Toon posts:

Matrox G400 MAX probs

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van de week een Matrox G400 32 MB MAX 32MB Dualhead (krijg het maar net uit m'n strot :P ) gekocht. De Dualhead functie werkt perfect, maarrrrrrrr:

Helaas nog wel wat probleempjes :'( :
-Matrox DVD player hangt bij de scene-selectie van The Matrix, ook ondersteunt deze player de SB Live 4 speaker setup niet.
-De OpenGL ondersteuning wil absoluut niet. Heb vanalles geprobeerd, Win98UK Second Edition vers geïnstalleerd, DirectX 7 erop geknald, nieuwste drivers, maar niks: bv. Quake 2 en 3arena geven een grijs scherm en blijven hangen. Need for Speed 4 zegt dat ie deze kaart niet ondersteund, draait daarna wel maar volgens mij op de processor want de fps is echt bagger. :r
-De bijgeleverde techdemo schokt, zelfs in 640x480 met 16 bit zbuffer. Dit lijkt me niet normaal?

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

Morgen ga ik sowieso proberen Win98 1st Edition erop te pleuren met DirectX 6.1, kijken hoe dat gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Nou breekt m'n klomp:
Ik die nieuwe bumpmapping demo's downloaden, werken ze perfect. :P

Hieronder wat screenshots en een overzicht van de fps per resolutie:

Klik om te vergroten:
Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~twan/tweakers/g400/earthsmall.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~twan/tweakers/g400/flamesmall.jpg

Korte beschrijving:
bumpearth.exe
Een langzaam roterende aardbol waar allemaal lampjes omheen vliegen. Dit geeft een erg mooi bumpmapping-effect.

bumpflame.exe
Kampvuurtje aan het meer. :) Erg mooi, je ziet de warmte opstijgen en alles reflecteert in het water.

Framerates:
Help! Waarom krijg ik hieronder nu zo'n belachelijke lege ruimte???
<table BORDER margintop="0" COLS=3 WIDTH="300">
<tr>
<td>Resolutie</td>
<td>bumpearth.exe</td>
<td>bumpflame.exe</td>
</tr>
<tr>
<td>640x480x16</td>
<td>85</td>
<td>42</td>
</tr>
<tr>
<td>640x480x32</td>
<td>85</td>
<td>42</td>
</tr>
<tr>
<td>800x600x16</td>
<td>84</td>
<td>42</td>
</tr>
<tr>
<td>800x600x32</td>
<td>60</td>
<td>42</td>
</tr>
<tr>
<td>1024x768x16</td>
<td>52</td>
<td>28</td>
</tr>
<tr>
<td>1024x768x32</td>
<td>42</td>
<td>28</td>
</tr>
<tr>
<td>1280x1024x16</td>
<td>42</td>
<td>21</td>
</tr>
<tr>
<td>1280x1024x32</td>
<td>42</td>
<td>16</td>
</tr>
<tr>
<td>1600x1200x16</td>
<td>37</td>
<td>14</td>
</tr>
<tr>
<td>1600x1200x32</td>
<td>37</td>
<td>10</td>
</tr>
</table>
Bovenstaande waarden zijn grofweg gemiddelde waardes. Wat me opviel was dat in de hogere resoluties de fps minder schommelde tijdens het draaien van de demo's.
Detail: nadat ik bumpflame.exe startte en een resolutie wilde veranderen knalde mijn monitor naar een aroma van een soort gekleurde ruis van enkele honderden fps. :( Moest effe hard restarten.

Verwijderd

-De OpenGL ondersteuning wil absoluut niet. Heb vanalles geprobeerd, Win98UK Second Edition vers geïnstalleerd, DirectX 7 erop geknald, nieuwste drivers, maar niks: bv. Quake 2 en 3arena geven een grijs scherm en blijven hangen. Need for Speed 4 zegt dat ie deze kaart niet ondersteund, draait daarna wel maar volgens mij op de processor want de fps is echt bagger
Probeer je OpenGL op je 2de monitor?
Dat gaat nl inderdaad niet werken, net als D3D apps.

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
NFS 4 zegt inderdaad dat je kaart niet ondersteund wordt, wil vervolgens in software render draaien, maar je kunt ook gewoon d3ddevice1 kiezen bij 3d device setup i.p.v. software render en dan draait hij gewoon perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het op m'n eerste monitor.

In NFS4 heb ik inderdaad voor Direct3D1 device gekozen, ik heb het net nog gecheckt, in 640x480x32 krijg ik zo'n 10 fps. Ik neem aan dat de G400 beter kan presteren of is dit het echt? :)

Verwijderd

hmmz download eerst de nieuwste drivers. (5.52)
Heb je een DualHead Setup: download dan ook de TurboGL. (als je gen dualhead gebruikt, gebruik dan ook geen turboGL, de gewone drivers zijn tegenwoordig sneller en mooier. Windows 9x ondersteunt geen OpenGL met 2 beeldschermen)
installeer die drivers dus eerst.
de techdemo zou in 800x600 32/32 nog goed moeten lopen.
over de DVD kan ik nix zeggen, maar bij mijn pa gingen er heel wat problemen weg met nieuwe drivers.
Installeer ook DX7 even, de laatste drivers zijn DX7 drivers, en hebben dit dus ook nodig :)

zo'n crash heb ik ook een keer gehad, vreemd gezicht ja... heel vaag en onverklaarbaar bij het starten van Q3

Verwijderd

Topicstarter
Quote: hmmz download eerst de nieuwste drivers.(5.52)
Had ik al geïnstalleerd staan.

Quote: Windows 9x ondersteunt geen OpenGL met 2 beeldschermen?
Dualhead heb ik nu helemaal disabled.

Quote: Installeer ook DX7 even
Had ik al gedaan, en net heb ik de 7.0a update eroverheen geïnstalleerd.

Quote: de techdemo zou in 800x600 32/32 nog goed moeten lopen.
Helaas niet, ik heb al je advies opgevolgd maar de techdemo loopt in 640x480x16 al niet vloeiend. Ook Quake 2 en 3 geven nog steeds hetzelfde resultaat: een grijs scherm; bij Q2 pas als ik de OpenGL mode heb gekozen, bij Q3 meteen na de start.

Ik snap er echt helemaal niks van dat dit niet gewoon werkt. :'( Ik zou het erg zonde vinden om hierdoor dit kaartje uiteindelijk terug te moeten brengen.

Oh, en tussen twee haakjes: (ik heb een PII-350Mhz met 128 MB RAM op een Abit BE6 rev. 1 plank).

Verwijderd

hallo twan,

Check ff of je een moederbord hebt met een via chipset. Is dit het geval dan kun je het vergeten. In ierder geval met Q3.De laatste drivers en turboGL(1.30) hebben problemen de via chipset. Ik had hetzelfde probleem, heb toen drivers 5.3 en TurboGl 1.0 gebruikt.

Nou werkt het....

groet
plush

Verwijderd

Topicstarter
De Abit BE6 heeft een Intel 440BX chipset, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik heb nu een aantal extra IRQ's vrijgemaakt door nutteloze apparaten eventje uit te schakelen. :) Quake 2 geeft nu geen grijs scherm, maar zegt het volgende:

--- Loading ref_gl.dll
ref_gl version; GL 0.01
Initializing OpenGL display
... Setting mode 3: 640 480 FS
... attempting fullscreen
... using desktop display depth of 32
... calling CDS: ok
Creating DS buffers
... using secondary sound buffer
GLimp_Init() - no hardware acceleration detected
VID_CreateWindow() - GLimp_InitGL failed
ref_gl::R_SetMode() - invalid mode

Deze hele procedure wordt nog een keer herhaald maar dan voor de windowed mode, en uiteindelijk springt ie terug naar de ref_soft.dll, de software mode.

Deze melding:
GLimp_Init() - no hardware acceleration detected
baart me het meeste zorgen.

Verwijderd

hmmz heb je de drivers met de installer geinstallerd of gewoon met de .inf file?
als je dat laatste gedaan hebt, draai dan ff de installer, anders kannie wel eens wat missen...

Verwijderd

Topicstarter
Met de installer.

Verwijderd

Hoewel ik niet gelijk een oplossing heb, heb ik opzich wel een "goede" ervaring te melden: Q3A draait op mijn G400 DH (geen max!!) demo1 in met afhankelijk van een paar instelling tussen de 50 en 60 FPS af 800*600 32 bit "High Quality" met een paar aanpassingen: bilineair filter i,pv. trilineair, marks on walls = off, maar misschien helpt het ook dat ik een Atlon 500 op een MS6167 met 128MB heb en de nieuwe TurboGL van Matrox. Moraal van dit verhaal: Het kan dus wel!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist TurboGL 1.30 geïnstalleerd (bleek dat ik voorheen stiekum toch een oudere versie had), en nu word ik in Quake 2 en 3 ná het grijze scherm gedumpt op de desktop in 640x480. Dus geen vastlopers meer, da's al wat meer. :)

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:06

bloody

0.000 KB!!

nou, die framerates zijn wel errug laag bij jouw... ik heb op mijn celeron333@375 bij die earth demo, nog 60 beeldjes per seconde bij 1600x1200x32!! :9 :9
op 800x600x32zelfs het dubbele!

nope

Verwijderd

Bloody;

Dat zijn wel heel veel frampjes per seconde!
Bij mij werkt die earth demo niet en het mooie vuurtje werkt prima , alleen die rook die er van af komt is pik zwart, net opstijgende olie...(heb een G400 32dh geen max, k6-2 450,128mb)
Ben benieuwd naar jou fps in Quake 3...

Wat is jou configuratie? Gebruik je de laatste TurboGl en drivers?

groetgroet
plush

Verwijderd

Topicstarter
Bloody:
Sodeju, zoveel beeldjes.... :)
Ik ben ook benieuwd naar je config.

Ik heb mijn compu overklokt gehad (inmiddels weer normaal gezet) op een bussnelheid van 112 Mhz, kan het zijn dat ik iets heb opgeblazen van die G400? Lijkt me stug overigens, maar goed.

Verwijderd

Topicstarter
:( De computergoden zijn niet erg met mij begaan, na mijn vorige posting begaf mijn HP 21" monitor het ook nog eens, dus nu zit ik lekker op een rotte 14" monitor met 800x600 @ 60 Hz. :'(

• XorArch
  • Laatst online: 16-03 12:55
Twan,

De G400 werkt perfect met beide Quake 2 en Quake 3 (en ook het veel toffere Unreal Tournament), om openGL goed werkend te krijgen moet je aan de volgende dingen denken.

Zorg dat alle drivers van oude videokaarten, of zelfs oude G400 drivers goed verwijderd zijn (beste is formateren en windows opnieuw installeren) Ga hierna na of er geen (IRQ)conflicten zijn in de Device Manager... Installeer hierna de G400 (5.52) Video drivers, en probeer hierna Quake eens uit (zorg er wel voor dat je dual head uit hebt staan) dit zou moeten werken. De laatste TurboGL helpt nog wat in de framerates, maar als je de turboGL gebruikt moet je AGP apendage size op 256MB staan, anders kan je problemen verwachten...

OK ik hoop dat dit helpt!
p.s. ik speel al de boven genoemde spelen op 1024x768x32 zonder enig probleem.

Xor'Arch

• bloody
  • Laatst online: 20:06

bloody

0.000 KB!!

q3: demo1: bij 1024x768x32 met alles aan, iets van 30 beeldjes per sec. wel aardig dacht ik.

maarre, de truc om zoveel beeldjes te krijgen bij "earth", is om het full screen te draaien ipv in een venster. :P

en idd, ik gebruik de laatste drivers. (van turbogl + powerdesk)

en twan: die techdemo draait ook lekker bij mij in 800x600. welliswaar met ongeveer 22 beeldjes p/s , maar ach, je kunt ook niet alles hebben.

nope

Verwijderd

Topicstarter
Xor'Arch:
Ik heb gedaan wat je adviseerde en....... het werkt nu!!! :) :) :) :) :) :)
Hardstikke bedankt! Ook alle mede-Tweakers bedankt voor hun inbreng.
Het was erg jammer geweest als ik dit kaartje had moeten terugbrengen, maar goed, nu is het feest! :)

• XorArch
Twan gefeliciteerd, ik wist wel dat het kon ;) en nu maar genieten van de G400 :)

Xor'Arch

Verwijderd

Topicstarter
(veegt kwijl van toetsenbord na een partijtje Quake 3 Arena :P :P :P)
Thanx, zal nu zeker lukken. :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hoe kan je eigenlijk de resolutie veranderen in die techdemo's??

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Druk op F2, vink "Use Desktop Window" uit en kies een fullscreen resolutie uit het lijstje.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sjonge jonge, dat ik dat moest vragen!!

Ik had ff wat beter moeten kijken!!

Heeft iemand al die <a href=ftp://ftp.gamefan-network.com/pub2/demonews/3ddemos/bumpwater10.zip>Bumpwater Demo</a> al eens geprobeerd ?? Die is echt kewl....

Kan je zelfs nog beinvloeden met je muis... een echte aanrader!

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Nou dat is wel het vetste wat ik ooit gezien heb in realtime!!! :P :P :P

Verwijderd

Die waterdemo is echt de meest realistische benadering die ik ooit gezien heb, ik heb zelf ook een Geforce en daar een soorgelijke demo van gezien, maar dit is veeel realistischer, echt waanzinnig.
Ik heb trouwens gemerkt dat als je 32 bits z-buffer aan zet, in "displayproperties", dit ten kost gaat van enkele fps in q3, dus diegene die problemen hebben om een acceptabele framerate te halen is dat misschien een optie om uit te zetten.

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 19:36
ik had zelf het zelfe met de G400 16mb... En dat ligt aan het feit dat je waarschijnlijk een via chipset hebt op je mobo... Het is in iedergeval op te lossen door de drivers 5.30 van matrox te instaleren ZONDER Turbo GL...
En dan werkt alles weer perfect ik haal met de normal instellingen bij een resolutie van 1024*768 +- 51fps... (op een athlon 600@600)

Currently playing: MTG Arena (PC)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.sjeemz.demon.nl/matrox-flames.jpg

Wat klopt hier niet? :)

• XorArch
Ummmm wacht wacht niet vertellen ohhh ik weet het al het is je framerate die niet klopt :).

Sjeems draai jij toevallig Win2000, want daar is dit een bekend probleem, waar "zover ik weet" nog geen oplossing voor gevonden is.

Groetz,

Xor'Arch

• spacer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 22:47

spacer

SAP nerd

FF dit:
Ik heb een k7m+athlon550+g400max+64MB
Maakt het nu echt veel uit als ik 128MB zou prikken?
Q3 draait nu namelijk erg schokkerig :(
Of ligt dit aan brakke drivers :'( ?

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-06 15:30
spacer: dat zal denk ik wel helpen :) ... zeker bij spellen als UT.

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

Pagina: 1