• menno96
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-06-2023
Hallo,

Ik twijfel erover om mijn PC te verkopen en een Macbook Pro 2017 15" aan te schaffen. Deze kan ik dan gebruiken wanneer ik onderweg ben/ergens anders werk, maar ook thuis aansluiten op 2 monitoren.
Heeft iemand enig idee of dit de levensduur drastisch beinvloed? Ik hoor goeie verhalen over de levensduur, maar dit intensieve gebruik (web develpoment/programming, editors en vm's open) veranderd dat misschien.
Voor zo'n prijs heb ik wel graag dat hij lang mee gaat :) . Als dat niet zo is dan wordt het misschien een 13" variant die een stuk goedkoper is.

Thanks,

Menno

[ Voor 4% gewijzigd door menno96 op 23-11-2017 10:22 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nope... De basic tests die ik kan terugvinden komen ergens tussen de 7 en 9 uur uit bij normaal gebruik.

Maar je beschrijft niet wat "intensief" gebruik is. Is dat de hele dag in Notepad een briefje tikken? Of verwacht je 10 uur of meer 4K-video's te editen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• menno96
Had misschien wat duidelijker moeten zijn.
Met de levensduur bedoel ik aantal jaren dat hij mee gaat, niet per se de acculading.
Met intensief gebruik heb ik het over max 2 editors open (zoals PHPstorm), een zooi chrome tabbladen en max 2 virtual machines.

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 19:14
menno96 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:13:
Hallo,

Ik twijfel erover om mijn PC te verkopen en een Macbook Pro 2017 15" aan te schaffen. Deze kan ik dan gebruiken wanneer ik onderweg ben/ergens anders werk, maar ook thuis aansluiten op 2 monitoren.
Heeft iemand enig idee of dit de levensduur drastisch beinvloed? Ik hoor goeie verhalen over de levensduur, maar dit intensieve gebruik (web develpoment/programming, editors en vm's open) veranderd dat misschien.
Voor zo'n prijs heb ik wel graag dat hij lang mee gaat :) . Als dat niet zo is dan wordt het misschien een 13" variant die een stuk goedkoper is.

Thanks,

Menno
Ik zou mij er niet druk om maken: Ze worden natuurlijk ontworpen met intensief gebruik in het achterhoofd.
Welke verwachtingen over de levensduur heb je? Vijf jaar gaat hij zeker mee, maar of hij de 10 jaar haalt, durf ik te betwijfleen ;)

• menno96
theblindman schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:34:
[...]

Ik zou mij er niet druk om maken: Ze worden natuurlijk ontworpen met intensief gebruik in het achterhoofd.
Welke verwachtingen over de levensduur heb je? Vijf jaar gaat hij zeker mee, maar of hij de 10 jaar haalt, durf ik te betwijfleen ;)
Dat is zeker waar. Maar toch wou ik het graag zeker weten, aangezien de meeste mensen hun laptop als 'erbij' gebruiken, niet als main pc.
Mijn verwacht was ongeveer 5 jaar, dus dat zou mooi zijn!
Bedankt!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-06 09:37
Het blijven standaard (kwaliteits) onderdelen in een goede behuizing... ik denk dat het niet verschilt met andere premium merken.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:54
Ik heb tot een paar maanden geleden op een MPB2010 gewerkt en ben overgestapt naar een MBP2017 omdat ik wel eens iets snellers wilde. Maar de MBP2010 werkte nog prima, accu was zelfs nog best OK. Sterker: er zit nu iemand naast me in Pycharm op dat oude ding te werken, dus PHPstorm lukt ook nog wel ;)

omniscale.nl

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:42

Chiron

Moderator Discord
Mijn vrouw gebruikt mijn oude Macbook Pro nog dagelijks die ik in 2008 (!) heb aangeschaft (wel geupgrade met meer RAM en de hd geswapped voor een SSD), en voor wat zij er mee doet voldoet dat nog steeds prima.

Hangt er dus heel erg vanaf van wat je ermee doet.

Als je heftige dingen als video renderen, 3d renderen e.d. doet zal het vast wel korter zijn (en de vraag is of je dat uberhaupt op een laptop moet doen)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

461943

Waarom niet een Dell Latitude of Precision?

26779

menno96 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:43:
[...]

Dat is zeker waar. Maar toch wou ik het graag zeker weten, aangezien de meeste mensen hun laptop als 'erbij' gebruiken, niet als main pc.
Mijn verwacht was ongeveer 5 jaar, dus dat zou mooi zijn!
Bedankt!
Ik denk dat juist in de admin en ontwikkel wereld de laptop steeds vaker als 'main' wordt gebruikt. Ikzelf heb al jaren geen pc meer en alleen een (linux) laptop. Dit is een redelijk basic Lenovo Thinkpad E540. Inmiddles een jaar of 4 oud maar nog steeds alive and kicking.
Ik merk wel dat de batterij aan vervanging toe is, maar omdat ik hem veel op 1 plek gebruik, is hij ook meestal aangesloten op netstroom.
Een MBP verwacht ik dat die toch behoorlijk langer mee zal gaan dan een simpele Lenovo Thinkpad. Nu is een MBP vergelijken met een Lenovo Thinkpad wel appels met peren vergelijken. Het grootste risico met een MBP (of welke laptop dan ook) is denk ik beschadiging door vallen of ander bruut ge(mis)bruik.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:57
Ik denk niet dat hier een eenduidig antwoord op gegeven kan worden, de ene gaat een 10-tal jaren mee...de ander staat binnen een jaar bij de Apple Care voor een repair. In principe zijn ze ervoor gemaakt om belast te worden, dus een VM of twee draaien en wat programmeer-werk zou echt niet uit moeten maken.

Eigen ervaring:
15" MBP late 2013 editie (zo'n 4j oud); nagenoeg dagelijks gebruikt (8+ uur gedurende werkdagen); regelmatig 2-6 VM's draaiende; Programmeerwerk; Fotobewerking; Sporadische game; browsen/Netflix; etc....

De enige detecteerbare achteruitgang; Accucapaciteit is afgenomen tot +- 93% van de oorspronkelijke waarde (volgens een 3rd party app). Verder nog nooit problemen gehad :) (afkloppen).

Dusja, voor mij was het de investering al meer dan waard.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:44

MsG

Forumzwerver

Er is geen constante tijdbom-module die een bepaald eindgebruik dicteert. Hoeveel mensen hebben niet nog ergens een oude laptop liggen die hetzelfde gebruik ook heeft gehad? Vaak wordt de programmatuur op den duur gewoon zwaarder, of is het geheugen of opslag te krap, niet per se dat er massaal iets stuk gaat na zoveel jaar, behalve soms specifieke productielijnen met een bepaalde fout (bepaalde Macbooks in het verleden met een bepaalde Nvidia-chip).

Ik zou zeggen als je er lang gebruik mee wil kijk dan ook met wat langere termijn-visie naar de hoeveelheid opslag en ram-geheugen die je nodig gaat hebben. Vaak zijn dit wel relatief prijzige upgrades, maar bij nieuwere macbooks kan je dit niet achteraf nog doen. Een alternatief zou dus ook kunnen zijn een iets ouder model waarbij dat nog wel kan en die zelf upgraden met een SSD en een sloot RAM. Denk dat je zelfs met een nieuwe accu erbij je nog goedkoper uit bent.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 17:37
heb in 2013 een macbook pro aangeschaft, deze draait (collega web developer) ook vrijwel de hele dag PHPStorm, en diverse VM's.

inmiddels ben ik geupgrade naar een 15" macbook (maar dit komt puur door mijn ogen die 13" wat minder aardig schijnen te vinden)

maar genoeg collega's gezien met macbook van 2012 die ze nog steeds dagelijks gebruiken.

• menno96
Bedankt voor de antwoorden allemaal _/-\o_ ! Stuk voor stuk helpvol.
461943 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:49:
Waarom niet een Dell Latitude of Precision?
Tot een jaar geleden eigenlijk alleen maar met Windows gewerkt. Vorig jaar voor het eerst Linux gebruikt, en dat beviel eigenlijk enorm goed. Steeds meer met commandline aan het werken, wat ik voorheen nooit deed. Het liep soepeler en installeren (van vanalles) ging vaker vlekkeloos en zonder errors, waar dezelfde dingen voor Windows eerder problemen gaven.
Problemen waar ik met Linux tegen aan liep was dat er een beperktere hoeveelheid goede apps beschikbaar was. Soms werkte het net niet goed, en dan crashte er weer een app of liep hij vast. Dan was het wel te fixen, maar dan kostte dat weer even werk.
Met macOS hoop ik dezelfde ervaring als Linux te krijgen, maar dan met meer beschikbare apps, alles dat zonder problemen werkt, en ook nog in een mooi jasje.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hier ook een MacBook Pro en MacBook Air van 2011 nog beiden in gebruik. Je kan altijd pech hebben, maar door de bank genomen zijn MacBooks erg duurzaam. Ik hoor veel meer goede dan slechte verhalen over de levensduur.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Kerli Kaelep
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-02-2021
Ik gebruik mijn MacBook 2009 nog elke dag zonder problemen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kerli Kaelep schreef op donderdag 23 november 2017 @ 19:45:
Ik gebruik mijn MacBook 2009 nog elke dag zonder problemen.
Ik mijn 2008 model (non Pro) ook, en die heeft écht wel flink wat uren gemaakt.

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:59
Hier een early 2015 dagelijks in gebruik met een Apple display eraan en een thunderbolt display.
Gaat elke dag mee in de rugzak en thuis soms ook in gebruik dan op de batterij en geniet er nog altijd van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-06 15:46
Minimaal 5 jaar. Mijn vorige MBP 5 jaar lang tegen de 8 uur per dag (ook in de weekenden) tot vijf jaar gebruikt en de laatste 3 jaar een paar keer per week enkele uren voor Office en browsen. Mijn huidige MBP Pro.....draait dus alweer een jaar of 3 tegen de 8 uur per dag. Met een display.

De MBP komt meestal in de weekenden mee naar evenementen waar ik werk, maar is 80% van de thuis als desktop replacement aan het draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:53
Hier ook ern tevreden macbook pro 2012 gebruiker. Dit apparaat heb ik nu 5 jaar en gebruik hem 10 uur per dag gemiddeld voor programmeerwerk.

Zelfs na een glas ranja dat via de fans op het mainboard is gekomen (wel grondig gereinigd uiteraard) draait hij nog als een zonnetje. Niet kapot te krijgen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenesi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-08-2023
Ik ben me er van bewust dat het een oud topic is, maar ik heb nog een vervolgvraag op de originele vraag. Maakt het voor de levensduur nog uit of je de standaard uitvoering voorziet van een processor en werkgeheugen upgrade? Ik ben namelijk niet van plan om zware programma’s te draaien die dat eventueel nodig hebben, maar als een kleine upgrade de levensduur verlengd is dat wel iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16

talin

ES-MA

Laurenesi schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:26:
Ik ben me er van bewust dat het een oud topic is, maar ik heb nog een vervolgvraag op de originele vraag. Maakt het voor de levensduur nog uit of je de standaard uitvoering voorziet van een processor en werkgeheugen upgrade? Ik ben namelijk niet van plan om zware programma’s te draaien die dat eventueel nodig hebben, maar als een kleine upgrade de levensduur verlengd is dat wel iets om over na te denken.
mwah, ik heb hier een 13" macbook pro late 2011, 16Gb, dvd drive vervangen door een 1Tb HDD en een 500Gb SSD als mac osx schijf.
ding word ongeveer 8 uur per dag maximaal benut, overal door heel europa heen en weer gesleept, thuis in het weekend gooi ik hem in de garage voor muziek, draai parallels VM's windows, veel USB poorten gebruik op lokatie.

enige wat die heeft is een deukje in de top doordat er een keer wat op gevallen is, voor de rest doet hij het perfect!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 19:14
Upgrades hebben alleen meerwaarde op de lange termijn, bijvoorbeeld doordat je je laptop langer kunt gebruiken. Zo is het werkgeheugen en de opslagruimte van de huidige modellen niet achteraf uit te breiden (zonder het moederbord te vervangen). Als je van plan bent om je laptop een langere tijd te blijven gebruiken, zou ik hier dus aan de ruime kant gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 09:11

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Nieuwe macbooks zijn niet meer te upgraden.. Dus koop nu de zwaarste versie die je kunt betalen...

https://www.ifixit.com/Te...h+Bar+2017+Teardown/92171

[ Voor 30% gewijzigd door _Erikje_ op 25-04-2018 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:44

MsG

Forumzwerver

Bruikbare levensduur wel. Een laptop met minder upgrades zal niet per se korter meegaan, maar hij zal sneller ontoereikend zijn voor bepaald gebruik dan een meer geüpgrade model. Wel zou ik kritisch de upgrade-prijzen tegenover de prijs voor een instapmodel zetten. Soms is het goedkoper om niet alles te upgraden maar gewoon elke X jaar een nieuw instapmodel aan te schaffen, in plaats van een bepaalde laptop volledig upgraden en die tot hij af is gebruiken. Zeker bij Macbooks kan restwaarde ook sterk meespelen bij het bepalen van de totaalkosten (TCO). De Apple-prijzen zijn namelijk astronomisch voor upgrades. Je zou ook eventueel een oudere Macbook die je nog wel kon upgraden zelf van upgrades voorzien.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:41
_Erikje_ schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:32:
Nieuwe macbooks zijn niet meer te upgraden.. Dus koop nu de zwaarste versie die je kunt betalen...

https://www.ifixit.com/Te...h+Bar+2017+Teardown/92171
of koop een goedkopere en vervang 'm eerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

monsieurpinot schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 02:18:
[...]

of koop een goedkopere en vervang 'm eerder...
dat is toch niet het idee van TS? TS wil een laptop zo lang mogelijk blijven gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:41
_Erikje_ schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:43:
[...]

dat is toch niet het idee van TS? TS wil een laptop zo lang mogelijk blijven gebruiken...
de enige reden die ik kan bedenken daarvoor is aanschafwaarde verspreiden over zo lang mogelijke tijd. Maar als je vervolgens een (veel te) duur apparaat koopt is mijn optie soms echt voordeliger op de lange termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ach, ik werk nog steeds op mijn macbook dual core uit 2008, dus die 1300 euro die ik er toen voor heb betaald (met studentenkorting), 130 euro per jaar, heb ik er wel voor over.
Mijn laptop heb ik wel kunnen upgraden dmv een grotere SSD (ipv HDD) en 4gb geheugen. De huidige generatie not that much...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:04
_Erikje_ schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:03:
Ach, ik werk nog steeds op mijn macbook dual core uit 2008, dus die 1300 euro die ik er toen voor heb betaald (met studentenkorting), 130 euro per jaar, heb ik er wel voor over.
Mijn laptop heb ik wel kunnen upgraden dmv een grotere SSD (ipv HDD) en 4gb geheugen. De huidige generatie not that much...
eens.
Zelf ooit een basic macbook pro (2010 model) gekocht en die heeft 5 jaar dienst gedaan. Had de macbook nog veel langer kunnen gebruiken maar vond het wel verantwoord om een nieuwe aan te schaffen :-)
Macbook is toen verkocht aan een jongen die er volgens mij nog steeds wekelijks mee op pad gaat en er muziek op draait (DJ).

Daarnaast is het ook de vraag wanneer is de laptop niet meer toereikend. traag? Wat versta je onder traag.
Voor het merendeel van de werkzaamheden volstaat een macbook uit 2008 nog steeds. Eventueel wat geheugen bij prikken en een ssd erin en je kunt aardig mee komen vandaag de dag. Heb je speciale software die ook requirements vraagt van je systeem dan zal daar ooit een bottleneck ontstaan en voldoet je systeem niet meer. Zolang daar geen eisen aan worden gesteld kun je prima doorgaan met de macbook. Hooguit komt er geen macOS update meer voor je model macbook uit die ondersteund wordt. Maar ach ook daar is omheen te werken...

...

Pagina: 1