Heb nog ergens een 18Gb 10k rpm fibre channel slingeren die niemand wil hebben
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Verwijderd
afhankelijk van het fibre protocol, switch fabric of arbitrated loop deel je de bandbreedte van 100mb/s [FCAL deelt].
performance hangt van je data af, compressie ,size, fragmentation.
en de blocksize van je [raid] disk.
nog meer ?
je kunt beter single mode fibre hebben, maar dat is erg duur, multimode wordt meestal gebruikt , en copper is er ook, maar trager ..
Verwijderd
Heb zelf pas een omgeving gebaseerd op FibreChannel ontworpen en er in de 1e helft van dit jaar ook nog eentje gebouwd.
(Nee, niet alleen! We waren met een team van 5 pers.)
Maar we hebben het hier dan ook over een omgeving met totaal ca. 1 TB aan opslag capaciteit.
Singlemode = Shortwave (Kleine afstanden~ 180Meter)
Multimode = Longwave (lange afstanden ~Dacht een paar kilometer)
Switches van brocade, daar kan je zones instellen op World Wide Name Niveau. Zeer eenvoudig.
installatie is ook eenvoudig op bevoorbeeld een HDS9600 storagebox en NT. belankrijk is de juiste configuratie van de luns, luses en wwn relaties.
We love the smell of innovation in the morning!
Verwijderd
Tja,Op woensdag 11 juli 2001 13:41 schreef scsi-freak het volgende:
...snelheid, maakt geen verschil met scsi ...
afhankelijk van het fibre protocol, switch fabric of arbitrated loop deel je de bandbreedte van 100mb/s [FCAL deelt].
je kunt beter single mode fibre hebben, maar dat is erg duur, multimode wordt meestal gebruikt , en copper is er ook, maar trager ..
Punt 1: Geen verschil.... Watch me! Huidige disken kunnen al tot 200 MByte/s Full-Duplex!!
En dat zie ik SCSI nog ff niet doen! (SCSI3 gaat tot max 160 MB/s)
Punt 2: Maak van die 100 mb/s maar 1 Gb/s!!
Punt 3: Fibre is per definitie altijd glas!! Copper is dus bull sh$#t.
Single-mode / Multi-mode maakt geen verschil!
Het is alleen een vraag van de afstand die je moet overbruggen.
Multi-mode gaat tot 500 meter
Single-mode gaat tot 100 kilometer!
Bijde gaan tot 1 Gb/s met de huidige standaard.
paar dingen door elkaar gehaald.
Verwijderd
sodejuu , wat ben jij een eikel .Op woensdag 11 juli 2001 13:59 schreef oudakker het volgende:
[..]
Tja,
Punt 1: Geen verschil.... Watch me! Huidige disken kunnen al tot 200 MByte/s Full-Duplex!!
En dat zie ik SCSI nog ff niet doen! (SCSI3 gaat tot max 160 MB/s)
Punt 2: Maak van die 100 mb/s maar 1 Gb/s!!
Punt 3: Fibre is per definitie altijd glas!! Copper is dus bull sh$#t.
Single-mode / Multi-mode maakt geen verschil!
Het is alleen een vraag van de afstand die je moet overbruggen.
Multi-mode gaat tot 500 meter
Single-mode gaat tot 100 kilometer!
Bijde gaan tot 1 Gb/s met de huidige standaard.
punt1 : full duplex wordt nog [bijna ] niet gebruikt, scsi3 is een protocol en kan van ulta scsi tot u3w zijn. bovendien draai je scsi over fibrechannel.
punt2 : 1gb/s is 100MB/s dus 1 gigabit en 100 megabyte. fibrechannel transport 10bits.
punt 3 : fiber channel is altijd glas ja, daarom heet het ook fibre-channel, omdat het niet alleen opties is , maar ook per koper.
singlemode maakt qua snelheid niet uit, alleen voor de lengte van de kabel, 100km ja , TUSSEN switches only [ E ports , exyension port ]
Verwijderd
Multimode = Longwave (lange afstanden ~Dacht een paar kilometer)
single mode = longwave tot 10km
single mode = very longwave tot 100km
multimode = shortwave = 500m
Met wat voor platformen en switches werken jullie? en wat voor storageboxen? HP HDS?
Verwijderd
ra4000/8000
esa6000/12000
ema8000/12000
fcal compaq kaarten, sw compaq kaarten [ emulex ] compaq [brocade] 8-16-32-64-96 poort switches, 7 en 12 poort hubs en 8 en 11 poorts arbitrated loop switches, fibrechannel tapecontrollers 1 en 2 en de modular data router.
ohja , ik geef er tevens training op, en ook de theoretische training over in depth fibre , scsi en raid.
als toetje dan ook nog de compaq backup solitions, planning, designing and implementing
Verwijderd
Schelden hoef nu ook weer niet gelijk... Doe ik toch ook nietOp woensdag 11 juli 2001 14:34 schreef scsi-freak het volgende:
[..]
sodejuu , wat ben jij een eikel .
punt1 : full duplex wordt nog [bijna ] niet gebruikt, scsi3 is een protocol en kan van ulta scsi tot u3w zijn. bovendien draai je scsi over fibrechannel.
punt2 : 1gb/s is 100MB/s dus 1 gigabit en 100 megabyte. fibrechannel transport 10bits.
punt 3 : fiber channel is altijd glas ja, daarom heet het ook fibre-channel, omdat het niet alleen opties is , maar ook per koper.
singlemode maakt qua snelheid niet uit, alleen voor de lengte van de kabel, 100km ja , TUSSEN switches only [ E ports , exyension port ]
Maar goed, ben het ten dele wel met je eens, maar door je eigen schrijfwijze (mb/s = Megabits/s en geen Byte) vandaar mij reactie.
Over die V-LongWave GBIC's (tot 100 km) begrijp ik, maar ik ging er dan ook ff vanuit dat als je een SAN gaat bouwen eigen altijd wel een Switch wilt gebruiken.
Formeel, nee is niet noodzakelijk!
Maar in dit soort omgevingen wil je dan toch wel een beetje de TCO drukken en er dus meer machines op koppelen.
Maar ik zag in een andere posting van je dat je de hardware wel redlijk kent van Compaq (die twee implementaties van mij waren dus ook in een OpenVMS omgeving)
Maarre die ESA-cabinets zijn per definitie (niet mijn uitspraak, maar die van Compaq) SCSI-based.
Maar volgens mij moet je in zo'n ESA toch ook gewoon een HSG80 kunnen prikken...
Nog ff voor de goede orde, ik was er dus NIET op uit om je af te zeiken.
Verwijderd
M'n complimentenOp woensdag 11 juli 2001 19:14 schreef scsi-freak het volgende:
ohja , ik geef er tevens training op, en ook de theoretische training over in depth fibre , scsi en raid.
als toetje dan ook nog de compaq backup solitions, planning, designing and implementing
IK heb er in iedergeval al weer iets van je posting opgestoken. (10 bits, die wist ik dus niet!)
Misschien moet ik maar eens een training bij jouw gaan volgen, ik heb zo hier en daar nog wel wat vraagjes mbt SAN / Switches / HSG's / Zoning en paden (met name de laatste twee dus)
Verwijderd
iemand goede info over ssa of ibm-hp fibre solutions ?
Binnenkort over HP & Hitachi (HDS), dacht ook IBM weet ik niet zeker. (ikzelf moet nog op training, ben de boeken al aan het doorspitten).
Het bedrijf waarvoor ik ga werken bied zulke
oplossingen. (www.i3-solutions.nl
mail: fabian.nowee@i3solutions.nl)
Verwijderd
als je wat vragen hebt , stuur ff een mail naar scsifreak@scsifreak.dyndns.org ,
ik kan ze allemaal wel beantwoorden
Just pick a dead end and chill out 'till you die.