warmte onder socket

Pagina: 1
Acties:

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
als je op waterkoeling overgaat en je hebt bijna geen luchtcirculatie langs de socket kan het dan gebeuren dat de warmte onder de socket blijft hangen en dat mn onboard sensor daarom zoveel aangeeft ??

zo ja

hoe kan ik dan een externe sensor aan de bovenkant het beste monteren (zonder me spacer te hoeven verwijderen) ? of moet ik me spacer wel verwijderen ?

Verwijderd

valt denk ik wel mee hoor, de temp die je nu meet is gewoon de temp van je proc, je proc is toch de enige die die lucht kan opwarmen?

Verwijderd

De enige die dat nu meet is inderdaad die van je proc...maar waar denk je dat die zit??? onder de socket!!!!!

Verwijderd

Hey maddog,
ik zag niet dat jij het was die gepost had...

he ik had toch hetzelfde probleem als jij.....ik heb alweer 3 graden eraf gesnoept door mijn waterkoelingsslangen anders aan te sluiten.....

Direct van de pomp naar de middelste nippel van het waterblok...bij mij zat ie eerst op de buitenste.... fans op 12v of 7v scheelt bij mij 2-3 graden.....

En hoe het moet met je externe sensor??? tja......eeeh ik zou zeggen, probeer hem op dezelfde plek te doen waar ie nu zit.... dus onder de socket....ben er nog niet helemaal achter hoe ik dat aan ga pakken, maar ik wil hem daar doen in ieder geval

suc6

• maddog_rvo
dan snap ik er echt geen bal meer van, ik krijg hem maar niet onder de 50C stressed (na uurtje of 2 draaien)

He igor hoe warm is jouw water dan??, ik vind het toch raar, jij hebt 1,85 volt en 47C en ik heb 1,75 volt en 50C :?

(ik kan wel een bios terug gaan dan heb ik 40C :) )

maar ja daar heb ik dus niks aan gezien waterkoeling gewoonweg beter moet zijn als me alpha luchtkoeler en dat is ie niet (nog niet hoop ik)

Verwijderd

Bij de A7V/A7V133 word de tempsensor ook nog eens lekker opgewarmd door de hitte die de VRM module produceert. Deze word door de PCB traces naar de sensor geleid.

Bij mij is die sensor harstikke geisoleerd van de proc (neopreen in de socket), maar hij geeft ruim 56 graden aan in asusprobe.

Verwijderd

Ik gelof dat mijn water een graad of 27-30 wordt...ik zal vanavond eens meten?

Maar heb je geen icq of msn maddog, dan hou ik je vanvaond op de hoogte.....

• maddog_rvo
nee helaas niet, ik heb alleen email, maddog_rvo@excite.com
igor mijn watertemp is dan iig ong hetzelfde, 30 tot 32 (32 is met 28C kamertemp)

he dabit heeft de a7a die toevallig ook ??
of weet je dat niet?

denk dat ik vanavond toch es ff een externe sensor tussen me koelblok en de processor ga frotten

Verwijderd

Ja ik ga vanavond ook maar eens een sensor er tussen proppen, nog suggesties?? (dabit misschien???)

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 18:16

Tubby

or not to be

Als ik geen fan op mijn rad zet dan wordt mijn cpu stressed 45 graden, en dan heb ik nog een goed warmhoudplaatje voor mijn sjokomel :7 . Als ik er een tafelventilator op zet dan wordt ie 40 graden stressed. (dit is overigens nog wel mijn sloop-radiator)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• maddog_rvo
die heb ik ook, sloopradiator en nog wel een koperen uit een opel corsa

Verwijderd

Of de A7A dat ook heeft weet ik niet, maar ik vind tempsensoren die als SMD onderdelen op de print zitten al niet geweldig. Er lopen grote stromen door de sporen rondom de proc, er ligt een mooi aardvlak onder dat de hitte van de VCore regulator mooi verspreid, etc.

Ik weet dus niet hoe het bij de A7A zit, maar ik schat hetzelfde. VRM moduletje, en een thermistor op de PCB. Geen sensor die wat uitsteekt, of die zelfs tegen de CPU aan gebogen kan worden.

Wat betreft het monteren van een externe sensor: je hebt dus ongeveer 0.6mm tussen het keramiek van je proc en je waterblok. Dat word dus een erg dunne tempsensor, of een dooie proc.

• maddog_rvo
Update : Mijn proc is nu 48C met onboard sensor en 35C met externe sensor oftewel Yippieeeeee !!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 11 juli 2001 12:16 schreef DaBit het volgende:
Bij mij is die sensor harstikke geisoleerd van de proc (neopreen in de socket), maar hij geeft ruim 56 graden aan in asusprobe.
Hmmm.. Op zich niet zo vreemd..

Maareh, klopt asus-probe bij jouw dan wel?? Bij mij geeft hij sowieso al 10 graden teveel aan.. (zonder isolatie in de socket, gewoon met luchtkoeler).. Bios en MBM werken al beter

Verwijderd

maddog_rvo: Eh, waar haal jij een passende tempsensor vandaan?

twynn:
pff, mijn bios geeft de temp ook te hoog aan. En verder verandert de temp per bios-versie. Nee, dat schiet op. Dat wekt echt vertrouwen in de sensor.

• maddog_rvo
daarom wou ik dus ook eens een externe sensor proberen, gewoon bij de boerenbond gehaald, had een vrij dun sensortje, die heb ik ook nog een beetje bijgeknipt zodat ie precies tegen de core komt

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Er is een groot verschil tussen de temp. meting per merk moederbord.
Ik had eerst een Asus A7V. En die heb ik nu verruild voor een Abit Kt7a.
Ik heb op beide moederborden alles terug gezet naar Default. (dus 850 mhz met default voltage) en bij dezelfde kamertemp de waarden gemeten.

En het scheelt dus zo'n 7 graden dat de processor koeler is, en 2 graden dat de kast koeler is.
En het metertje van de CPU temp. Heb ik precies tegen de onderkant van de processor aangebogen, dus beter kan ik het niet krijgen....

Je moet dus al die metingen met een korrel zout nemen. Want 7 graden verschil is echt heel veel vind ik. Dat kan nooit, als de processor exact evenveel watt aan warmte afstaat, en je exact dezelfde koeler gebruikt.

Geen inspiratie

Verwijderd

En zelfs die sensoren die tegen de proc aan gebogen zitten geven de temp nog niet goed weer...

Hmmz, ook es bij de boerenbond kijken. Heb jij dat sensortje tussen je proc en waterblok in liggen?

• maddog_rvo
Op donderdag 12 juli 2001 11:39 schreef DaBit het volgende:
En zelfs die sensoren die tegen de proc aan gebogen zitten geven de temp nog niet goed weer...

Hmmz, ook es bij de boerenbond kijken. Heb jij dat sensortje tussen je proc en waterblok in liggen?
Yep
koelblok
..core<---zoals het peiltje zit zit mn sensor
processor

dus zit ertussenin tot tegen mn core en er zit een drupje artic II om de sensor (voor beste contact met de core en een zo precies mogelijke meting)
Pagina: 1