Garantie i.z. Led keyboard - Azerty

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegtuigje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-09 11:52
Beste mensen,

Ik zit met een vraag ten aanzien van een toetsenbord dat net geen 4 jaar oud is en waar de led-verlichting het laat af weten, dat is al misschien 1 jaar eerder begonnen, maar heb er niet echt acht op geslagen en in die zin niet eerder kenbaar gemaakt aan de winkelier dan 4 weken terug.

Dit mechanische toetsenbord in kwestie van het type Corsair K95 Vengeance was een van de eerste in zijn soort, naar wat nu blijkt ook met de nodige kwaliteit problemen met de soldering van de LED's op de onderliggende printplaat, waardoor de meest van de LED's door toedoen van o.a. statische elektriciteit vervroegd aan hun einde kwamen.

Azerty.nl schermt met het feit dat ze mijn verzoek tot reparatie niet in behandeling willen nemen omdat van artikelen tot € 199,- euro in de Uneto-VNI handleiding c.q. branche voorschriften wordt gesteld dat je deze in de regel met / binnen 2 jaar 'afschrijft' m.b.t. 3 jaar willen ze als azerty.nl nog wel uitzondering maken, maar 4 jaar is echt te lang ofzo ... volgens mijn inziens staat dit redelijk subjectieve 'feit', compleet los van een te verwachten technische levensduur van een product die bovengemiddeld veel duurder is in de markt, vanaf zo'n €10,- kun je al een rubberdome face-roll apparaat krijgen.

Tenzij je anderszins mag verwachten aldus datzelfde Uneto-VNI document, wat natuurlijk redelijk subjectief is ... maar ik mag toch verwachten dat een ramplank van €140,- destijds op zijn minst 4 jaar lang zonder enige gebreken functioneert, en waar inmiddels op het internet ruim van bekend is op diverse fora waaronder op tweakers.net (na eigen onderzoek), dat dit eerste generatie product met de nodige gebreken is gekomen ... wat niet erg is, maar wel opgelost hoor te worden, niet waar ?

Een reparatie in die zin, lijkt alleszins redelijk ... waar ik ook bereid ben tot het delen van de kosten, verder is het zo dat mijn persoonlijke ervaring met toetsenborden door de jaren heen, ze ten minste 8 tot 10 jaar mee moeten kunnen (G15 uit 2005, heeft het ook tot 2015 uitgehouden zonder enigerlei gebrek, daarna weg gedaan), Overigens fabrikant Corsair doodleuk doet, alsof haar neus bloedt en zegt 2 jaar garantie, zoek het voor de rest maar uit na die tijd !

Wellicht zit ik mis of ben ik onredelijk, daarom graag jullie advies / visie en ervaring met dit soort zaken, aangezien azerty.nl nog steeds mijn aanspreek punt is volgens de wet.

Al vast hartelijk dank voor de input, wat nu wijsheid is in dezen !

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegtuigje op 22-11-2017 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:20
IK BEN OOK GEEN JURIST OID DUS NEEM ADVIES MET EEN KORRELTJE ZOUT!!!

Tja het is lastig.je zal zeker na 4 jaar zelf moeten bewijzen dat het producht ondeugdelijk was. Je kan dit doen door forums post te verzamelen van mensen die dit zelfde probleem hebben. en ook zal je zelf een deel van de kosten moeten dragen. Je heb immers 4 jaar(in hun ogen). gebruik van kunnen maken. De vraag is ook of hij ooit gerepareerd kan worden. zoniet zal je een deel van de kosten terug krijgen. Misschien kan je met Azerty afspreken dat je korting krijgt op een volgende toetsenbord(niet geheel volgens de wet maar scheeld een hoop getouw trek). en zijn ze net iets vaker bereid om er mee akkoord te gaan. 4 jaar voor een toetsenbord is niet extreem lang. Maar ik denk 4 jaar voor leds aanzich wel oke is. Ik heb slechter gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als jij bewijsbaar en aannemelijk kan maken dat het keyboard vanaf dag 1 bekend problematisch was en dat Corsair daar al jaren mee bezig is om het te repareren/vervangen, kan je alsnog Azerty niets verwijten, vind ik.

Allicht kunnen zij wel uit service hun importeur aanspreken dat er nu een klant is waar het toetsenbord het toch 4 jaar heeft uitgehouden maar nu ineens wel alle defecten vertoont die dus al jaren bewijsbaar aanwezig zouden kunnen zijn geweest.

Zonder waarde-oordeel: goede/dure LED-lampen in de winkel hebben een brandduur van ongeveer 15.000 uur. 4 jaar een toetsenbord non-stop aanhebben is 36.000 uur.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegtuigje
MAX3400 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:43:
Als jij bewijsbaar en aannemelijk kan maken dat het keyboard vanaf dag 1 bekend problematisch was en dat Corsair daar al jaren mee bezig is om het te repareren/vervangen, kan je alsnog Azerty niets verwijten, vind ik.

Allicht kunnen zij wel uit service hun importeur aanspreken dat er nu een klant is waar het toetsenbord het toch 4 jaar heeft uitgehouden maar nu ineens wel alle defecten vertoont die dus al jaren bewijsbaar aanwezig zouden kunnen zijn geweest.

Zonder waarde-oordeel: goede/dure LED-lampen in de winkel hebben een brandduur van ongeveer 15.000 uur. 4 jaar een toetsenbord non-stop aanhebben is 36.000 uur.
Ik heb zoals gezegd, azerty.nl aangesproken ... en in het bijzonder op het feit of ze mijn service verzoek neer willen leggen bij hun importeur, maar kennelijk is dat een moeizame relatie en kon ik beter zelf met Corsair contact opnemen aangezien die kennelijk 1 op 1 met de klanten beter contact onderhouden dan met hun eigen klanten de retailers, met 0 resultaat.

Het toetsenbord heeft relatief weinig aangestaan, hooguit op kantoor uren en dat dan 2 / 3 dagen in de week, wellicht dat het daarom langer heeft geduurd in mijn geval dat het zichtbaar werd ... aangezien ik dan hooguit tot zo'n 4200 uur kom in 4 jaar, waar bij andere mensen deze defecten direct of zeker binnen 6 tot 9 maanden zich openbaarde.

En uit onderzoek bleek dat het een product design fout is, wat an-sich niet erg is ... maar wel gerepareerd hoort te worden.

Kortom ik ben in die zin geen power-user en, zuinig op mijn spulletjes ... iets wat je dagelijks gebruikt verdien je natuurlijk met gemak terug, voor mij is de situatie meer een kwestie principes en, van het vinden van een gulden middenweg tussen mijn belang en azerty's belang, maar mij als klant met 0-oplossing afschepen vind ik zeer matig / te kort door de bocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegtuigje op 22-11-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:40
Waar staat dat? De TS zegt dat het een jaar geleden begonnen is en dat hij het vier weken geleden kenbaar heeft gemaakt. Los daarvan: De winkelier is verantwoordelijk voor een conform product.

Probleem zit hem erin hoe je kunt aantonen wat de te verwachten levensduur van een toetsenbord is. Ik heb er nog eentje uit de jaren 90 (Zo'n wit lichtgeel ergonomisch Microsoft toetsenbord met een PS2 plug) die het nog prima doet. Ik heb er ook nog eentje van zo'n 15 jaar oud. Maar ja, met dat soort verhalen kom je er niet echt, vrees ik. De uneto lijst in inderdaad nogal eenzijdig. Je zou eens bij de consumentenbond kunnen informeren, die doen wel eens onderzoek naar de levensduur van producten.

Als je aannemelijk kunt maken dat een toetsenbord 8 tot 10 jaar meegaat zou je de 50 tot 60% van de reparatie/vervangingskosten kunnen krijgen. Vind je dat al die moeite waard? Ik vrees dat er de nodige uren gaan zitten in het aannemelijk maken van de levensduur van een toetsenbord....los van het principe natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Vliegtuigje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:53:
[...]

Ik heb zoals gezegd, azerty.nl aangesproken op het feit of ze mijn service verzoek neer willen leggen bij hun importeur, maar kennelijk is dat een moeizame relatie en kon ik beter zelf met Corsair contact opnemen aangezien die kennelijk 1 op 1 met de klanten beter contact onderhouden dan met hun eigen klanten de retailers, met 0 resultaat.

Het toetsenbord heeft relatief weinig aangestaan, hooguit op kantoor uren en dat dan 2 / 3 dagen in de week, wellicht dat het daarom langer heeft geduurd in mijn geval dat het zichtbaar werd ... aangezien ik dan hooguit tot zo'n 4200 uur kom in 4 jaar, waar bij andere mensen deze defecten direct of zeker binnen 6 tot 9 maanden openbaarde.

En uit onderzoek bleek dat het een product design fout is, wat an-sich niet erg is ... maar wel gerepareerd hoort te worden.

Kortom ik ben in die zin geen power-user, en zuinig op mijn spulletjes ... iets wat je dagelijks gebruikt verdien je natuurlijk met gemak terug, voor mij is de situatie meer een kwestie van het vinden van een gulden middenweg, want mij als klant met 0-oplossing afschepen vind ik zeer matig.
Wie heeft dat onderzoek gedaan? En heb je daar ook het raport van? In het geval dat het een betrouwbare instancie is(dan wel corsair zelf). En dat ook kan weerleggen aan Azerty moeten ze gewoon het productie fout repareren ook als het na 20 jaar mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegtuigje
loki504 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:59:
[...]

Wie heeft dat onderzoek gedaan? En heb je daar ook het raport van? In het geval dat het een betrouwbare instancie is(dan wel corsair zelf). En dat ook kan weerleggen aan Azerty moeten ze gewoon het productie fout repareren ook als het na 20 jaar mis gaat.
Goede vraag, Corsair claimt zelf dat de defecten onder de 1% zijn geweest ... terwijl er legio berichten op fora /google cache zijn die anders doen vermoeden.

Daarnaast heeft mijn ervaring geleerd dat wat officiële instanties er van vinden niet zo erg relevant is .. aangezien sommige clubs dit ronduit aan hun laars lappen, daarover zo meer, voor zo ver er überhaupt onderzoek naar wordt gedaan naar dit soort relatief kleine 'belangen' / bedragen.

Zelf heb ik ooit een laptop van HP uit de DV8000 serie met een problematische Nvidia kaart in 6 maand moeten afschrijven aangezien, HP mij voor de reparatie binnen de garantie termijn € 450,- in rekening wilde brengen, destijds als student was dit natuurlijk bijzonder pijnlijk om te incasseren ... HP deed of haar neus bloedde in Europa ondanks Tros-radar hier uitgebreid aandacht aan heeft besteed en allerhande acties op touw zette, heeft HP het met succes kunnen 'negeren'. Overigens het in de US of A tot een class-action lawsuit is gekomen, met behoorlijk veel succes tegen Nvidia, HP en andere fabrikanten. Ter info: https://topclassactions.c...ction-lawsuit-settlement/

Kortom ik geloof niet zo zeer in het principe, van het gelijk aan je kant hebben, maar ik had het idee dat ik in azerty.nl, met een bovengemiddeld serieuze club te maken heb.

Dat valt m.i. behoorlijk tegen op dit moment !

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegtuigje op 22-11-2017 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Tros rader en kasa etc zijn leuk. En kunnen soms tot iets leuks leiden. Maar wil je echt je recht hebben(als je 100% zeker van je zaak bent). Dan zal je je gelijk via een rechter moeten halen.

En ja de bewijs last ligt bij jou volgens de wet. En dat kan nog wel eens lastig worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Vliegtuigje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:10:
[...]

Kortom ik geloof niet zo in het hebben van je gelijk aan je kant, maar ik had het idee dat ik via azerty.nl met een bovengemiddeld serieuze club.

Dat valt m.i. behoorlijk tegen op dit moment !
Dat ze na 4 jaar niet staan te springen om garantie te verlenen begrijp ik wel. Je zal moeten zien te achterhalen wat de economische duur van een toetsenbord is. Ik ben het met je eens dat dit langer dan 4 jaar zou moeten kunnen zijn, maar ik denk dat ze het toetsenbord als deel van de computer zien en daarom uitgaan van een economische levensduur van 3 of 4 jaar.

Sowieso zal er een aftrek plaatsvinden voor het aantal jaar dat je het toetsenbord hebt gebruikt en zal je er misschien met heel veel moeite een paar tientjes 'voordeel' uit kunnen halen.
Het is dan inderdaad een goed idee om eens te kijken of je met korting een nieuwe bij Azerty aan kan schaffen, misschien staan ze daar voor open.

Maar als nu blijkt dat het toetsenbord een productiefout heeft, dan is de situatie anders en kun je je volgens mij beroepen op nonconformiteit. Het kan dan inderdaad van belang om info te verzamelen van gelijke problemen.

Van de fabrikant hoef je overigens niets te verwachten. Die hoeft jou helemaal niets te bieden. Je hebt alleen met de verkoper te maken.

Ook hier geldt dat gelijk hebben niet altijd gelijk is aan gelijk krijgen. Je zal dus voor jezelf moeten bepalen of het je al die moeite, die je er in zal moeten stoppen, wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegtuigje
loki504 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:22:
Tros rader en kasa etc zijn leuk. En kunnen soms tot iets leuks leiden. Maar wil je echt je recht hebben(als je 100% zeker van je zaak bent). Dan zal je je gelijk via een rechter moeten halen.

En ja de bewijs last ligt bij jou volgens de wet. En dat kan nog wel eens lastig worden.
En dan zeker een advocaat aan het werk zetten voor een frikandel t.w.v. €140,- ?

Er is ook nog zoiets als een proportionaliteit en subsidiariteit beginsel, de rechter zal een eventuele zaak wat mij betreft lachend terzijde schuiven ... overigens geheel terecht.

Ik ben opzoek naar argumenten voor een dialoog met mij leverancier, geen wapengekletter.

Dit voor de duidelijkheid !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegtuigje
Medione1210 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:24:
[...]

Dat ze na 4 jaar niet staan te springen om garantie te verlenen begrijp ik wel. Je zal moeten zien te achterhalen wat de economische duur van een toetsenbord is. Ik ben het met je eens dat dit langer dan 4 jaar zou moeten kunnen zijn, maar ik denk dat ze het toetsenbord als deel van de computer zien en daarom uitgaan van een economische levensduur van 3 of 4 jaar.

Sowieso zal er een aftrek plaatsvinden voor het aantal jaar dat je het toetsenbord hebt gebruikt en zal je er misschien met heel veel moeite een paar tientjes 'voordeel' uit kunnen halen.
Het is dan inderdaad een goed idee om eens te kijken of je met korting een nieuwe bij Azerty aan kan schaffen, misschien staan ze daar voor open.

Maar als nu blijkt dat het toetsenbord een productiefout heeft, dan is de situatie anders en kun je je volgens mij beroepen op nonconformiteit. Het kan dan inderdaad van belang om info te verzamelen van gelijke problemen.

Van de fabrikant hoef je overigens niet steeds verwachten. Die hoeft jou helemaal niets te bieden. Je hebt alleen met de verkoper te maken.

Ook hier geldt dat gelijk hebben niet altijd gelijk is aan gelijk krijgen. Je zal dus voor jezelf moeten bepalen of het je al die moeite, die je er in zal moeten stoppen, wel waard is.
Dank voor de input, hier wilde ik in de derde dialoog ronde ook zelf op aansturen, we gaan zien waar het schip strand, en nee ik ga er zeker niet veel tijd in stoppen.

Ben hier vooral om even te spiegelen, mijn dank is groot tot dusver aan allen die hier mee denke !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Aantal jaren zegt niets, daarom zijn die richtlijnen ook zo waardeloos.

Een sleutelbord wordt iedere dag (intensief) gebruikt - dan vind ik 3 jaar een prima levensduur.
Op een staafmixer zit ook misschien 3 jaar garantie maar die gebruik je maar een paar keer per week misschien.

het aantal gebruiksuren is een veel betrouwbaardere richtlijn - dan jaren. Heb je die kunnen achterhalen?

Dat gezegdhebbende lijkt me de garantieduur van een keyboard heel lastig vast te stellen. Sommige mensen rammen veel harder op de toetsen dan anderen. Sommige mensen laten veel meer vuil (etensresten/sigarettenas etc) op een toetsenbord vallen etc. Sommigen laten wel eens drinken over het keyboard vallen etc. Lijkt me voor een winkel allemaal heel lastig bij dit soort producten.

[ Voor 37% gewijzigd door CyberMania op 22-11-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegtuigje
CyberMania schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:31:
Aantal jaren zegt niets, daarom zijn die richtlijnen ook zo waardeloos.

Een sleutelbord wordt iedere dag (intensief) gebruikt - dan vind ik 3 jaar een prima levensduur.
Op een wasmachine zit ook misschien 3 jaar garantie maar die gebruik je maar een paar keer per week vaak.

Het gaat het aantal gebruiksuren is een veel betrouwbaardere richtlijn - dan jaren. Heb je die kunnen achterhalen?

Dat gezegdhebbende lijkt me de garantieduur van een keyboard heel lastig vast te stellen. Sommige mensen rammen veel harder op de toetsen dan anderen. Sommige mensen laten veel meer vuil (etensresten/sigarettenas etc) op een toetsenbord vallen etc.
4200 Uur gebruik is wat mij betreft erg weinig voor een Tobo die claimt ten minste 50 miljoen keystrokes te moeten kunnen verwerken in haar levensduur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Vliegtuigje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:28:
[...]

En dan zeker een advocaat aan het werk zetten voor een frikandel t.w.v. €140,- ?

Er is ook nog zoiets als een proportionaliteit en subsidiariteit beginsel, de rechter zal een eventuele zaak wat mij betreft lachend terzijde schuiven ... overigens geheel terecht.

Ik ben opzoek naar argumenten voor een dialoog met mij leverancier, geen wapengekletter.

Dit voor de duidelijkheid !
Je kan prima iemand voor de rechter slepen zonder een advocaat. En grote kans dat Azerty het bij een dagvaardig laat. En je helpt alvoren je bij een rechter komt. En waarom zou een rechter het lachend wegschuiven? Consumenten worden in de regel erg seriues genomen door rechters.

En het toetsenbord zelf werkt toch nog? Alleen de leds werken niet meer correct. wat natuurlijk niets met die 50miljeon keystorkes te maken.

En je kan zoveel mogelijk forums posts verzamelen van mensen op internet met eenzelfde probleen. En hopen dat ze daar naar luisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 22-11-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegtuigje
loki504 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:43:
[...]

Je kan prima iemand voor de rechter slepen zonder een advocaat. En grote kans dat Azerty het bij een dagvaardig laat. En je helpt alvoren je bij een rechter komt. En waarom zou een rechter het lachend wegschuiven? Consumenten worden in de regel erg seriues genomen door rechters.

En het toetsenbord zelf werkt toch nog? Alleen de leds werken niet meer correct. wat natuurlijk niets met die 50miljeon keystorkes te maken.

En je kan zoveel mogelijk forums posts verzamelen van mensen op internet met eenzelfde probleen. En hopen dat ze daar naar luisteren.
Geen interesse om tot juridische haarkloverij te komen, ik wil me best op non-conformiteit beroepen, voor zover noodzakelijk en het in verhouding staat tot de geleden schade ... maar ik zal wel om een second opinion vragen bij azerty.nl dan diegene die het nu behandelt heeft.

Nou er is in dit specifieke geval, een duidelijk causaal verband tussen de keystrokes en overlijden van de LED's, door dat deze niet goed afgeschermd zijn in een behuizing die ze beschermt voor elektrostatische ontladings verschijnselen (ESD), is het BBQ'en van de diode's kinderspel in dit specifieke toetsenbord.

Kortom het is een ontwerp fout van de fabrikant, hoe kan ik azerty.nl daar voor verantwoordelijk houden ... dat zou ik onredelijk vinden, ik zit zelf in het ontwerp van micro-electronica en chips, dus ik kan als ik wil gehakt maken van ieder argument dat azerty.nl aanvoert tav een eventuele beroep vanuit hun zijde op een niet non-conformiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Vliegtuigje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:54:
[...]

Geen interesse om tot juridische haarkloverij te komen, ik wil me best op non-conformiteit beroepen, voor zover noodzakelijk en het in verhouding staat tot de geleden schade ... maar ik zal wel om een second opinion vragen bij azerty.nl dan diegene die het nu behandelt heeft.

Nou er is in dit geval een duidelijk causaal verband tussen de keystrokes en overlijden van de LED's, door dat deze niet goed afgeschermd zijn in een behuizing die ze shield voor statische electriciteit (ESD), is het BBQ'en van deze diode's kinderspel.

Kortom het is een ontwerp fout van de fabrikant, hoe kan ik azerty.nl daar voor verantwoordelijk houden ... dat zou ik onredelijk vinden, ik zit zelf in het ontwerp van micro-electronica en chips, dus ik kan als ik wil gehakt maken van ieder argument dat azerty.nl aanvoert tav een eventuele beroep vanuit hun zijde op een niet non-conformiteit.
Azerty kan deze kosten gewoon op Corsair verhalen(volgens de Nederlandse wet). Maar dat is toch niet jou probleem? Dat is ook een stukje ondernemings risico. Cosair ga je niets mee bereiken. En zou daar ook totaal geen energy in steken.

En ja gewoon elk argument van Azerty onderuit vegen. Met bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Vliegtuigje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:54:
Kortom het is een ontwerp fout van de fabrikant
Is dat aantoonbaar, zijn er meerdere met dezelfde problemen ? Wat veracht je eigenlijk te krijgen ?

Ben het met je eens dat een keyboard in die klasse langer mee hoort te gaan, immers een keyboard van een paar tientjes gaat ook met gemak 5+ jaar mee.

Hoe dan ook als je uitgaat van 5 jaar afschrijving, zou je nu € 28,- restwaarde hebben. Hoop gedoe om je gelijk te krijgen voor dat bedrag..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegtuigje
DukeBox schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:05:
[...]

Is dat aantoonbaar, zijn er meerdere met dezelfde problemen ? Wat veracht je eigenlijk te krijgen ?

Ben het met je eens dat een keyboard in die klasse langer mee hoort te gaan, immers een keyboard van een paar tientjes gaat ook met gemak 5+ jaar mee.

Hoe dan ook als je uitgaat van 5 jaar afschrijving, zou je nu € 28,- restwaarde hebben. Hoop gedoe om je gelijk te krijgen voor dat bedrag..
Reparatie of vervanging, ik heb nog geen enkel tobo in 5 jaar afschreven 8 tot 10 jaar eerder.

Op basis van non conformiteit kan ik de overeenkomst ontbinden.

Zoals gezegd ik ben op zoek naar een gulden midden weg, kortom 50% korting op een nieuw ToBo lijkt me dan redelijk, en kan Azerty.nl zelf eventuele schade op Corsair verhalen, stuur ik ze zelfs het huidige toetsenbord kosteloos op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Vliegtuigje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:09:
Reparatie of vervanging, ik heb nog geen enkel tobo in 5 jaar afschreven 8 tot 10 jaar eerder.
Hoe lang je er mee werkt is niet gelijk aan afschrijving.. denk dat je hele onrealistische doelen voor ogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegtuigje
DukeBox schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:18:
[...]

Hoe lang je er mee werkt is niet gelijk aan afschrijving.. denk dat je hele onrealistische doelen voor ogen hebt.
Omgekeerd is evenzeer zo waar, afschrijven in bedrijfs economische zin is niet gelijk aan een te verwachten te halen gebruiksgenot uit een technisch annex economisch goed. *knip* Laat dat soort opmerkingen maar achterwege.

[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 23-11-2017 00:09 ]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb een aantal reacties verwijderd. Zullen we het nu weer gezellig houden hier en reageren op de discussie en niet op de man?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:24
Even in de herinnering roepen:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
"Economische levensduur" (dat iets een bepaalde tijd moet meegaan) is leuk, maar dat is maar één eigenschap die een zaak moet hebben. Dat een of andere UNETO-tabel leidend zou zijn voor de te verwachten levensduur is natuurlijk onzin (maar over hoe lang een toetsenbord moet meegaan kun je natuurlijk discussiëren), maar eigenlijk doet dat niet ter zake: ook ver na de levensduur kun je een claim hebben op basis van non-conformiteit, als blijkt dat een eigenschap ontbreekt die je mocht verwachten. Als ik een groene fiets koop, en ik krijg een blauwe fiets, dan is die fiets nog steeds niet groen, ook niet als hij 10 jaar meegaat. (Je claim is dan mogelijk wel verjaard, maar dat is wat anders.)

Er zijn genoeg mensen die tien jaar later nog op een toetsenbord van €20 tikken. Daar wil ik niet mee zeggen dat een toetsenbord dat na 4 jaar kapot gaat automatisch non-conform is, maar het geeft wel aan dat het een product is dat niet aan slijtage onderhevig is en doorgaans erg lang meegaat. Zeker van een toetsenbord van €140, niet bepaald goedkoop, mag je verwachten dat het behoorlijk lang meegaat en van erg goede kwaliteit is.

Wat er gebeurt als je "Corsair K95 Vengance LED" in google intypt zegt denk ik genoeg:
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/j4qcUyDYSICnv88zLdmfUg.png

Dat ding is gewoon prut en heeft niet de eigenschappen die je van een tobo van €140 mag verwachten.

Als jij nu de enige was met dit probleem, dan zou je nog kunnen stellen dat het pech is, of dat jij te agressief typt en zelf het probleem hebt veroorzaakt. Als echter die dingen massaal binnen erg beperkte tijd kapot gaan, dan hebben ze gewoon niet de kwaliteit die bij een toetsenbord van €140 hoort. Er lijkt een structureel probleem te zijn, de LEDs zitten kennelijk niet goed gesoldeerd. Je mag verwachten dat de LEDs wel goed gesoldeerd zitten. Of de LEDs nu na 3 maanden, 2 jaar of 5 jaar loskomen maakt niet uit: als ze in het begin al niet goed gesoldeerd zaten, heeft het product gewoon niet de eigenschappen die je er van mag verwachten.
De levensduur van een LED hangt samen met hoe helder je hem laat branden (c.q. hoe warm hij wordt). Als je LEDs met een relatief kleine stroom aanstuurt gaan ze praktisch oneindig lang mee. De LEDs in een lamp krijgen veel meer voor hun kiezen dan LEDs in een toetsenbord. Ze worden veel warmer omdat ze veel meer energie kwijt moeten in een veel kleiner gebied. Bovendien is levensduur bij LEDs vaak gedefiniëerd als het punt waarop ze 50% van hun initiële helderheid zijn verloren, en ik denk dat er bij TS meer aan de hand is dan dat de LEDs wat minder helder zijn.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:45
Vliegtuigje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:09:
[...]

Op basis van non conformiteit kan ik de overeenkomst ontbinden.

Zoals gezegd ik ben op zoek naar een gulden midden weg, kortom 50% korting op een nieuw ToBo lijkt me dan redelijk, en kan Azerty.nl zelf eventuele schade op Corsair verhalen, stuur ik ze zelfs het huidige toetsenbord kosteloos op.
Ontbinden gaat je vast niet meer lukken, reparatie of vervanging zou ik ook niet op rekenen als ik jou was (4 jaar is daarvoor te lang, vooral als je het defect pas na een jaar meldt). Hoe lang jij met een tobo doet is volgens mij nergens van belang.
Kosten delen zou misschien nog lukken (maar dan denk ik aan coulance) reken dan echter niet op een hoog bedrag van de winkel.

Succes in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Gadgeteer op 23-11-2017 13:50 ]

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Eigenlijk geeft het 'een jaar doorwerken zonder te melden' al aan in hoeverre je schade is in welke je schadeloos gesteld zou kunnen worden.

Verwijderd

De lijst van Uneto geeft aan hoe lang mensen artikelen gebruiken, niet hoe lang ze mee zouden moeten gaan. In een eerder topic heb ik dat ook aangekaart, inclusief reactie van Uneto.

Voor referentie voor hoe lang iets mee zou moeten gaan is de lijst dus ook *niet* bruikbaar. Die gaat niet over de te verwachten levensduur. Ik kan mobiel zo snel het topic niet opduikelen, maar dat was de conclusie.

Een verkoper kan die lijst dus ook niet als argument gebruiken. Ik ken het artikel en de mogelijk bekende problemen niet goed genoeg om te kunnen stellen dat het hier om non-conformiteit gaat. Maar het Uneto-argument is sowieso ongeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bron
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-07 15:13
Tom-Z schreef op donderdag 23 november 2017 @ 08:19:

Wat er gebeurt als je "Corsair K95 Vengance LED" in google intypt zegt denk ik genoeg:
[afbeelding]

Dat ding is gewoon prut en heeft niet de eigenschappen die je van een tobo van €140 mag verwachten.
Zulke zoekresultaten heb je met elk artikel op die manier.
Niemand gaat forum topics of video's maken over "Corsair K95 Led works perfectly fine!"
Pagina: 1