Nieuwe SSD en clean installatie windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 999375

Topicstarter
Dag,

Ik werk op een laptop die behoorlijk traag is. De laptop is een halfjaar oud. Het betref een 17 inch ASUS N752V.

Graag wil ik een SSD toevoegen, of vervangen met mijn HDD. Echter loop ik tegen enorm veel problemen aan...

Ik wil:

Een SCHONE installatie van windows. Dus geen enkele onzin mee gekopieerd. Dus die overzetsoftware en/of tools heb ik niets aan (denk ik). want ik wil geen enkel programma kopieren. Alleen windows wil ik erop. Voorheen was het zo eenvoudig met de meegeleverde windows cd.. Nu snap ik er niets meer van

Is er iemand die mij uit kan leggen hoe ik dit ga doen? Op internet vind ik overal filmpjes en artikelen die vertellen hoe ik alles kopieer. Maar dit wil ik absoluut niet! Ik wil zodra ik klaar ben dat ik hem opstart en dat hij is zoals ik hem in de winkel zou kopen.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 999375 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:20:
Is er iemand die mij uit kan leggen hoe ik dit ga doen? Op internet vind ik overal filmpjes en artikelen die vertellen hoe ik alles kopieer. Maar dit wil ik absoluut niet! Ik wil zodra ik klaar ben dat ik hem opstart en dat hij is zoals ik hem in de winkel zou kopen.
Gebruik je Windows 10?
Zo ja:
- Kopieer de volledige harde schijf
- Gebruik de "reset" optie van Windows
- Presto! Het volledige systeem is alsof het net nieuw uit de winkel komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Welke Windows?
Want voor 10 kun je gewoon met je huidige pc een bootable usb stick maken door een programma te downloaden en te laten draaien. USb stick moet minimaal 8GB hebben en leeg mogen, want hij wordt leeg gemaakt. Daarna is het opstarten met die stick erin, dan F10 blijven drukken voor het opstart menu en kiezen voor usb.

Of wat @Croga zegt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Arunia op 23-11-2017 13:25 ]

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:04
welke windows versie gebruik je? Als je windows 10 hebt kan je de install media creator tool van microsoft gebruiken.

Zelf je warmtepomp geïnstalleerd en toch ISDE subsidie? DM! | KremersTechSolutions.nl

Topicstarter
Ok ok. Dank voor de snelle antwoorden.

Maar dat 'gewoon' is voor mij geen 'gewoon' .. haha

Ik gebruik windows 10 natuurlijk? De laptop is een half jaar oud. Ze verkopen geen windows 7 meer hé ;P

Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:25:
Welke Windows?
Want voor 10 kun je gewoon met je huidige pc een bootable usb stick maken door een programma te downloaden en te laten draaien. USb stick moet minimaal 8GB hebben en leeg mogen, want hij wordt leeg gemaakt. Daarna is het opstarten met die stick erin, dan F10 blijven drukken voor het opstart menu en kiezen voor usb.

Of wat @Croga zegt. ;)
De optie van Arunia lijkt me beter, want ik wil zoals ik al zei een SCHONE installatie. Ik wil niets maar dan ook niets kopieren. Er staat allemaal rotzooi op.

Maar nu de vraag. Hoe doe ik dit in Jip en Janneke stappen. Want de uitleg die ik op internet steeds vind is te gecompliceerd voor mij.

Ik gebruik windows 10. En weet ik dan 100% zeker dat alleen windows erop zit, en niets van de oude programma's of bestanden? Want die moeten allemaal weg.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je hebt een laptop dus de kans is groot dat je geen Win10 CD hebt, maar een recovery partities met ingebouwde key. Ga je de schijf vervangen, ben je ook je recovery partitie kwijt, dus zal je dat eerst moeten uitvogelen.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Daar kan je de USB tool downloaden, daarmee kan je een volledige clean install doen, maar heb je wel een key nodig. Als het een 'asus installatie' van windows is, kans dat je key niet gaat werken op de usb installatie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 999375 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:44:
De optie van Arunia lijkt me beter, want ik wil zoals ik al zei een SCHONE installatie. Ik wil niets maar dan ook niets kopieren. Er staat allemaal rotzooi op.
Er is geen verschil in uitkomst. Als je in Windows de optie "Reset PC" gebruiikt is de uitkomst exact hetzelfde als een schone installatie. Alle rotzooi is dan verdwenen. Er blijft helemaal niets achter.
SinergyX schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:51:
Je hebt een laptop dus de kans is groot dat je geen Win10 CD hebt, maar een recovery partities met ingebouwde key.
Nope. Recovery partities bestaan niet meer aangezien ze niet meer nodig zijn. Keys zitten niet meer in je software maar worden in je BIOS/UEFI opgeslagen.

[ Voor 28% gewijzigd door Croga op 23-11-2017 13:57 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:26
SinergyX schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:51:
Je hebt een laptop dus de kans is groot dat je geen Win10 CD hebt, maar een recovery partities met ingebouwde key. Ga je de schijf vervangen, ben je ook je recovery partitie kwijt, dus zal je dat eerst moeten uitvogelen.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Daar kan je de USB tool downloaden, daarmee kan je een volledige clean install doen, maar heb je wel een key nodig. Als het een 'asus installatie' van windows is, kans dat je key niet gaat werken op de usb installatie.
Als het een UEFI bios heeft (en die kans is heel groot dan leest hij gewoon de key uit het UEFI bios en krijg je geen key vraag

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 07:24

KDL

Anoniem: 999375 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:20:

Ik werk op een laptop die behoorlijk traag is. De laptop is een halfjaar oud. Het betref een 17 inch ASUS N752V.

Graag wil ik een SSD toevoegen, of vervangen met mijn HDD. Echter loop ik tegen enorm veel problemen aan...

Ik wil:

Een SCHONE installatie van windows..
Voorheen was het zo eenvoudig met de meegeleverde windows cd..
Vreemd dat zo'n jonge laptop traag is.. over welke specificaties hebben we het?

Je rept over enorm veel problemen? Ik lees maar 1 probleem, je kunt google-skills laten je in de steek. Gelukkig kun je het anwoord wel bij GoT vinden via de zoekbalk..

Als je een Windows CD wilt hebben maak je er een tegenwoordig, of een usb-stickkopie ervan, daarna kun je ouderwets weer zo vaak een schone installatie uitvoeren als je hartje begeert. Ik vermoed vaak.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Cave_Boy schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:01:
[...]

Als het een UEFI bios heeft (en die kans is heel groot dan leest hij gewoon de key uit het UEFI bios en krijg je geen key vraag
Nog los van dat herkent MS ook gewoon de hardwareconfig zodra je online gaat. Ik sla de vraag om een key tijdens in de installatie over en zodra de PC online komt is deze vrijwel gelijk geactiveerd. De activatie zal hier sowieso geen probleem zijn.

Verder inderdaad de MS Media Creation Tool downloaden en even op een stick zetten. Windows installeren is nog nooit zo makkelijk en snel geweest :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Cave_Boy schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:01:

Trok m'n ervaring uit mijn medion laptop, waar ik zelfs via de Win10 CD niets meer kreeg geïnstalleerd :P

(2016 model, al is het een rebrand uit 2014).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:33

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Windows slaat je key op. Log je nu in met je MS account?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Topicstarter
Hmm :(

Dit hele topic is erg chinees voor me.

Ik was al naar de winkel gegaan, daar hadden ze het over 160 euro voor de installatie. Plus nog de prijs van de ssd.

Laat ik het stapje voor stapje proberen. Laat ik eerst windows helemaal clean installeren. EN daarna pas kijken hoe ik het ga doen met een nieuwe schijf. alleen de uitleg en filpmpjes die ik daarover vindt zijn enorm gecompliceerd helaas.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 999375 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:31:
Hmm :(

Dit hele topic is erg chinees voor me.

Ik was al naar de winkel gegaan, daar hadden ze het over 160 euro voor de installatie. Plus nog de prijs van de ssd.

Laat ik het stapje voor stapje proberen. Laat ik eerst windows helemaal clean installeren. EN daarna pas kijken hoe ik het ga doen met een nieuwe schijf. alleen de uitleg en filpmpjes die ik daarover vindt zijn enorm gecompliceerd helaas.
Het is echt heel simpel. Niet te moeilijk over denken, maar gewoon aan de slag gaan. Dan zie je vanzelf dat het niets voorstelt als je er klaar mee bent.

Zorg er voor dat de laptop helemaal leeg mag, maak dus goed een backup van je bestanden. Download de MS Media Creation Tool. Pak een USB stick die leeg mag en volg de stappen van de MCT. Start op vanaf de USB stick. Als je de laptop uitzet en de stick er in doet moet dat vanzelf gaan. In de setup maak je de HDD/SSD helemaal leeg door alle partities te verwijderen. Zodra je alleen ontoegewezen ruimte over hebt klik je op volgende. Laat de setup zijn ding doen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-04 09:41
Anoniem: 999375 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:31:
Mij lijkt het juist verstandiger om het andersom te doen, zeker als je een compleet schone Windows 10 wil.

1. HDD vervangen door SSD (op youtube zijn waarschijnlijk wel filmpjes te vinden waarin te zien is hoe je dit stapsgewijs moet doen, deze bijvoorbeeld).
2. Download MS Media Creation Tool en maak een Windows 10 USB stick, zie hiervoor de instructies in MCT. USB stick >8GB, Windows 10 versie dezelfde als die je nu ook hebt.
3. Start de laptop op vanaf de USB stick en installeer Windows 10. De key wordt vanzelf uit de UEFI/BIOS gehaald om Windows te activeren.
4. Gooi de HDD in de kast met een sticker dat het de backup HDD van die laptop is.

Op deze manier heb je én de SSD geplaatst én heb je Windows 10 met de juiste SSD instellingen geïnstalleerd én is de installatie basic Windows 10, dus kaal zonder bloatware.

Topicstarter
PatrickPR schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:43:
[...]

Mij lijkt het juist verstandiger om het andersom te doen, zeker als je een compleet schone Windows 10 wil.

1. HDD vervangen door SSD (op youtube zijn waarschijnlijk wel filmpjes te vinden waarin te zien is hoe je dit stapsgewijs moet doen, deze bijvoorbeeld).
2. Download MS Media Creation Tool en maak een Windows 10 USB stick, zie hiervoor de instructies in MCT. USB stick >8GB, Windows 10 versie dezelfde als die je nu ook hebt.
3. Start de laptop op vanaf de USB stick en installeer Windows 10. De key wordt vanzelf uit de UEFI/BIOS gehaald om Windows te activeren.
4. Gooi de HDD in de kast met een sticker dat het de backup HDD van die laptop is.

Op deze manier heb je én de SSD geplaatst én heb je Windows 10 met de juiste SSD instellingen geïnstalleerd én is de installatie basic Windows 10, dus kaal zonder bloatware.
Ik ben behoorlijk handig. Een SSD vervangen is geen probleem. Het wordt bij mij pas een probleem wanneer de PC aanstaat;) Dan ben ik een leek.

Maar volgens jouw stappenplan (nomaals ik ben een leek, ik heb het vast fout) lijkt het me dat je niets over houdt?

Hoe kun je windows downloaden vanaf een lege schijf? Op de ssd staat niets. Ik zal eerst windows moeten hebben lijkt me? Dus ik zal toch eerst een of andere usb moeten maken voordat ik de ssd plaats...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@PatrickPR Let op! Je moet wel een werkende Windows pc hebben om die stick te maken!

@Anoniem: 999375
1> Heb je een werkende pc op het moment? Of die laptop?
Je kunt het vanaf iedere pc doen namelijk.
Zo ja, 2> Heb je een usb-stick met minimaal 8GB geheugen?
Zo ja, 3> Ga naar https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 en kies voor "Hulpprogramma nu downloaden".
4> Na downloaden installeer het programma en start hem op. Kies voor downloaden voor andere machine (of iets in die stijl). Daarna kiezen voor het drivenummer van die usb stick. Daarna laten draaien (kan even duren).
5> Als de stick klaar is, sluit de laptop af en zodra deze uit is, vervang de hdd door de ssd.
6> als dit gedaan is, usb stick er weer in, en start de laptop op. (2 manieren, 1, druk een aantal keer op F10 om een menu te krijgen waarbij je kunt kiezen voor die usb-stick of 2, naar het bios/uefi en kies om de usb stick als boot schijf in te stellen).
7> installatie start op en loop die door. Ergens wordt gevraagd om partities, gewoon alle ruimte kiezen en laten installeren.
(als je bij optie 6 gekozen hebt voor de bios/uefi optie, deze dan bij de eerste keer opnieuw opstarten omzetten naar de ssd, anders begint de installatie iedere keer opnieuw).

Gewoon lezen en doen eigenlijk.

[ Voor 87% gewijzigd door Arunia op 23-11-2017 15:14 ]

Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:09:
@PatrickPR Let op! Je moet wel een werkende Windows pc hebben om die stick te maken!

Zo ja, 3> Ga naar https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 en kies voor "Hulpprogramma nu downloaden".
4> Na downloaden installeer het programma en start hem op. Kies voor downloaden voor andere machine (of iets in die stijl). Daarna kiezen voor het drivenummer van die usb stick. Daarna laten draaien (kan even duren).
5> Als de stick klaar is, sluit de laptop af en zodra deze uit is, vervang de hdd door de ssd.
6> als dit gedaan is, usb stick er weer in, en start de laptop op. (2 manieren, 1, druk een aantal keer op F10 om een menu te krijgen waarbij je kunt kiezen voor die usb-stick of 2, naar het bios/uefi en kies om de usb stick als boot schijf in te stellen).
7> installatie start op en loop die door. Ergens wordt gevraagd om partities, gewoon alle ruimte kiezen en laten installeren.
(als je bij optie 6 gekozen hebt voor de bios/uefi optie, deze dan bij de eerste keer opnieuw opstarten omzetten naar de ssd, anders begint de installatie iedere keer opnieuw).

Dit klinkt al logischer. Alleen vanaf stap 6 ben ik bang dat ik problemen a krijgen haha. Want je krijgt vast heel veel andere opties/tussenstapjes bij 6 ben ik bang.

En stap 7, wat je tussen haakjes schrijft begrijp ik ook niet goed. Voor jou is het vast simpel. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik iets 'omzet naar de ssd' |:(

Heb ik trouwens de licentiecode nodig van windows? Zo ja, waar vind ik die? Die zat niet bij de doos van de laptop of iets dergelijks.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 999375 op 23-11-2017 15:21 ]

• Arunia
  • Nu online
@Anoniem: 999375 Die Windows code zit in je laptop zelf (UEFI) als die daar mee is gekomen, anders bij een toenmalige upgrade is het ondertussen aan de hardware geregistreerd bij MS.

Ik raadt je aan om het gewoon te doen. Kan weinig verkeerd gaan verder. Zeker met Windows 10 spreekt het voor zich.

Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:23:
@Anoniem: 999375 Die Windows code zit in je laptop zelf (UEFI) als die daar mee is gekomen, anders bij een toenmalige upgrade is het ondertussen aan de hardware geregistreerd bij MS.

Ik raadt je aan om het gewoon te doen. Kan weinig verkeerd gaan verder. Zeker met Windows 10 spreekt het voor zich.
Alright, IK ga het gewoon doen. Morgen denk ik.

Straks even een ssd halen bij de mediamarkt. Ik loop vast vast bij stap 6/7. Want voor mij gaat dat niet voor zich spreken garandeer ik je:P

Maar dan reageer ik wel vanaf mijn macbook met wat het probleem is op dat moment

• Arunia
  • Nu online
@Anoniem: 999375 Start je laptop op met een willekeurige usb-stick en als het beeld aan springt, even een aantal keer F10 drukken. Komt er dan een menu waar je kunt kiezen uit de hardeschijf, optische schijf etc? En zie je daar je usb stick staan? Zo ja, dat menu moet je hebben voor stap 6.

Weet je zeker dat je bij de MM je SSD wilt halen? Die zijn duur in mijn ogen of ze moeten een hele goede aanbieding hebben. Ze hadden bij amazon.de black Friday aanbiedingen waaronder de crucial mx300 verschillende maten voor weinig geld.

Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:30:
@Anoniem: 999375 Start je laptop op met een willekeurige usb-stick en als het beeld aan springt, even een aantal keer F10 drukken. Komt er dan een menu waar je kunt kiezen uit de hardeschijf, optische schijf etc? En zie je daar je usb stick staan? Zo ja, dat menu moet je hebben voor stap 6.

Weet je zeker dat je bij de MM je SSD wilt halen? Die zijn duur in mijn ogen of ze moeten een hele goede aanbieding hebben. Ze hadden bij amazon.de black Friday aanbiedingen waaronder de crucial mx300 verschillende maten voor weinig geld.
Het maakt mij totaal niet uit waar ik hem haal? Ik hoorde dat de samsung schijven goed waren. Ik wil graag 500 GB. ZIjn er betere/goedkopere dan? haha

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou, voor de zekerheid, eerst de disk clonen naar de SSD, zodat Windows ook geactiveerd is als de SSD er in zit. Als je 100% zeker weet dat Windows ook geactiveerd is met de SSD in de laptop, dan een clean install doen. Is iets meer werk, maar biedt wat meer zekerheid, die het zeker waard is, in mijn ervaring althans. Een clean install kun je dan bijvoorbeeld met een USB-stick doen die je gemaakt hebt met de MediaCreation Tool.

P.S. O.a. bij CoolBlue loopt er een actie met diverse Samsung SSD's, dan krijg je er een gratis game (Assassin's Creed: Origins) bij.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 23-11-2017 15:54 ]

Topicstarter
CH4OS schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:53:
Ik zou, voor de zekerheid, eerst de disk clonen naar de SSD, zodat Windows ook geactiveerd is als de SSD er in zit. Als je 100% zeker weet dat Windows ook geactiveerd is met de SSD in de laptop, dan een clean install doen. Is iets meer werk, maar biedt wat meer zekerheid, die het zeker waard is, in mijn ervaring althans. Een clean install kun je dan bijvoorbeeld met een USB-stick doen die je gemaakt hebt met de MediaCreation Tool.

P.S. O.a. bij CoolBlue loopt er een actie met diverse Samsung SSD's, dan krijg je er een gratis game (Assassin's Creed: Origins) bij.
En het is weer chinees :P

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Eerst overzetten met de "overzetsoftware", zodat je via Systeem in Windows kan controleren of Windows geactiveerd is. Daarna kan je een opstartbare USB-stick maken met de MediaCreation Toolkit om een clean install te doen van Windows. Simpeler kan ik het niet uitleggen.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CH4OS schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:59:
Eerst overzetten met de "overzetsoftware", zodat je via Systeem in Windows kan controleren of Windows geactiveerd is. Daarna kan je een opstartbare USB-stick maken met de MediaCreation Toolkit om een clean install te doen van Windows. Simpeler kan ik het niet uitleggen.
Deze stap is echt niet nodig als je laptop een half jaar oud is. Volg het stappenplan van Arunia en het resultaat is een snelle laptop met geactiveerde Windows 10

Invoegen doe je zo!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

_Diederik schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:04:
Deze stap is echt niet nodig als je laptop een half jaar oud is. Volg het stappenplan van Arunia en het resultaat is een snelle laptop met geactiveerde Windows 10
Ik heb zelf met Windows 10 meermaals meegemaakt dat Windows 10 dan eerst geactiveerd moest worden, vandaar dat ik altijd eerst de data 1:1 overzet voordat ik een clean install doe. Met mijn 1TB SSD ook gedaan die afgelopen Zaterdag per post binnenkwam. ;) Ik heb liever zekerheid, dan dat ik de gok neem.

Topicstarter
CH4OS schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:59:
Dit is nogsteeds echt een raadsel voor mij hoor.

wat moet ik overzetten? Welke overzetsoftware, etc etc haha.

Als ik het geld er momenteel voor over had had ik hem direct naar een winkel gebracht en alles laten doen. 1200 euro voor een laptop was me al genoeg. Arme student hiero

Maar ik wil helemaal niets overzetten op die nieuwe schijf. alleen windows. er zit vast heel veel troep op deze laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 999375 op 23-11-2017 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@Anoniem: 999375 Gebruik gewoon 1 oplossing. Als je die van mij snapt, gebruik je die. Niet te moeilijk denken en tijdens de installatie gewoon lezen en desnoods de vraag stellen als je het niet snapt.
CH4OS vind zijn manier makkelijker, maar het is een hoop extra werk om niks. Iig, ik heb het nooit nodig gehad.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Arunia schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:44:
CH4OS vind zijn manier makkelijker, maar het is een hoop extra werk om niks. Iig, ik heb het nooit nodig gehad.
Nou ja, makkelijker. Ik weet dat het simpeler kan, maar wil zelf graag zekerheid hebben, vandaar dat ik liever (eenmalig!) omslachtiger doe en zeker ben dat Windows activated is. :) Komt omdat ik ooit voor Windows 7 en 8 Technet keys had, omdat ik een Technet abo had. ;) Tel daarbij op dat het een paar keer niet activeerde, vandaar dat ik eerst zekerheid wil hebben dat het activeert voordat ik een clean install ga doen.

Als ik daarna weer een clean install wil, doe ik direct een clean install uiteraard, het is dus puur een stap om extra zeker te zijn dat Windows activated is.
Anoniem: 999375 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:41:
wat moet ik overzetten? Welke overzetsoftware, etc etc haha.
Genoeg tools om disks te clonen bijvoorbeeld.
Als ik het geld er momenteel voor over had had ik hem direct naar een winkel gebracht en alles laten doen. 1200 euro voor een laptop was me al genoeg. Arme student hiero
Dus? Die tooltjes zijn gratis en worden zelfs bij SSD's geleverd? :?
Maar ik wil helemaal niets overzetten op die nieuwe schijf. alleen windows. er zit vast heel veel troep op deze laptop.
Als je na zo'n overzet actie Windows activated hebt, kun je daarna alsnog een clean install doen en ben je de troep e.d. alsnog kwijt. Het is wat omslachtiger, dat ben ik mij bewust, maar geeft mij wel meer zekerheid dat Windows geactiveerd is. Vaak zat gezien dat Windows anders te moeten menen nadat een SSD een HDD verving.

[ Voor 123% gewijzigd door CH4OS op 23-11-2017 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Arunia schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:44:
@Anoniem: 999375 Gebruik gewoon 1 oplossing. Als je die van mij snapt, gebruik je die. Niet te moeilijk denken en tijdens de installatie gewoon lezen en desnoods de vraag stellen als je het niet snapt.
Hier ben ik het volledig mee eens. Windows 10 problemen met activeren heb ik alleen meegemaakt toen ik 3x in 1 week een ander moederbord plaatste. En dat is hier totaal niet van toepassing.

Invoegen doe je zo!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-04 09:41

Haha, ja precies. Ik zat teveel in mijn eigen wereldje (waar ik altijd mijn vaste PC bij de hand heb als ik aan het knutselen ben). Inderdaad eerst de USB stick maken, dan beginnen met ombouwen.

Voor de rest helemaal eens met jouw stappenplan. Windows activeert zich vanzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ellen_125
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03-2023
Ik wil iedereen in dit topic even bedanken omdat het mij dankzij jullie uitleg (met name het stappenplan is top!) gelukt is om de HDD uit mijn laptop te vervangen door een SSD en hier een schone installatie van Windows 10 op te zetten :) :) Dus thanks allemaal!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-04 21:25
@PatrickPR 6> als dit gedaan is, usb stick er weer in, en start de laptop op. (2 manieren, 1, druk een aantal keer op F10 om een menu te krijgen waarbij je kunt kiezen voor die usb-stick of 2, naar het bios/uefi en kies om de usb stick als boot schijf in te stellen).
Die stap hoeft niet eens want hij boot automatisch met de usb stick omdat hij nergens anders van kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1112043

*knip* Heeft Computertotaal nu ook al bezoekers nodig? Als je dan een linkje naar een andere website wilt plaatsen, probeer dan in ieder geval toe te lichten waarom je een linkje plaatst. Alleen een los linkje is dan wel een beetje vreemd.

[ Voor 80% gewijzigd door TheVMaster op 04-09-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 15:46
Ellen_125 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:43:
Ik wil iedereen in dit topic even bedanken omdat het mij dankzij jullie uitleg (met name het stappenplan is top!) gelukt is om de HDD uit mijn laptop te vervangen door een SSD en hier een schone installatie van Windows 10 op te zetten :) :) Dus thanks allemaal!!!!
Wat heb je precies gedaan? Ik ga dit namelijk ook doen. Ik heb mijn windows 10 nu op een 120 gig SSD en ik wil een schone installatie op een 500 gig SSD.. Mijn huidige 120 gig ssd wordt dan voor games gebruikt oid.
Pagina: 1