Ik zou graag een element/class op een "eerst tegengekomen niveau" selecteren waarbij bepaalde blokken genest zijn.
Neem deze HTML als voorbeeld:
Een collection element bevat meerdere collection-item elementen waarbij elke collection-item een delete-button heeft.
Stel dat ik van de laatste collection-item de delete-button wil selecteren, dan wil ik niet dat de geneste delete-button mee selecteer. Dit kan eenvoudig met volgende selector: .collection-item:first-of-type > .delete-button.
Maar stel nu dat rond de delete-button een arbitrair aantal containers (meerdere divs bvb) komt te staan, dan kan ik de > selector niet meer gebruiken. Bestaat er een manier om toch enkel de eerste (en niet de geneste) delete-button te selecteren?
Neem deze HTML als voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| <div class="collection"> <div class="collection-item"> <button type="button" class="delete-button">Delete</button> </div> <div class="collection-item"> <button type="button" class="delete-button">Delete</button> </div> <div class="collection-item"> <div class="collection"> <div class="collection-item"> <button type="button" class="delete-button">Delete</button> </div> <div class="collection-item"> <button type="button" class="delete-button">Delete</button> </div> </div> <button type="button" class="delete-button">Delete</button> </div> </div> |
Een collection element bevat meerdere collection-item elementen waarbij elke collection-item een delete-button heeft.
Stel dat ik van de laatste collection-item de delete-button wil selecteren, dan wil ik niet dat de geneste delete-button mee selecteer. Dit kan eenvoudig met volgende selector: .collection-item:first-of-type > .delete-button.
Maar stel nu dat rond de delete-button een arbitrair aantal containers (meerdere divs bvb) komt te staan, dan kan ik de > selector niet meer gebruiken. Bestaat er een manier om toch enkel de eerste (en niet de geneste) delete-button te selecteren?