• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:08
Even ter inleiding, na lang wachten en uitzoek werk is er besloten om van een 24" full HD TN monitor over te stappen naar een 27" 2k IPS-monitor (AOC Q2790PQU). Mooi scherm, duidelijk een stap of 5 omhoog qua monitor ;).

Maar helaas werd dit feest al snel verpest 8)7, er treed behoorlijk snel hoofdpijn op bij de gebruikers...

Waar ik dan ook erg benieuwd naar ben, zijn er meer Tweakers die dit opmerkelijke verschijnsel hebben? Zo ja, hoe ze dit opgelost hebben.

Mogelijk oorzaken:
- afstand monitor
- feller beeld
- goedkoper scherm :?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:08
Mogelijke oorzaak:
Te kleine letters waardoor er te veel getuurd moet worden?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 15:10
Scherm minder vel zetten en op iets meer afstand? Ik heb hier ook last van (met alle monitors), dus ik heb mijn brightness redelijk laag staan en de afstand is ook zon 80CM, heb er bijna nooit meer last van tenzij ik 4 uur achter elkaar erachter zit.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Schaling aanpassen om de lettertjes wat groter te krijgen.... helderheid scherm misschien wat naar beneden?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oorzaak 1 en 2 kan je toch eenvoudig uitproberen? Zet het scherm wat minder fel en neem meer afstand.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 23-11-2017 13:06 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:13
@Drakensteine
Heb je al eens een slowmotion-opname van het scherm gemaakt met een smartphone?
Als het beeld erg "flikkert" gebruikt de monitor geen PWM om de helderheid aan te passen. Sommige mensen zijn gevoelig voor dit soort flickering.

[ Voor 3% gewijzigd door theblindman op 23-11-2017 13:47 ]

• Drakensteine
Afstand is al aardig uitgeprobeerd, in Windows is schaal naar 125 of 150% gezet. En helderheid staat al minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 12:30
Wellicht biedt een applicatie als f.lux iets positiefs. Deze applicatie past de kleuren/felheid van de monitor aan het tijdstip (en zonlicht wanneer de locatie goed is ingevuld) van de dag.

Het kan zelfs de helderheid van de monitor lager zetten dan de monitor zelf volgens mij.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 20:35
Refreshrate goed zetten

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 18:35
BlazeMuis schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:05:
Scherm minder vel zetten en op iets meer afstand? Ik heb hier ook last van (met alle monitors), dus ik heb mijn brightness redelijk laag staan en de afstand is ook zon 80CM, heb er bijna nooit meer last van tenzij ik 4 uur achter elkaar erachter zit.
Klopt ontzettend veel mensen hebben de brightness ook veel te hoog staan om de leesbaarheid te verbeteren. Dit is behoorlijk belastend voor de ogen. Als ik op een plek aankom gaat 9 van de 10 keer eerste de brightness 50%omlaag.

Always look on the bright side of life.

• audioslaaf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 12:04
Alle bovenstaande dingen kunnen inderdaad een oorzaak zijn, zo ook het gebruiken van een erg bright beeldscherm in een verder geheel donkere ruimte. Dit is veel vermoeiender voor je ogen.
Voldoende licht in de kamer waar je speelt kan daarin al helpen.

Ook pure spanning (gespannen zitten kijken) kan hoofdpijn veroorzaken. Zit je altijd op het puntje van je stoel met gespannen blik te kijken of heb je ook hoofdpijn als je gewoon relaxed achterover iets zit te kijken?

Misschien iets waar men weinig over nadenkt, maar het kan ook nog aan je ogen liggen. Zonder het te weten heb ik zelf jaren met een lichte cilinder-afwijking rondgelopen en gegamed. Om de zoveel tijd had ik ook last van hoofdpijn, wat door die afwijking bleek te komen. Sinds ik bril/lenzen draag heb ik er totaal geen last meer van.

Is zeer onwaarschijnlijk, maar een check bij de opticien is snel & gratis om het uit te sluiten :)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:17

TommieW

Numa numa.

offtopic:
Dit is sinds LCD geen probleem meer. Dit was alleen van toepassing bij CRT schermen. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 20:35
En toch is dat niet het geval: ook een LCD hoor je de maximale en native resfreshrate in te stellen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe is 't spul aangesloten? Analoog misschien? Dan zijn letters snel vrij onscherp, en sommige mensen hebben hier heel snel last van.
Hier is alles digitaal aangesloten, zodat ik geen last heb van analoge onscherpte. En daarnaast ook font-anti-aliasing uit om dingen scherper te krijgen. Al acht ik de kans klein dat meerdere gebruikers van dat laatste last hebben, gezien maar weinig mensen dat vervelend vinden.

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-10 16:05
Zoals @audioslaaf aangeeft zorgen voor voldoende omgevingslicht en mogelijk een bril voor de gebruiker.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Drakensteine schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:10:
Afstand is al aardig uitgeprobeerd, in Windows is schaal naar 125 of 150% gezet. En helderheid staat al minimaal.
Schalen op een 27 inch 1440p scherm vind ik wat raar. Als je redelijk dicht bij het scherm zit zou dit niet nodig moeten zijn. Wat wel handig kan zijn is sommige webpagina's groter maken door Ctrl in te houden en dan te scrollen. Zo heb ik verschillende pagina's op 110 tot 130% staan in FireFox. Het probleem zou ook door het schalen in Windows kunnen komen, maar ik vind het dus sowieso vreemd dat je schalen moet gebruiken op een 1440p scherm.

• Drakensteine
Bedankt voor jullie reacties,

De aansluiting is doormidden van display poort dat is het probleem niet, ik vermoed dat afstand in combinatie met felheid het probleem moet zijn. Dit even nog meer aanpassen en verbeteren en even testen. @audioslaaf Grappig dat je een bril aanhaalt, dit was in het verleden wel een probleem.

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-10 01:13
Bril kan prima werken hoor, hier alvast eentje als voorbeeld: https://gunnar.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als het scherm geen (goede) PWM heeft dan heeft een lage helderheid juist hoofdpijn door de leds langzamer gaan knipperen! Probeer dan juist eens een hoge brightness met een wat lager contrast.
Ook het blauwfilter zou kunnen helpen, dat vind je in de instellingen.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-10 12:49
Volgens dit artikel heeft de PWM er inderdaad mee te maken inderdaad https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1362457985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:43
MEN-O schreef op donderdag 23 november 2017 @ 19:15:
Volgens dit artikel heeft de PWM er inderdaad mee te maken inderdaad https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1362457985
Dat klopt, eigenlijk wil je geen PWM gestuurde leds (of iig niet op een te lage frequentie zoals je artikel aangeeft).

Eens even gegoogled op de betreffende AOC monitor en volgens deze review heeft deze geen PWM maar juist DC aansturing, wat juist voor een rustiger beeld moet zorgen:

https://nl.hardware.info/...gt-5-nieuwe-monitoren-aan

Wat de oorzaak is weet ik niet, maar aan de aansturing van de leds kan het niet liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
Allemaal bedankt voor jullie input. Er wordt een nieuwe bureau gemaakt, waardoor er op grotere afstand gewerkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Sommige backlights gaan in PWM (flikkeren) juist op lagere helderheidsinstellingen. Je hebt best kans dat op hogere helderheid wel constante verlichting is. Verschilt per monitor. Zou nog even checken of deze AOC niet onder de 20 of 25% helderheid toch PWM gebruikt.

Los van de nieuwe zit/kijkpositie zou ik ook de monitor zelf even goed bekijken: even quick and dirty kalibreren met behulp van http://www.lagom.nl/lcd-test/ De moeite waard en soms ontdek je zo ook waarom een monitor 'niet prettig is'. Zaken als het juiste contrast en gamma zijn heel belangrijk voor een mooi neutraal plaatje. Kleurtemperatuur is nog zo'n item: je kunt zaken als de Windows 10 nachtmodus of F.Lux gebruiken om richting de avonduren een warmere kleur te krijgen. Dit is bevorderlijk voor je bioritme en moeheid is direct verbonden met dit soort (oog)klachten.

Verder is het aanbevolen om zo rond de 120cd/m helderheid te gebruiken, dus dat is in veel gevallen inderdaad betrekkelijk laag. Ogen wennen echter snel. Zelf heb ik een led stripje achter de monitor geplakt die de muur verlicht, dit is ook een aanrader, heb je altijd een minimum aan omgevingslicht rondom je blikveld.

[ Voor 15% gewijzigd door Vayra op 26-11-2017 17:15 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1