Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik zou graag jullie adviezen willen horen over mijn ‘carrièreplan’ (als je het zo mag noemen).

Mijn achtergrond is als volgt:

- Op 18e klaar met VWO (N&G) profiel.
- 2 jaar een wetenschappelijke opleiding gevolgd in richting gezondheid.
- Na 2 jaar gestopt wegens heftige persoonlijke omstandigheden (vader overleden, bijna dakloos met mijn moeder, last van depressie etc.)

Hierna ben ik mijn interesse kwijtgeraakt in een carrière in gezondheidszorg. Kort hierna een baan gevonden bij een luchtvaartmaatschappij in Social Media. Ik zag hoe bedrijfskundige uitdagingen getackeld werden met ICT oplossingen en automatisering. Ik mag steeds meer mee doen aan projecten omdat ik best goed abstract na kan denken over bedrijfsprocessen en goede vragen weet te stellen. :9

Volgend studiejaar wil ik weer beginnen aan een nieuw opleiding. Nu heb ik een beetje onderzocht wat ik verder zou willen qua opleiding. Ik kwam uit bij Informatiekunde. Ik ben niet een hardcore programmeur, maar ik ben wel geïnteresseerd in manieren waarop technologie gebruikt kan worden om efficiënter te werken/ kosten te besparen voor een bedrijf etc.

Mijn ultieme baan is een baan waarbij ik een adviserende rol speel, en waarbij ik gewaardeerd word voor mijn expertise (in dit geval IT). Er zijn twee rollen die mij heel erg aanspreken: IT architect (enterprise/solution) of data-scientist.

Als ik ga voor een IT architectuur rol is mijn plan als volgt:

- Bachelor Informatiekunde
- Master Information Systems of een junior IT Business analist rol.
- 5-10 jaar doorgroeien naar een senior IT BA rol en ondertussen zoveel mogelijk architectuur certificaten behalen (ITIL,TOGAF etc.)
- Doorgroeien naar een Solutions/Enterprise architecture rol.

Als Data Science interessanter begin te vinden, dan is mijn plan als volgt:

- Bachelor Informatiekunde, zoveel mogelijk aanvullen met wiskunde (Statistiek)
- Master Data Science.
- Een Data Science rol vinden of doorgroeien vanaf een Data Analyse rol

Ik ben benieuwd wat jullie meningen/tips zijn. Wat zullen mijn valkuilen zijn en wat kan ik beter aanpakken?
Alvast bedankt!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 08:37:
en waarbij ik gewaardeerd word voor mijn expertise (in dit geval IT)
Want? Je wilt dat mensen tegen je op kijken? Blij zijn dat je eindelijk binnen komt lopen?
Je waardeert de kassamedewerker niet om haar expertise? De vuilnisman niet? De leerkracht niet? De verpleegster van ouderen niet?

Waardering is leuk, maar zou absoluut geen doel moeten zijn want dan kom je vaak van een koude kermis terug...

Ook belangrijk: waar wil je ergens gaan studeren? Ga je fulltime of parttime? Op eigen kosten of op kosten van de baas wat mogelijk beperkingen oplevert?

Verwijderd

Topicstarter
Wat waardering betreft: Het mij niet zozeer om dat mensen tegen me op kijken etc. Het is meer dat ik een bepaalde waarde wil hebben voor een werkgever. Ik zie het dus ook niet als een doel.

Ik ben van plan om full-time te studeren voor mijn bachelor aan UvA, op eigen kosten. Ik word deels financieel gesteund door mijn moeder en deels door stufi. Deze twee samen zijn genoeg voor vaste lasten. Als ik een bijbaan neem van 8 uur dank ik ruim rondkomen. Ik weet nog niet hoe het met master zal gaan maar als ik een werkgever kan vinden die voor mijn master wilt betalen dan zou dat uiteraard mijn voorkeur hebben. Anders doe ik dat ook op eigen kosten.

• Backsmash92
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 13:10
Je zou dan kunnen kijken of je de opleiding in deeltijd kan behalen.
Vaak duurt de opleiding dan wat langer, maar een werkgever weet dan dat je in ieder geval een aantal dagen per week ook kan werken. Daarnaast kan je ook bij opendagen navragen wat de studiebelasting is. Sommige opleidingen hebben vrij weinig colleges, waardoor werken naast je baan te doen is.

Als je je inzet voor je werkgever en goede resultaten boekt zal waardering denk ik vanzelf komen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Twee losse opmerkingen:

- business analist is een enorm brede functietitel. Staar je er niet blind op, er zijn genoeg mensen met deze functietitel die een smalle en te lichte functie hebben voor waar jij naartoe wil. Ik noem het zodat je dit bij een marktverkenning in je achterhoofd kunt houden
- hou er rekening mee dat het je waarschijnlijk tegen de 20 jaar kost voor je architect bent.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Je zou ook eerst kijken naar het behalen van de bachelor op HBO niveau. Dat klinkt misschien wat onnodig met je VWO, maar dan kun je de opleiding vaak in een jaar minder doen. En ik denk dat het niveau voor jou niet zo hoog is, wat je meer tijd geeft om ernaast te werken en in je levensonderhoud te voorzien. Dat vond ik bij een HBO vrij makkelijk. Eventueel kun je Bedrijfskundige Informatica gaan doen omdat dat beter in je straatje lijkt te passen, mits dit goed aan te sluiten is op een master.
Om daarna de master opleiding op de UvA te gaan doen, waarbij er minder tijd zal zijn om er naast te werken.

Maar goed, als het financieel geen probleem is allemaal kun je natuurlijk beter direct een Universitaire opleiding gaan doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1