Apple Remote Desktop - snelheid wanneer scherm gedeeld wordt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Mijn vraag
Ik wil les geven aan een groep van 10 studenten die allen een Apple MacBook Air Sierra (i7, 2013) gebruiken
Ik bevind mij in een gebied met enkel langzaam internet (<2Mb/s) wat net voldoende is om een video te streamen op 1 computer.
Ik wil deze video's aan alle studenten tegelijkertijd laten zien.
Ik heb Apple Remote Desktop 3.9 gekocht omdat hiermee het scherm van de docent gedeeld kan worden
we bevinden ons allemaal op dezelfde WIFI via een Airport Extreme die in dezelfde ruimte staat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Apple Remote desktop 3.9 (ARD3)
10 x Apple Macbook met Sierra OS
Airport Extreme (torenmodel)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via ARD3 heb ik een "list" gemaakt met de macBooks van de studenten
Ik kies de juiste optie "Interact, Share Screen" en deel mijn scherm met de MacBooks.
de video speelt vloeiend op het scherm van de docent. Maar : de gedeelde video wordt niet vloeiend op de Macbooks van de studenten weergegeven. (een beeld per 30 seconden, onbruikbaar dus)

Ik weet niet hoe ik de video vloeiender kan afspelen, ik hoopte dat de snelheid van de WIreless LAN voldoende zou zijn.

Wie heeft adviezen? Ik kan eventueel een lokaal netwerkje via ethernetkabels maken (met NetGear switch) , maar heb dat nooit eerder gedaan.

ICT & Reizen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ken ARD niet specifiek maar is screen sharing unicast of multicast?

Indien unicast: bitrate van uitgaand verkeer x 10 doen (10 clients)
Indien multicast: bitrate van uitgaand verkeer x 1 doen (1x wegsturen)

Dat is je bitrate die je minstens nodig hebt op je WiFi. Zonder H264-compressie of overige zaken zoals adaptive pixel rendering of iets dergelijks, stuur je simpelweg "resolutie x framerate" aan data weg per seconde.

Oftewel; in je startpost missen 2 essentiele zaken: wat is de snelheid van de WiFi, theoretisch & praktisch, en wat is de manier hoe ARD data wil wegsturen en tegen welke bitrate.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Remote desktop gaat over je hele monitor. Als je daar vloeiend video overheen wilt halen moet de video gecomprimeerd, dus eigenlijk de bron, naar de doelcomputer. Dat doet remote desktop niet, want deze probeert de vertraging en de bandbreedte zo laag mogelijk te houden. Zodat het bijvoorbeeld ook kan werken over die 2Mb verbinding.

Als je de video live wilt delen zul je dat via een media stream moeten doen, of ouderwets door een beamer te gebruiken.

Volgens mij komt OBS nog het meest in de buurt. Hiermee kan je live games streamen, dus dan maakt een video ook niet meer uit. Dit kan wel enigszins vertraagd zijn.
In feite kan iedereen met de juiste url jouw videostream dan bekijken. Alleen is het gemaakt om via internet te werken, dus zul je even moeten knutselen om het lokaal te houden.
Hoe leuk je WiFi dat gaat vinden durf ik niet te zeggen.

Technisch gezien zou VLC het ook moeten kunnen. Of XSplit.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 22-11-2017 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
Dank je wel voor de antwoorden, de Wireless Router is een AirMac Extreme die makkelijk 300Mb/s haalt.

Via ARD3 beelden delen is zeker mogelijk volgens Apple's verkooppraatje , alleen bij mij gaat het niet lekker. (Ik koos ARD3 expres want teamviewer deelt bv alleen mbv internet)
Sharing Screens
Apple Remote Desktop allows you to show your screen (or the screen of a client computer in your list) to any or all Apple Remote Desktop client computers in the same computer list. You can, for example, show a presentation to a classroom of computers from a single computer.
Alleen de docent heeft in dit geval internet, ik hoopte dat de docent enkel zijn beeld kon delen over LAN of WIFI ?

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Heb je ooit gezien dat een video vloeiend afspeelt over remote desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jeroen3 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:11:
Heb je ooit gezien dat een video vloeiend afspeelt over remote desktop?
Je doet alsof het niet kan. Dat kan wel. Met voldoende kennis van zaken en aanverwante spullen.

De vraag is meer of de hard- en software van topicstarter hier wel geschikt voor is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als ARB3 en de Airport niet netjes met multicast werken lukt dat draadloos niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
ARD3 is multicast volgens dit artikel op apple support

Ik hoor graag wat mogelijkheden zijn om de stream te delen, als ik moet investeren in hardware / software hoor ik graag wat nodig is :)

een projector of tv is onhandig, het gebied (echt rimboe) heeft bijna geen electriciteit dus dan zou er ook een UPS moeten komen , wat het erg duur maakt. de laptops maken ons flixibel.

[ Voor 58% gewijzigd door PZOOO op 23-11-2017 10:04 ]

ICT & Reizen

Pagina: 1