Vraag

• MathijsMusci
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-03-2023
Mijn vraag
Vandaag mijn eerste build afgerond. Heb voor mij muziek producties een pc gebouwd met Intel i7 8700k en Gigabyte z370 d3h als basis. Deze wordt gekoeld door de scythe mugen 5 pcgh edition. Dit werk allemaal naar behoren. Als case heb ik de Fractal Design mini C. Deze case heeft twee case fans. Beide heb ik op het mobo aangesloten. Mobo heeft vier pins, de connectie van de fans 3 pins.
Afgelopen dag bezig geweest met het optimaliseren van mijn systeem voor audio productie, hiervoor is geluidsniveau ook belangrijk.

In de BIOS van Gigabyte kan ik doormiddel van de Smart Fan control beide fans instellen dat ze vanaf een bepaalde case temperatuur geleidelijk meer gaan koelen. Dit werkt prima zolang ik in de BIOS zit. Het probleem is alleen dat zodra Windows gestart wordt beide fans continu op vol vermogen draaien.

Ik heb geprobeerd de Gigabyte App centre te gebruiken met de System information viewer, maar deze krijg ik niet werkend. Begint er al mee dat hij niet alle componenten op mijn moederbord (waaronder de fans) weergeeft.

De CPU cooler lijkt prima te werken.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou helemaal geen software gebruiken in Windows dat iets met de fans kan doen. Is sowieso ook niet nodig, laat de BIOS dat maar lekker doen.

Check trouwens ook even of de fans in de BIOS niet op PWM modus staan, het zijn namelijk PWM poorten maar je hebt geen PWM fans. Dit kan soms ook vreemde dingen doen.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 23-11-2017 20:31 ]

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:46
Als ik me niet vergis hebben de meeste Fractal Design cases een knop onder het front panel waarmee je de fanspeed van de case fans in kan stellen. Moet je wel de case fans op een connector in de case aansluiten en die voeden met een sata of molex voedingskabel.
Dat al geprobeerd?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
En volgens mij kunnen mobo’s fans zonder pwm niet altijd regelen. De kast heeft een fancontroller daarop kan je ze aansluiten, dan kan je ze op die manier regelen.

• PilatuS
  • Niet online
freaky35 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:43:
En volgens mij kunnen mobo’s fans zonder pwm niet altijd regelen.
Jawel hoor. Ook voor PWM kon dat en nu nogsteeds gelukkig :)

• MathijsMusci
Het gekke is dat ik in de BIOS de fans perfect kan regelen. Met een afzonderlijke curve voor temperatuur/fanspeed.

Zodra Windows start gaan beide case fans volle toeren draaien. Lijkt toch alsof het vanuit Windows ergens wordt overgenomen. Inmiddels heb ik alle software van Gigabyte weer volledig verwijderd.

Ze staan ingesteld op voltage en niet op PWM.
@Goudstalen heb dit op mijn case nergens kunnen vinden.

Kan ik dit binnen windows ergens nagaan of daar de fan control weer wordt overgenomen?

[ Voor 9% gewijzigd door MathijsMusci op 23-11-2017 21:16 ]

• PilatuS
  • Niet online
MathijsMusci schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:03:
Zodra Windows start gaan beide case fans volle toeren draaien.
Zodra Windows start of zodra Windows geladen is ?

Wanneer Windows start kan er nog geen software actief zijn om de fans te regelen. Dan moet je het buiten Windows zoeken, dus in de BIOS.

• MathijsMusci
@PilatuS Hij start inderdaad de fans op al op op het moment dat hij vanaf het Gigabyte logo gaat doorladen naar Windows. Dus nog voor ik het inlog scherm zie.
Waar in de BIOS zou dit eventueel kunnen zitten, de aanpassingen die ik maak in het Smart Fan control gedeelte. Zijn er verder nog functies die de fanspeed aanpassen?
Als ik de BIOS terugzet in zijn default settings zou het de theoretisch goed moeten zijn.

• PilatuS
  • Niet online
MathijsMusci schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:42:
@PilatuS Hij start inderdaad de fans op al op op het moment dat hij vanaf het Gigabyte logo gaat doorladen naar Windows. Dus nog voor ik het inlog scherm zie.
Waar in de BIOS zou dit eventueel kunnen zitten, de aanpassingen die ik maak in het Smart Fan control gedeelte. Zijn er verder nog functies die de fanspeed aanpassen?
Als ik de BIOS terugzet in zijn default settings zou het de theoretisch goed moeten zijn.
Het is lastig om voor mij te weten wat er precies anders staat. Ben sowieso niet bekend met de BIOS/UEFI van Gigabyte moederborden omdat ik altijd Asus gebruik.

Wat ik zelf altijd doe is de fans op 1 instelling zetten voor mijn builds en dat is silent. Voor mij geven de fans dan genoeg airflow om voldoende te koelen, maar ze zijn wel lekker stil. Voor mij persoonlijk vind ik het een beetje onzinnig om intake en outtake fans variabel te laten draaien. Of de PC nou stressed of idle is, over het algemeen is 1 lage setting genoeg om de kast koel te houden.
Pagina: 1