• PC_EVERYDAY
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-05 15:39
Hallo mede Tweakers,

Ik ben bezig met het configureren van een nieuwe PC.
Aangezien ik helemaal weg ben van hardware en ik het niet erg vind om hier dan ook flink in te investeren
kwam SLI in mij op. Mede door het feit dat ik dit er heel mooi uitvind zien en je meer performance krijgt.
Echter ken ik de wereld van SLI helemaal niet. Ik weet wel dat de kaarten indentiek moeten zijn etc.
Overclocken ga ik ze NIET doen!

Heb ook van alles gelezen dat mensen SLI juist afraden omdat ze hier problemen door krijgen.
Hoe groot is de kans dat dit bij mij ook gaat gebeuren en wat voor problemen zal dit opleveren en brengt het nog meer risico's met zich mee?

Blijven de games SLI suporten?

Wil de volgende typen kaart gebruiken voor SLI; GTX 1080

Dit is de configuratie die ik tot zo ver heb.
Ik heb 3 maal een 27'' 2560x1440 schermen en deze komen hier aan te hangen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 399,-€ 399,-
1Asus ROG Maximus X Hero€ 290,40€ 290,40
1Thermaltake Core P3€ 119,52€ 119,52
1Thermaltake Water 3.0 Riing RGB 360€ 172,50€ 172,50
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-32GTZR€ 475,05€ 475,05
1Seasonic Focus Plus 850 Gold€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.566,42

Wat zeggen jullie,
Wel of geen SLI?

Hoop graag dat jullie mij verder kunnen helpen met deze keuzen.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Thijs

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:30
SLI pas gebruiken als je al de snelste kaart hebt, koop liever 1 1080ti dan 2x Gtx1080.

Persoonlijk heb ik 2x Gtx1080ti nu in gebruik en werkt zeer goed, af en toe wat finetunen maar de games die ik speel kunnen er goed mee overweg :)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

SLI zuigt...
Gedoe met profielen, veel games die het niet ondersteunen en slechter presteren met twee kaarten dan een. Dan trekt Nvidia aardig haar handen van de ondersteuning af de laatste tijd. Het is bijna een dode standaard. SLI had je vijf jaar geleden moeten doen, nu koop je maar een GTX1080Ti, en zal je het ermee moeten doen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• PC_EVERYDAY
DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:33:
SLI zuigt...
Gedoe met profielen, veel games die het niet ondersteunen en slechter presteren met twee kaarten dan een. Dan trekt Nvidia aardig haar handen van de ondersteuning af de laatste tijd. Het is bijna een dode standaard. SLI had je vijf jaar geleden moeten doen, nu koop je maar een GTX1080Ti, en zal je het ermee moeten doen. ;)
Hartstikke bedankt voor uw mening en antwoord. Mijn keuze is gevallen op de asus-rog-strix-gtx1080ti-o11g-gaming. Goede keuzen? Is deze ook geschikt voor het aansturen van 1x ultrawide 34" 2560x1440 en 2x 27" 2560x1440. Er word enkel gegamed op de ultrawide.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:33:
SLI zuigt...
Niet met je eens.

Heb de afgelopen 2 jaar met GTX980 in SLI gedraait en zo goed als geen problemen gehad. Heb 2 spellen gehad die het niet ondersteunde en verder heeft vrijwel iedere game zonder enige problemen gewerkt. Ik kom toch iedere keer weer dezelfde verhalen tegen waarbij ik mij keer op keer afvraag of mensen zelf de afgelopen 3 jaar ofzo wel zelf ervaring met SLI gehad hebben. Het enige probleem wat ik gehad heb is dat Far Cry 4 geen FOV ondersteunde met SLI aan. Verder een hele stapel games gespeelt en nooit geen enkel probleem gehad.

Ben nu wel overgestapt naar 1x GTX1080Ti omdat dit op dit moment snel genoeg is en mijn GTX980 kaarten niet meer voldoende waren om te gamen op 3840x1600 door de 4GB VRAM.

Ik moet wel toegeven dat SLI ondersteuning aan het verdwijnen is en wanneer 1 kaart voldoende is het natuurlijk beter is om geen SLI te draaien. Alleen iedere keer weer diezelfde negatieve antwoorden over SLI word ik wel een beetje moe van. Iedereen laat het altijd klinken alsof het 1 grote bak met ellende is terwijl mijn ervaring met heel veel games over de afgelopen 2 jaar zo goed als perfect is geweest is. Sowieso kan je SLI altijd even uitzetten mocht het niet goed werken, maar dat is toch echt iets wat zeldzaam is, en niet andersom zoals ik veel te vaak lees.
thijsvbree schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:43:
[...]

Hartstikke bedankt voor uw mening en antwoord. Mijn keuze is gevallen op de asus-rog-strix-gtx1080ti-o11g-gaming. Goede keuzen? Is deze ook geschikt voor het aansturen van 1x ultrawide 34" 2560x1440 en 2x 27" 2560x1440. Er word enkel gegamed op de ultrawide.
Prima keuze, en ja die kan die 2 schermen prima aan :)

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 23-11-2017 21:56 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bij nader inzien had ik het iets beter kunnen toelichten ja...

Maar nog maar een keertje. :)
Waarom zou je nog met SLI of CF gaan werken? Tenzij je met meerdere 4K schermen gaat gamen zal een enkele Ti volstaan. SLI betekent een zwaardere voeding, hogere kosten, vaak meer geluid, zeker meer hitteproductie. Voor games moet je profielen gaan downloaden, en hopen dat het werkt. Waarom zou je dit doen? PC gaming is natuurlijk geweldig, als het werkt, maar het werkt niet altijd. Bloed irritant, en dan ga je doelbewust extra complexiteit introduceren? SLI uitzetten omdat een game niet werkt is ook geen argument. SLI uit moeten zetten omdat een game niet werkt is precies het probleem. Je betaalt voor een SLI setup nu toch al snel €1000, en dan werkt het niet altijd. Dat is gewoon slecht.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:09:
[...]

Bij nader inzien had ik het iets beter kunnen toelichten ja...

Maar nog maar een keertje. :)
Waarom zou je nog met SLI of CF gaan werken? Tenzij je met meerdere 4K schermen gaat gamen zal een enkele Ti volstaan. SLI betekent een zwaardere voeding, hogere kosten, vaak meer geluid, zeker meer hitteproductie. Voor games moet je profielen gaan downloaden, en hopen dat het werkt. Waarom zou je dit doen? PC gaming is natuurlijk geweldig, als het werkt, maar het werkt niet altijd. Bloed irritant, en dan ga je doelbewust extra complexiteit introduceren? SLI uitzetten omdat een game niet werkt is ook geen argument. SLI uit moeten zetten omdat een game niet werkt is precies het probleem. Je betaalt voor een SLI setup nu toch al snel €1000, en dan werkt het niet altijd. Dat is gewoon slecht.
Je begint hiermee:
SLI zuigt...
Gedoe met profielen, veel games die het niet ondersteunen en slechter presteren met twee kaarten dan een.
Dat klinkt heel erg als iemand die er gewoon geen ervaring mee heeft en maar wat zegt. Door er de laatste 2 jaar mee gedraait te hebben weet ik gewoon dat wat je zegt niet klopt. Wat je zegt over profielen en hopen dat het werkt snap ik sowieso niet. Ik heb nog nooit een profiel moeten downloaden. Ieder spel wat ik de afgelopen 2 jaar met SLI gespeelt heb werkt gewoon prima zonder ook maar iets te moeten downloaden of aanpassen. Je komt heel negatief over en vraag mij erg af of je er zelf wel ervaring mee hebt de afgelopen jaren ?

Zeg ik dat je SLI moet gaan draaien als het niet nodig is ? Nee, dat zeg ik niet. Ik wil alleen aangeven dat wat jij zegt heel kort door de bocht is en ook gewoon niet klopt.

Tuurlijk ga je geen SLI draaien als het niet nodig is, maar om nou te zeggen dat SLI zuigt en het alleen maar problemen geeft ? Dat klopt gewoon echt niet en ik lees het veel te vaak hier op Tweakers.

En nee, het werkt niet altijd. Maar 9 van de 10 keer werkt het wel prima. De meeste mensen, en jij hier ook, laten het overkomen alsof het maar 2 van de 10 keer werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 23-11-2017 22:20 ]

454232

Je zegt dat je niet gaat overclocken, waarom dan een "K" CPU en een peperdure ASUS plank nemen, of doel je alleen op de videokaart(en)?

SLI blijft vallen en opstaan, in sommige games doet het veel en in andere games helemaal niets. Neem bijv. de nieuwste COD: WW2, daar doet GPU1 bij mij echt helemaal niets. Ik heb zelf 2x 1080Ti SLI op een 144Hz 1440p G-Sync paneel.

[ Voor 59% gewijzigd door 454232 op 23-11-2017 22:58 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Mijn ervaring met een tiental Crossfire en SLI setups de afgelopen 10 jaar is dat het ontzettend kut is.
Altijd geklooi met drivers, nieuwe games die het niet ondersteunen, 50% gpu usage in sommige games waardoor je effectief niets aan sli hebt.
En ook nvidia/amd laten de support laatste tijd wat meer vallen, het is duidelijk dat ook zij er niet zo'n heil meer in zien.

Ja, SLI zuigt. Tenzij je ontzettend geilt op synthetische benchmark scores.

Ik doe er niet meer aan, en heb direct een micro-atx case genomen zodat ik ook niet weer in de verleiding gebracht kan worden. :P

[ Voor 21% gewijzigd door unfor op 23-11-2017 23:04 ]

454232

SLI van 5 jaar geleden is ook niet de SLI van nu qua drivers en stabiliteit. Toen was het inderdaad altijd gekloot en 10 jaar gelden was het al helemaal shit-squared met de 7000 serie van Nvidia of ATI HD3xxx / 4xxx.

[ Voor 12% gewijzigd door 454232 op 23-11-2017 23:06 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
454232 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:06:
SLI van 5 jaar geleden is ook niet de SLI van nu qua drivers en stabiliteit. Toen was het inderdaad altijd gekloot en 10 jaar gelden was het al helemaal shit-squared met de 7000 serie van Nvidia of ATI HD3xxx / 4xxx.
Microstutter is wellicht gefixed een aantal jaar geleden, maar SLI/CFX support word steeds minder.
Je ziet dat de mid-range kaarten geen SLI finger meer krijgen, en 3-4way SLI support is ook weg.
Ook is men over het algemeen inmiddels wel eens dat je beter de sterkste GPU beschikbaar koopt ipv 2 mid-range kaarten.
Mijn laatste setup was 970SLI, dus zo lang geleden is dat niet.

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 23-11-2017 23:11 ]

454232

3-4 way deed nooit wat, behalve voor de benchmarfetisjisten en met de 8800 serie voor de fanatieke die de laatste 5 extra FPS's wilden persen in Crysis.

Midrange SLI is sowieso een absolute geldverspilling, zeker als je voor 2x970's al bijna een GTX1070 hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door 454232 op 23-11-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC_EVERYDAY
PilatuS schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:53:
[...]

Niet met je eens.

Heb de afgelopen 2 jaar met GTX980 in SLI gedraait en zo goed als geen problemen gehad. Heb 2 spellen gehad die het niet ondersteunde en verder heeft vrijwel iedere game zonder enige problemen gewerkt. Ik kom toch iedere keer weer dezelfde verhalen tegen waarbij ik mij keer op keer afvraag of mensen zelf de afgelopen 3 jaar ofzo wel zelf ervaring met SLI gehad hebben. Het enige probleem wat ik gehad heb is dat Far Cry 4 geen FOV ondersteunde met SLI aan. Verder een hele stapel games gespeelt en nooit geen enkel probleem gehad.

Ben nu wel overgestapt naar 1x GTX1080Ti omdat dit op dit moment snel genoeg is en mijn GTX980 kaarten niet meer voldoende waren om te gamen op 3840x1600 door de 4GB VRAM.

Ik moet wel toegeven dat SLI ondersteuning aan het verdwijnen is en wanneer 1 kaart voldoende is het natuurlijk beter is om geen SLI te draaien. Alleen iedere keer weer diezelfde negatieve antwoorden over SLI word ik wel een beetje moe van. Iedereen laat het altijd klinken alsof het 1 grote bak met ellende is terwijl mijn ervaring met heel veel games over de afgelopen 2 jaar zo goed als perfect is geweest is. Sowieso kan je SLI altijd even uitzetten mocht het niet goed werken, maar dat is toch echt iets wat zeldzaam is, en niet andersom zoals ik veel te vaak lees.

[...]

Prima keuze, en ja die kan die 2 schermen prima aan :)
Hartelijk dank voor uw reactie, oprecht antwoord waar ik echt iets aan heb!
Precies wat jij zegt, die negativiteit die krijg ik ook alleen maar gevonden.
Dankjewel!

Even om terug te komen op de schermen u schrijft dat hij prima die 2 schermen van 2560x1440 aan kan.
Echter heb ik hier ook nog een 34'' ultrawide 2560x1440 tussen staan. Kan dit ook prima? Er word alleen gegamed op de Ultrawide (middelste scherm dus)

Alvast bedankt!

Mvg
Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
thijsvbree schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:06:
[...]

Even om terug te komen op de schermen u schrijft dat hij prima die 2 schermen van 2560x1440 aan kan.
Echter heb ik hier ook nog een 34'' ultrawide 2560x1440 tussen staan. Kan dit ook prima? Er word alleen gegamed op de Ultrawide (middelste scherm dus)
Dat moet werken. Het is alleen wel zo dat deze kaart 2x DP heeft dus 1 van de 3 schermen moet op HDMI komen.
Pagina: 1