Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Feedback op mijn game pc samenstelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Het is dan eindelijk zo ver. Na lang sparen, wikken en wegen (toch wel een laptop voor de mobiliteit?) of ik het wel echt wil heb ik besloten mijn eigen game pc samen te stellen & te bouwen.
Ik heb een vast budget van €1400,- en hier zou ik graag een mooi apparaat van samenstellen. Misschien niet het meest krachtige model, maar ik denk dat ik hier een heel eind mee kan komen en ook lang mee kan.

Ik ga graag met jullie in overleg / discussie om zo tot een mooi resultaat te komen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag de nieuwste games op high kunnen draaien zonder dat deze onder de 60 frames zakken. Ultra is zeker niet altijd nodig, wel mooi, maar high is helemaal prima. Zolang het maar soepel draait.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor het geheel wil ik maximaal €1400,- uitgeven. Dit is een harde lijn aangezien ik niet meer te besteden heb. Ik heb al een aantal onderdelen die mij wat geld besparen, ook ben ik van plan hem zelf in elkaar te zetten (is dit slim?) en kan ik een gratis W10 kopietje krijgen van school.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Ik heb van mijn oude laptop een M.2 SSD liggen. Het zou toch een kleine €100,- schelen als ik die zou kunnen hergebruiken. Dat laat weer meer over voor de andere onderdelen.
  • (http://eu.crucial.com/eur/en/inspiron-15-%287559%29/CT9330243) [i]*Sorry voor de link, ik kon de SSD niet in de pricewatch vinden[/i]
  • Een Windows10 Education versie kan ik krijgen via mijn studie. Ik verwacht dat ik deze zelf wel kan installeren.
  • Ik heb een toetsenbord, muis & monitor.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de volgende onderdelen gekozen na onderzoek gedaan te hebben. Dit zal een goed idee geven van wat ik graag zou hebben:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 285,-€ 285,-
1Asus Prime Z270-A€ 145,-€ 145,-
1Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING€ 498,45€ 498,45
1Seagate Barracuda, 2TB€ 62,95€ 62,95
1NZXT S340 Wit€ 65,95€ 65,95
1Cryorig C7€ 28,-€ 28,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 189,90€ 189,90
1EVGA SuperNOVA 650 G2€ 95,15€ 95,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.370,40

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De enige voorkeur die ik heb is een GPU van Nvidia.
Voor de rest ben ik een leek op dit gebied.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller, hoe beter natuurlijk!
Mijn budget is wel €1400,- en ik kan mij voorstellen dat dat niet heel veel ruimte over laat voor stil/zuinig/klein. Dit zijn dus meepakkers als het kan, maar ik ben hier niet kritisch in.

De case uit mijn lijstje vind ik wel erg mooi, als dit een verantwoorde case is zou ik deze graag gebruiken.

Ga je overklokken?
Niet direct. Ik heb hier geen ervaring mee. Toch denk ik wel dat ik technisch genoeg ben om dit te leren. Ik hou graag de optie open om dit in de toekomst te doen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zou ik willen weten hoe mijn eerste poging tot het samenstellen van een pc is. Als ik foutjes heb gemaakt met betrekking tot compatibiliteit, té sterke componenten, té zwakke componenten. Ook zou ik graag weten of mijn beeld van prijs/prestatie een beetje klopt.

Ik zou natuurlijk ook graag van jullie advies en commentaar krijgen. Ik hoor graag welke onderdelen ik zou moeten uitwisselen voor alternatieven om uiteindelijk op een beter systeem uit te komen. Ik zou graag zoveel mogelijk prestatie voor mijn apparaat krijgen. Toch moet het systeem ook niet oververhitten.

Als laatste ben ik benieuwd naar hoe lastig het is om een pc zelf te bouwen. Ik heb video's/tutorials bekeken en het lijkt er op dat als je een gehele zondag de tijd neemt & geduld hebt het gewoon een kwestie is van kijken welk stekkertje waar in hoort -> er zijn namelijk niet super veel mogelijkheden (toch?). Het enige dat mij spannend lijkt is the thermal paste en het hele CPU gebeuren.

Waar moet ik kopen?
Een vriend van mij koopt bijna altijd alles bij alternate.nl. Dit ziet er oke uit, maar ik ben benieuwd naar jullie favoriete website om onderdelen te kopen.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 03:43:
Ga je overklokken?
Niet direct. Ik heb hier geen ervaring mee. Toch denk ik wel dat ik technisch genoeg ben om dit te leren. Ik hou graag de optie open om dit in de toekomst te doen.
Die "optie" kost je nu wel extra investeringen terwijl de mogelijke snelheidswinst discutabel is.
Laat je die wens varen, ontstaat er ineens ruimte voor een gtx 1080:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 312,49€ 312,49
1MSI Z370-A PRO€ 115,-€ 115,-
1Inno3D GeForce GTX 1080 HerculeZ Twin X2 8GB€ 536,50€ 536,50
1Phanteks Eclipse P400S Wit€ 81,-€ 81,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3000C15D-16GVGB€ 169,-€ 169,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.357,94

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:15
Hoe stiller, hoe beter natuurlijk!
Waterkoeling erin, ook handig omdat je misschien wil overklokken en de uitgekozen CPU wordt ook wel warm.

Don't let perfect be the enemy of good.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 04:19:
[...]

Die "optie" kost je nu wel extra investeringen terwijl de mogelijke snelheidswinst discutabel is.
Laat je die wens varen, ontstaat er ineens ruimte voor een gtx 1080:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 312,49€ 312,49
1Phanteks Eclipse P400S Wit€ 81,-€ 81,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.357,94
Deze setup zou inderdaad mooi zijn! Ik had niet verwacht dat een 1080 mogelijk zou zijn.
Ik zie dat deze setup geen koelings unit heeft, is dat met opzet? Hebben de onderdelen als je ze laat zoals ze zijn geen extra koel unit nodig?
Ik heb een Hype 212 Evo Cooler master gevonden die wel goed lijkt.

Wat is precies het verschil in CPU's? Een 8700 klinkt beter dan een 7700 namelijk.

[...]
Waterkoeling erin, ook handig omdat je misschien wil overklokken en de uitgekozen CPU wordt ook wel warm.
Waterkoeling is tof, maar ik denk niet heel ideaal voor mijn eerste PC build(?). Ik moet eerst nog uitvogelen hoe het bouwen zelf werkt, om dan ook nog met vloeistoffen in de weer te gaan lijkt mij misschien wat té enthousiast misschien?

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Bij de non-K Intel processors zit een (simpel) koelertje bijgeleverd.

Waterkoeling gaat tegenwoordig meestal met complete kits. Je koopt dan 1 kit en die is al helemaal klaar voor gebruik, zelfs de vloeistof zit er al in. Alleen vastschroeven en klaar. Zie:
categorie: Waterkoeling
Overigens is waterkoeling niet per definitie stiller dan een luchtkoeler. De radiator van waterkoeling heeft ook gewoon ventilatoren er op zitten en die ventilatoren zitten aan de wand van je kast vast. Ze zitten dus dichter bij de 'buitenlucht' als het ware. Dat kan best meer lawaai geven dan een stille luchtkoeler die midden in je kast zit.

Als je echt voor stil wilt gaan dan zou ik voor deze luchtkoeler gaan:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Verwijderd

Topicstarter
Maypole schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:44:
Bij de non-K Intel processors zit een (simpel) koelertje bijgeleverd.

Waterkoeling gaat tegenwoordig meestal met complete kits. Je koopt dan 1 kit en die is al helemaal klaar voor gebruik, zelfs de vloeistof zit er al in. Alleen vastschroeven en klaar. Zie:
categorie: Waterkoeling
Overigens is waterkoeling niet per definitie stiller dan een luchtkoeler. De radiator van waterkoeling heeft ook gewoon ventilatoren er op zitten en die ventilatoren zitten aan de wand van je kast vast. Ze zitten dus dichter bij de 'buitenlucht' als het ware. Dat kan best meer lawaai geven dan een stille luchtkoeler die midden in je kast zit.

Als je echt voor stil wilt gaan dan zou ik voor deze luchtkoeler gaan:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Ik ga altijd uit van "Elk voordeel heb z'n nadeel". Zit er een nadeel aan zo'n stille koeler? Hij lijkt niet veel duurder dan andere units. Kan deze in z'n eentje de cpu koelen?

Ook nog een vraag in t algemeen; heb ik een ventilator nodig naast die van de CPU?

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
De Mugen 5 PCGH is een zeer goede koeler. Je zou zelfs redelijk kunnen overclocken met die koeler, dus qua koelprestaties zit het dik in orde.
Het nadeel is dat ie best lelijk is en dat hij vrij zwaar is. Kan op zich geen kwaad, alleen moet je er wel even rekening mee houden als je je kast zou gaan verhuizen of mee gaat nemen naar bijvoorbeeld een LAN party.

Extra ventilatoren hoeft op zich niet in de meeste kasten. De meeste kasten komen al met 2 ventilatoren meegeleverd. Maar het is wel beter om meer ventilatoren te installeren. Vaak wil je meer ventilatoren die lucht in de kast blazen (intake) dan ventilatoren die lucht uit de kast blazen (exhaust).
Als je intake namelijk hoger is, dan creëer je overdruk in de kast. Op die manier wordt er ook lucht uit andere gaatjes in je kast geblazen en trekt de kast veel minder stof aan.
Zelf heb ik 3 ventilatoren voor de intake en 1 voor de exhaust.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het hele cpu cooler & voeding verhaal toch nog wel lastig.
Op het moment heb ik het idee dat de volgende onderdelen een zekere keuze zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 311,50€ 311,50
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.145,90

Zo blijft er nog wat over voor een cpu koeler en een voeding, ik heb gezocht, maar ik heb eerlijk gezegd niet zo'n goed idee waar ik bij deze twee onderdelen op moet letten.
Zouden jullie een advies kunnen geven?

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11 21:20
voor een aspirant pc bouwer kan ik je deze webpagina aanraden voor het uitrekenen van het wattage van je voeding.
https://seasonic.com/psu-calculator/
let er op dat je kast een bepaalde formfactor heeft voor je voeding, bijna altijd atx voeding.
niet/semi/volledig modulair houd in of je losse kabels heb.
en de label brons silver goud en platinum is het rendament klasse.
als je voor goud ga zit je meestal wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
Juist, dat heeft zeker geholpen.
Zouden jullie deze setup kunnen beoordelen?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 311,50€ 311,50
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Cooler Master Hyper 212 LED Turbo (Black Top Cover)€ 39,-€ 39,-
1EVGA SuperNOVA 650 G2€ 95,15€ 95,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.395,05

Ik heb al een veel duidelijker beeld van waar ik op moet letten dan vannochtend. Toch zou ik graag van jullie horen of dit een goede lijst is. Ik heb geen ervaring met de grootte van onderdelen en hoe deze op elkaar moeten passen.
Een volledige check zou mooi zijn voordat ik ga kopen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 15:03 ]

Pagina: 1