ddr zonder ecc?
ECC kan geen kwaad toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
NitroX infinity schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:50:
[...]

Sorry, maar ik heb even iets meer uitleg nodig hier. In mijn bios kan ik kiezen uit 2 cores, 3 cores of alle cores. In het menu van zerene stacker (zie eerdere post) kan ik kiezen hoeveel cores gebruikt worden. Is dat laatste niet voldoende? (Dus kijken bij 2 cores, bij 4 cores en bij 8 cores als menu-optie in Zerene Stacker zelf en dan het verschil meten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Reactie terug van de auteur van Zerene Stacker:
Short answer is that the main bottleneck I see is always aggregate cpu performance, basically FLOPS_per_core times number_of_physical_cores.

The results that you observe are consistent with what http://cpu.userbenchmark....-Core-i7-3770K/3928vs1317 shows for their "MC Mixed" line: "Hugely faster multi-core speed, +150%" (that is, 2.5X faster).
Tussen i7-3770k en i7-7820X meet ik een factor 2.43 in snelheid en de verhouding tussen MC Mixed is 2.5 :)

Dus:
i7-3770k = 547 pts
i7-7820X = 1370 pts (503 euro)
i7-8700K = 1122 pts (398 euro)
TR1950X = 2360 pts (669 euro)
E5-2680 = 296 pts (ca. 300 euro tweedehands) :o Dat is maar 54% van mijn huidige CPU
Pagina: 1