I5-8600k of i7-8700k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jason069
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-01-2025
Hallo ik ga binnenkort mijn PC upgraden als mijn huidige hardware verkocht is maar ik twijfel nog over de CPU het budget is niet echt een probleem maar performance / prijs gaat meestal snel omlaag en ik will niet onnodig geld uitgeven.

Mijn nieuwe GPU wordt een GTX 1080 van Asus of Gigabyte en die will ik paren met de I5-8600 of I7-8700k. Maar is de I7 de extra €120 wel waard?

Ik ben van plan om ze te overklokken en hoop ze beide stabiel op 5 GHz te krijgen.

Mijn dagelijkse bezigheden bestaan meestal uit wat Gamen eventueel afentoe wat videos editen Photoshop en wat rond klooien met game engines etc. Maar her gaat me vooral om future proofing met deze build will ik minstens 4 jaar doen.

Bijvoorbaat bedankt voor alle reacties.

[ Voor 9% gewijzigd door Jason069 op 24-11-2017 01:26 ]

Alle reacties

• Daftman380
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-01 09:39
Ik heb me de laatste tijd hierin zitten verdiepen en liep ook hier tegenaan. Uiteindelijk lijkt voor gaming de i5 echt de sweetspot te zijn op dit moment. de i7 legt het bij gaming soms zelfs af tegen de i5.

Daarop volgend is de i7 dé cpu voor edititng en dergelijke. Voorheen was ik persoonlijk ook van mening dat ik de beste wilde maar moest eerlijk zijn en gebruik mijn pc voornamelijk voor gaming. Als ik dan iets edit of moet encoden ga ik daar niet perse op winnen aangezien dat ook kan op de i5.

Beide cpu's gaan het de komende 4 jaar even lang volhouden. Je koeling en je ram en de kwaliteit van je mobo (power regulation) gaan voornamelijk de bepalende factor hierin zijn.

Voor mij besloot ik de i5 te pakken omdat deze soms wist te winnen van de i7 in verschillende testen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:41
Ligt aan welke games je speelt, bf1 en The witcher zijn bv in het voordeel met de 8700k, voordeel van de 8600 k is wel dat die een stuk makkelijker te koelen is, de 8700k is een echte heethoofd.

En welke resolutie speel je, met refresh rate, op 60 hz maakt het al helemaal niet meer uit welke van de 2 je neem.

En 5ghz met een 8700k is nog een hele kunst, je moet het geluk hebben dat je een heel goed exemplaar hebt.

anders mag je de cpu haast bijna altijd dellidden, in verband dat de cpu veel te heet word

De 8600k daarentegen haalt dat een stuk gemakkelijker, maar ook hier, je moet een goed exemplaar treffen.

Wn zorg dat je koeling goed in orde is,denk aan AIO water koeling, of een flinke luchtkoeler .

[ Voor 62% gewijzigd door freaky35 op 24-11-2017 12:06 ]

• Jason069
freaky35 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:01:
Ligt aan welke games je speelt, bf1 en The witcher zijn bv in het voordeel met de 8700k, voordeel van de 8600 k is wel dat die een stuk makkelijker te koelen is, de 8700k is een echte heethoofd.

En welke resolutie speel je, met refresh rate, op 60 hz maakt het al helemaal niet meer uit welke van de 2 je neem.
Ik speel van alles het gaat me vooral om welke lan

Ikger meegaat en betere performance levert over een jaar aangezien ik de PC lang wil houden deze keer.

Ik ga voor deze cooler: https://pcpartpicker.com/...be-quiet-cpu-cooler-bk009

Ik heb nu 1080p 75hz maar wil overstappen naar een 27" 1440p 75/120/144hz scherm met eventueel gsync als ik deze ergens goedkoop kan krijgen.

• freaky35
5ghz ga je niet redden met zowel de 8600 niet als de 8700k niet met die koeler. Die mag nog wel wat beter. Denk aan een scythe mugen 5, dark rock3 pro, d15 noctua of waterkoeling.

Kijk trouwens ook naar Ryzen, die zijn veel gunstiger geprijst en je hebt meer cores voor hetzelfde geld, wat zeker er voor zorgt dat je langer vooruit kan en ze worden lange na niet so heet als se Intels.

Verwijderd

@Jason069 Mocht je het budget hebben, dan zou ik altijd voor de I7 gaan.

• Jason069
freaky35 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:27:
5ghz ga je niet redden met zowel de 8600 niet als de 8700k niet met die koeler. Die mag nog wel wat beter. Denk aan een scythe mugen 5, dark rock3 pro, d15 noctua of waterkoeling.

Kijk trouwens ook naar Ryzen, die zijn veel gunstiger geprijst en je hebt meer cores voor hetzelfde geld, wat zeker er voor zorgt dat je langer vooruit kan en ze worden lange na niet so heet als se Intels.
Een betere koeler past wel in het budget.

Ben persoonlijk niet zoon fan van AMD aangezien de single core performance toch wel lager ligt en aangezien games voorlopig toch nog niet meer dan 4 cores gebruiken.

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
"Voorlopig niet meer dan 4 cores gebruiken"?

Ik weet niet welke games jij speelt maar de nieuwe Wolfenstein en Assasins creed gebruiken gewoon zoveel cores als ze kunnen grijpen. En het blijft niet bij die 2 games.

• freaky35
Jason069 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:20:
[...]

Een betere koeler past wel in het budget.

Ben persoonlijk niet zoon fan van AMD aangezien de single core performance toch wel lager ligt en aangezien games voorlopig toch nog niet meer dan 4 cores gebruiken.
De trend van 4 cores, is aardig aan het verschuiven, ik zal je eerlijk zeggen. Als ik nu een systeem moest kopen, was het toch de ryzen geworden, zeker gezien de prijzen die lager zijn en ze doen het toch goed in games. Zeker ook in games die veel cores kunnen gebruiken en ze blijven ook een stuk koeler als de Intels. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening🙂. En aangezien games meer en meer cores gaan gebruiken , ben je in het voordeel met een Ryzen 8 core.

Ik heb zelf overgens een 8700k, betere koeler echt doen, een high end luchtkoeler of AIO water
Pagina: 1