Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen en vermoeden dat meter niet terugloopt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:27
Sinds vorige week liggen er zonnepanelen op ons dak. Ik heb nog een ouderwetse ferrarismeter en heb sterk het vermoeden dat deze niet terugloopt en dus niet saldeert.

De schijf loopt wel terug als de zon schijnt, maar ik heb nog niet gezien dat het telwerk ook daadwerkelijk terugloopt. Vanochtend heb ik een foto van de meterstanden gemaakt voor ik naar werk ging. Bij thuiskomst stond de teller 1 kWh hoger. De omvormer v.d. panelen geeft aan dat er vandaag 3,9 kWh opgewekt is. Dat zou betekenen dat er 4 tot 6 kWh gebruikt is, terwijl er niemand thuis was en er geen apparaten behalve de normale sluipverbruikers aan hebben gestaan. Dat lijkt me zeer onrealistisch.

Mijn vermoeden is dus inmiddels heel sterk. Maar omdat er altijd beweerd wordt dat het heel zeldzaam is dat een ferrarismeter niet terugloopt, vroeg ik me toch af of ik een denkfout maak of dat iemand nog een tip heeft om het nog beter te testen.

Extra info:
Bij het plaatsen v.d. panelen is ook de stoppenkast vervangen (maar dus niet de meter). Lijkt me niet dat dat ineens tot een veel hoger verbruik kan leiden? Verder zie ik ook geen aanwijzingen voor lekstromen.

De netbeheerder is toevallig in onze wijk bezig met de uitrol van slimme meters. Eigenlijk wilde ze die eergisteren bij ons komen plaatsen, maar omdat ik eerst zeker wilde weten wat ons huidige meter doet, heb ik die afspraak verplaatst naar ergens in december.

En nog een plaatje v.d. meter:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/883orn20zuvxq.49.58.jpg

Beste antwoord (via Lapa op 23-11-2017 20:54)

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:12
Nee het is hetzelfde merk en type. ISKRA E72, de C staat voor de max stroom 400% van 10A en de D staat voor het dubbele telwerk.
Waar de rem op zou moeten inhaken is mij ook niet geheel duidelijk. En ik kan ook niet vinden wel teken op de meter zou moeten staan als er een rem opzit.

Praktisch gezien zou ik trouwens gewoon een nieuwe meter laten installeren. Dan weet je zeker dat het allemaal klopt. Of die dan slim of dom moet zijn is een discussie waar de meningen nogal over uiteenlopen. Maar een silmme kun je via de P1-poort zelf ook uitlezen waardoor je volcontinu de boel kunt monitoren en controleren.

Regeren is vooruitschuiven

Alle reacties

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tsjah, je geeft zelf ook al aan dat je wel wat ziet als de zon schijnt.
Feit is gewoon dat in november je niet zoveel opwekt. Persoonlijk zou ik panelen altijd in het voorjaar aanleggen, zodat je er in het voorjaar/zomer al rendement van hebt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Lapa
Ik zie de schijf teruglopen. Maar dat wil niet zeggen dat het telwerk ook terugloopt. Qua timing, tsja op de terugverdientijd van heel wat jaren, maken die paar maanden minder opbrengst ook niet zoveel uit.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Misschien wek je daarvoor ook te weinig op om over een bepaalde tijd ook een kilowatt meer op te wekken dan dat je verbruikt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Lapa
Ja, dat dacht ik ook. Maar de meting van vandaag maakt dat volgens mij wel onwaarschijnlijk. 4 tot 6 kWh verbruik in 10 uur, zonder dat er iemand thuis was en zonder een was te draaien of iets dergelijks lijkt me bizar veel. Zeker als je bedenkt dat we gemiddeld iets meer dan 8 kWh per dag gebruiken.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28

Sabbi

je denkt aan mij.

Zet morgen voor je weggaat alle andere groepen uit, en kijk wat hij dan doet.

• T-MOB
In de Duitse handleiding hebben ze het wel over een optionele teruglooprem op het telwerk:
RÜCKLAUFSPERRE
Die Rücklaufsperre ist am Zählergehäuse beim Oberlager angebracht und wirkt aufgrund der Schwerkraft auf den 2-teiligen Zahnteil der oberen Führungshülse mit der Schnecke. Die Reibung der Rücklaufsperre ist minimal und beeinträchtigt die Zählergenauigkeit oder den Anlauf nicht. Die Rücklaufsperre wird nur auf Anfrage eingebaut und ist mit einer zusätzlichen Bezeichnung auf dem Leistungsschild gekennzeichnet.

• Lapa
T-MOB schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:25:
In de Duitse handleiding hebben ze het wel over een optionele teruglooprem op het telwerk:
[...]
Hmmm... Interessant. Is wel een ander model en 10 jaar nieuwer dan de mijne. Ik zie geen aanduiding over een blokkering op mijn meter. En dit impliceert als ik het goed interpreteer een terugloopblokkering op de schijf zelf en niet alleen op het telwerk. Een terugloopblokkering op de schijf heb ik niet. Ik heb 'm terug zien draaien.

edit: bij nader inzien zou die tekst ook kunnen betekenen dat de blokkering in de koppeling van de schijf met het telwerk zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Lapa op 23-11-2017 20:37 ]

• Lapa
Sabbi schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:25:
Zet morgen voor je weggaat alle andere groepen uit, en kijk wat hij dan doet.
Ja, zoiets was ik ook van plan. Helaas ga ik altijd eerder weg en ben later thuis dan mijn vriendin. En die vindt dat soort experimenten waarschijnlijk geen feest.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-11 21:37
Digitale domme laten plaatsen als je geen slimme wil.

Acties:
  • Beste antwoord

• T-MOB
Nee het is hetzelfde merk en type. ISKRA E72, de C staat voor de max stroom 400% van 10A en de D staat voor het dubbele telwerk.
Waar de rem op zou moeten inhaken is mij ook niet geheel duidelijk. En ik kan ook niet vinden wel teken op de meter zou moeten staan als er een rem opzit.

Praktisch gezien zou ik trouwens gewoon een nieuwe meter laten installeren. Dan weet je zeker dat het allemaal klopt. Of die dan slim of dom moet zijn is een discussie waar de meningen nogal over uiteenlopen. Maar een silmme kun je via de P1-poort zelf ook uitlezen waardoor je volcontinu de boel kunt monitoren en controleren.

• Lapa
leonbong schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:38:
Digitale domme laten plaatsen als je geen slimme wil.
Heeft een digitale domme niet hetzelfde nadeel als een slimme? Namelijk dat teruglevering en verbruik apart gemeten worden en de saldering dus niet "automatisch" en onafhankelijk van regelgeving gaat?

Overigens heb ik geen heel grote bezwaren tegen de slimme meter en denk ik dat als de salderingsregeling verandert, de digitale meter sowieso verplicht wordt, omdat de analoge meter dan niet meer aan zijn wettelijk doel kan voldoen.

Dus eigenlijk is mijn conclusie dat ik maar gewoon die nieuwe meter moet laten komen en dat ik die afspraak voor eergisteren beter had kunnen laten staan :)

• T-MOB
Hmm, het lijkt er trouwens op dat je geen teruglooprem hebt. Dit is het symbool voor een teruglooprem:
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/ISKRA_meter_met_terugloopbeveiliging.jpg

• Lapa
T-MOB schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:00:
Hmm, het lijkt er trouwens op dat je geen teruglooprem hebt. Dit is het symbool voor een teruglooprem:
Ah goed gevonden. Het lijkt erop dat dit symbool betekent dat de schijf niet terug kan draaien. Deze site impliceert dat los daarvan ook het telwerk soms niet terug kan draaien en dat het symbooltje er dan niet op hoeft te staan:
https://www.zonnekoning.nl/ferrarismeter-zonnepanelen/
Is mijn interpretatie hoor, die tekst valt ook anders uit te leggen en als het op één site staat is het nog niet meteen ook waar. :) Ik zie wel meer sites die zeggen dat "meestal" dat symbooltje er op staat, dus soms ook niet...

[ Voor 14% gewijzigd door Lapa op 23-11-2017 21:25 ]

Pagina: 1