Toon posts:

Volts/Amperes op groep

Pagina: 1
Acties:
  • 1.993 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb de ballen verstand van elektriciteit en weet ook niet of ik nu een belachelijke vraag stel maar probeer het gewoon.

Feit is dat er erg veel stroom verbruikt word volgens mijn meter. 500+ kWh in de afgelopen 4 weken bvb. Ik vermoed dat er afgetapt word door de buren.
Ik wil op een bepaalde groep, waarvan ik vermoed dat daarop afgetapt word, meer Volts/Amps zetten met het idee om het aftappunt te overbelasten en de apparaten (mss lampen voor illegale kweek) te beschadigen/brand te doen ontstaan.

Ik haal dan uiteraard al mijn eigen zooi van die groep af.

Is dit te doen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 01:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja, het lijkt me ook een heel goed plan om de drugs mafia tegen je in het harnas te jagen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ware het niet dat je hoogstwaarschijnlijk enkel je eigen huis doet afbranden met dit soort praktijken :X

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 01:34:
Ja, het lijkt me ook een heel goed plan om de drugs mafia tegen je in het harnas te jagen
Je weet het dus niet hoe het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 01:39:
Ware het niet dat je hoogstwaarschijnlijk enkel je eigen huis doet afbranden met dit soort praktijken :X
Als ik er geen apparaten op heb aangesloten zal er ook niks gebeuren want er loop dan geen stroom. Toch?
En ben er zelf bij dus zal het meteen doorhebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 01:44:
[...]

Je weet het dus niet hoe het moet.
Integendeel. Menigeen hier zal weten hoe je een groep zwaarder kunt afzekeren.
We geven alleen liever geen advies over het creëren van gevaarlijke situaties met mogelijk brand tot gevolg.

Mijn advies: koop wat kwh meters en hang deze achter de verscheidene apparaten op de betreffende groep.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 01:47:
[...]

Als ik er geen apparaten op heb aangesloten zal er ook niks gebeuren want er loop dan geen stroom. Toch?
En ben er zelf bij dus zal het meteen doorhebben.
Mocht je gelijk hebben (lijkt me stug) dan loopt er wel stroom want jouw buurman loopt af te tappen.

En wat betreft "ik ben er bij". Ik ga er vanuit dat jij ook gewoon slaap nodig hebt en af en toe de deur uit moet om boodschappen te halen?

[ Voor 36% gewijzigd door Switchie op 24-11-2017 01:48 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 01:47:
[...]

Mijn advies: koop wat kwh meters en hang deze achter de verscheidene apparaten op de betreffende groep.

[...]

Mocht je gelijk hebben (lijkt me stug) dan loopt er wel stroom want jouw buurman loopt af te tappen.
Lijkt je stug? 500+ kWh in 4 weken tijd door mij alleen verbruikt is volgens EON en ook Enexis bijna niet te doen of er moet iets uitzonderlijks aan de hand zijn.

Mss kan ik op de volgende manier wat aan de weet komen nl:

Ik koop een multimeter en ga op diverse groepen meten via de stopcontacten om dingen waar te nemen.

Kan dat? En zo ja, hoe doe ik dat? De instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 01:47:

En wat betreft "ik ben er bij". Ik ga er vanuit dat jij ook gewoon slaap nodig hebt en af en toe de deur uit moet om boodschappen te halen?
Ik ben hele dagen thuis en was echt niet van plan om er iets permanents van te maken. Dacht echt aan korte tijd een flinke piek te maken en dan zien waar de rook vandaan komt. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 01:54:
[...]

Ik ben hele dagen thuis en was echt niet van plan om er iets permanents van te maken. Dacht echt aan korte tijd een flinke piek te maken en dan zien waar de rook vandaan komt. >:)
Zal je vast verklappen waar de rook vandaan komt: jouw meterkast.

Koop nou gewoon even wat kwh meters en ga hier mee aan de slag ivm je huidige levensgevaarlijk plannen:
https://www.google.nl/sea....0.9.210....0.aHjFwsThBB0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 01:55:
[...]

Zal je vast verklappen waar de rook vandaan komt: jouw meterkast.

Koop nou gewoon even wat kwh meters en ga hier mee aan de slag ivm je huidige levensgevaarlijk plannen:
https://www.google.nl/sea....0.9.210....0.aHjFwsThBB0
Ja, deze moet ik dan in elk stopcontact waar normaal van alles aanhangt proppen? Dan zie ik toch alleen mijn eigen verbruik? Of vat ik iets niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 02:00:
[...]
Ja, deze moet ik dan in elk stopcontact waar normaal van alles aanhangt proppen?
Alleen de producten die logischerwijs een hoog verbruik kunnen hebben.
Een wekkerradio hoef je niet in de gaten te houden.
Denk aan boilers e.d.
Dan zie ik toch alleen mijn eigen verbruik? Of vat ik iets niet?
Klopt helemaal. Stap een lijkt mij dan ook om uit te sluiten of het verbruik niet door een van je eigen apparaten komt.
Direct een buur betichten van aftappen vind ik wel erg alu-hoedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 02:04:
Direct een buur betichten van aftappen vind ik wel erg alu-hoedje.
Totaal geleverde elektriciteit 2.710 kWh >> vorige jaarafrekening

Totaal geleverde elektriciteit 4.277 kWh >> jaarafrekening nu.

Verschil 1567 is Aluhoedje?

De afgelopen maand nog eens 500+ kWh erbij. Aluhoedje?!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 02:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 02:14:
[...]

Totaal geleverde elektriciteit 2.710 kWh >> vorige jaarafrekening

Totaal geleverde elektriciteit 4.277 kWh >> jaarafrekening nu.

Verschil 1567 is Aluhoedje?

De afgelopen maand nog eens 500+ kWh erbij. Aluhoedje?!
Ja, koop een nieuwe keuken met deftige boiler en dito inductie-kookplaat en die 1500kwh is al erg makkelijk te verklaren.

Indien bovenstaande niet van toepassing.
Het lijkt mij alsnog 1000 maal aannemelijker dat een van je eigen apparaten onbedoeld stroom loopt te trekken dan dat er wordt afgetapt.

Overigens noem ik het verschil ansich niet alu-hoedje. Direct denken dat er stroom wordt afgetapt en vervolgens levensgevaarlijke stunts willen uithalen? Behoorlijk alu-hoedje 2.0 als je het mij vraagt.
Ik zie je namelijk nergens maar dan ook nergens enige onderbouwing geven voor deze aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 02:22:
[...]

Ja, koop een nieuwe keuken met deftige boiler en dito inductie-kookplaat en die 1500kwh is al erg makkelijk te verklaren.
Indien bovenstaande niet van toepassing.
Het lijkt mij alsnog 1000 maal aannemelijker dat een van je eigen apparaten onbedoeld stroom loopt te trekken dan dat er wordt afgetapt.

Ik zie je namelijk nergens maar dan ook nergens enige onderbouwing geven voor deze aanname.
Mijn situatie is hier al 10 jaar vrijwel hetzelfde zo ook mijn energieverbruik. Geen grote wijzigingen.
Plasma TV staat vaak aan (275W) en mijn Asus Tower PC (350 Peak). Ook wat lampkes.

De aanname doe ik in de eerste plaats op basis van een buitenproportioneel verbruik ineens wat niet te verklaren is door de eigen apparaten.
Het valt wel precies samen met komst nieuwe buur die eerst een half jaar een mannetje zijn woning heeft laten opknappen alvorens met zijn gezin intrek te nemen. Sociale Huurwoning in gewone volkswijk.
Die klusser kwam zowat door mijn muren leek het wel dus kan prima dat men toen aan mijn kant wat aan het doen was.
In die woning is onlangs ook een inbraak geweest en heeft men een kluis losgemaakt en meegenomen wat mijn onderbuikje ook wat voed ook al weet ik dat ik daarin voorzichtig moet zijn.

En er worden met enige regelmaat woningen gesloten in deze wijk ivm wietkweek.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zet de groep is een paar dagen uit, heeft zelfde effect en is stuk makkelijker en veiliger

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dus je hebt een hoger verbruik en in plaats van de gewone gang van zaken:
Stap 1: Meten = weten, voor 10,- bij de bouwmarkt een meter kopen en stap voor stap meten wat jouw apparaten verbruiken
Stap 2: Als dat het niet verduidelijkt alles afkoppelen, loopt de meter nog?
Stap 3: Groepen uitschakelen zodat ook vergeten apparaten dus niks meer krijgen: loopt de meter nu nog?
Stap 4: Mogelijke aftap, misschien kapotte meter, bel de energie leverancier/netbeheerder om het na te meten.
Stap 99: Neem aan dat het drugs-kwekende aftappers zijn en bedenk een James Bond plan om de halve buurt op te blazen terwijl je een mooie dame versiert...

Je moet misschien wat stappen terug gaan en bij 1 beginnen ;)
Meet waar het vandaan komt.

Aller belangrijkste: als je opent met:
Ik heb de ballen verstand van elektriciteit
Denk dan niet aan:
meer Volts/Amps zetten met het idee om het aftappunt te overbelasten
Als je jezelf niet elektrocuteert (grote kans) en geen huisgenoten de dood in jaagt hiermee, zal je jouw huis afbranden...
Jouw bekabeling in de muren naar de stopcontacten etc. is gebouwd op max. aantal Ampere, meer ampere leveren is geen probleem, zodra apparaten meer ampere gaan vragen dan de bekabeling aan kan heb je brand in je muren...
Met meer volt vergelijkbaar verhaal, de isolatie is er niet op berekent, jaag er een paar KV door en again brand/dood/beide...

Vraag me af wat je gaat doen zodra de gasrekening te hoog is naar jouw mening, je huis vullen met gas en een kaars aansteken? :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ga deze zo eens halen en per punt eens metingen doen over zeg 24 uur.

De afgelopen nacht heb ik 3 kWh verbruikt zie ik nu. Heb paar keer pc aangehad (350W Peak) en TV (275W)

https://www.gamma.nl/asso...e-monitor-em-16/p/B436217

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sethro schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 06:43:
Zet de groep is een paar dagen uit, heeft zelfde effect en is stuk makkelijker en veiliger
Ja en dan ga ik uit logeren? :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 01:24:
Ik wil [...] met het idee [...] brand te doen ontstaan.
Hij die opzettelijk brand sticht, een ontploffing teweegbrengt of een overstroming veroorzaakt, wordt gestraft:
1 met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan gemeen gevaar voor goederen te duchten is;
2 met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan levensgevaar of gevaar voor zwaar lichamelijk letsel voor een ander te duchten is;
3 met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan levensgevaar voor een ander te duchten is en het feit iemands dood ten gevolge heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
Heb je soms elektrische vloerverwarming of de droogtrommel/vaatwasser/wasmachine extra gedraaid afgelopen weken?

500 kW over een maand is ongeveer 16 kWh per dag. Dat is heel goed haalbaar met diverse grootverbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 07:30:
Heb je soms elektrische vloerverwarming of de droogtrommel/vaatwasser/wasmachine extra gedraaid afgelopen weken?

500 kW over een maand is ongeveer 16 kWh per dag. Dat is heel goed haalbaar met diverse grootverbruikers.
Neen. Ik leidt een bizar monotoon bestaan met vrijwel elke dag de zelfde gedragingen en woon hier al 10 jaar. Het verbruik is nog nooit zo hoog geweest als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wist ik toch niet dat er iemand anders apparaten op mijn lichtnet had zitten? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik zou ook andersom beginnen. Eerst alles thuis uitzetten en dan je meter in de gaten houden. Gaat het instantane verbruik heel hard (snel knipperen of bij oude meter snel ronddraaien), schakel dan de bewuste groep uit en bekijk het effect.

Overigens zou ik ook je witgoed eens inspecteren. Hoe oud? Als van je koelkast bijv de compressor/pomp continu aan staat, kan het hard gaan. En zo’n apparaat kan in 10 jaar natuurlijk ineens wél veranderen (itt tot je eigen gedrag)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sethro schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 06:43:
Dit is het allerbeste advies. De groep die jij verdenkt kan prima enige tijd uit, zeker op de momenten dat je zelf het huis uit bent/naar het werk bent/slaapt. Het ligt er een beetje aan wat er allemaal op de betreffende groep zit, maar met één groepje zit je waarschijnlijk nog niet compleet in het donker.

Dingen meten is lastig en niet voor een leek. Met een gewone multimeter van de bouwmarkt kom je er niet. Je zult dan echt bekabeling in de meterkast moeten gaan loshalen. Mocht je dat voornemens zijn als leek, dan kun je beter alvast afscheid nemen hier. De kans is groot dat je of jezelf roostert of de boel in de hens steekt.

Schiet me nog ineens te binnen... De dagen worden langer en kouder. Je hebt toch niet dat handige elektrische kacheltje van de zolder gehaald/gekocht bij de bouwmarkt om de boel eens lekker warm op te stoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 07:01:
Ga deze zo eens halen en per punt eens metingen doen over zeg 24 uur.

De afgelopen nacht heb ik 3 kWh verbruikt zie ik nu. Heb paar keer pc aangehad (350W Peak) en TV (275W)

3 kWh in een nacht zou kunnen. 2.710 kWh per jaar is 7,4 per dag. Het verschil tussen dit jaar en vorig jaar is wel erg groot en kan de 500 kWh in 4 weken verklaren. Dus het is echt even zoeken waar dat vandaan komt.

Dat je buren stroom aftappen is onwaarschijnlijk, als je dat op je meter ziet dan moeten ze dus na je meter aftappen. Ik ken je huis niet, maar dat is erg lastig om dat ongemerkt te realiseren.
Als je zeker weet dat je geen energieslurpende apparaten hebt aangeschaft (waterbed, zonnebank, elektrische vloerverwarming, elektrische boiler), is het aannemelijker dat je meter stuk is, vooral als je nog een ferrarismeter hebt (met een draaischijf). Je kunt de netbeheerder vragen je meter te laten testen, maar meestal kost dat geld als blijkt dat de meter toch niet stuk is. Dus ik zou ook beginnen met meten. Kijk eens naar je kWh-meter en tel hoeveel pulsen hij per minuut doet (of als je een ferrarismeter hebt, hoe vaak de schijf ronddraait) en vermenigvuldig dat met het aantal kWh per puls of omwenteling. Dan zie je al of hij constant teveel meet of niet.
Schakel dan een paar groepen uit om te zien of je het kunt lokaliseren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wolly_a schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 07:57:
[...]

Schiet me nog ineens te binnen... De dagen worden langer en kouder. Je hebt toch niet dat handige elektrische kacheltje van de zolder gehaald/gekocht bij de bouwmarkt om de boel eens lekker warm op te stoken?
Die heb ik toevallig wel één gehaald als een zeer bewuste poging mijn gasverbruik tot het minimum te beperken door alleen de ruimte te verwarmen waar ik ook verblijf en niet het hele huis.
Ik heb dan ook duidelijke notie van het verbruik van dat apparaat.
Gebruik dat ding alleen op laagste stand en dat is 900 W.

De afgelopen 4 weken (valt samen met aanschaf) heb ik 425 kWh verbruikt.

Als ik het even heel lomp uitreken en dat verbruik volledig toeschrijf aan dat apparaat kom ik op:

425.000W / 900W = 472 uur vol continue 24/7 blazen met dat ding.

En geloof me dat ik dat niet gedaan heb! Nog niet eens de helft van dat aantal uren :*)

Dit apparaat heb ik nu sinds gister echter wel even op een zijspoor gezet en gewoon de boel weer even met gas verwarmen teneinde een helder zicht te krijgen op verbruik.

Zoals in eerder post aangegeven ga ik dit ding zo even halen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 04-10 18:09
Maasluip schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:10:
Als je zeker weet dat je geen energieslurpende apparaten hebt aangeschaft (waterbed, zonnebank, elektrische vloerverwarming, elektrische boiler), is het aannemelijker dat je meter stuk is, vooral als je nog een ferrarismeter hebt (met een draaischijf).
...maar als het op een bepaalde groep zit - dus het verbruik normaal wordt als een specifieke groep uit gezet wordt - dan is een defecte meter toch niet meer aannemelijk?

Ik doel op deze quote van de TS:
Ik wil op een bepaalde groep, waarvan ik vermoed dat daarop afgetapt word, meer ...
...dus ik zou eerst eens de groep uitzetten en de meter een dag in de gaten houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:54

Equator

Crew Council

#whisky #barista

500kWh in een maand, komt neer op 675W continu gedurende 31 dagen, 24uur per dag. Dat is een behoorlijke hoeveelheid. Maar als jij je electrische kachel aan hebt staan - ook al is het op een lagere stand - dan is dat nog niet eens zo belachelijk. Een kachel die af en toe aanslaat om een bepaalde temperatuur te bereiken zal kortsondig best wat vermogen trekken om dit te behalen. Helemaal als je een slechter geisoleerd huis hebt.
En laten dergelijke kacheltjes nou niet echt bekend staan om hun kwaliteit voor wat betreft thermostaat.

Natuurlijk is dit makkelijk te testen. Zet dat ding uit voor een nacht, en je weet het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Equator schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:21:
500kWh in een maand, komt neer op 675W continu gedurende 31 dagen, 24uur per dag. Dat is een behoorlijke hoeveelheid. Maar als jij je electrische kachel aan hebt staan - ook al is het op een lagere stand - dan is dat nog niet eens zo belachelijk. Een kachel die af en toe aanslaat om een bepaalde temperatuur te bereiken zal kortsondig best wat vermogen trekken om dit te behalen. Helemaal als je een slechter geisoleerd huis hebt.
En laten dergelijke kacheltjes nou niet echt bekend staan om hun kwaliteit voor wat betreft thermostaat.

Natuurlijk is dit makkelijk te testen. Zet dat ding uit voor een nacht, en je weet het. :)
Dat ding zet ik niet aan met een temp ingegeven die ie moet bereiken. Als ik me behaaglijk voel is het goed en gaat ie weer even uit. Ik richt dat ding dan ook nog eens op de plek waar ik zit dus ben niet bezig de ruimte op een temp te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Je weet dat zo’n energiemeter alleen het verbruik meet van het apparaat dat erachter zit? Daarmee meet je dus niet het verbruik van je hele huis + eventuele wietkwekerij van de buurman...

PS... Ik heb laatst een inieminie kacheltje gekocht om mijn schuurtje boven de 0 graden te houden komende winter. Dat ding verbruikt al 1500 Watt (per uur). Hoe je ‘m ook richt en draait, zo’n ding zal een bak energie verbruiken.

[ Voor 38% gewijzigd door wolly_a op 24-11-2017 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:10:
[...]

Dat je buren stroom aftappen is onwaarschijnlijk, als je dat op je meter ziet dan moeten ze dus na je meter aftappen. Ik ken je huis niet, maar dat is erg lastig om dat ongemerkt te realiseren.
En als ik je zeg dat men eerst een half jaar bezig is geweest met verbouwingen waarbij het ooit leek alsof ze door mijn muur kwamen?
En als ik je ik je zeg dat de zolderramen 24/7 openstaan hiernaast zo ook de afgelopen nacht terwijl het best wel regende?
Word als kenmerk genoemd ivm illegale wietkweek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:29:
[...]

En als ik je zeg dat men eerst een half jaar bezig is geweest met verbouwingen waarbij het ooit leek alsof ze door mijn muur kwamen?
En als ik je ik je zeg dat de zolderramen 24/7 openstaan hiernaast zo ook de afgelopen nacht terwijl het best wel regende?
Het eruit halen van een badkamer en de tegels met een sloophamer klinkt voor buren als ze het ding rechtstreeks op je hoofd richten. Zeker wanneer ze het op een aangrenzende muur gebruiken. Toevallig hebben we zelf onlangs de badkamer vervangen (en vooraf even de buren gewaarschuwd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:34

Theo

moederbord

Haal zo'n energiemeter en zet deze tussen het stopcontact en je elec kacheltje. Grote kans dat deze kachel de oorzaak is..

Als je je kacheltje 6 uren per dag aan hebt staan is dat bijna 5 Kwh per dag. Ofwel 100 Kwh is drie weken.

Je kunt je trouwens ook afvragen of zo'n kachel wel nodig is. Warmte uit stroom kost driemaal zoveel als warmte uit gas. Wil je dus enkel je huiskamer verwarmen, zet dan al je radiatoren dicht, behalve in de huiskamer, en zet lekker je CV aan :)
1 m3 aan gas kost 60 cent, maar levert ongeveer 8 Kwh aan warmte op. (7.5 cent per Kwh aan warmte) Een kwh aan stroom kost 20 cent en levert aan warmte 1 Kwh op, en kost daarmee 20 cent per Khw

Wat je ook kunt doen is is met een IR thermometer (of je vingers) aan je schakelautomaten in de meterkast voelen of er 1 warmer is dan de rest. Vervolgens zet je deze uit. Het idee hierachter is dat als een groep veel stroom verbruikt de schakelautomaat door de stroom een klein beetje opwarmt.

[ Voor 39% gewijzigd door Theo op 24-11-2017 08:39 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:54

Equator

Crew Council

#whisky #barista

[...]

Tip: Haal er een electromonteur bij of iemand van de energieleverancier die je gebruikt. Laat hun desnoods de Politie inschakelen.

Maar zet nu eerst die kachel een paar dagen uit en kijk dan of je nog steeds veel Wh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Equator schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:36:
[...]
Maar zet nu eerst die kachel een paar dagen uit en kijk dan of je nog steeds veel Wh verbruikt.
Ben ik reeds aan het doen en ga nu even verbruiksmeter voor stopcontact halen bij Gamma om er zeker van te zijn dat er niet een bepaald apparaat ineens idiiot veel aan het trekken is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Zijn er apparaten in huis die sinds korte tijd warmer worden dan gewoonlijk? Bijvoorbeeld een buitenkant van een koelkast die erg warm wordt, een versterker die heerlijk warm aanvoelt? En heb je buiten ook apparaten staan? (bijv een koelkast in de schuur)

Apparaten die meer warmte uitstralen dan gewoonlijk verbruiken ook veel meer stroom dan gewoonlijk, en zijn daarmee veelal (recentelijk) kapot gegaan.
Ik zou trouwens niet voor dat specifieke model meter gaan om je stroom te meten in huis. Electrische energie is het product van spanning maal stroom maal het faseverschil/werkfactor tussen beide (cosinus phi) (P= U*I*cos(phi) )

Goedkope meters kunnen niet de cosinus Phi meten en doen spanning maal stroom. Een TV in standby verbruikt dan volgens de meter 50 watt, terwijl met een betere meter het verbruik 1 watt is omdat de werkfactor altijd een getal is tussen 0.01 en 1.00.

De meter die je op het oog hebt lijkt geen faseverschuiving te kunnen meten, en zal daarom bij veel apparaten een onjuiste (veel te hoge) uitlezing geven.

Beter is het om een 'True RMS' meter te halen, die meet het daadwerkelijke vermogen.

Helaas heeft de Gamma niet zo'n meter. Maar voor hetzelfde geld kun je 'm wel bij COnrad bestellen
https://www.conrad.nl/nl/...-kostenprogn-1343604.html

https://www.conrad.nl/nl/...-stroomtarief-103693.html

[ Voor 93% gewijzigd door Theo op 24-11-2017 09:42 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, heb deze net twee gehaald bij de Gamma: https://www.hornbach.nl/s...-600/8054598/artikel.html

Zo kan ik nu bvb zien dat mijn Tower PC nu 50 Watt verbruikt. :)

Maar dat is dan niet waar? Die 50W moet ik dan anders interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Meet wat je tv verbruikt in standby. (scherm uit) Als dit minder is dan 5 watt dan meet je meter de werkfactor en is de meter te vertrouwen. :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 09:44:
Zo kan ik nu bvb zien dat mijn Tower PC nu 50 Watt verbruikt. :)

Maar dat is dan niet waar? Die 50W moet ik dan anders interpreteren?
Waarom zou dat niet kloppen? 50W voor je PC kan best kloppen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 09:59:
[...]

Waarom zou dat niet kloppen? 50W voor je PC kan best kloppen hoor.
Ja, omdat ik wat mambojambo lees in andere post dat niet elke meter even goed is en blabla. Uiteraard goed bedoeld maar ben mbt elektriciteit ook maar simpele consument. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Klinkt eerder als bv een koelkast of vriezer die wat meer verbruikt. Staat er een vriezer oid in de schuur buiten? De meeste koelkasten en vriezers zijn hiervoor niet geschikt en gaan kapot of verbruiken meer. Combineer dat met je straalkachel en de koudere dagen en het verschil is wel verklaard.

Overigens, als er een wietplantage was naast je, dan zaten de zolderramen wel goed dicht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:11:
Overigens, als er een wietplantage was naast je, dan zaten de zolderramen wel goed dicht.
Nou, las het op omroep brabant als één van de kenmerken om kweek te herkennen ivm afvoer. Uiteraard door filters.

http://www.omroepbrabant....ietkweker+is+10+tips.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:13:
[...]

Nou, las het op omroep brabant als één van de kenmerken om kweek te herkennen ivm afvoer. Uiteraard door filters.

http://www.omroepbrabant....ietkweker+is+10+tips.aspx
Die checklist is ook wel leuk, hier de 'computerkamer' (loze kamer gevult met de servers en airco) welke al zo voldoet aan:
Je hoort voortdurend het geluid van een afzuiginstallatie of het tocht voortdurend.
Er zitten ontluchtingspijpen in het dak, roosters in de gevel of er is een (dak)raam dat altijd open staat.
Muren, vloeren of plafonds zijn warm of vochtig.
Er vormt zich condens op ramen.
Ramen zijn dichtgemaakt.
Er zijn lampen die voortdurend fel branden.
Op rare tijdstippen lopen er mensen met allerlei spullen te sjouwen.

Het is maar net wat je erin (wil/juist niet wil) zien :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Als ze stroom zouden aftappen, dan was het wel meer geweest dan 500 kWh. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:23:
Als ze stroom zouden aftappen, dan was het wel meer geweest dan 500 kWh. ;)
Heb er geen verstand van maar de lampen zijn doorgaan 400W. Per lamp die een uur brand 0.4 kWh.

Hoeveel lampen men op de gemiddelde zolder laat branden weet ik verder niet.

Stel dat het er 4 zijn die vol continue branden kom je op 0.4 * 4 = 1.6 kWh maal 168 uren per week = 268 kWh maal 4 weken = 1075 kWh.

Of slaat die som nergens op? En weet niet hoe de kweek technisch verder werkt en weet dus ook niet of de lampen 24/7 branden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:36:
[...]

Heb er geen verstand van maar de lampen zijn doorgaan 400W. Per lamp die een uur brand 0.4 kWh.

Hoeveel lampen men op de gemiddelde zolder laat branden weet ik verder niet.

Stel dat het er 4 zijn die vol continue branden kom je op 0.4 * 4 = 1.6 kWh maal 168 uren per week = 268 kWh maal 4 weken = 1075 kWh.

Of slaat die som nergens op? En weet niet hoe de kweek technisch verder werkt en weet dus ook niet of de lampen 24/7 branden?
De lampen branden maar de helft van de tijd omdat je een dag/nacht ritme moet hebben, geen dag-dag ritme. (al kan dat ook zijn 16 uur aan 8 uur uit). En een vracht aan LED lampen zijn een stuk zuiniger, waarmee je dus meer licht kunt maken zonder dat het een sauna wordt.

Naast lampen heb je ook een stevige afzuiging nodig die wel 24/7 draait, plus wellicht wat domotica voor bewatering, beveiliging en weet ik wat er verder bij komt kijken

500 Kwh in 3 weken is 24 Kwh per dag. Met een kilowatt aan LED verlichting die 75% van de tijd aanstaat, een stevige afzuiging van 100 watt en nog 200 watt voor domotica zit je zo aan 24 Kwh per dag.

Maar voordat je je buren aan wil zien voor beroepscriminelen, zorg eerst dat je 100% zeker bent jouw stroom niet naar de buren weglekt. Dus eerst _alles_ meten. Dan de groep in de meterkast achterhalen die verantwoordelijk is voor het verbruik en kijken wat er gebeurd als die groep een paar dagen uit staat...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
[...]

Volgens mij moet je de wijkagent eens bellen. Lijkt me een snellere oplossing dan zelf van alles te gaan meten. Mocht het zo zijn dat er een gegrond vermoeden is (niet alleen gebaseerd op je verbruik, met een infraroodcamera kunnen ze heel goed zien waar er verwarmd wordt) is een huiszoeking zo geregeld.

En als ik een wietkweker was zou ik VOOR de meter aftappen in plaats van na de meter.

[ Voor 0% gewijzigd door geldersscheepje op 24-11-2017 11:21 . Reden: Typo ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 01:24:
[...]

Feit is dat er erg veel stroom verbruikt word volgens mijn meter. 500+ kWh in de afgelopen 4 weken bvb.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:16:
[...]

Die heb ik toevallig wel één gehaald als een zeer bewuste poging mijn gasverbruik tot het minimum te beperken door alleen de ruimte te verwarmen waar ik ook verblijf en niet het hele huis.
Ik heb dan ook duidelijke notie van het verbruik van dat apparaat.
Gebruik dat ding alleen op laagste stand en dat is 900 W.

De afgelopen 4 weken (valt samen met aanschaf) heb ik 425 kWh verbruikt.
Dus even lang verhaal kort maken:

Je energieverbruik is afgelopen 10 jaar ~constant geweest. 6 maanden geleden heb je een nieuwe buurman gekregen. 4 weken geleden heb je een electrische kachel gekocht. Sindsdien meet je dat je verbruik torenhoog is geworden. En toch is het je buurman...? 8)7

Maar even los daarvan, eerst inzoomen op:
als een zeer bewuste poging mijn gasverbruik tot het minimum te beperken
Het rendement van een electrische kachel is ongeveer 40%, het rendement van gas hangt af van hoe je stookt, maar worst-case, met ouderwetse gaskachels, is het al 60%. bron Jij hebt het over "het hele huis verwarrmen", dus impliceert dat centrale verwarming. Dat impliceert een rendement van minimaal 90% (stokoude ketel). Kortom, per kWh krijg je ruim twee keer zoveel warmte uit je CV. Komt bij dat een kWh aan electra ongeveer drie keer zoveel kost als gas, dus uiteindelijk kun je voor hetzelfde geld ruim zes keer zoveel warmte produceren met je CV als met je straalkacheltje. Het is dus sterk de vraag of je goedkoper uit zou zijn met die ene kamer verwarmen op electra tov hele huis op gas.

Komt bij: wie zegt dat je heel je huis moet verwarmen? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om te verblijven in de ruimte waar de thermostaat hangt (dat heet niet voor niets doorgaans de woonkamer) en dan de radiatoren in rest van het huis dicht te draaien. Dat gaat zeker goedkoper zijn dan om het even welke kamer electrisch te verwarmen.

Maar goed, al zou het goedkoper kunnen zijn, het is volkomen logisch dat je electriciteitsrekening flink gaat stijgen als je dit gaat doen. Je hoopt alleen dat je gasrekening tegelijk daalt. Waar zijn je gasverbruikscijfers?
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:10:
[...]

Ja, omdat ik wat mambojambo lees in andere post dat niet elke meter even goed is en blabla. Uiteraard goed bedoeld maar ben mbt elektriciteit ook maar simpele consument. >:)
Dus je snapt er geen bal van, je weet dat je er geen bal van snapt - en toch weet je zeker dat het allemaal door je buurman komt :')

Twee keuzes:
1) lees je genoeg in, incl de lastige begrippen als cosinus Phi, om daadwerkelijk wel te snappen hoe het werkt, kijk dan naar de situatie en trek correcte conclusies.
2) als dat teveel is, hou op met je buurman smadelijk te beschuldigen van energiediefstal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:36
Elektrische kachel uitzetten en weg doen! Dat is echt de meest inefficiënte manier om te verwarmen! Verbruikt ENORM veel stroom en je krijgt er weinig voor terug. Een 2000watt kacheltje verbruikt (verrassend!) 2kwh per uur.

Daarnaast kan een koelkast of vriezer die op zijn laatste beentjes loopt ineens erg veel gaan verbruiken.

Dat zijn de eerste verdachten!

[ Voor 7% gewijzigd door FragDaddy op 24-11-2017 11:29 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 16:11
En dan is het nog het fysieke aspect: als je buurman daadwerkelijk bij jou af zou willen tappen, dan moet er ergens een verbinding gemaakt zijn van jouw elektriciteitsdraden naar zijn huis.
Dan zou tijdens de verbouwing de buurman dus door zijn eigen tussenmuur geboord moeten hebben, door de spouwmuur, precies achterin een van jouw stopcontacten, en daar een draadje op vastgemaakt hebben, zonder dat jouw stopcontact of jouw muur er omheen beschadigd is, en jouw stopcontact het nog steeds doet. (hetzelfde idee geldt voor een elektriciteitsleiding).

Dat vind ik nogal vergezocht. Buiten het heel aannemelijke verhaal van die elektrische kachel. Meet daar eerst het verbruik maar eens van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

dion_b schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:23:
[...]
. Kortom, per kWh krijg je ruim twee keer zoveel warmte uit je CV. Komt bij dat een kWh aan electra ongeveer drie keer zoveel kost als gas, dus uiteindelijk kun je voor hetzelfde geld ruim zes keer zoveel warmte produceren met je CV als met je straalkacheltje. Het is dus sterk de vraag of je goedkoper uit zou zijn met die ene kamer verwarmen op electra tov hele huis op gas.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een kuub gas kost ongeveer 60 cent en bevat 35.2 MJ. Bij verbranding hiervan is het rendement in een goed afgestelde HR ketel bijna 100% waardoor je (maximaal) 35.2 MJ aan warmte krijgt voor je 60 cent. Ofwel, peur euro krijg je maximaal 58.7 MJ aan warmte energie.

Bij stroom ligt dit anders. Een Kwh stroom kost je 20 cent en bevat 3.6 MJ aan electrische energie. Een elektrische kachel maakt hier exact 3.6 MJ aan warmte van. Voor een euro kun je dus via stroom 18 MJ aan warmte krijgen.

In een euro aan gas zit dus 58.7 MJ aan warmte energie, in een euro aan stroom is dit 18 MJ. Dat is een factor 3.2, en geen factor 6

In de praktijk is het rendement van een CV ketel (vooral in huurwoningen) minder goed omdat de temperatuur van het retourwater boven het condensatiepunt ligt, en het rendement daardoor eerder op 90% van de onderwaarde, ipv op 100% van de bovenwaarde van aardgas. Hierdoor blijft er van de 35.2 MJ ongeveer 29 over aan warmte waardoor je voor een euro aan gas 48 MJ aan warmte krijgt. Maar zelfs dat is nog 2.7 maal zoveel als op elektriciteit.

EDIT: Een kuub gas kost geen 60 maar 62 cent, en een Kwh aan stroom kost geen 20 maar 19 cent. Hierdoor is energie uit gas ongeveer 9% duurder dan met 60ct/20 ct prijzen..

Met een goed afgestelde CV ketel is warmte uit gas dus 2.95 maal goedkoper dan uit stroom. Met een slecht afgestelde ketel is dit een factor 2.5 dat warmte uit gas goedkoper is ten opzichte van stroom.

[ Voor 10% gewijzigd door Theo op 24-11-2017 13:32 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-10 14:28
Je kunt ook de kweker pesten... Zet gewoon je hoofdschakelaar om en hij heeft geen stroom meer. Na een paar weekjes zonder stroom zullen zijn plantjes wel dood zijn en kun je de schakelaar weer aan zetten.

Simpeler is inderdaad om dit zoals hierboven iemand al gesuggereerd heeft om dit per groep te doen. De meter zou dan bij het in/uitschakelen van de afgetapte groep harder/zachter moeten gaan draaien.

[ Voor 33% gewijzigd door Sepio op 24-11-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de TV hoek waar, buiten de TV, ook wat andere elektrische meuk staat, bij de PC en laptop, bij de ijskast en vriezer, en als laatste bij de waterkoker en straalkachel van die Verbruiksmeters tussen stekkerdozen gezet zodat ik het verbruikte Kwh per punt kan bijhouden.
Ben zeer benieuwd wat me dit gaat leren. :)

https://www.hornbach.nl/s...-600/8054598/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Slotje op dit topic. Het staat in de verkeerde categorie, en mensen helpen bij het moedwillig saboteren gaan we ook maar niet doen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.