Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb (al lange tijd) een Canon MX 925 printer aan een Ziggo modem hangen. Een vast IPv4 adres zelf ingesteld buiten de DHCP range. Op deze wijze konden wij hier thuis vanaf 4 MacBooks en 2 Ipads zonder problemen door elkaar heen printopdrachten geven. Sinds kort problemen gekregen, printer staat weer offline en reageert niet, spuugt soms wel alsnog na uren zomaar onverwacht het gewenste printje uit.

Ik weet niet hoe de problemen opeens ontstaan zijn, ik denk aan een update van Ziggo of misschien iets met de pas verlengde Firewall Eset?? Maar ik weet ook niet of dat zou kunnen eigenlijk.

Ik zie op de instellingenlijst die de printer heeft gegeven dat ook IPv6 weer op actief staat, ik herinner me vaag dat ik die lang geleden had uitgezet om conflicten te beperken. Volgens mij deed ik dat op de webpagina die te laden is op de browser door het ip-adres in de balk te typen. Dat ging maanden geleden toen ik het off-line probleem oploste zonder problemen en vlot. Nu krijg ik steeds de melding dat de site niet bereikbaar is en dat het te lang duurt voordat het gevraagde Ip-adres reageert.

Soms duurt het 15 of 20 minuten na herhaaldelijk laden dat ik opeens wel de pagina krijg. Ik ben nu al uren bezig en heb wat instellingen kunnen zien/wijzigen maar steeds weigert de browser de pagina opnieuw te laden als ik door de webpage loop.

Lang verhaal, iemand enig idee waarom de webpagina van de printer zo moeilijk zou kunnen doen??

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sluit effe de printer rechtstreeks op een computer aan, met een netwerkkabeltje
Computer ook een static address geven

[ Voor 3% gewijzigd door Brahiewahiewa op 23-11-2017 12:36 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd dit past beter in Netwerken, dus schopje die kant op.

Verwijderd

Ik heb gemerkt, dat Ziggo het soms in hun hoofd haalt om klanten (met name de zakelijke klanten) "opeens" op IPv6 te zetten, zonder enige aankondiging. Als jouw router dus geen IPv6 aan kan (of je clients hebben dat niet aan staan), krijg je dus geen internet. Ik heb dat al bij twee klanten gezien. HEEL boos op Ziggo geworden, want de klant zat in Groningen, en ik in Amsterdam. Dus mocht ik xxx uren schrijven voor rijden etc... Terwijl Ziggo van geen kwaad bewust was. Pas toen ik in de WAN properties op de ziggo modem zag dat daar een raar IP adres stond, toen viel het kwartje. Tiepmiep op de klantenservice gevraagd IPv6 uit te zetten. Binnen 10 minuten online. Klaar.

Kijk even of dat in jouw geval ook zo is. Begin vanaf het begin, en ga dan verder. Dus eerst modem check, daarna router (als je die hebt), en daarna de printer.

Als je trouwens een ping 192.168.xxxxxx (vul IP adres van printer in) doet, zie je dan de pakketjes terugkomen, en hoeveel milliseconden (ms) is de vertraging? Moet onder de 1 ms zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:40

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:00:
Ik heb gemerkt, dat Ziggo het soms in hun hoofd haalt om klanten (met name de zakelijke klanten) "opeens" op IPv6 te zetten, zonder enige aankondiging. Als jouw router dus geen IPv6 aan kan (of je clients hebben dat niet aan staan), krijg je dus geen internet. Ik heb dat al bij twee klanten gezien. HEEL boos op Ziggo geworden, want de klant zat in Groningen, en ik in Amsterdam. Dus mocht ik xxx uren schrijven voor rijden etc... Terwijl Ziggo van geen kwaad bewust was. Pas toen ik in de WAN properties op de ziggo modem zag dat daar een raar IP adres stond, toen viel het kwartje. Tiepmiep op de klantenservice gevraagd IPv6 uit te zetten. Binnen 10 minuten online. Klaar.

Kijk even of dat in jouw geval ook zo is. Begin vanaf het begin, en ga dan verder. Dus eerst modem check, daarna router (als je die hebt), en daarna de printer.

Als je trouwens een ping 192.168.xxxxxx (vul IP adres van printer in) doet, zie je dan de pakketjes terugkomen, en hoeveel milliseconden (ms) is de vertraging? Moet onder de 1 ms zijn.
Het gaat hier toch om het interne proces van een printer bereiken? Zelfs zonder internetverbinding naar buiten toe zou die intern te bereiken moeten zijn. De IPV6-issue lijkt me dan ook geheel iets anders.

Even wat vraagjes:

- Zitten alle draadloze apparaten rechtstreeks draadloos op de Ziggo-router? Of zitten daar nog apparaten tussen die ook draadloos signaal verzorgen?

Kan je inderdaad wel meteen pingen naar het IP-adres van de printer?

En krijg je een foutmelding van de browser zelf (die je ook krijgt als je naar een website gaat die niet kan laden?) of laadt hij echt al een deel van de HP-printerpagina? Met andere woorden is de melding "Nu krijg ik steeds de melding dat de site niet bereikbaar is en dat het te lang duurt voordat het gevraagde Ip-adres reageert." een generieke melding van de browser zelf?

- Hangt de printer bedraad aan de Ziggo of draadloos?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:00:
Ik heb gemerkt, dat Ziggo het soms in hun hoofd haalt om klanten (met name de zakelijke klanten) "opeens" op IPv6 te zetten, zonder enige aankondiging...
Ziggo wordt hier op tweakers compleet afgebrand omdat ze zo traag zijn met de invoering van ipv6 en nu ga jij zeggen dat ze het te snel invoeren? Da's humor >:)
MsG schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:35:
Het gaat hier toch om het interne proces van een printer bereiken? Zelfs zonder internetverbinding naar buiten toe zou die intern te bereiken moeten zijn. De IPV6-issue lijkt me dan ook geheel iets anders.
Hmmz, als de printer wel ipv6 "ondersteunt" maar niet op z'n web-interface, dan kan ik me daar toch wel iets bij voorstellen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:40

MsG

Forumzwerver

Maar vanaf de router is het allemaal toch gewoon IPV4 achter NAT?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:03:
[...]

Ziggo wordt hier op tweakers compleet afgebrand omdat ze zo traag zijn met de invoering van ipv6 en nu ga jij zeggen dat ze het te snel invoeren? Da's humor >:)

[...]
Ja, vind ik ook "humor". Als ik voor die IPv6 speciaal naar Groningen moet rijden, en aan tiepmiep uitleggen dat ze IPv6 moet uitzetten.... dat is NIET grappig.

Maar je hebt gelijk, traag of niet, ze behandelen zakelijke klanten tóch anders (meestal in negatieve zin). Zoals het NIET mogelijk om de modem in bridge modus te zetten. Gewoon "KAN NIET". Klaar. Geen discussie mogelijk. Bij iedere reset van de modem (die ook door hun geïnitieerd kan worden, bijvoorbeeld 's nachts), haalt de modem zijn configuratie op van hun server. In die configuratie script staat dat bv. de modem weer als router aan moet gaan, en dat de DHCP aan moet staan. ook WiFi moet aan.

Je kan daar dus NIETS aan veranderen, want het verandert tóch weer.

Dus je gelijk, ik ben ook geen "fan" van Ziggo, maar als ik 1,9 km van de centrale woon, en een schamelijke
8 Mbps via VDSL kan krijgen, kom ik met Ziggo 60 Mbps wel verder mee.
Maar KPN is nóg erger: Ze gaan hier V-VDSL aanleggen i.p.v. glasvezel. Dus gewoon koper! Stelletje :(

Alle buizen liggen in de grond tot aan de meterkast aan toe (nieuwbouwwijk). Huis 20 meter verderop (zelfde project) krijgt wél glas, en wij niet. Prachtig systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo bedankt mensen voor alle reacties. Ik ga het even uitproberen allemaal en kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pingen duurt 17 seconden zo te zien

Last login: Fri Nov 24 09:35:41 on ttys000
MacBook-Air-van-NAA:~ mbanicole$ PING 192.168.xxx.xxx
PING 192.168.xxx.xxx(192.168.xxx.xxx): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
...
Request timeout for icmp_seq 16
64 bytes from 192.168.xxx.xxx: icmp_seq=17 ttl=64 time=115.488 ms
Request timeout for icmp_seq 18
Request timeout for icmp_seq 19

Bij opzoeken van de webpagina krijg ik de melding zoals hieronder:

Deze site is niet bereikbaar

Het duurt te lang voordat 192.168.xxx.xxx reageert.
Zoek op Google naar index
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

Is een melding van de browser lijkt me.

Ik heb ondertussen de printer losgekoppeld van de desktop en nu printte hij met minutenlange vertraging plotseling een opdracht vanaf mijn macbook uit. De volgende opdracht die ik heb gaf (airprint) printte hij meteen uit. Ik ben blij dat ik weer wat op papier heb maar er zal toch ergens iets niet kloppen met de instellingen.
Pagina: 1