Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit met een vraag maar zal eerst even de situatie schetsen. Het betreft een huis met twee huishoudens. Het huis heeft twee aansluitingen op het internet ADSL en Glasvezel. Het ene huishouden maakt gebruik van de ADSL aansluiting (KPN router+modem). Het andere huishouden maakt gebruik van de glasvezelverbinding. Momenteel maak ik gebruik van de ADSL verbinding. Echter valt dat als veeleisende gebruiker behoorlijk tegen en valt er eigenlijk de helft van de tijd niet fatsoenlijk mee te streamen/gamen. Nu heb ik toestemming van het andere huishouden om gebruik te maken van de glasvezelverbinding, echter staat die router helemaal aan de andere kant van mijn kamer. Nu is mijn vraag dus of ik hier bij het modem dat signaal al kan 'splitten' over twee kabels? Een naar het andere huishouden en een naar mijn kamer. En zo ja, wat zou ik daarvoor nodig zijn?

Huidige situatie:
Glasvezel modem ----> kabel ---> Router

Ik wil naar:
Glasvezel Modem| -----> kabel ----> Router
|------> kabel ----> mijn PC

Alvast bedankt ,

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
offtopic:
Welkom noorderling, je HEBT dingen nodig!

Hoe staat het modem ingesteld? Bridge mode of heb je dubbel nat (2 x router). In geval van het eerste wordt het wat lastiger, in 2e geval kun je gewoon vanaf een van de andere poorten van je modem de kabel trekken of switch neerzetten. In het andere geval zul je complexere oplossingen moeten gaan verzinnen die (gezien deze vraag) wss buiten je kennis nivo zullen liggen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja gewoon je pc inprikken op het modem ?

als je op beide netwerken wil met je pc een 2e netwerkkaart aanschaffen. zorg dat de metriek op van het glasvezelnetwerk lager is, of geef je oude netwerkgaart alleen een ip/sn en geen gateway.

Iperf

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je wil dus trunken maar met 2 gateways is het vrij 100% waarschijnlijk dat jouw PC met "2 netwerken" niet snapt wat er moet gebeuren?

Zonder jouw expertise hierin, geef ik je > 50% kans dat je internet-ervaring naar een dieptepunt zal dalen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hoe is je relatie met het andere huis? Want als het hun aansluiting is en jij haalt rottigheid uit, worden zij van hun bed getild. :)

Hoe dan ook, grote kans dat de router naast de poort naar het glasvezel modem, nog 4 andere poorten heeft. In principe ben je er dan. Je trekt een kabel van jouw PC naar een van die poorten en klaar. (Die 4 poorten vormen samen een zgn. switch.)

Zit er maar 1 poort achterop de router, dan kun je daar een switch aan knopen (dat is denk ik de "splitter" waar je het over hebt) en van daar 1 kabel naar jou en 1 kabel haar hen.

Aan zoiets heb je al genoeg:
pricewatch: ZyXEL GS-105S v2

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Verwijderd

Topicstarter
Sander schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:06:
offtopic:
Welkom noorderling, je HEBT dingen nodig!

Hoe staat het modem ingesteld? Bridge mode of heb je dubbel nat (2 x router). In geval van het eerste wordt het wat lastiger, in 2e geval kun je gewoon vanaf een van de andere poorten van je modem de kabel trekken of switch neerzetten. In het andere geval zul je complexere oplossingen moeten gaan verzinnen die (gezien deze vraag) wss buiten je kennis nivo zullen liggen.
Poeh dat durf ik je zo niet te zeggen. Ga maar uit van het meest voorkomende, aan dit modem heb ik nog nooit zitten rommelen dus het zal wel standaard ingesteld staan. Kan er momenteel ook nog niet in natuurlijk zonder kabel. Maar ik wil het uitgaande signaal pas splitsen na de modem.
Fish schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:13:
ja gewoon je pc inprikken op het modem ?

als je op beide netwerken wil met je pc een 2e netwerkkaart aanschaffen. zorg dat de metriek op van het glasvezelnetwerk lager is, of geef je oude netwerkgaart alleen een ip/sn en geen gateway.
Ik ben maar een netwerk nodig eigenlijk. Er zijn nog wel twee poorten vrij in het glasvezelmodem. Maar ik meende me te herinneren dat de installateur daarvan toen zei dat deze geen internet aansluitingen zijn. Een is sowieso voor een tweede tv maar die laatste weet ik zo niet.
MAX3400 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:16:
Je wil dus trunken maar met 2 gateways is het vrij 100% waarschijnlijk dat jouw PC met "2 netwerken" niet snapt wat er moet gebeuren?

Zonder jouw expertise hierin, geef ik je > 50% kans dat je internet-ervaring naar een dieptepunt zal dalen.
Wat een aannames, op zich red ik me meestal wel met dit soort dingen maar ik wou nu even zekerheid voordat ik allerlei dingen ga kopen waar ik uiteindelijk niets aan blijk te hebben. Ik wil eigenlijk niets anders dan een afsplitsing van het glasvezel signaal. Die ADSL verbinding laat ik dan natuurlijk mooi links liggen, en mocht het nodig zijn switch ik daarheen met WiFi.
unezra schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:19:
Hoe is je relatie met het andere huis? Want als het hun aansluiting is en jij haalt rottigheid uit, worden zij van hun bed getild. :)

Hoe dan ook, grote kans dat de router naast de poort naar het glasvezel modem, nog 4 andere poorten heeft. In principe ben je er dan. Je trekt een kabel van jouw PC naar een van die poorten en klaar. (Die 4 poorten vormen samen een zgn. switch.)

Zit er maar 1 poort achterop de router, dan kun je daar een switch aan knopen (dat is denk ik de "splitter" waar je het over hebt) en van daar 1 kabel naar jou en 1 kabel haar hen.

Aan zoiets heb je al genoeg:
pricewatch: ZyXEL GS-105S v2
Nou het zijn mijn eigen ouders, dus dat zit wel snor ;) Er zijn nog twee poorten vrij in het modem. Maar ik weet van een dat die voor tv is en die laatste schijnt in ieder geval geen internet aansluiting te zijn. Het kastje wat jij daar noemt is denk ik precies wat ik nodig ben. Ik kan het natuurlijk altijd eerste even proberen met enkel een kabel in de 'onbekende' poort. En anders haal ik zoiets.

Bedankt allen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2017 20:52 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:48:
[...]

[...]

Ik ben maar een netwerk nodig eigenlijk. Er zijn nog wel twee poorten vrij in het glasvezelmodem. Maar ik meende me te herinneren dat de installateur daarvan toen zei dat deze geen internet aansluitingen zijn. Een is sowieso voor een tweede tv maar die laatste weet ik zo niet.
switchje kopen dan

Iperf

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:48:
[...]
Poeh dat durf ik je zo niet te zeggen. Ga maar uit van het meest voorkomende, aan dit modem heb ik nog nooit zitten rommelen dus het zal wel standaard ingesteld staan. Kan er momenteel ook nog niet in natuurlijk zonder kabel. Maar ik wil het uitgaande signaal pas splitsen na de modem.
Lijkt me ook de enig juiste oplossing. Voor het modem splitten is sowieso geen optie. :)
Er komt glas binnen, dat gaat je modem uit en vanaf daar is het aan jou.
[...]
Ik heb geen ervaring me glasvezel modems maar dat zou ik even navragen. Als daar al 2 of 3 bruikbare poorten op zitten ben je er zonder switch ook. Bel daarvoor dus even je provider.
[...]
Wat een aannames, op zich red ik me meestal wel met dit soort dingen maar ik wou nu even zekerheid voordat ik allerlei dingen ga kopen waar ik uiteindelijk niets aan blijk te hebben. Ik wil eigenlijk niets anders dan een afsplitsing van het glasvezel signaal. Die ADSL verbinding laat ik dan natuurlijk mooi links liggen, en mocht het nodig zijn switch ik daarheen met WiFi.
:) Ik vond het ook al een wat ingewikkelde oplossing en was er ook vanuit gegaan dat je de ADSL verbinding uberhaupt niet meer wilde gebruiken maar alleen glasvezel. Het kan wel hoor, 2 verbindingen gebruiken in een soort van failover situatie maar voor thuis is dat vooral heel ingewikkeld. Als het echt moet kun je altijd nog via je GSM (4G) het internet op.
[...]
Nou het zijn mijn eigen ouders, dus dat zit wel snor ;) Er zijn nog twee poorten vrij in het modem. Maar ik weet van een dat die voor tv is en die laatste schijnt in ieder geval geen internet aansluiting te zijn. Het kastje wat jij daar noemt is denk ik precies wat ik nodig ben. Ik kan het natuurlijk altijd eerste even proberen met enkel een kabel in de 'onbekende' poort. En anders haal ik zoiets.

Bedankt allen.
Oooooh! Ik dacht dat het echt 2 huishoudens waren die verder niet echt een relatie met elkaar hadden. Buren of een studentenhuis ofzo. Maar als het je ouders zijn, kan het gewoon.

Je geeft expliciet aan dat er dus een router aanwezig is? Is dat het modem waar je het over hebt? Achter een router kun je altijd met een switch meerdere apparaten aansluiten, achter een modem niet altijd. (In fact, achter een modem kan het niet, tenzij dat modem ook een router is.)

Maar lang verhaal kort: Zoek de router op en als die router maar 1 poort heeft, prik je daar zo'n switch in en in die switch alle apparaten.

Dat kan mooier, ingewikkelder, luxer, maar in dit geval krijg ik de indruk dat je niet meer dan 4 apparaten wilt aansluiten. Dan heb je aan die 5 poorts switch genoeg.

Eigenlijk is zo'n beetje alles in dit lijstje wel OK:
categorie: Netwerk switches

Managed hoeft niet, leuk als je ingewikkelde dingen wilt doen.

Ik vind dit soort doosjes zelf het fijnstje (meerdere types):
pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch
pricewatch: Netgear GS305

Doosjes zijn van metaal, ziet er mooi stevig uit. Het Zyxel spul is ook prima.

Heb je toch meer poorten nodig:
pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
pricewatch: ZyXEL GS-108B v2

En wil je luxe en geen eenvoudige switch:
pricewatch: ZyXEL GS1900-8

Of de 24 poorts uitvoering:
pricewatch: ZyXEL GS1900-24E

Fin, de keuze is reuze. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Verwijderd

Topicstarter
unezra schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:04:
[...]

Lijkt me ook de enig juiste oplossing. Voor het modem splitten is sowieso geen optie. :)
Er komt glas binnen, dat gaat je modem uit en vanaf daar is het aan jou.

[...]

Ik heb geen ervaring me glasvezel modems maar dat zou ik even navragen. Als daar al 2 of 3 bruikbare poorten op zitten ben je er zonder switch ook. Bel daarvoor dus even je provider.

[...]

:) Ik vond het ook al een wat ingewikkelde oplossing en was er ook vanuit gegaan dat je de ADSL verbinding uberhaupt niet meer wilde gebruiken maar alleen glasvezel. Het kan wel hoor, 2 verbindingen gebruiken in een soort van failover situatie maar voor thuis is dat vooral heel ingewikkeld. Als het echt moet kun je altijd nog via je GSM (4G) het internet op.

[...]

Oooooh! Ik dacht dat het echt 2 huishoudens waren die verder niet echt een relatie met elkaar hadden. Buren of een studentenhuis ofzo. Maar als het je ouders zijn, kan het gewoon.

Je geeft expliciet aan dat er dus een router aanwezig is? Is dat het modem waar je het over hebt? Achter een router kun je altijd met een switch meerdere apparaten aansluiten, achter een modem niet altijd. (In fact, achter een modem kan het niet, tenzij dat modem ook een router is.)

Maar lang verhaal kort: Zoek de router op en als die router maar 1 poort heeft, prik je daar zo'n switch in en in die switch alle apparaten.

Dat kan mooier, ingewikkelder, luxer, maar in dit geval krijg ik de indruk dat je niet meer dan 4 apparaten wilt aansluiten. Dan heb je aan die 5 poorts switch genoeg.

Eigenlijk is zo'n beetje alles in dit lijstje wel OK:
categorie: Netwerk switches

Managed hoeft niet, leuk als je ingewikkelde dingen wilt doen.

Ik vind dit soort doosjes zelf het fijnstje (meerdere types):
pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch
pricewatch: Netgear GS305

Doosjes zijn van metaal, ziet er mooi stevig uit. Het Zyxel spul is ook prima.

Heb je toch meer poorten nodig:
pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
pricewatch: ZyXEL GS-108B v2

En wil je luxe en geen eenvoudige switch:
pricewatch: ZyXEL GS1900-8

Of de 24 poorts uitvoering:
pricewatch: ZyXEL GS1900-24E

Fin, de keuze is reuze. :)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Aan keuze geen gebrek dus, ik zal wel een leuke uitkiezen. Ben allang blij dat het met 30 euro gepiept is.
Pagina: 1