Originele AUX-ingang oude stereo is relatief zacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Het korte verhaal: ik heb een oude stereotoren waar een AUX-ingang (line-in) op zit. Echter, deze klinkt vrij zacht vergeleken met het signaal van de ingebouwde tuner. Als ik 'm dan open maak en kijk, zie ik deze schakeling zitten tussen de tulpstekkers en de source-selector knop:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6aGlmOLl.jpg
(van die 8,2K weerstand weet ik het trouwens niet 100% zeker, want de kleuren zijn moeilijk af te lezen en als ik ze meet zijn ze rond slechts 1,5Ohm, vermoedelijk omdat hij nog gemonteerd zat en ik daardoor ook over andere onderdelen heen meette)

Tegelijkertijd heb ik zelf ook een extra line-in erop gemaakt, maar dan zonder deze schakeling ertussen. Dus signaal uit de smartphone direct op de source selector. Die klinkt wèl op normaal niveau net als de tuner :D Echter, als ik er niks op aangesloten heb en het volume helemaal opendraai, hoor ik op "mijn" line-in een iets hardere brom dan op de originele, die verdwijnt als ik de ground v/d line-in aanraak. Niet storend, maar valt wel op. En ik weet ook niet of het schadelijk is om die schakeling er niet tussen te zetten.

Ik heb er niet veel verstand van, maar iets in me zegt dat deze schakeling deels voor ontstoring zorgt maar op de een of andere manier ook het signaal verzwakt? Al was het maar dat er een weerstand het ingangssignaal naar ground toe leidt? :? Is dit aan te passen tot iets wat wel ontstoord maar het signaal niet verzwakt?

-----

Het lange verhaal: een tijdje geleden vond ik een hele oude stereotoren, een Aristona ST 4119/33. Oude "meuk" wat in zijn tijd ook al budget was, volgens mij. Weinig vermogen (2x15W) en een grotendeels houten behuizing i.p.v. metaal.

Maar toch, ik had 'm voor de leuk toch meegenomen om te kijken of het tuner- en AUX-gedeelte het nog deed (LP en cassette had ik toch niks aan) :D

Hij bleek deels stuk... het schermpje gaf geen licht, zendergeheugen werkte niet meer, ging soms alleen aan als je 'm sloeg en de volumeknop kraakte meer dan dat 'ie muziek doorgaf. Maar dat bleek vrij simpel te verhelpen: 2 nieuwe gloeilampjes solderen, een condensator van het geheugen vervangen, alle tinpuntjes v/h voeding/versterker-deel laten vloeien en de potmeter schoonmaken was voldoende.

De AUX-ingang op de achterkant (2x tulp) werkt zoals gezegd ook, alleen is deze nogal zacht t.o.v. het signaal van de tuner :o

Nu zit er ook een LP-speler op die stuk is + ik gebruik/heb geen LP's meer. Dus: ik ging proberen van die ingang een extra line-in te maken, eentje voor aan de voorkant zodat ik makkelijker mijn telefoon kon aansluiten :9 Ik kon geen schema's vinden en besloot makkelijk te doen en bij de source-selector knoppen te kijken. Daar blijken alle signalen samen te komen en m.b.v. die knoppen wordt één v/d signalen simpelweg doorverbonden. Ik heb toen dus bij het "Phono"-knopje het signaal v/d LP-speler losgemaakt en daarop een 3,5mm jack gesoldeerd. En het werkt :D

En: de line-in die ik heb gesoldeerd klinkt dus wèl harder, even hard als de tuner :o En ik weet zeker dat ik 'm niet "per ongeluk" achter de phone-voorversterker heb aangesloten :+

Toen ben ik gaan kijken wat het verschil is met de ingebouwde AUX-ingang... blijkt die dus bovenstaand circuit ertussen te hebben, wat mijn zelf-toegevoegde niet heeft :P

Nu wil ik dus weten wat dat circuit doet en of het kwaad kan om het weg te laten :D

Het torentje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/relGYf7l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nTFxHeol.jpg?1

Alle reacties

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je zou de 8k2 weerstand weg kunnen laten of vervangen door bv 100K.
Dit zal geen probleem opleveren.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08

SA007

Moderator Tweaking
Geen weerstand is onverstandig, dan kan je de condensator te ver opladen als er geen kabel aanhangt.

Maar een hogere weerstand is geen probleem.

• Josefien
Ik ga morgen eens even kijken of ik een 100K heb liggen. Het zijn weerstanden die fysiek korter zijn dan normaal.

Wat doet het 47K exemplaar dan? Die heeft dus geen invloed op de luidheid van het signaal?

En die condensator ontstoord/haalt dus een kleine brom weg die ik wel heb op een ingang zonder?

Edit: hoe kan de condensator te ver worden opgeladen? Normaal stopt een condensator toch met stroom trekken als hij vol zit, net als een batterij? Of is dat alleen bij elco's?

[ Voor 22% gewijzigd door Josefien op 23-11-2017 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08

SA007

Moderator Tweaking
Te ver opladen kan gebeuren met condensators die nergens op aangesloten zijn.

Met luchtstroming en andere bronnen als wrijving etc kan je lading opbouwen, daardoor kan je ook een schok krijgen als bijv de lucht erg droog is.
Condensators zijn erg goed in lading opbouwen, maar op een gegeven moment wordt de spanning te hoog en slaat de condensator (intern) door.
Meestal heeft dat geen effect, want het is maar weinig energie, maar gevoelige circuits om de condensator heen, of dat specfieke soort condensators kunnen er wellicht slechter tegen.

Daarnaast is het gewoon good practice om te zorgen dat condensators onladen worden.

Het originele circuit lijkt een combinatie van een demping (de 47k en 8.2k vormen een spanningdeler welke het ingangniveau ongeveer 6,5x verzwakt, met een condensator om hoogfrequent eraf te filteren, wat waarschijnlijk bedoelt is om de ingang te beschermen (hoogfrequent kan voor een flinke stijging in warmte in een versterker geven).
Verderop zit er nog wel een condensator in serie met het geluidspad, dat is om dc spanningen eraf te halen, dat vind een versterker ook niet aardig.

Ik weet niet belachelijk veel van analoge circuits af, dus zal vast wat aan fouten instaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Echter, als ik er niks op aangesloten heb en het volume helemaal opendraai, hoor ik op "mijn" line-in een iets hardere brom dan op de originele, die verdwijnt als ik de ground v/d line-in aanraak. Niet storend, maar valt wel op. En ik weet ook niet of het schadelijk is om die schakeling er niet tussen te zetten.
Die weerstand (8.2k) zorgt ook voor de ingangsimpedantie. Door hem weg te laten heb je een ingang gemaakt met de ingangsimpedantie van enkel de opamp/transistor die er waarschijnlijk na komt, en die kan gigantisch hoog zijn, en dan kunt je inderdaad veel makkelijker stoorsignalen oppikken. Een laag-impedante ingang is veel minder gevoelig. Bijvoorbeeld een gitaarversterker heeft een ingangsimpedantie van een Mega-ohm meestal, en wat daar dan gebruikt wordt is een jack-connector (input) met een ingebouwde switch die het signaal kortsluit naar de ground als er geen jack in zit.

Edit: Ja, zoals hierboven al gezegd wordt zit er inderdaad waarschijnlijk nog een condensator in serie met het signaal voordat het naar een opamp gaat, om de DC te blokkeren. Na die condensator zit dan óók weer een weerstand naar ground (of de reference van de opamp) en die zorgt sámen met de 8.2k weerstand voor de ingangsimpedantie. Door de 8.2k weg te laten heb je de ingangsimpedantie hoger gemaakt, maar niet zo hoog als de ingangsimpedantie van de opamp zelf, die kan giga-ohms zijn en dan zou je véél meer storing krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 26-11-2017 00:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Josefien schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:18:
...van die 8,2K weerstand weet ik het trouwens niet 100% zeker, want de kleuren zijn moeilijk af te lezen en als ik ze meet zijn ze rond slechts 1,5Ohm, vermoedelijk omdat hij nog gemonteerd zat en ik daardoor ook over andere onderdelen heen meette
Ja, je meet feitelijk de interne weerstand van de condensatoren
...maar iets in me zegt dat deze schakeling deels voor ontstoring zorgt maar op de een of andere manier ook het signaal verzwakt? Al was het maar dat er een weerstand het ingangssignaal naar ground toe leidt? :? Is dit aan te passen tot iets wat wel ontstoord maar het signaal niet verzwakt?...
De weerstand van 47k vormt samen met de weerstand van 8k2 een spanningsdeler.
Er blijft 8,2 / ( 8,2 + 47 ) ≈ 1 / 6,7 van je ingangsspanning over.
Je zou eens kunnen gaan experimenteren: vervang de weestanden van 47k door weerstanden van 8k2
Is het ingangsnivo nog steeds te zwak, dan ga je een stapje lager, naar 6k8 of 5k6
Is het ingangsnivo te hoog, dan ga je een stapje hoger, naar 10k of 12k

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:31:
[...]

Ja, je meet feitelijk de interne weerstand van de condensatoren
Nou, dat is niet helemaal juist verwoord. De ohmse weerstand van een doorsnee condensator is vele malen hoger dan die weerstand die er aan parallel staat. Echter op het moment dat je begint te meten is de condensator nog leeg. Daardoor meet je een nogal lage weerstand, die geleidelijk door het opladen toeneemt. Los daarvan meet je zoals al werd verondersteld ook de eigenlijke ingangsweerstand van de versterker.

Dan wat minder relevant, die waarde van 561k die bij deze condensatoren staat. Die k is niet een aanduiding daarvoor, naar alle waarschijnlijkheid is het 561pF of 561nF.

De rest van je verhaal klopt, je ziet op het plaatje een spanningsdeler waarvan je berekening helemaal correct is. Ik zit me af te vragen wat je probeert aan te sluiten op die versterker. Een AUX-ingang verwacht een hogere signaalspanning dan b.v, een microfoon of een platenspeler.

Edit:
Ik zie dat het een smartphone is. Is het signaalniveau daarvan misschien ongeveer dat van een microfoon of platenspeler? Zit op die tuner-versterker niet meer een phono-ingang zoals op oudere versterkers. Die heeft namelijk wel de juiste aansluitwaarde. Het is me trouwens niet bekend of een phono-ingang ook nog weerstanden bevat.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 26-11-2017 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb eens die 47k weerstanden vervangen door exemplaren met een lagere waarde (10k). Het geluid wordt daarmee iets harder, maar niet even hard als de tuner (of dit circuitje weglatend) :P Veel andere waardes om te proberen had ik niet liggen, het zijn van die fysiek kleinere weerstandjes dan de normale die ik heb liggen :/
SA007 schreef op zondag 26 november 2017 @ 00:34:
Verderop zit er nog wel een condensator in serie met het geluidspad, dat is om dc spanningen eraf te halen, dat vind een versterker ook niet aardig.
Anoniem: 147126 schreef op zondag 26 november 2017 @ 00:49:
[...]

Edit: Ja, zoals hierboven al gezegd wordt zit er inderdaad waarschijnlijk nog een condensator in serie met het signaal voordat het naar een opamp gaat, om de DC te blokkeren. Na die condensator zit dan óók weer een weerstand naar ground (of de reference van de opamp) en die zorgt sámen met de 8.2k weerstand voor de ingangsimpedantie. Door de 8.2k weg te laten heb je de ingangsimpedantie hoger gemaakt, maar niet zo hoog als de ingangsimpedantie van de opamp zelf, die kan giga-ohms zijn en dan zou je véél meer storing krijgen.
Die condensator zit waarschijnlijk pas na de input selector, dichterbij het versterker-IC, wordt dus door alle ingangen gebruikt. Bij de originele AUX-in is dit het enige wat ervoor zit tot aan de input selector.
Techneut schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:49:
[...]
Edit:
Ik zie dat het een smartphone is. Is het signaalniveau daarvan misschien ongeveer dat van een microfoon of platenspeler? Zit op die tuner-versterker niet meer een phono-ingang zoals op oudere versterkers. Die heeft namelijk wel de juiste aansluitwaarde.

Oh ja, heb je bij die zelfgemaakte ingang de beide condensatoren achterwege gelaten?
Een smartphone signaal is voor zover ik weet juist vrij sterk (is officieel een koptelefoon-aansluiting), meer richting line-level dan phono.

Op deze stereo zit geen phono-in omdat er een ingebouwde platenspeler op zit.

Bij de zelfgemaakte ingang heb ik eigenlijk het hele circuit wat boven getekend is weggelaten, zeg maar de input direct verbonden aan de selector :D Daardoor is 'ie dus even luid als de ingebouwde tuner.

Het signaal wat uit de tuner komt is trouwens ook rechtstreeks verbonden met de input selector, voor zover ik kon zien, wordt dus niet verzwakt.

De condensator om DC voor de versterker te filteren zit dan pas na de selector (meer richting de versterker-IC, een TA8216H), lijkt mij.
Pagina: 1