WiFi on bereikbaar na aansluiten gigabit switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JPP19
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-03-2021
Hallo allemaal,

Het forum heeft mij verschillende malen geholpen, doordat mijn vraag al eens door iemand anders was gesteld. Helaas heb ik nu een vraag die ik niet heb gevonden op het forum.

Mijn WiFi thuis werkt perfect! Nu heb ik in de woonkamer en op zolder twee switches staan van 10/100Mbit. Ik vond het tijd om deze te upgraden naar twee Gbit switches. Zodra ik één van de nieuwe Gbit switches aansluit, gebeuren er rare dingen met mijn WiFi. Alle Apple producten en de Nefit thermostaat krijgen geen verbinding met de WiFi (wel met mijn gastnetwerk). Bij het proberen aan te melden op de WiFi krijg ik de melding: wachtwoord onjuist.

Ook het benaderen van mijn Synology Nas via een Samsung telefoon ging niet meer via het netwerk.

Zodra ik de stroom van de switch afhaal heb ik binnen vijf seconden weer WiFi op de Apple producten en thermostaat.

Ik heb een Linksys EA6500 (heeft 4 Gbit poorten), Asus 10/100Mbit switch, Devolo 1200, Linksys 300n. En twee Linksys LGS105. Een week geleden had ik twee Netgear GS105. Deze heb ik omgeruild vanwege hetzelfde probleem. Ik dacht dat Netgear en Linksys onderling een probleem hadden.

Ik heb de router al eens helemaal opnieuw ingericht met de switches eraan gekoppeld, ook dit werkte helaas niet. Alles wat software heeft, heeft de nieuwste firmware.

Wat kan het probleem zijn en hoe kan ik dit oplossen?

Alle reacties en ideeën zijn welkom.

Grt JP

Hieronder het schema zonder Gbit switch:

Afbeeldingslocatie: https://i1357.photobucket.com/albums/q749/Rocky197709/wifi/Diagram_zpsnosifq2r.png

Hieronder het schema metGbit switch:

Afbeeldingslocatie: https://i1357.photobucket.com/albums/q749/Rocky197709/wifi/Diagram%20met%20Gbit%20Switch_zpskjjfsij2.png

Hier het schema met de werkende oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://i1357.photobucket.com/albums/q749/Rocky197709/wifi/Oplossing_zpsbolvz9xy.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door JPP19 op 25-11-2017 22:43 . Reden: Schema met oplossing ]

Beste antwoord (via JPP19 op 25-11-2017 22:43)

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 16:39
Dit is zo vaag, een switch maak niet wifi paswoord fout opeens.
Als het jou echt duidelijk is dat het alleen wifi is, en de bekabeling werkt verder goed, dan moet je eens proberen de switchen op een ander stopcontact dan het wifi router te zetten.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Alle reacties

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 18:54
"zweeft" er ergens een dubbel ip-adres in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

JPP19 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:24:
...Ik heb een Linksys EA6500 (heeft 4 Gbit poorten), Asus 10/100Mbit switch, Devolo 1200, Linksys 300n. En twee Linksys LGS105...
Hoe heb je dat allemaal aan elkaar geknupt? Maak eens een tekeningetje

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Dit is zo vaag, een switch maak niet wifi paswoord fout opeens.
Als het jou echt duidelijk is dat het alleen wifi is, en de bekabeling werkt verder goed, dan moet je eens proberen de switchen op een ander stopcontact dan het wifi router te zetten.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Dit is echt gokken met deze omschrijving. Zonder topologie en/of configuratie kan ik niet veel hier over zeggen.

Ik zie dat je 3+ access points/routers hebt, omdat je omschrijft dat alleen Apple en Nefit devices dit issue hebben, kan het zijn dat het alleen een bepaalde access point betreft?

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPP19
Beste Tweakers,

Bedankt voor de hulp zover. Morgen zal ik een schema erbij zetten, dat gaat me helaas vandaag niet meer lukken.

Wat Mell33 zegt kan misschien kloppen en ga ik morgen zeker proberen. De Devolo zit in hetzelfde stopcontact als de router. Als ik daar ook nog eens de Gbit switch bij stop, klinkt plausibel, maar zou wel eens kunnen.

Grt JP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:16

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klinkt als een gevalletje spanning tree; hierbij creeer je een "vicieuze cirkel" met 1 of meerdere kabels.

De LGS105 heeft zowel bescherming voor spanning tree als loopback detection; ik weet alleen niet of dit standaard aan staat of dat je dit kan configureren op de switch zelf.

Als je morgen een schema post; helemaal top. Maar kijk/bedenk tijdens het schema even of je niet een kabel van switch naar iets anders naar iets anders weer terug in dezelfde switch hebt gestopt, zeg maar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

OK, er zijn genoeg redenen om te upgraden naar Gbit.

Vraag: is dat ECHT ECHT ECHT!!! nodig? Wat voor apparaat (of applicatie) heeft Gbit nodig? Zelfs als je internet 500 Mbit is (glas etc...) dan haalt je iPhone de 100 Mbps misschien nét. En dat op speedtest.net.

Maar een echte applicatie (bv. YouTube op 4k aanzetten), zal echt niet meer dan 10 Mbps trekken. Omdat Youtube weet dat jij met een mobiel device komt, en helemaal NIETS hebt aan 4k, want die zie je toch niet op een iPhone.

Ik heb hier een IPTV kastje, zeg maar TV via internet, en zij bieden HD, Full HD en zelfs 3D films aan. Het hoogste wat ik ooit gezien heb (dat was bij een 3D film), was rond de 20 - 24 Mbps. Dan dan nog in bursts. Dus een 3D film kijken (of full HD) met `maar` 20 Mbps..... Dus daarom heb ik nog steeds een 10/100 Mbps switch (HP Procurve). Werkt als een trein. (die HP switch heeft levenslange garantie, óók zonder bon).

Uiteraard, de laptop en de NAS zitten op een aparte Mikrotik switch (CRS112-8G). Dát is wel Gigabit. Dat is om de films en andere bestanden tussen NAS en laptop te pompen. Maar de WiFi, printer, en andere klein spul zit gewoon op die 100 Mbps switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:16

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Anoniem: 203842 hier wel; heb een apart VLAN door het hele huis voor iSCSI. En mijn WAN-verbinding ligt boven de 500Mbit sync. 4K YouTube op mijn TV trekt al 80Mbit; aanzienlijk meer dan de "rip bitrates" die jij noemt.

Oftewel; er is zeker reden voor Gbit en aangezien de apparatuur tegenwoordig dezelfde prijs is, waarom niet???

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Tja, je gelijk. Er zijn genoeg `redenen` om naar Gbit te gaan. En ja, de prijzen zijn tegenwoordig ook niet veel.

Als je iets nieuws gaat kopen, klopt, de verschillen zijn niet groot. Maar als je al iets hebt liggen, en het werkt.... Tja....

Maar door die Gbit zal internet niet opeens `sneller` gaan worden. Alleen intern netwerk heeft er baat bij. Alleen als je internet meer dan 100 Mbps is, dan kán het wel een voordeel zijn, maar bedenk toch eerst, heb ik het ECHT nodig?

WAT kan je NIET (goed) doen met de huidige setup en met Gbit switch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De upgrade is het echt wel waard en door deze upgrade komt er wel iets naar voren wat toch niet goed zit. Je moet niet altijd ' 'alles bij het oude' houden, omdat het werkt. Dan komt er nooit vooruitgang.

On topic: ik sluit zonder een schema ook een verkeerde kabel niet uit. Kijk ook alle kabels na of die minstens cat5e zijn en als ze zelf zijn geknepen ook correct zijn geknepen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Laten we eerst kijken waarom wifi een paswoord error geeft, kabels zijn vast wel cat5e die worden al 10 jaar verkocht en overal bijgeleverd. (zelfs als je losse-wifi-router de lan kabel niet aan heeft gesloten kan je inloggen op je wifi, meestal staat wifi radio los van je netwerk en internet, (dlan-modem/wifi & provider shit daargelaten))
type switch is ook belangrijk, weten we ook nog niet, maar een switch omwisselen en de kabels precies zo weer aansluiten zal bij iedereen zonder problemen moeten gaan, bij een installatie van plus 10 jaar oud.
Maar eerst even afwachten welke switchen het zijn, en of de devolo misschien de wifi repeat en nu een andere mac van de switch ziet, of bijv het stroom probleem.
We gaan het horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPP19
Hallo,

Zoals ik beschreven heb werkt alles perfect, totdat ik een Gbit switch plaats. Dus aan de kabels of WiFi signaal ligt het niet.

Ik heb vanmiddag een Gbit switch in de woonkamer geplaatst. Deze werkt en verstoord geen WiFi signaal.

Blijkbaar verstoord de Gbit switch het WiFi signaal als ik deze in de meterkast plaats icm met de Devolo en/of router. Straks maar even testen.

Ik denk dat het probeem voor een groot gedeelte is opgelost.Maar ik zoek nog even verder. Ik zal niet de enige zijn met dit probleem, lijkt me.

Grt JP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ok duidelijk, hij zit dus nu tussen je nas en modem.
Maar zat de oude switch daar ook zo tussen? want je nas kan nu onbereikbaar zijn. (net als je ip cam)
De nieuwe switch heeft een andere mac-adres en missc doet je nas of dhcp nu moeilijk, op mac-filter niveau.
Maar als de nas te bereiken is, dan is het idd in de wifi (of devolo)

(ip cam nog wel op de nas verbonden?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPP19
Hallo Mell33,

Een maand geleden heb ik een ipcamera gekocht en had ik een poort te weinig in mijn router. Ik heb toen de kabel naar de zolder niet aangesloten. Vandaar mijn keuze om een Gbit switch aan te sluiten na mijn router.

Alles is momenteel te benaderen. Zowel via WiFi danwel via internet.

Misschien als ik wat stekkers in de stopcontacten anders aansluit? Ik blijf proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Misschien eens proberen de switch aan te sluiten in de meterkast met een verlengsnoer?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPP19
Opgelost! :-)

Ladies and Gentlemen, problem solved.

Goed, nu de argumentatie:

Zoals Mell33 al suggereerde vinden de verschillende apparaten elkaar niet zo leuk als ze op dezelfde groep van het lichtnet zitten.

Een Devolo, EA6500, modem van Ziggo en een LGS105 (of netgear/ ieder andere Gbit switch) op dezelfde lichtgroep = vragen om WiFi problemen. Hoe raar het ook klinkt.

Het idee van Tweakduke heb ik geprobeerd, maar wilde ook niet echt lukken.

Wat heb ik nu gedaan. De Synology Nas heb ik naar zolder verplaatst, zodat er een poort vrij kwam in de router. Deze poort werd ingevuld met de kabel van de zolder. Op zolder heb ik nu de LGS105 geplaatst. Hierachter zitten mijn PC en Nas.

Zie boven mijn oplossingsplaatje.

Alles is bereikbaar. Apple producten, thermostaat, Nas, ook via eigen netwerk dan wel via internet.
Pagina: 1