Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Tweakers,

Ik heb een vacature gevonden op een internet voor een front-end development functie die heel goed klinkt. Redelijk dichtbij is. Maar mijn grootste 'probleem' is dat ze alleen werken op Apple pc's en maar 1 scherm hebben.

Na jaren van ZZP klusjes te hebben gedaan ben ik toe aan een fulltime functie maar heb hierdoor wel een hele eigen manier van werken gemaakt waardoor ik eigenlijk alleen maar goed kan werken op een Windows PC met minimaal 2 schermen. Hebben jullie dit ook? Apple en ik gaan gewoon niet samen en werken in front-end met 1 scherm wordt ik gefrustreerd van doordat ik dan het overzicht verlies.

Kun je bij een vacature vragen naar een Windows PC en meerdere schermen of is dit niet te doen?

Beste antwoord (via Verwijderd op 22-11-2017 16:38)

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:21
Op mijn huidige baan wordt ook veel met Apple apparatuur gewerkt, maar je krijgt hier wel de keuze of je MacOS, Linux of Windows wilt gebruiken. Ook kan je kiezen voor bijvoorbeeld een Mac Mini waar dan twee 27" schermen aan hangen.

Gewoon vragen, en dan niet straight to the point, maar vragen of het gebruik van Windows eventueel een optie is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:24
Vragen kan altijd natuurlijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vragen mag altijd, hoe dat overkomt zal deels van het bedrijf afhangen. Bij mijn huidige klant werk ik op een Linux machine, en daar viel niet over te praten (niet dat ik er problemen mee had trouwens).

Maar als je deze reden opgeeft zullen ze je waarschijnlijk wel als inflexibel en weinig bereid om iets nieuws te leren beoordelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:21
Op mijn huidige baan wordt ook veel met Apple apparatuur gewerkt, maar je krijgt hier wel de keuze of je MacOS, Linux of Windows wilt gebruiken. Ook kan je kiezen voor bijvoorbeeld een Mac Mini waar dan twee 27" schermen aan hangen.

Gewoon vragen, en dan niet straight to the point, maar vragen of het gebruik van Windows eventueel een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is of jij de moeite waard bent om een aanpassing aan het huidige beleid door te voeren. Als ze genoeg geïnteresseerden hebben en anderen het geen probleem vinden om met de huidige Apple setup te werken zal de werkgever zich gaan afvragen of jij genoeg meerwaarde oplevert ten opzichte van die anderen geïnteresseerden.

Dit lijkt mij typisch iets om tijdens een sollicitatiegesprek te vragen. Dan kan je hun overtuigen van jouw toegevoegde waarde en aan het eind van het gesprek informeren of Windows systemen een probleem opleveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:03
Vragen staat vrij, maar "nee" is ook een antwoord. Als hun hele omgeving op mac gebaseerd is dan zitten ze vast niet te wachten op eentje die perse een Windows machine wil.

Denk daar ook even over na: Wat ga je doen als ze je wel willen aannemen, maar geen Windows machine willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat je zou kunnen aangeven -maar alleen als je daar ook echt achter staat- is dat je de functie wel ziet zitten, maar dat je expertise vooral met MacOS Windows is opgedaan en niet met Windows MacOS en dat je daarom wellicht een extra lange inwerkperiode nodig hebt. Je zult dan wel een streepje achter staan tov concurrenten maar dan is het wel duidelijk.

Als je echt niet Windows MacOS wilt gebruiken zou ik het gewoon vragen, maar dan ook je conclusie trekken als het antwoord 'nee' is - oftewel ter plekke bedanken voor de functie (immers, als je de baan desondanks wilt, ben je bereid Windows MacOS te leren).

[ Voor 4% gewijzigd door Icephase op 22-11-2017 14:13 . Reden: Windows en MacOS omgedraaid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Icephase schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:05:
Wat je zou kunnen aangeven -maar alleen als je daar ook echt achter staat- is dat je de functie wel ziet zitten, maar dat je expertise vooral met MacOS is opgedaan en niet met Windows en dat je daarom wellicht een extra lange inwerkperiode nodig hebt. Je zult dan wel een streepje achter staan tov concurrenten maar dan is het wel duidelijk.

Als je echt niet Windows wilt gebruiken zou ik het gewoon vragen, maar dan ook je conclusie trekken als het antwoord 'nee' is - oftewel ter plekke bedanken voor de functie (immers, als je de baan desondanks wilt, ben je bereid Windows te leren).
Zijn probleem is niet Windows. Zijn probleem is dat ie geen Apple lust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

downtime schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:10:
[...]

Zijn probleem is niet Windows. Zijn probleem is dat ie geen Apple lust.
Excuus, ik had het andersom... maar mijn punt blijft hetzelfde dus ik pas mijn post even aan, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:34:
Kun je bij een vacature vragen naar een Windows PC en meerdere schermen of is dit niet te doen?
Kun jij het je permitteren om het niet te vragen en na tekenen van het contract voor verrassingen te komen te staan waardoor jij je werk niet goed kan doen?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
Dit is toch een comfortvraag.
Ja, ik werk ook graag met 2 schermen, en op mijn eigen bureel heb ik dat, maar niet als ik thuis werk, of in een andere locatie. Dan ben ik ook nog productief hoor.

Als dit de job is die je goed kan, en echt graag wil doen, dan is het merk van je computer bijzaak.

Stel gewoon de vraag met welke systemen ze werken, en indien nodig waarom. Dat is een positieve vraag, en als dat jou niet aan staat, zoek dan verder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:12
Persoonlijk vind ik een hele hoop andere aspecten belangrijker dan welke hardware een werkgever heeft te bieden. Denk aan bijvoorbeeld een goed salaris, een prettige werksfeer, mogelijkheden tot zelfontplooiing en secundaire voorwaarden. Het apparatuur bungelt vervolgens echter op de laatste plaats, maar vaak zijn er dan al genoeg factoren aan bod gekomen waarop ik mijn keuze heb gemaakt.

Zelf ben ik overigens een Mac gebruiker, maar als ik in een volgende baan met Windows zou moeten werken zie ik daar echt geen problemen in, afgezien van het feit dat ik CMD en CTRL een paar keer zal wisselen.

Wat betreft workflows is het sowieso verstandig om open te staan voor nieuwe dingen. Voor mijzelf had ik een hele workflow, maar ben er gaandeweg achter gekomen dat er steeds meer nieuwe tooling en oplossingen verschijnen die je het leven makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

merauder schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:48:
Persoonlijk vind ik een hele hoop andere aspecten belangrijker dan welke hardware een werkgever heeft te bieden. Denk aan bijvoorbeeld een goed salaris, een prettige werksfeer, mogelijkheden tot zelfontplooiing en secundaire voorwaarden. Het apparatuur bungelt vervolgens echter op de laatste plaats, maar vaak zijn er dan al genoeg factoren aan bod gekomen waarop ik mijn keuze heb gemaakt.
Helemaal mee eens.

Ik ben zelf ook een Mac gebruiker, maar werk ook wel is op Windows. Echter vind ik voor front-end werk 2 of meer schermen wel belangrijk.

1 scherm voor Chrome + development tools open, 1 scherm voor mijn editor die is ingedeeld in 2 delen. links de HTML bestanden en rechts de SCSS bestanden. Ingericht zodra ik een bestand opsla mijn browser zichzelf ververst.

Daarnaast heb ik mijn Software zo ingesteld dat deze voor beide platformen beschikbaar is.

Visual Studio code (Editor) + Must have plugins
Photoshop / Illustrator (PSD en Vector bestanden)
SourceTree (Git)

Verder test ik Firefox, Opera, IE, Edge en Safari. En mocht het nodig zijn ook in de correcte mobiele browsers.

En nog wat handige dingen zoals GULP voor het minifyen, deployen en publishen van de bestanden en dergelijke.

Hiermee kan ik zowel op Mac als op Windows aan de slag.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:34:
Vragen kan altijd, of ze daarmee akkoord gaan is een tweede.

Ik werk in een bedrijf dat 95% van de tijd Windows gebruikt, maar we hebben hier toch een paar spannende momenten gehad met virussen en van die leuke programma's die alle bestanden proberen te versleutelen.

Als je het meeste daarvan kan vermijden door Apple te gebruiken, dan kan dat een optie zijn.

Sowieso hebben Mac's een vrij hoog hipster gehalte. Veel developers vinden het juist leuk om met een Mac te werken en passen soms hun werkwijze aan om dit mogelijk te maken.

Mij persoonlijk zou het niet echt uitmaken. Ik werk net zo goed op een Mac (of zelfs Linux) als dat gevraagd wordt.

Het werken met meerdere schermen vind ik ook meer een luxe ding dan een noodzakelijkheid. Zelf ben ik een aantal jaar geleden juist weer terug gegaan naar 1 IPS scherm van 24" (1920x1200). Staat veel rustiger op mijn bureau en ik kan er alles op kwijt. Ik vond 2 schermen juist onrustig :P
Icephase schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:05:
Wat je zou kunnen aangeven -maar alleen als je daar ook echt achter staat- is dat je de functie wel ziet zitten, maar dat je expertise vooral met MacOS Windows is opgedaan en niet met Windows MacOS en dat je daarom wellicht een extra lange inwerkperiode nodig hebt. Je zult dan wel een streepje achter staan tov concurrenten maar dan is het wel duidelijk.
Sorry hoor, maar als een developer tegen mij zegt dat hij een extra lange inwerkperiode nodig heeft om met een Mac te kunnen werken dan weet hij waar de voordeur is _O- Niet eens omdat ik zo'n Mac fan ben, maar een beetje kennis van andere OS-en dan Windows vind ik vrij normaal voor een programmeur.

[ Voor 28% gewijzigd door Lethalis op 22-11-2017 16:01 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Lethalis schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:53:
[...]

[knip]

[...]

Sorry hoor, maar als een developer tegen mij zegt dat hij een extra lange inwerkperiode nodig heeft om met een Mac te kunnen werken dan weet hij waar de voordeur is _O- Niet eens omdat ik zo'n Mac fan ben, maar een beetje kennis van andere OS-en dan Windows vind ik vrij normaal voor een programmeur.
TS geeft dit zelf aan hè, ik verzin dit niet zomaar. Als het nauwelijks een probleem is, had hij ws. geen topic aangemaakt.
Dit is wel iets dat TS aan tafel meebrengt. Als hij dit denkt te kunnen compenseren door betere kwaliteit te leveren, moet hij dat natuurlijk ook aangeven (je moet jezelf als het ware verkopen natuurlijk). Maar dan kan de werkgever wél de juiste afweging maken plus je legt de keus bij de werkgever neer i.p.v. dat je 'eisen' gaat lopen stellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Icephase op 22-11-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reactie! Fijn om andere verhalen en meningen te horen. Waardeer het enorm!

Ik ga er goed over nadenken en dan een besluit nemen om of te kijken naar een andere vacature of toch deze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Lethalis schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:53:
Sowieso hebben Mac's een vrij hoog hipster gehalte.
MacOS is gewoon een Unix en dus alle tooling werkt daar hetzelfde als onder Linux. En als je tegenwoordig software bouwt is het nogal waarschijnlijk dat dat ook onder linux gedeployed wordt. MacOS en Linux sluiten vrijwel naadloos op elkaar aan, Windows, zelfs met dat nieuwe Linux subsysteem niet. Veel van de tools die wij hier gebruiken werken zowel op MacOS als Linux, maar niet onder Windows.

Heeft niks met "Hipster" te maken. Unix > Windows voor devs.
Icephase schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:24:
TS geeft dit zelf aan hè, ik verzin dit niet zomaar. Als het nauwelijks een probleem is, had hij ws. geen topic aangemaakt.
Dit is wel iets dat TS aan tafel meebrengt. Als hij dit denkt te kunnen compenseren door betere kwaliteit te leveren, moet hij dat natuurlijk ook aangeven (je moet jezelf als het ware verkopen natuurlijk). Maar dan kan de werkgever wél de juiste afweging maken plus je legt de keus bij de werkgever neer i.p.v. dat je 'eisen' gaat lopen stellen.
Gek genoeg ken ik geen enkel voorbeeld van een back-end developer die een sterke voorkeur voor Windows had en 'betere' kwaliteit afleverde dan de mensen die op Linux of Mac werken. "Hoe krijg ik deze file op deze server?" "Euh, gewoon via SCP?" "essay-what?"

[ Voor 39% gewijzigd door Hydra op 22-11-2017 16:41 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:37:
Bedankt allemaal voor jullie reactie! Fijn om andere verhalen en meningen te horen. Waardeer het enorm!

Ik ga er goed over nadenken en dan een besluit nemen om of te kijken naar een andere vacature of toch deze :)
Het is een vacature, je bent nog niet eens op gesprek uitgenodigd, laat staan dat je wat te eisen hebt.
Apple wordt vaak als lokkertje gebruikt, zeker bij front-end devs. Gewoon doorheen prikken / negeren en in een eventueel gesprek na vragen.
Om nou meteen een potentieel leuke baan af te schieten op een stuk hardware...is nog allemaal veel te vroeg. Zorg eerst maar eens dat je op gesprek mag.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:51:
[...]

Het is een vacature, je bent nog niet eens op gesprek uitgenodigd, laat staan dat je wat te eisen hebt.
Apple wordt vaak als lokkertje gebruikt, zeker bij front-end devs. Gewoon doorheen prikken / negeren en in een eventueel gesprek na vragen.
Om nou meteen een potentieel leuke baan af te schieten op een stuk hardware...is nog allemaal veel te vroeg. Zorg eerst maar eens dat je op gesprek mag.
Heb je helemaal gelijk in maar was erg benieuwd naar jullie mening hierover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:39:
[...]

MacOS is gewoon een Unix en dus alle tooling werkt daar hetzelfde als onder Linux.
Dat hoef je mij niet uit te leggen hoor :P

Ik werkte al met FreeBSD voordat Apple bedacht dat het een leuke basis voor Darwin zou zijn.

Edit: het scheelt niet veel, ik begon in 1999 ermee, net toen Darwin 0.1 verscheen :)
Heeft niks met "Hipster" te maken. Unix > Windows voor devs.
In mijn omgeving speelt het wel degelijk mee, omdat ik met Windows devs te maken heb die naar Windows servers deployen maar alsnog graag een Mac willen gebruiken omdat het stoer is.

Totaal niet handig voor ze, omdat alles Windows is, maar ze willen het alsnog.

Ik snap het wel, ook omdat de markt steeds meer die kant op beweegt en je graag bij wil blijven. Zelf heb ik thuis ook een Mac staan en op de zaak een iMac naast mijn PC en het is idd fijner als je even snel lokaal dat Python script kan testen en alles hetzelfde werkt als op een Linux server (mijn hoofdserver thuis draait alweer jaren op Ubuntu met custom Python scripts voor encrypted backups etc).

Maar op de zaak voegt het vooralsnog weinig toe, behalve "kijk mij met mijn Mac" :+

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 22-11-2017 21:19 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1