Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinM16
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-09-2020
Hoi allemaal!

Ik werk voor een werkgever, een dienstverlener, welke door een gewijzigde bonusregeling mijn toestemming wil om mijn gegevens te kunnen delen met een andere partij, zodat ik punten kan sparen en daarmee een "bonus" kan kiezen.

Voorheen gebeurde dit met cadeau/tegoedbonnen zonder verdere registratie bij/van een andere partij.

Het probleem waar ik mee zit, is dat deze "andere" partij tot het zelfde concern hoort, maar een dienst heeft (over)gekocht van een derde voor deze zogehete puntentelling en "cadeautjes" (lees= de bonus). Dit is helaas een verplichting, deze puntentelling en als je niet akkoord gaat met deze wijziging, krijg je dus ook geen bonus meer.

Ik kan hierover niets vinden op internet; dus mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit zomaar?
Ik heb zelf geen probleem om te tekenen ervoor, maar het vreemde is, mijn gegevens zijn al bekend, waarom hebben ze toestemming nodig. Enige wat ik kan bedenken is dat deze dan bij een externe partij terecht komt, maar dit wordt ontkent.

Alvast bedankt.

MIjn mening is mijn mening, ben je het daar niet mee eens? Dat is dan jouw mening!

Beste antwoord (via RobinM16 op 23-11-2017 09:04)

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:28
RobinM16 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:57:
Er is geen sprake van een overeenkomst. Het is letterlijk een toestemmingsformulier dat mijn werk gemachtigd wordt om mijn werkresultaten mogen gebruiken om daarmee je puntenaantal te berekenen...

Het is enkel een toestemmingsformulier voor de gegevens die ze al hebben en dat vind ik erg krom.

Reden is waarom ik wel wat argwanend ben, is omdat een gelijksoortig iets een aantal jaren geleden mij opeens geld gekost heeft (kreeg meer bonus dan de bedoeling was).
Als er staat dat je daarvoor toestemming geeft en verder niets, is er toch geen probleem? Als zij buiten deze verklaring andere dingen doen, heeft dat in principe niets met je handtekening te maken.

En dat het opeens "geld kost" vind ik een beetje een vaag verhaal. Je kreeg meer dan de bedoeling was, maar het kostte je geld? Klinkt als dat het fout is gegaan en je dus uiteindelijk het teveel betaalde terug moest betalen. En ook dat heeft he-le-maal niets met je toestemmingsverklaring te maken.

Misschien iets duidelijker zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-09 14:56
Goed nakijken wat er in de overeenkomst staat dat je tekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Als in de overeenkomst staat dat deze gegevens niet bij een externe partij komen, zou je daarvan uit kunnen gaan (en is de wederpartij niet gerechtigd om deze gegevens met een externe partij te delen).

Een truc: Maak een mailadres aan specifiek voor dit doeleinde. Als er ooit gegevens met dat mailadres opduiken, weet je waar het vandaan komt, en kan je een klacht indienen bij de werkgever over contractbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinM16
Er is geen sprake van een overeenkomst. Het is letterlijk een toestemmingsformulier dat mijn werk gemachtigd wordt om mijn werkresultaten mogen gebruiken om daarmee je puntenaantal te berekenen...

Het is enkel een toestemmingsformulier voor de gegevens die ze al hebben en dat vind ik erg krom.

Reden is waarom ik wel wat argwanend ben, is omdat een gelijksoortig iets een aantal jaren geleden mij opeens geld gekost heeft (kreeg meer bonus dan de bedoeling was).

MIjn mening is mijn mening, ben je het daar niet mee eens? Dat is dan jouw mening!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:28
RobinM16 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:57:

Als er staat dat je daarvoor toestemming geeft en verder niets, is er toch geen probleem? Als zij buiten deze verklaring andere dingen doen, heeft dat in principe niets met je handtekening te maken.

En dat het opeens "geld kost" vind ik een beetje een vaag verhaal. Je kreeg meer dan de bedoeling was, maar het kostte je geld? Klinkt als dat het fout is gegaan en je dus uiteindelijk het teveel betaalde terug moest betalen. En ook dat heeft he-le-maal niets met je toestemmingsverklaring te maken.

Misschien iets duidelijker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:23
Als je werkgever gegevens wil bijhouden over je werkprestaties dan wordt dit een zogenaamd medewerkersvolgsysteem genoemd waarvoor ze toestemming van jou of de ondernemingsraad nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinM16
Ik zal wat duidelijker zijn; de bonus toen werd ook door een andere partij beheert en uitgekeerd en door een administratieve fout hebben zij meer bonussen toegekend, die ze vervolgens teruggevorderd hadden.
Het was een fout buiten mijn schuld om, maar omdat ik getekend had hiervoor, stonden ze in hun recht. (Ja, mijn werk heeft een vreemd/achterlijk beloningssysteem.. ).

Ik heb wel al mijn besluit genomen, ik heb niet getekend. In ieder geval bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:18
Niet tekenen = geen bonus. Waarom niet de kanttekening erbij laten zetten dat de berekening van de partij leidend is en er dus geen vordering kan volgen? Gezien je vorige ervaring geen gekke eis.

Niet tekenen = geen bonus mag denk ik niet. Je baas kan niet zomaar opgebouwde rechten afpakken
Pagina: 1