Toon posts:

Aarding elektrische installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Recentelijk heb ik een nieuwe groepenkast (ABB 12 groepen, 3-fase) laten plaatsen door een zegelbevoegde installateur. De installateur vertelde mij dat er geen aardedraad aangeleverd is door de netbeheerder, tevens heeft mijn woning (1960) geen aardepen. Hij heeft dus de nuldraad van de hoofdzekeringen doorverbonden als aardedraad naar de aarderail in de groepenkast.

Als ik een snelle zoektocht doe op internet lijkt me dit een TN-C-S aarding. Klopt deze aanname en is dit volgens de normen ? Ik heb namelijk niet echt de mogelijkheid om een aardepen te laten slaan.

Ter info: de aarde rail van de groepenkast is ook verbonden met een centraal aardepunt, waar de water en gasleiding, douchebak en cv-installatie op aangesloten zijn. Het AOP wil ik hier later nog op aansluiten.

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-11-2017 13:19)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:00
Het kán zijn dat de netbeheerder een TN-C stelsel met een PEN leiding aanbiedt, dan wordt in de hoofdzekeringkast deze geleider uitgesplitst in aarde (PE) en nul (N).

Het is echter niet aan een installateur om dit te bepalen. Een netbeheerder biedt dit aan, of niet. En in dat laatste geval mag je het niet zomaar zelf aan elkaar knutselen... Ook al werkt het technisch gezien wel. Als een netbeheerder dit niet ondersteunt heb je geen garantie dat jouw nulgeleider op (ongeveer) aardpotentieel is en blijft.

Ik zou dus eens contact opnemen met de netbeheerder (Enexis / Liander / Stedin). Zij kunnen jou vertellen of dit mag. Als het er niet al zat dan is het antwoord hoogstwaarschijnlijk een dikke "Nee"!

Waarom is een aardpen slaan geen optie? Woon je op de verdieping van een flat? Dat is even het enige echte excuus dat ik kan verzinnen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 24-11-2017 21:54 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 08:35
In België dient de woning zelf een aarding te voorzien, zij het via een aardingslus of een aardingspen, zolang het maar een weerstand lager heeft dan 50?Ohm.
De voedingskabel die van de netbeheerder komt mag zelfs niet voorzien zijn van een PE-ader maar hoort een 4x te zijn ipv een 5G.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In Nederland kun je verschillende situaties aantreffen wat betreft de aangeleverde kabel van de netbeheerder.

- 1-fasen, nul
- 1-fasen, nul, aarding
- 3-fasen,
- 3-fasen, nul
- 3-fasen, nul, aarding
(tegenwoordig wordt vaak 3-fasen binnengevoerd maar niet altijd aangesloten in een woning, dit is afhankelijk van wat de bewoner wenst.)

De netbeheerder knoopt bij bepaalde stelsels de aarding aan de nul, de zogenaamde PEN-leiding. Geen probleem zolang je er voor zorgt dat de aarding vóór de aardlekschakelaar aan de nul is verbonden. De aardlekschakelaar moet echt een schone nul hebben om te werken, wanneer de aarding achter de aardlek aan de nul-leiding gekoppeld is heeft de aardlek bijzonder weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:39
Als de netbeheerder geen aarde aanbiedt dan dient er een eigen aardpen geslagen te worden. Wat je installateur heeft gedaan lijkt mij niet correct.

Heeft de installateur (zzp/1 mans zaak) het zelf gedaan of was het een monteur namens het bedrijf met zegelrecht? Als dat laatste het geval is zou je even kunnen bellen met een collega van de beste monteur om te vragen of ze dit vaker doen.

-

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Het kán zijn dat de netbeheerder een TN-C stelsel met een PEN leiding aanbiedt, dan wordt in de hoofdzekeringkast deze geleider uitgesplitst in aarde (PE) en nul (N).

Het is echter niet aan een installateur om dit te bepalen. Een netbeheerder biedt dit aan, of niet. En in dat laatste geval mag je het niet zomaar zelf aan elkaar knutselen... Ook al werkt het technisch gezien wel. Als een netbeheerder dit niet ondersteunt heb je geen garantie dat jouw nulgeleider op (ongeveer) aardpotentieel is en blijft.

Ik zou dus eens contact opnemen met de netbeheerder (Enexis / Liander / Stedin). Zij kunnen jou vertellen of dit mag. Als het er niet al zat dan is het antwoord hoogstwaarschijnlijk een dikke "Nee"!

Waarom is een aardpen slaan geen optie? Woon je op de verdieping van een flat? Dat is even het enige echte excuus dat ik kan verzinnen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 24-11-2017 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad contact opmnemen met je netbeheerder, om te vragen wat voor stelsel ze leveren en wie een eventuele PEN-leiding dient te splitsen (de netbeheerder of jij als afnemer). Als je op een flat woont en geen aardpen kunt slaan is het misschien een idee om dit eens bij de VvE aan te kaarten.

[ Voor 24% gewijzigd door Bigs op 24-11-2017 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Zie ook:
De netbeheerder bepaalt of het net, of een gedeelte ervan, in aanmerking komt als TN-stelsel te worden gebruikt ten behoeve van de aardingsvoorziening van elektrische installaties en welke aanvullende voorwaarden daartoe op de aansluiting van toepassing zijn.
Éen van die aanvullende voorwaarden is vaak dat je een hulpelektrode met een maximale aardverspreidingsweerstand van 0,5 ohm slaat.

Die eis is vele malen strenger dan wanneer je bij je TT stelsel blijft, alles met 30mA aardlekschakelaars beveiligt en zelf een pen slaat. De weerstand mag dan maximaal 166 ohm zijn.

De gemiddelde netbeheerder verkoopt je trouwens sowieso een nee bij een aansluitwaarde onder de 3x80A.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 24-11-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de goede feedback. Ik was er al bang voor dat de huidige situatie niet volgens de norm zou zijn. Ik ga contact opnemen met de netbeheerder (Enduris) en even hun reactie afwachten. Als blijkt dat er een aardpen nodig is zal ik op zoek moeten naar een gecertificeerd bedrijf. Ik wil namelijk wel dat mijn installatie goed en veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:24
Na dit gelezen te hebben, en bezig ben om een offerte/aanvraag in te dienen voor een 3x 25A naar een nieuw te bouwen woning, kwam bij mij de vraag op; "Zou de netbeheerder die de kabel aan komt leggen, ook een aardpen kunnen slaan?".

Tevens de volgende vraag, in welke mate mag ik een en ander zelf doen, b.v;
1. de gleuf graven,
2. mantelbuis leggen tot aan het trottoir met een extra lengte van 6meter of zo.,
3. zelf de aardpen slaan ( en dan mijn buurman vragen is gecert. elektricien of hij wil meten ).

Zijn er nog andere zaken die ik/we kunnen doen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even dit topic wakker geschut☺
Zit met het volgende:
Wij gaan een nieuwbouwhuis bouwen. Voor de aarding had de installateur in 1e instantie alleen een aarding aan de fundering opgenomen. Echter gaf ik aan dat ik graag ook een aardpen wilde hebben. Nu ik van het geheel de offerte prijs zie schrik ik toch wel even. Bijna 2k ex.btw. De hoge kosten zitten vooral in de hoeveel kg aarde draad die door en aan de fundering wordt bevestigd (45kg 25mm2).
De aardpen kost daarentegen slechts een paar honderd euro.
De vraag is of ik uitsluitend kan volstaan met een aardpen voor een nieuwbouw woning en de aarding aan de fundering kan skippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Google eens op fundatieaarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Als je het hebt gevonden is het wel een goede toevoeging aan dit topic. Ben ook wel benieuwd.
Pagina: 1