Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Exporteren Hyper-V naar Qnap Nas wil niet lopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Een apart scenario doet zich voor:

3 jaar geleden heb ik een Qnap geplaatst, tbv 3 Hyper-V machines. (Windows 2012 R2)

Op de Qnap heb ik een share aangemaakt waar de geëxporteerde VM's naartoe moeten.

In eerste instantie werkte dit niet.
Blijkbaar draait het export-vm commando onder het system account, dus moet je de exporterende server ook rechten geven op de share.

Ook dat werkte niet, totdat ik de NAS in het domain heb toegevoegd en koos voor "Enable Windows ACL support".
Hiermee kan je vanaf je Windows omgeving de rechten op de share aanpassen.

So far so good, scriptje erbij, en backuppen maar.

Inmiddels heb ik er 2 Windows 2016 servers bij staan, waar ik uiteraard hetzelfde trucje mee wil uithalen.
Ik krijg het alleen met geen mogelijkheid voor elkaar. Wat betreft rechten heb ik de situatie exact nagebouwd als voor de oudere Hyper-V servers. Maar toch wil het niet lopen. Zowel handmatig via de Hyper-V manager als via powershell krijg ik een nietszeggende foutmelding terug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Export-VM –Name WSUS01 –Path \\192.168.0.16\hyperv\VHDX\oneven
Export-VM : Export failed for virtual machine 'WSUS01'.
At D:\BackupScript\HV-Backup.ps1:94 char:4
+             Export-VM –Name $server –Path $folder
+             ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : NotSpecified: (:) [Export-VM], VirtualizationException
    + FullyQualifiedErrorId : Unspecified,Microsoft.HyperV.PowerShell.Commands.ExportVM

Vreemde is dat er wel een nieuwe map wordt aangemaakt voor de server, maar daarna stopt het commando.
De server lijkt dus wel de juiste rechten te hebben. Iets wat overigens ook te zien is in de security settings van de share.

Nog gekker is, dat het 1 keer heeft gewerkt! Nadat ik het vinkje "Backup (Volume Shadow Copy)" bij Integration services had uitgezet.
Vervolgens dat vinkje weer aangezet na een succesvolle export, en toen deed hij het nog een keer succesvol.

Daarna lukte het helaas geen derde keer. Overigens iedere keer met hetzelfde script.

Mijn trukendoos is inmiddels aardig leeg. Hier iemand ervaring met een vergelijkbare opzet?

[aanvulling]
Nog even de replicatie uitgezet en verwijderd. Maakt ook geen verschil

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mijn eerste vermoeden zou zijn dat er iets niet helemaal compatible zit in de SMB implementatie van die QNAP. Die server 2016 zal versie 3 willen gebruiken, waar die QNAP niet helemaal juist mee overweg kan.

https://support.microsoft...-and-smbv3-in-windows-and

Ik zou als test even SMB3 support uitschakelen voor je 2016 Hyper-V servers, en dan eens testen.

Werkt de export overigens wel naar een andere (Windows) server? (puur even als test)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• wicked1980
Question Mark schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:54:
Mijn eerste vermoeden zou zijn dat er iets niet helemaal compatible zit in de SMB implementatie van die QNAP. Die server 2016 zal versie 3 willen gebruiken, waar die QNAP niet helemaal juist mee overweg kan.

https://support.microsoft...-and-smbv3-in-windows-and

Ik zou als test even SMB3 support uitschakelen voor je 2016 Hyper-V servers, en dan eens testen.

Werkt de export overigens wel naar een andere (Windows) server? (puur even als test)
Export naar zichzelf of een andere Server werkt inderdaad wel. Ik ga gelijk even kijken naar SMB3, goeie tip, ik laat het zo weten

[aanvulling]

SMB3 is geïntroduceerd met Windows 2012, dus zou op de "oude" servers ook moeten draaien

[aanvulling 2]
2012 is SMB 3, 2016 lijkt SMB 3.1 te zijn

[ Voor 9% gewijzigd door wicked1980 op 23-11-2017 08:45 ]

• wicked1980
Helaas, SMB3 uitschakelen in Productie is geen optie.

Ik ga even kijken of ik een testomgeving op kan bouwen, maar dat gaat wel even duren

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Kijk eens in de eventlog.
Heb dit weleens eerder gezien en de error zit niet in de standaard System en Application eventlogs.
Ergens in "Applications and Services Logs" in Hyper-V of Powershell.

Computer says no

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wicked1980 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:35:
Helaas, SMB3 uitschakelen in Productie is geen optie.
Ik weet niet wat voor QNapp je hebt staan, maar ze hebben een kb-artikel online staan over SMB 3. Kennelijk staat het standaard uit, en is het redelijk eenvoudig aan te zetten.

https://www.qnap.com/en/h...to-use-smb-3-0-in-qts-4-2

En een testomgeving bouwen is niet nodig. Maak even een capure met Wireshark oid. en je kunt zo zien wat er gebeurd, en waar het op stukloopt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• wicked1980
Question Mark schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:09:
[...]

Ik weet niet wat voor QNapp je hebt staan, maar ze hebben een kb-artikel online staan over SMB 3. Kennelijk staat het standaard uit, en is het redelijk eenvoudig aan te zetten.

https://www.qnap.com/en/h...to-use-smb-3-0-in-qts-4-2

En een testomgeving bouwen is niet nodig. Maak even een capure met Wireshark oid. en je kunt zo zien wat er gebeurd, en waar het op stukloopt.
Dat artikel had ik ook gevonden ja. De Qnap stond op SMB2, maar de aanpassingen in het document maken geen verschil vreemd genoeg

• wicked1980
Meekoh schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:47:
Kijk eens in de eventlog.
Heb dit weleens eerder gezien en de error zit niet in de standaard System en Application eventlogs.
Ergens in "Applications and Services Logs" in Hyper-V of Powershell.
Klopt, daar vind je dan deze:

The description for Event ID 18350 from source Microsoft-Windows-Hyper-V-VMMS cannot be found

Eigenlijk hetzelfde wat Powershell teruggeeft: "Er gebeurd iets, maar vraag me niet wat!"

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
Ik vermoed een brakke SMB implementatie in de Qnap (deze staat wel op de laatste firmware?), ik heb ook al diverse issues gezien met Qnaps en bijv. Windows 10 backups die niet willen lopen ivm SMB 3.1.1

Als test: maakt eens een share op een andere (Server 2016) machine met dezelfde rechten ingesteld op de share als op de Qnap, gaat het exporteren daarheen wel goed weet je dat het aan de QNAP ligt.

• Meekoh
wicked1980 schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:39:
[...]

Klopt, daar vind je dan deze:

The description for Event ID 18350 from source Microsoft-Windows-Hyper-V-VMMS cannot be found

Eigenlijk hetzelfde wat Powershell teruggeeft: "Er gebeurd iets, maar vraag me niet wat!"
Dat is niet alles, dat zegt alleen dat hij de mooie weergave niet beschikbaar heeft, maar de echte error staat er wel degelijk in!

Computer says no

• wicked1980
Meekoh schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:37:
[...]

Dat is niet alles, dat zegt alleen dat hij de mooie weergave niet beschikbaar heeft, maar de echte error staat er wel degelijk in!
Ja klopt, 0x800700B7 wordt genoemd, en %%2147942583

• Meekoh
wicked1980 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:02:
[...]

Ja klopt, 0x800700B7 wordt genoemd, en %%2147942583
0x800700B7 betekend dat de VM (export) al bestaat en niet overschreven kan worden. Wellicht dat je daar iets verder mee komt.

Computer says no

• wicked1980
Meekoh schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:31:
[...]

0x800700B7 betekend dat de VM (export) al bestaat en niet overschreven kan worden. Wellicht dat je daar iets verder mee komt.
Ja dat had ik ook gevonden ja, maar uiteindelijk slaat het nergens op. Zelfs als ik een nieuwe lege share maak, dan komt hij met die melding. Het lijkt wel of er in het export proces zelf iets fout loopt, omdat hij wel de map naam aanmaakt.

Echt een vaag probleem dit

• wicked1980
Voor nu moet ik het helaas even laten voor wat het is. Maak nu eerst lokaal een export, die ik vervolgens verplaats naar de NAS. Hoop er over een paar weken weer eens naar te kijken

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Pagina: 1