Vraag

Anoniem: 999645

Topicstarter
Voor het bewerken van videoclips heb ik besloten om een nieuwe gamers laptop te kopen van MSI.
Deze heeft de onderstaande specificaties, echter is het renderen ontzettend traag en duurt de verwerking hiervan ontzettend lang, ook kan ik geen voorbeeld zien in het scherm op het moment er andere layers over elkaar worden gebruikt.

heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software is Videostudio X10

Hardware:
i7 processor 7700HQ 2.8 Ghz (Turbo 3.5 Ghz)
24 GB DDR 4 ram
Geforce GTX 1050 grafische kaart 2gb
525 GB SSD m.2 1900 mb/s (Hoofdschijf met ook de data en de filmpjes)
500 GB Crucial SSD 530 mb/s

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Rendering instellingen in Videostudio aangepast en geprobeerd.
bij Details in taakmenu videostudio prioriteit op hoog en realiteit aangepast.

alvast dank voor het meedenken en de antwoorden en hopenlijk de oplossingen.

Alle reacties

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 13:21

Orac

Ik mis je papa.

Is hardware acceleration ingeschakeld?
Enable hardware acceleration

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:20
Geen laptop, maar een degelijke pc gebruiken? }:O

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die laptop is niet echt traag ofzo,

Ik weet niet hoe veel je moet verwachten van die software van 50 euro..

wat voor materiaal werk je mee, wat doe je er mee, etc?

specs

Topicstarter
op het moment dat ik 4k bestanden verwerk tot een videoclip van 3 1/2 minuut dan duurt het ongeveer 1 uur tot het geheel gerenderd is, het betand heeft dan ongeveer een grote van 1.2gb

de hardware acceleratie stond al aan.

ik ben best bereid tot het investeren in andere software (Legaal natuurlijk) wat wellicht wel doet wat het moet doen.
Alleen moet ik wel wat vergelijkbaars hebben ivm het (domme) werk, oftewel niet te moeilijk voor knippen plakken monteren en de andere basis dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 999645 op 23-11-2017 22:12 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:24
4K bestanden zijn erg zwaar, als je dat wilt doen, snel is ook de i7 in de laptop te langzaam.

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-06 11:43
Andere software kan een behoorlijk verschil maken inderdaad. Hardware acceleratie moet je wel mee uitkijken, ik heb begrepen dat het gebruik maken van QuickSync/CUDA/NVENC e.a. acceleratietechnieken de kwaliteit van de output video behoorlijk kan verlagen ten opzichte van pure CPU berekening.

Ander puntje is misschien de temperatuur van de CPU? Kan goed zijn dat deze heel heet wordt en terug clockt. Misschien dat even in de gaten houden en als het blijkt dat deze te heet wordt de CPU iets terugclocken/undervolten.

Overigens zijn 4K bestanden natuurlijk ook wel heel erg zwaar. De instellingen die je als output wil hebben maken ook een behoorlijk verschil in render tijd (denk bitrate, resolutie, 1 of 2 pass etc).
Als ik een 1080p HEVC source wil converteren naar een 720p h264 bestand dan gaat dat op mijn 4690k (4.3GHz) met zo'n 50fps, ofwel een 30 seconden renderen voor een minuut video. Laat staan dat het bronmateriaal nog eens vier keer zo groot is en de output ook.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Bij de kaby lake processoren moet je wel met HEVC/H.265 werken en niet meer met H.264. Geen idee of je dat al geprobeerd hebt. Daarmee render je sneller met betere compressie en kwaliteit. Op papier althans.

Ik ken jouw software niet, maar met Premiere en Final Cut Pro heb ik dergelijk lange bewerkingstijden niet bij deze klasse CPU gezien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:46

Nemesizz

Untouchable

Anoniem: 999645 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:10:
op het moment dat ik 4k bestanden verwerk tot een videoclip van 3 1/2 minuut dan duurt het ongeveer 1 uur tot het geheel gerenderd is, het betand heeft dan ongeveer een grote van 1.2gb

de hardware acceleratie stond al aan.

ik ben best bereid tot het investeren in andere software (Legaal natuurlijk) wat wellicht wel doet wat het moet doen.
Alleen moet ik wel wat vergelijkbaars hebben ivm het (domme) werk, oftewel niet te moeilijk voor knippen plakken monteren en de andere basis dingen.
Zelf gebruik ik nog Videostudio X8, ook voor 4K video bestanden.
Renderen in 4K kan inderdaad lang duren, maar een uur voor 3,5 minuut is erg lang (ik doe er met een i5 voor een bestand van 8 minuten ongeveer 45 minuten over, en dat is dan 4K 65Mbps, meeste video's die wij hier maken van ongeveer 30 tot 40 minuten render je een uur of 3 over).
En dan draaien wij hier nog vanaf HDD's, niet eens SSD's.

Tijdens bewerken laten we een proxy aanmaken, dan zijn bestanden veel behapbaarder voor de CPU om te verwerken. Ziet er dan allemaal korrelig uit, maar als je gaat renderen is het gewoon weer de normale kwaliteit.
Videostudio heeft overigens wel profijt van veel cores, ik merk dat m'n 2,53Ghz Xeon (2x Xeons, quadcore met hyperthreading, dus 16 threads totaal) veel sneller is dan m'n i5 3470 op 3,6Ghz (en dan praat je over vele minuten verschil in rendertijd). Laptop CPU's lopen vaak snel tegen thermische limitaties aan, dus dingen als turboboost houden het nooit zo lang vol als op een desktop CPU (m'n i5 boost dus naar 3,6Ghz, en die Xeon boost naar 2,6Ghz).

Ook het bron bestand maakt uit. Ik werk met MTS bestanden (media transport stream, maar is eigenlijk gewoon MP4), bron bestand is 100Mbps vanaf de camera. Daar zijn we dus wel die proxy's voor nodig om er soepel mee te werken.

Maar heb ook een keer een deels corrupt bestand gehad (waar Videostudio dus niet meer mee overweg kon), en dan moest je de files fixen in een duur betaalde Pro uitvoering van een videobewerkingsprogramma, en dan omzetten naar uncompressed AVI, dan maakt het niet uit hoe snel je PC is, dat trekt die toch niet :+ (bestandje van 3 minuten werd dan bijna 40GB groot....).

Wat ik er mee wil zeggen is, dat je bron bestand ook uit maakt of het goed te verwerken is of niet. Als je een formaat gebruikt dat geen gebruik kan maken van hardware versnelling, dan is het niet verwonderlijk dat het niet goed loopt. Daarnaast, als je bron bestand niet helemaal goed is (wat ik soms ook helaas heb...) dan kan een simpel programma als Videostudio daar niet mee overweg, dan loopt het bestand ook traag en vaak de audio niet meer synchroon.

Zelf geef ik de voorkeur aan Videostudio tegen over duurdere pakketten, omdat VS redelijk krachtig is, maar niet overdreven complex. Heb ook wel met andere duurdere pakketten gewerkt (vaak trail versies om bestanden te fixen die corrupt waren), maar vaak zijn die erg complex en kunnen niet eens zo gek veel meer als Videostudio. Pakketten als Adobe nooit eens aan begonnen, omdat die niet eens met veel formaten overweg kunnen (staat niet in de supported lijst, moet je dus eerst weer een tooltje hebben om je bestanden te converten naar iets waar Adobe wel mee overweg kan). En Adobe hoor ik ook vaak negatieve dingen over, dat die helemaal geen profijt (meer) heeft van meerdere cores, en dat GPU rendering ook niet ten volle benut word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennyV
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-02-2023
Anoniem: 999645 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:21:
Voor het bewerken van videoclips heb ik besloten om een nieuwe gamers laptop te kopen van MSI.
Deze heeft de onderstaande specificaties, echter is het renderen ontzettend traag en duurt de verwerking hiervan ontzettend lang, ook kan ik geen voorbeeld zien in het scherm op het moment er andere layers over elkaar worden gebruikt.

heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software is Videostudio X10

Hardware:
i7 processor 7700HQ 2.8 Ghz (Turbo 3.5 Ghz)
24 GB DDR 4 ram
Geforce GTX 1050 grafische kaart 2gb
525 GB SSD m.2 1900 mb/s (Hoofdschijf met ook de data en de filmpjes)
500 GB Crucial SSD 530 mb/s

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Rendering instellingen in Videostudio aangepast en geprobeerd.
bij Details in taakmenu videostudio prioriteit op hoog en realiteit aangepast.

alvast dank voor het meedenken en de antwoorden en hopenlijk de oplossingen.
Gevalletje laptop, i7, 4k, slechte software.

Ik denk dat een uur decent is met die laptop.
Wil je sneller dan moet je toch echt een desktop laten bouwen van een paar k voor 4k rendering ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
@Anoniem: 999645 Wellicht even de temperaturen nakijken tijdens het bewerken en kijken of je CPU throttled?

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | AMD Radeon 610M | Crucial CT2K48G56C46S5 96GB | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | Deepcool CH160 Mesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
van de week een nieuwe clip monteren, zal dan bovenstaand eens uitproberen en een screenshot maken van de tempratuur.

Alvast dank voor de tips !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 19:50
1 uur voor een 4K filmpje van die duur is echt niet abnormaal. Ikzelf heb deze week een video gerenderd, full-HD, van zo'n 5 minuten en het renderen duurde zo'n ~40 minuten met een bitrate van zo'n 30Mbps. En dat is met een i5 6200u, met Adobe Media Encoder. Een uur is dus zo gek nog niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je moet het ook niet allemaal op 1 hoop gooien; met renderen heb je het mbt dit onderwerp vaak over het renderen van de frames dmv effecten etc. Dat is iets wat gpu's goed kunnen en in veel betere apps ook zo veel mogelijk door de gpu gedaan wordt.

En dan heb je het de- & encoden van de video, wat vooral een cpu ding is, maar ook gedaan wordt door losse logica op bijv. gpu's.

worst case, met crappy software, foute instellingen of niet ondersteunde hardware, moet je cpu de de & encode doen, én het renderen van effecten. Bijv HEVC is qua encode erg zwaar.

@Anoniem: 999645 wat doe je nou precies. Je hebt een 4k timeline, maar wat voor fps? Welke codec is je bronmateriaal, waar komt het uit? En waar exporteer je naar qua codec en fps? En hoe ziet die timeline er uit, wat voor effecten stapel je?

1,2gb voor 3,5 min film is best veel, je exporteert dan niet naar HEVC of h264?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 02:16
Die processor is veel te langzaam om fatsoenlijk 4K mee te renderen.

Ik heb zelf een i7 5820k processor op 3,3ghz, en zelfs met overclock naar 4 Ghz en 6 cores duurt het renderen van 30minuten 4K materiaal gewoon 2 a 3 uur. 4K renderen is zo intensief, zie het maar als 4x full hd tegelijkertijd renderen.

Oplossing: Een normale desktop gebruiken en een bloedsnelle processor kopen. Ram en Opslag is niet zo van belang, videokaart speelt marginaal een rol.
Andere oplossing: Geen 4K renderen, maar gewoon Full HD 1920x1080p.
Nog een oplossing: In dat programma ongecomprimeerd exporteren en renderen met Handbrake. Geeft een veel beter resultaat dan de meeste video editing software en is nog sneller ook.
Gebruik de H.265 codec nog niet, die vreet veel meer systeembronnen dan H.264, terwijl H.264 nog altijd mainstream is. Voor hoelang dat nog duurt, misschien nog een paar jaar.

YouTube zou er qua opslag en dataverbruik behoorlijk op vooruit gaan als alle video's met H.265 gecodeerd werden.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1