Warmtepomp in combinatie met vloerverwarming & radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Wij hebben vloerverwarming die puur als bijverwarming dient en daarnaast normale radiatoren om de ruimte echt goed te verwarmen. Verder hangt op zolder een vat met +-60 liter water dat door middel van 2 collectoren op het dak (NW) wordt verwarmt. In de zomer tikt dit ruimschoots de >70 graden aan, in de winter is dit qua temperatuur waarschijnlijk rond de 10-25 graden (in dit huis pas 1 winter meegemaakt en toen niet gekeken).

Eerder dit jaar hebben wij zonnepanelen laten plaatsen en ik verwacht per jaar zo'n 1.500 kWh teveel op te wekken en kan indien nodig nog 6-8 panelen richting ZO en 12 panelen richting NO bijplaatsen.

Per jaar verbruiken wij zo'n 1.350 m3 gas.

In ons huis is een WTW-unit aanwezig. Al hebben wij deze nu uit staan ivm een vervelende pieptoon door het hele huis, we ventileren nu met de ramen open.

Ik ben nu aan het kijken of een warmtepomp het energieverbruik en kosten verder kan terugdringen. Ik heb me hier wel iets in verdiept, maar kom nu op het punt dat ik partijen wil gaan uitnodigen. Ik zou graag vooraf wat tips ontvangen voor mijn specifieke situatie, waar ik op moet letten, etc.

Vragen die ik heb:
  1. Zal een warmtepomp icm vloerverwarming die alleen als bijverwarming dient de ruimte voldoende op kunnen warmen? Zullen de normale radiatoren voldoende warm worden of komt dit dan toch aan op gas?
  2. Welk type warmtepomp heb ik nodig, buitenlucht -> water neem ik aan? Ventilatielucht is ivm WTW-unit misschien ook mogelijk, maar heeft ivm bovenstaande probleem dus niet mijn voorkeur, tenzij het loont de WTW-unit te vervangen ivm prijsverschil?
  3. Kan ik met het overschot van 1.500 kWh ongeveer 300-400 m3 gas besparen?
  4. Welk merk en type zouden jullie mij aanraden?
  5. Verdien ik dit überhaupt terug? 7-10 jaar is prima wat mij betreft.
  6. Waar moet ik verder op letten?
Alvast bedankt!

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Beste antwoord (via Taro op 24-11-2017 08:12)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

1. Makkelijk, liefst wel met een gesloten verdeler op de vvw. (Ik heb zelfs de radiatoren verwijderd)
2. Lucht / water , een monoblok kan je eventueel zelf aansluiten maar ligt aan de plek van de buiten unit, een split unit kan je niet zelf maar is wat flexibeler met plaatsen van de binnen en buiten unit.
3.makkelijk, ik werk met 1500 kWh dik 1000 m3 weg, maar de regel is x2 dus 750m3 kost 1500kWh.
4. Mitshubishi ecodan, de grootte is afhankelijk van je warmteverlies van je huis maar de meeste mensen kunnen met een normaal huis uit de voeten met een 5kW of 7kW.
5. Ja, met de subsidie er af kost hij niet zo veel, al zeker niet als je hem in frankrijk , engeland of spanje besteld.
6. De isolatie van je huis.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Rol-Co

Rol-Co

1. Makkelijk, liefst wel met een gesloten verdeler op de vvw. (Ik heb zelfs de radiatoren verwijderd)
2. Lucht / water , een monoblok kan je eventueel zelf aansluiten maar ligt aan de plek van de buiten unit, een split unit kan je niet zelf maar is wat flexibeler met plaatsen van de binnen en buiten unit.
3.makkelijk, ik werk met 1500 kWh dik 1000 m3 weg, maar de regel is x2 dus 750m3 kost 1500kWh.
4. Mitshubishi ecodan, de grootte is afhankelijk van je warmteverlies van je huis maar de meeste mensen kunnen met een normaal huis uit de voeten met een 5kW of 7kW.
5. Ja, met de subsidie er af kost hij niet zo veel, al zeker niet als je hem in frankrijk , engeland of spanje besteld.
6. De isolatie van je huis.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Bedankt @Rol-Co!

De isolatie van mijn huis (bouwjaar 2002) is in orde, maar de inhoud is +-640m3, volgens mij wel relatief veel m3 om te verwarmen, daarom moet ik denk ik voor de 7kw ipv 5kw gaan? Zelf aansluiten wil ik niet, ik wil dit door een expert laten doen.

Is dan https://www.alklima.nl/pr...elen-en-verwarmen/phr75v/ een goede optie?

Snel rekensommetje:

4.712 Euro incl. BTW (Prijs van een random website, kan lager/hoger zijn)
2.100 Euro subsidie
----
2.600 Euro incl. BTW, excl. installatie. Volgens mij kan je de BTW op een WP niet terugvragen in tegenstelling tot zonnepanelen, correct? Stel dat de installatie 500 Euro kost, dan kost het totaal 3.100 Euro en bespaar ik 500-600 Euro per jaar, dus met 5-6 jaar heb ik dit terugverdiend? Als de installatie iets duurder is en de besparing iets lager, dan kom ik op 7-8 jaar uit, nog steeds acceptabel.

Klopt dit? Dan is het dus zeker interessant.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Rol-Co

Rol-Co

@Taro

Je huis is zeker aan de maat, maar je hoeft niet het hele huis te verwarmen gok ik, verwarm je boven? Ik bijna niet, warme kamer slapen is niet zo fijn.
Mijn huis ("89) is 400m3 en verwarm die met een 7kW die nagenoeg bijna altijd op zijn laagste vermogen loopt, goed voor het geluid (al is het weinig) en goed voor het verbruik. Jouw huis is 2002 dus wat beter geïsoleerd?
De 7kW ecodan lijkt mij zo even simpel wel voldoende, maar wil je het goed doen moet je een warmteverlies berekening laten maken.

Misschien ook eens kijken naar de ecodan met ingebouwde sww boiler van 200 liter? Kan je nog wat gas voor warm water besparen ook.

Je rekensom klopt aardig alleen vergeet je de 1500kW :)

Food for thought
Waarom word een warmtepomp altijd berekend met een terugverdien tijd en bij de cv is dat nog nooit gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 23-11-2017 23:30 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:21:
@Taro

Food for thought
Waarom word een warmtepomp altijd berekend met een terugverdien tijd en bij de cv is dat nog nooit gedaan.
Omdat er nooit een alternatief voor een cv ketel was, maar nu wel, de warmtepomp.
Vandaar logisch dat er een tvt bij komt kijken.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:25:
[...]

Omdat er nooit een alternatief voor een cv ketel was, maar nu wel, de warmtepomp.
Vandaar logisch dat er een tvt bij komt kijken.
Nee?
E-kachels
Olie kachels
Gashaarden
Houtkachels
Pelletkachels
Stoom
Mogelijkheden zat, en een warmtepomp is niets anders dan een andere manier van verwarmen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@Rol-Co

Nee, boven verwarm ik nauwelijks, alleen als het echt <-5 is, maar in de winter heb ik bij voorkeur het slaapkamerraam nog op een kier, al zijn de vrouw en kids het daar niet altijd mee eens :) Dus ja, 99% beneden verwarmen is voldoende.

Ik heb HR++ glas, extra isolatie, etc. Wel kan ik de garage en kruipruimte nog isoleren. Maar dat zie ik hier los van en komt waarschijnlijk sowieso op termijn wel.

Die ingebouwde boiler ga ik ter overweging meenemen. Rekensommetje zal idd iets anders zijn, maar misschien ga ik ook wel voor 8-12 extra panelen om 100% te kunnen dekken. De eerste vraag was of het überhaupt interessant was en dat is volgens mij een volle JA.

Wat betreft de tvt: Een CV heb je altijd nodig, een WP of zonnepanelen niet. Blijf je de rest van je leven ergens wonen, dan is dat geen issue. Ben je van plan om ooit voor iets anders te gaan, dan doet de tvt er zeker toe, dan is het een slechte investering waar alleen de koper van je huis beter van wordt en kan je die investering beter voor je volgende huis bewaren.

• Rol-Co

Rol-Co

@Taro

Klinkt allemaal of het wel gaat, wil je het testen probeer dan je huis warm te houden met 30-35 graden cv water als je cv dat kan, dat geeft al een goed beeld of het haalbaar is.

Wat betreft een verhuizing heb je gelijk, maar als je dat al weet zou ik helemaal niets investeren, dus niet warmtepomp specifiek. Dat levert zoiezo niets op bij verkoop.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik vind het een vreemde gedachte. niets investeren als je binnen bijvoorbeeld 5 jaar gaat verhuizen.

Een cv-ketel blijft geld kosten. Dus die investering ben je kwijt, als je een nieuwe koopt en elke maand mag je weer afrekenen aan opgestookt gas.
Een WP en zonnepanelen, levert je (per maand al) geld op. (en een komfortabeler huis door landurig verwarmen op een laag pitje)

Maw, heb je eventueel spaargeld, investeer dan. Op de bank laten staan kost ook geld op de reguliere spaarrekening.
Er is geen mooier moment dan nu om in te stappen en is betaalbaar geworden door de subsidies.
(auijtdehaag is 5 jaar geleden begonnen en bespaart 1800 euro per jaar, en een WP kost minder tegenwoordig, als je handig bent...)

@Taro
Een WP kun je ook in het buitenland halen. Een monobloc kan je zelf ook installeren.
Voor een split-unit heb je wel een f-gassen monteur nodig. Maar die lopen ook rond op tweakers. ;)
Kijkend naar de investeringskosten, doe je geen tapwater met de WP. Maar hang een daalderop e-boiler op van markplaats.
Voor de langere termijn, kan ik een (groot) buffervat met hygienespiraal aanbevelen, met een naverwarmer voor tapwater, een e-boiler of doorstroomverwarmer (3-fase nodig). En een quooker in de keuken.
Er zijn ook buffervaten met hygienespiraal en een zonnecollector spiraal.

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2017 06:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:28:
[...]

Nee?
E-kachels = duurder dan gas
Olie kachels = veel duurder dan gas
Gashaarden = duurder dan HR cv ketel
Houtkachels = geen alternatief, te bewerkelijk
Pelletkachels = een mogelijkheid
Stoom = duurste optie van allemaal
Mogelijkheden zat, en een warmtepomp is niets anders dan een andere manier van verwarmen.
Al deze opties worden wel ergens gebruikt en zijn nagenoeg allemaal duurder dan gas.
Dat jij nooit letterlijk voor jouw gebruik de tvt hebt gerekend, is toch echt vreemd.
Want van gashaard naar cv-ketel en later hr ketel is absoluut wel gekeken of het loonde.
En nog steeds kom je heel zelden een VR ketel tegen, die nog prima werkt.
Als je dan het advies geeft om hem te vervangen voor een HR ketel, dan is de eerste vraag, loont dat echt?

Ik ben van mening dat iedereen ooit van het gas moet. Maar nu beide opties nog open liggen is tvt gewoon aan de orde.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Voor @taro zijn situatie is de Hybride Daikin een prima keuze.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Bedankt allemaal, ik ga wat offertes opvragen!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:26
@Rol-Co Gashaard duurder dan gas-CV? Dat zal in praktijk bijna nooit het geval zijn.

Met een gashaard verwarm je 1 kamer, eventueel nog een gevelkachel in de keuken of op de slaapkamer. Meestal bewust en alleen wanneer de kamer op dat moment in gebruik is. Met CV staan bij de meeste mensen verspreid door het huis radiatorkranen open en gaat er heel veel energie verloren aan het warmhouden van kamers die niet worden gebruikt. Want even opwarmen op moment dat je de kamer gaat gebruiken zit er niet in als op dat moment net de woonkamer waar de thermostaat hangt op temperatuur is.

Je bewering gaat op als je naar het maximale rendement kijkt. Een HR-ketel kan iets meer warmte uit een kuub aardgas halen. En zelfs dan wordt nog altijd de hulpenergie vergeten. Een gaskachel gebruikt 0 kWh elektriciteit. Een gas CV-installatie enkele honderden kWh op jaarbasis.

Je krijgt met CV natuurlijk wel aanzienlijk meer comfort voor je (extra) euro's ten opzichte van aardgas. En dat laatste is dan ook de reden voor de massale overstap op CV in plaats van 2 of 3 losse gaskachels en een geiser.

Voor TS: de ultieme test om er achter te komen of je huidige warmte afgiftesysteem en isolatiegraad geschikt is voor een warmtepomp kun je komende maanden heel makkelijk testen. Stel de huidige ketel zo in, dat de maximale aanvoertemperatuur voor de verwarming begrensd is op 40 graden. Kun je daarmee ook het huis warm houden als het 's nachts aardig vriest en overdag de temperatuur rond het nulpunt ligt en er geen zon schijnt, dan kun je zonder verdere aanpassingen aardig uit de voeten met een warmtepomp. Red je het op koude dagen niet met een Cv aanvoertemperatuur van maximaal 40 graden, dan moet je het afgiftesysteem verbeteren om tijdens een strenge winter met warmtepomp niet in de kou te zitten. Uiteraard kan een deskundige ook alles aan de hand van mooie berekeningen toelichten, maar dat is voor een bestaande woning waar al een bestaande installatie aanwezig is overbodig als je gewoon komende winter een praktijktest uitvoert. Als de praktijktest negatief uitpakt kun je altijd nog met de deskundige om de tafel gaan zitten om de verbeterpunten te bespreken.

De temperatuur voor warmtapwater moet ivm legionella risico's wel op 60 graden blijven staan!

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Rol-Co

Rol-Co

@Ivow85
Mooi verhaal :)
Alleen beweerde ik dat niet maar @Oxellaar

En dat hij even op 30-35 graden moest testen had ik de ts ook al verteld >:)

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-10 23:10
Conventionele radiatoren en 40 graden water kom je niet verder als lauwe radiatoren die de kamers amper opwarmen.
Zo heeft de vorige bewoner het ooit aangesloten in mijn woning.

Kwam een bedrijf hier, want ik had gebeld voor onderhoud en vertrouwde het niet.
Deze zei al gelijk het is een wonder dat ze het huis een beetje op temperatuur konden krijgen, dat deden ze doormiddel van de deur open zetten beneden en warmte omhoog te laten stijgen.

Water is gewoon te koud om goed te verwarmen voor deze radiatoren. Dan raak je aan zlt radiatoren met fans erop waar je zomers ook mee kan koelen mocht je een bron wp hebben.
Vloerverwarming daarentegen werkt prima met die temperatuur.

[ Voor 1% gewijzigd door vincenttor op 26-11-2017 09:32 . Reden: Auto correct telefoon aangepast ]

• MaartenR4
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05-2022
Een warmtepomp doet het goed icm laag temeperatuur systemen (oa vloerverwarming). Nu hebben bepaalde leveranciers hoog temperatuur warmtepompen waarbij wordt aangegeven dat deze goed werken in bestaande woningen waarin radiatoren zitten. Heeft iemand ervaring met een dergelijke warmtepomp?

Wil zelf namelijk heel erg graag van het gas af. Besparen is voor mij niet de belangrijkste doelstelling.

Verwijderd

Beste allemaal,
Wij hebben sinds de oplevering 2015 hier een WTW en ketel icm vloerverwarming als hoofdverwarming beneden, boven wel (kleine) radiatoren.
De WTW hoor je 's-winters wel maar wen je aan , is niet storend.
Wel twijfelen wij sinds het begin aan de daadwerkelijke 'besparing'.
We verbruiken dit jaar vermoedelijk ca 7.000kWh en 500 m³ gas in onze woning van 550 kuub met 4 personen ( 2 kids)

Sinds het begin van installatie zijn er wat afstelproblemen geweest in de combinatie van de 3 systemen ( vloer / WTW / ketel ) , storingen op de WTW maar nu hebben we het idee dat de vloerverwarming het dit jaar niet helemaal aankan. Vandaar dat we ook gebeld hebben om hier naar te laten kijken.
De knopthermostaat staat al enige tijd al op 50-55 °C ( max ? of mag deze nog hoger..) omdat het niet warmer werd dan 20 – 20,5 °C. ( zonder ketel erbij ) De watertemperatuur van het systeem is dan 27-28 °C wat op zich normaal is.(zie foto)

Om het enigszins behaaglijk te hebben in huis moet de meettemperatuur op de thermostaat ca. 21°C-21,5 °C zijn.
Wat we andere jaren zelden hebben moeten doen is nu wel meer gedaan dit najaar; bijregelen met de thermostaat in de kamer op 21-21,5 te zetten ( normaal in de voorgaande winter standaard 20 tot 20.5 °C en werd met de vloerverwarming veel sneller de 21-21,5 gehaald) Dit heeft wel als gevolg dat we voor ons gevoel meer gas gebruiken wat we kunnen volgen met de gebruiksapp van Delta eerder dit jaar geïnstalleerd.
In november toen de winterstand werd ingesteld op de WTW en de vloerverwarming naar 35-40°C was het ineens wel tijdelijk 22°C – 23°C in huis ( overigens weer té warm.. en buitentemperatuur was toen 8-9°C) Om aan te geven dat het toen wel goed verwarmde alleen met vloerverwarming.

Standaard verbruikten we de 1e 2 jr ook al ca 7.000 kWh en 350 m³ gas. Ondanks dat hier geen standaard voor te verzinnen is en per huishouden zal variëren vermoeden wij toch dat dit behoorlijk aan de hoge kant is.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:50
Topic kapen is niet toegestaan. Maak zelf een topic aan.

Don't let perfect be the enemy of good.

Pagina: 1