Beeld/Geluid synchronisatie probleem bij jackaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwid123
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-11-2017
Beste mensen,

Ik sta op het punt om een Bose Soundtouch 20 (multiroomspeaker) aan te schaffen en ik wilde de Bose (grotendeels) voor het geluid van de tv gebruiken, middels een 3,5 jackaanlsuiting (de bose heeft helaas geen verdere ingang). Nou was ik heel even bij de MediaMarkt aan het kijken of eigenlijk luisteren wat het beestje precies in huis heeft qua geluid en daar kwam ik met een verkoper aan de praat. Ik gaf aan dat ik de Bose dus ook voor de tv wilde gebruiken, maar hij gaf meteen aan dat dat niet kon. In zoverre, het kan wel, maar er zou een probleem gaan ontstaan met de synchronisatie tussen het beeld en het geluid.
Ik heb zijn advies maar even meegenomen, maar ik heb toch heel erg de twijfels aan de uitspraak van deze verkoper. Als ik de hoofdtelefoonuitgang (analoog) vd tv gebruik en deze sluit ik aan op de Bose, mag dat geen problemen geven lijkt me.
Als ik een toslink->jack adaptertje zou gebruiken op mijn tv, dus mij optische signaal omzetten naar analoog/female-jack (digitaal->analoog) dan kan ik me misschien iets bedenken...

Wie kan mij meer duidelijkheid verschaffen, of is er misschien iemand die zelf een bose soundtouch 10, 20 of 30 heeft en hier al ervaring in heeft ?
Ik hoor het graag...alvast bedankt voor een reactie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

dwid123 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:26:
Als ik de hoofdtelefoonuitgang (analoog) vd tv gebruik en deze sluit ik aan op de Bose, mag dat geen problemen geven lijkt me.
De S/PDIF dan wel Audio Out van een TV zijn in 99% van de gevallen die ik ken in synch met het beeld.

Als je vanaf de bron beeld en geluid apart verstuurt naar de TV en de Bose kan je wel delay krijgen. Beide (audio en video) worden wel op hetzelfde moment verzonden, maar de verwerking van beeld duurt langer dan van het geluid. Je geluid zal dan voor gaan lopen op het beeld. Dat kan van enkele milliseconden zijn wat niet merkbaar is tot wel tot 200 ms.
Als ik een toslink->jack adaptertje zou gebruiken op mijn tv, dus mij optische signaal omzetten naar analoog/female-jack (digitaal->analoog) dan kan ik me misschien iets bedenken...
In theorie zal de conversie van digitaal naar analoog inderdaad een delay geven. Echter zal die delay zo laag zijn dat die niet hoorbaar dan wel zichtbaar is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwid123
Fear, dank voor je reactie !

Met het apart versturen naar tv en bose, waar moet ik dan aan denken ?
Als ik bijvoorbeeld iets kijk via de chromecast, of mijn laptop (via hdmi) op mijn tv aansluit, gaat het toch allemaal via de tv. Kan me zo geen situatie bedenken dat ik het beeld via bijv. de laptop stuur en het geluid rechtstreeks op de bose (mbv bluetooth).

En wat betreft het om zetten van digitaal naar analoog, zou dat nog betere kwaliteit opleveren ?
Lijkt me niet, maar vraag het toch even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

dwid123 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:59:
Met het apart versturen naar tv en bose, waar moet ik dan aan denken ?
Als ik bijvoorbeeld iets kijk via de chromecast, of mijn laptop (via hdmi) op mijn tv aansluit, gaat het toch allemaal via de tv.
Als je de TV als hub gebruikt en altijd de Audio Out van de TV gebruikt zal je beeld en geluid nooit apart versturen.
Kan me zo geen situatie bedenken dat ik het beeld via bijv. de laptop stuur en het geluid rechtstreeks op de bose (mbv bluetooth).
Als je de Bose op de laptop aansluit voor het geluid en de laptop weer met HDMI naar de TV voor beeld kan je dat soort dingen krijgen. Je ziet het veel met AV-receivers, die sturen beeld en geluid immers apart aan.
En wat betreft het om zetten van digitaal naar analoog, zou dat nog betere kwaliteit opleveren ?
Lijkt me niet, maar vraag het toch even :)
Ik ben niet zo van verschilen tussen DAC, dus ik zeg "nee".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwid123
Ok, jouw voorbeeld is mogelijk, maar zal ik niet, of nauwelijks gaan gebruiken op die manier (aangezien hdmi ook het geluid mee pakt).

En de digitaal/analoog vraag kan ik ook anders stellen; zou het uitmaken als ik de koptelefoonuitgang van de tv pak, of de optical uit ? (gaan beide sowieso weer naar jack/analoog dus)