Wij hebben vloerverwarming die puur als bijverwarming dient en daarnaast normale radiatoren om de ruimte echt goed te verwarmen. Verder hangt op zolder een vat met +-60 liter water dat door middel van 2 collectoren op het dak (NW) wordt verwarmt. In de zomer tikt dit ruimschoots de >70 graden aan, in de winter is dit qua temperatuur waarschijnlijk rond de 10-25 graden (in dit huis pas 1 winter meegemaakt en toen niet gekeken).
Eerder dit jaar hebben wij zonnepanelen laten plaatsen en ik verwacht per jaar zo'n 1.500 kWh teveel op te wekken en kan indien nodig nog 6-8 panelen richting ZO en 12 panelen richting NO bijplaatsen.
Per jaar verbruiken wij zo'n 1.350 m3 gas.
In ons huis is een WTW-unit aanwezig. Al hebben wij deze nu uit staan ivm een vervelende pieptoon door het hele huis, we ventileren nu met de ramen open.
Ik ben nu aan het kijken of een warmtepomp het energieverbruik en kosten verder kan terugdringen. Ik heb me hier wel iets in verdiept, maar kom nu op het punt dat ik partijen wil gaan uitnodigen. Ik zou graag vooraf wat tips ontvangen voor mijn specifieke situatie, waar ik op moet letten, etc.
Vragen die ik heb:
Eerder dit jaar hebben wij zonnepanelen laten plaatsen en ik verwacht per jaar zo'n 1.500 kWh teveel op te wekken en kan indien nodig nog 6-8 panelen richting ZO en 12 panelen richting NO bijplaatsen.
Per jaar verbruiken wij zo'n 1.350 m3 gas.
In ons huis is een WTW-unit aanwezig. Al hebben wij deze nu uit staan ivm een vervelende pieptoon door het hele huis, we ventileren nu met de ramen open.
Ik ben nu aan het kijken of een warmtepomp het energieverbruik en kosten verder kan terugdringen. Ik heb me hier wel iets in verdiept, maar kom nu op het punt dat ik partijen wil gaan uitnodigen. Ik zou graag vooraf wat tips ontvangen voor mijn specifieke situatie, waar ik op moet letten, etc.
Vragen die ik heb:
- Zal een warmtepomp icm vloerverwarming die alleen als bijverwarming dient de ruimte voldoende op kunnen warmen? Zullen de normale radiatoren voldoende warm worden of komt dit dan toch aan op gas?
- Welk type warmtepomp heb ik nodig, buitenlucht -> water neem ik aan? Ventilatielucht is ivm WTW-unit misschien ook mogelijk, maar heeft ivm bovenstaande probleem dus niet mijn voorkeur, tenzij het loont de WTW-unit te vervangen ivm prijsverschil?
- Kan ik met het overschot van 1.500 kWh ongeveer 300-400 m3 gas besparen?
- Welk merk en type zouden jullie mij aanraden?
- Verdien ik dit überhaupt terug? 7-10 jaar is prima wat mij betreft.
- Waar moet ik verder op letten?
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV