140mm casefans voor Phanteks Eclipse P400S

Pagina: 1
Acties:

• Castanje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01 19:49
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar 140mm casefans om de airflow in mijn Phanteks P400S te verbeteren. Daarbij twijfelde ik tussen de volgende fans:

1. Phanteks PH-F140SP
pricewatch: Phanteks PH-F140SP Zwart/Wit, 140mm

2. Phanteks PH-F140MP
pricewatch: Phanteks PH-F140MP Zwart, 140mm

De SP heeft een RPM van 1200 en luchtverplaatsing is blijkbaar 139,49m³/h.
De MP heeft een RPM van 1600, maar een luchtverplaatsing van 115m³/h.

Hoe kan de SP een hogere luchtverplaatsing hebben, maar een lagere RPM en prijs?
Is de SP dus een betere keuze dan de MP? Of is dit niet logisch en hoort de MP beter te zijn?

Eventueel bedankt voor jullie antwoorden :)

Groetjes!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Ik denk dat het verschil komt doordat het type fans anders is.
Eén van de twee is waarschijnlijk een Pressure fan, terwijl de andere een Airflow fan is.

Een fan die vooral bedoeld is om een hoge pressure te leveren, doet het beter op een radiator (voor waterkoeling). De lucht wordt dat beter door de kleine gaatjes gedrukt. Deze fans leveren over het algemeen een lagere luchtverplaatsing op.

Een airflow fan doet wat hij moet doen: lucht verplaatsen. Deze fans zijn echter minder goed in het verplaatsen van lucht door kleine ruimtes (zoals radiatoren). Deze airflow fans gebruik je over het algemeen in je kast.

De MP is dus bedoeld voor radiatoren, terwijl de SP bedoeld is voor in je kast.

• Castanje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01 19:49
mark_adie schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:55:
Ik denk dat het verschil komt doordat het type fans anders is.
Eén van de twee is waarschijnlijk een Pressure fan, terwijl de andere een Airflow fan is.

Een fan die vooral bedoeld is om een hoge pressure te leveren, doet het beter op een radiator (voor waterkoeling). De lucht wordt dat beter door de kleine gaatjes gedrukt. Deze fans leveren over het algemeen een lagere luchtverplaatsing op.

Een airflow fan doet wat hij moet doen: lucht verplaatsen. Deze fans zijn echter minder goed in het verplaatsen van lucht door kleine ruimtes (zoals radiatoren). Deze airflow fans gebruik je over het algemeen in je kast.

De MP is dus bedoeld voor radiatoren, terwijl de SP bedoeld is voor in je kast.
Dank voor je antwoord.

Ik kan wel lezen dat de SP een pressure fan is, dus is deze dan volgens jou niet bedoeld voor radiatoren in plaats van de MP? Had ik mis.

En ik wil deze fans aan de voorkant van mijn phanteks P400S plaatsen, waar een dichte cover voor zit met openingen aan de onderkant en bovenkant. Deze cover hoort dus lucht aan te zuigen aan de onder en bovenkant. Betekent dan dat een pressure-fan beter zou zijn aan de voorkant vanwege de cover, of is dit toch niet waar een pressure-fan voor bedoeld is?

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Die openingen zijn denk ik groot genoeg om gewone airflow fans te nemen. Volgens mij zijn die pressure fans alleen nodig als je echt grote obstakels tegen komt (een radiator is redelijk 'dicht').

In de meeste gevallen is het verschil ook niet levensgroot. De SP of MP fans gaan in jouw situatie geen 23 graden verschil opleveren. Mocht het al uitmaken, dan zal dit verschil zo klein zijn dat het je niet opvalt.