[mac] "file-extensie" veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 15:15
Ik ben nog erg nieuw t.o.v. mac, maar:

ik heb een file (een mac-programma), alleen heb ik deze gedownload op een niet-mac-pc en via m'n lokale http-server naar de mac overgebracht (omslachtig, ik geef het toe).

Alleen nu is het bestand gekoppelt aan Internet Explorer op de mac. Nu kan ik wel een ander programma aan het bestand koppelen, maar ik kan niet zeggen dat het een programma is (onder windows heb je een vergelijkend "openen met" scherm waar je het type "programma/uitvoerbaar"-bestand kan kiezen)!

Hoe maak ik dat programma nu executable? Als ik er nu op dubbelklink dan wordt explorer gestard en krijg ik de inhoud van de file te zien... Moet ik dan iets gaan doen met ResEdit ofzo?

Ik krijg nu wel een ander idee (maar ik kan het op dit moment niet uitproberen): een bestaand progje kopieren, openen met een binary-editor, en dan de inhoud van het ene filetje overschrijven met de inhoud van het andere. Dit lijkt me alleen niet echt een oplossing...

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 22:20

TeeDee

CQB 241

res edit is your man...

wat is het voor file extensie? .sea??? ofsow?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

met ResEdit (downloaden van developer.apple.com) File Info van t programma opvragen. dan
File Type: APPL
Creator: ???? welk programma is t ??

• Infinitive
Bestand heeft geen windows-like extenstie, het is ook niet ingezipt, stuffit, or whatever.

ResEdit heb ik al. Ik moet alleen nog uit zien te zoeken hoe het werkt... maar ik heb al eens van een ander programma de ResEdit dingen die je op je scherm krijgt naar het betreffende filetje gesleept (ook in ResEdit) maar dat had weinig effect...

Wat de Creator is weet ik niet. Ik weet alleen dat het een programma is, het zou ook wel trash kunnen zijn >:) Of zelfs een virus... :'(

Wat voor waarden kan ik voor de Creator opgeven en is Creator noodzakelijk?

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

ik denk dat het nu tricky gaat worden... aangezien je niet weet wat het origineel was/is...

je zou kunnen proberen om met resedit in alles te gaan kijkuh/zoekuh of je iets tegenkomt wat op APPL lijkt....

ik kan op dit moment niks nuttigs hier meer over zeggen...

• Infinitive
toen ik het met ResEdit opende zei het dat het nog geen Resource-fork had (en die instellingen worden toch op de mac in de resource-fork opgeslagen? maar als het filetje via een windows pc gaat, komt dit dan te vervallen?).

Of is het dan wel een applicatie? Kan je dat verder nog zien aan een bepaalde "header" in de file zelf (= toch data fork?)?

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

meestal wel... en dat van die resource fork hoef je je d8 ik nie echt druk om te maken...

send het file eens naar:

teedee@teedee.dynu.com

zal ik wel ff kijkuh

{edit}
en dan leg ik je wel ff uit wat ik psies gedaan heb :)

• CBA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 22:05

CBA

een vat, een vat, een vat !

Anders ff filebudy gebruiken, je kan dan een zelfde bestand aanduiden en de creator gegevens enzo overzetten, dan kan je het terug gebruiken.

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Op woensdag 11 juli 2001 12:18 schreef CBA het volgende:
Anders ff filebudy gebruiken, je kan dan een zelfde bestand aanduiden en de creator gegevens enzo overzetten, dan kan je het terug gebruiken.
maar volgens mij weet ie niet wat het is... dus dan denk ik dat het ook wel lastig wordt om een idem file te vinden

Verwijderd

wat je ook kunt doen, is t bestand op resedit slepen, kijken in de 'BNDL' resource. dan (normaliter) 128 openen...
dan staat er: signature (bijv PSP5) die vul je in bij het info schermpje bij de 'Creator'

mijn ervaring is dat als n programma t zo al eigenlijk niet doet, hij t vaak helemaal niet meer gaat doen

• Infinitive
filebuddy heb ik ook geïnstalleerd staan... en een idem file vinden wordt ook wat lastig.

Ik kan vanavond de file wel opsturen, maar eerst wil ik er zelf nog wel wat mee klooien :)

Ik zal even zeggen waar het progje voor dient, het is een no-cd patch voor het computerspel diablo 2. Ik heb overigens wel de CD's van dat spel (zie desnoods mijn post bij spielerij), alleen dat is een pc-versie.
De "normale" versie controleert echter of de files wel de originele zijn dus ik kan de .mpq files van het spel niet aanpassen (het spel doet het dan niet meer). Voor de windows versie had ik echter een no-cd patch die meteen ook die check uitschakelde (het spel 3-cd's kon ik toen zonder muziek en filmpjes op 400 Mb krijgen zodat ik het netwerk kon spelen op een haast volle hardeschijf). Ik hoopte dat ik voor de mac een dergelijke patch kon vinden.

En ja, deze heb ik misschien gevonden, maar ik denk dat het fake is of in iedergeval niet echt wat ik zoek (maar 64 kB). Ik kan het wel naar je sturen, Teedee, maar mocht het een virus of iets dergelijks zijn doe ik dat liever niet. BTW: heb bestand heb ik gedownload via een hotline client voor windows (thuis 5 Mb downloaden voor 64 Kb op 2.0 kb/s...)

Maar goed, een idem file vinden is dus niet zo makkelijk :)

Maar dit neemt niet weg dat ik nog steeds wil weten hoe ik een file converteer naar een executable. In ieder geval hebben jullie post hierboven me daarbij wel geholpen.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

owke.,..

in dat geval... veel suc6... serieus :)

als je er uit bent, laat dat dan ook glijk weer ff weten :)

(enne mailen kan ook gewoon.... niks op tegen hoor :)) ruk het netwerk erwel uit :)

• Infinitive
Ok, ik probeer vanavond nog wel wat te klooien, en zoniet dan mail ik 'm wel.

Mischien dat ik eerst nog even de mac versie van hotline download&installeer en het dan eerst nog eens probeer, misschien dat 'ie het dan wel goed doet...

anyway, als ik bovenstaande post goed begrepen hebt, dan moet je als resource opgeven:

1) het file-type (APPL)
2) een creator.

Is er verder nog een help-file iets van ResEdit (misschien maar eens kijken of er ook een help-menutje in ResEdit zit)?

Ik heb gezien dat er nog meer opties zijn, maar deze zijn niet allemaal verplicht?

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

wat dat betreft gebruik ik resedit nie zoveel... dus kweenie of er een help bij zit (zal wel :)) ik gebruik dit alleen maar om corrupted filetypes goed te zetten...

het is dus: type en creator wat je goed moet zetten.. meer niet volgens mij

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

er zijn hele boekwerken over ResEdit (resource Editor)
je kunt er hele kewlen dingen mee doen... maar lijkt me een pietje teveel voor de scope van dit probleem :)

maar wat reflex al zei: als je complete resource fork ontbreekt van een app, dan heb je eigenlijk een halve applicatie... best wel essentieel enzo.

edit: oeps niet gezien dat het de no-cd patch is... maar goed, dat draai je maar 1x, dus als je gewoon APPL/???? invult dan ben je al klaar... als-ie maar draait

btw: volgende keer moet je er een zip, sit of hqx van maken, dan heb je er geen last meer van!

nog meer diablo dingetjes

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Infinitive
Ik ga binnenkort meehelpen applicaties voor de mac te ontwikkelen dus al die coole dingetjes moet ik dan eigenlijk wel weten :)

Maar goed, dat valt idd buiten de scope van het topic. Ik ga d'r zelf wel wat over opzoeken. Morgen heb ik als het goed is een gesprek met iemand die veel verstand heeft van de mac dus die zal ik even z'n oren van z'n kop vragen :P

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Op woensdag 11 juli 2001 14:14 schreef Infinitive het volgende:
[...]
Morgen heb ik als het goed is een gesprek met iemand die veel verstand heeft van de mac dus die zal ik even z'n oren van z'n kop vragen :P
anders kan je me altijd ICQ'en...

wat ga je maken?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

infinitive, als je Carbon gaat gebruiken, ik heb dan wel een zooi examples voor je (written by me ofcourse *D)

• Infinitive
Wat ik ga maken is al gemaakt (voor windows en macintosch), ik moet ermee verder (ondersteuning voor andere hardware/porten naar linux/etc). En er zijn plannen voor een hele nieuwe versie. Ik kan wel precies gaan zeggen wat het is, maar er is al een website van.

Als je wilt weten wat het is, kijk maar op:

http://www.zem.com

(niet bedoeld als spam overigens).

Het is tot nu toe geschreven in code-warrior.

PS: samples (ook van Carbon) mag je naar me mailen (infinitive@wish.net) - ze worden vertrouwelijk behandeld :) . Met wat samples leer ik waarschijnlijk meteen een beetje hoe de GUI van de mac zo'n beetje in elkaar zit.

• Infinitive
BTW: vanavond heb ik geen tijd om naar dat bestandje te kijken. Waarschijnlijk wordt het donderdag avond pas. Dus als ik iets mail naar je, TeeDee, dan zal het donderdag pas zijn.

Pagina: 1