Enkel vetgedrukte getallen optellen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.453 views

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 999465

Topicstarter
Kan je in excel een som maken van enkel vetgedrukte getallen en zo ja hoe?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Te veel om op te noemen :( :( :(
...

Alle reacties

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 20:27

KDL

Ja.

Alles vetgedrukt is gewoon somfunctie gebruiken

Anders moet je zelf even vba fixen

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 20:36
Anoniem: 999465 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:52:
...
Maak eens een beginnetje ;).

Anders kan het antwoord natuurlijk net zo makkelijk zijn "teveel oplossingen om op te noemen" ;)

Letterlijk éérste google hit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Function CountBold(WorkRng As Range)
'Update 20131202
Dim Rng As Range
Dim xCount As Long
For Each Rng In WorkRng
    If Rng.Font.Bold Then
        xCount = xCount + 1
    End If
Next
CountBold = xCount
End Function

Moet je alléén zelf nog even uitzoeken waar dat stukje code terecht moet komen. Hint: Het is een VBA functie,

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 23-11-2017 15:58 ]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:44
Dat kan, ja. Met behulp van een simpele macro.
Er zijn snel gezocht tientallen sites die het voorkauwen, maar ook gewoon een filmpje:
YouTube: How to count bold numbers in a range of cells in Excel

Ik bedenk me net dat een som ook anders geintepreteerd kan worden :P
Is gelukkig ook een filmpje voor.

https://www.youtube.com/watch?v=wL3YYtdJHJA

[ Voor 29% gewijzigd door Nat-Water op 23-11-2017 16:01 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Topicstarter
Is allemaal goed, maar mijn 'gewone' som functie werkt nu niet meer. Net als enkele andere functies die dienst weigeren na deze verandering.

Nu is het ook zo dat ik in het bestand waarin ik dit moet doen, niet zomaar zo wijzigingen kan/mag aanbrengen.

Gelukkig heb ik een kopie gemaakt want anders zou het bestand om zeep geweest zijn.
Is er nu iemand met een bruikbare tip waarbij ik geen kopie moet maken omdat mijn bestand anders verder niet meer functioneert!

Voor jullie is dit misschien easy, maar verder dan wat formules gaat mijn kennis niet. Net daarom dat ik het hier vraag.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
Mar.tin schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:57:
[...]

Maak eens een beginnetje ;).

Anders kan het antwoord natuurlijk net zo makkelijk zijn "teveel oplossingen om op te noemen" ;)

Letterlijk éérste google hit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Function CountBold(WorkRng As Range)
'Update 20131202
Dim Rng As Range
Dim xCount As Long
For Each Rng In WorkRng
    If Rng.Font.Bold Then
        xCount = xCount + 1
    End If
Next
CountBold = xCount
End Function

Moet je alléén zelf nog even uitzoeken waar dat stukje code terecht moet komen. Hint: Het is een VBA functie,
Volgens mij telt deze VBA macro en telt hij niet op. Dus helemaal is TS er nog niet....
Anoniem: 999465 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:38:
Is allemaal goed, maar mijn 'gewone' som functie werkt nu niet meer. Net als enkele andere functies die dienst weigeren na deze verandering.

Nu is het ook zo dat ik in het bestand waarin ik dit moet doen, niet zomaar zo wijzigingen kan/mag aanbrengen.

Gelukkig heb ik een kopie gemaakt want anders zou het bestand om zeep geweest zijn.
Is er nu iemand met een bruikbare tip waarbij ik geen kopie moet maken omdat mijn bestand anders verder niet meer functioneert!

Voor jullie is dit misschien easy, maar verder dan wat formules gaat mijn kennis niet. Net daarom dat ik het hier vraag.
Wat heb je gedaan met bovenstaande adviezen? Welke somfunctie werkt niet meer en wat gebeurt er dan wel? Als je een gerichte oplossing wilt, zul je ook gerichte info moeten geven.

[ Voor 34% gewijzigd door loeberce op 23-11-2017 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:01

les 1 van data-analyse en bewerking: test nooit met productiedata

Als je je data om zeep helpt met de implementatie van een eenvoudige vba, dan denk ik dat je:
1. je moet verdiepen in de materie,
of
2. er van af moet blijven.

In beide gevallen helpt het niet als we je een antwoord voorkauwen dat je niet begrijpt, en wat daardoor je data om zeep kan helpen.

Er is in ieder geval geen leken-excel oplossing om snel even vette cellen bij elkaar op te tellen (behalve natuurlijk een handmatig optel-actie.)
Een macro/vba script is dè manier, maar daarvoor moet je wèl snappen wat het doet.
Maar daarvoor moet je toch echt iets van een beginners-tutorial vba volgen op youtube, anders gaat het straks weer mis.

[ Voor 8% gewijzigd door breew op 23-11-2017 16:47 ]

• breew
loeberce schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:42:
[...]

Volgens mij telt deze VBA macro en telt hij niet op. Dus helemaal is TS er nog niet....
Klopt, deze telt het aantal vette cellen. TS mag 'em zelf aanpassen naar een som... (trouwens, dat is de tweede google-hit ;-) )...
Klakkeloos code van internet kopiëren zonder dat je het begrijpt, helpt je data om zeep...

• loeberce
Dat snap ik wel, maar een onervaren TS leest jouw post mogelijk als dé oplossing.

• breew
loeberce schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:47:
Dat snap ik wel, maar een onervaren TS leest jouw post mogelijk als dé oplossing.
that's not my code, bro ;-)

Code kopiëren van internet, omdat iemand heeft gezet dat hij denkt dat het werkt, is een hele snelle manier om collega's over de zeik te krijgen. Als je zelf niet volledig snapt wat een stukje code doet, zou je het noooooooit mogen gebruiken op productie-data.

Er zijn de laatste tijd erg veel mensen hier, die een oplossing die ze niet begrijpen willen implementeren voor een probleem wat ze niet goed uit kunnen omschrijven (no offense, TS). Tuurlijk moet iedereen vooral lekker gaan spelen met zijn eigen data, daar leer je van! Maar kom dan niet achteraf met "WTF, mijn data is verneukt.. ik had geen kopie...wat nu?".

Topicstarter
Eigenlijk belachelijk dat je allerhande waarden en getallen kan optellen in excel aan de hand van 1 dwaas formulletje maar oh wee als je enkel vetgedrukte getallen wil optellen. Dat lukt niet......

Handmatig is geen optie: veel te veel veranderende data. Een formule was handig geweest maar blijkbaar bestaat deze niet in excel.....

Kan je in een formule echt niet verwijzen naar Bold tekst? Zoals je ook naar gekleurde cellen kan verwijzen ofzo?
Misschien moeten ze toch eens overwegen om dat standaard in excel te implementeren.

Topicstarter
Zoals ik al zei heb ik het niet gebruikt op productiedata. Wel in een kopie ervan die gelukkig om zeep mocht...

• loeberce
Deze oplossing is ook wel interessant:
https://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/632422-if-bold-formula-needed.html

Hier wordt een functie toegekend op basis van vetgedrukt of niet, waarna je met een IF formule alles kan doen.

Voorliggende vraag, hoe worden die cellen vetgedrukt gemaakt? Misschien tijd om eens een andere manier te overwegen.

• breew
@Anoniem: 999465: Het kan prima in Excel.. juist voor dit soort vragen hebben ze VBA ingebouwd! Helemaal extragratis en voor niets. Dat jij er (nog?) niet mee kunt werken, is een heel ander verhaal.

Visual Basic:
1
2
3
For Each cel In Bereik
    If cel.Font.Bold Then som = som + cel.Value
Next cel

is het het magische stukje.. dat moet je verwerken in een stukje vba-script..

Hint: als je 'Bereik' vervangt door 'Selection' is je code al bijna klaar!!!

Met het juiste script, heeft Excel er echt geen probleem mee om vette cellen bij elkaar op te tellen, kijk maar:
1337

[ Voor 31% gewijzigd door breew op 23-11-2017 17:18 ]

Anoniem: 262853

Wat is "deze verandering"? Een update van MS, een verandering van het bestand, nieuw toetsenbord..?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 20:36
breew schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:58:
@Anoniem: 999465: Het kan prima in Excel.. juist voor dit soort vragen hebben ze VBA ingebouwd! Helemaal extragratis en voor niets. Dat jij er (nog?) niet mee kunt werken, is een heel ander verhaal.

Visual Basic:
1
2
3
For Each cel In Bereik
    If cel.Font.Bold Then som = som + cel.Value
Next cel

is het het magische stukje.. dat moet je verwerken in een stukje vba-script..

Hint: als je 'Bereik' vervangt door 'Selection' is je code al bijna klaar!!!

Met het juiste script, heeft Excel er echt geen probleem mee om vette cellen bij elkaar op te tellen, kijk maar:
[afbeelding]
Je bent me net voor :+. Zat dit topic nog eens door te lezen, en dat stukje code en dacht, hé daar klopt iets niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Anoniem: 999465 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:52:
Kan je in excel een som maken van enkel vetgedrukte getallen en zo ja hoe?

...
Welkom op Got. :)

Zoals je ziet hangt de kwaliteit van de antwoorden af van de kwaliteit van de vraag. We vragen wat je al hebt geprobeerd om je beter te kunnen helpen. 'Teveel om op te noemen' is dan te weinig informatie. Het antwoord is dus:
" ja, het kan met een stukje VBA, bijvoorkeur met een user definied function".

Ik kan me voorstellen dat dat weer aanvullende vragen oproept. Open dan gerust een nieuw topic nadat je deze tips Het algemeen beleid #quickstart gelezen hebt. Dit topic gaat niet verder.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.