Toon posts:

Teveel Coolingpasta?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb nieuwe pasta (ArticSilver zilver 5) op de Ryzen 5 1600 geplaatst. Nu kreeg ik na het laten zien van de foto een opmerking van een collega dat het teveel is en de cpu daardoor beschadigd kan raken wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Klopt het verhaal? Ik heb namelijk normaal een ertje gecreëerd in het midden zoals ik het van een filmpje mee hebt gekregen waar uitgelegd stond hoe het moest.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/15zpn7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/vpetlx.jpg

Verder doet hij het gewoon en zie ik geen problemen de temperatuur heb ik nog niet bekeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2017 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 19:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ja dit lijkt me wel teveel, als je je processor aandrukt, komt het straks aan de zijkanten eruit. Volgens mij was het meer de grootte van een rijstkorrel die je nodig had. Je loopt het risico dat het spul dan op andere componenten komt.

[ Voor 18% gewijzigd door Flimovic op 22-11-2017 12:09 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:45
Een kleine erwt moet erop. Het moet uitspreiden en er niet overheen komen zeg maar.

@Flimovic Vroeger toen je de processor nog zag was het idd een kleine rijstkorrel. Met de plate er overheen mag je gaan voor een kleine erwt.

[ Voor 46% gewijzigd door Arunia op 22-11-2017 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 19:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Arunia schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:08:
Een kleine erwt moet erop. Het moet uitspreiden en er niet overheen komen zeg maar.

@Flimovic Vroeger toen je de processor nog zag was het idd een kleine rijstkorrel. Met de plate er overheen mag je gaan voor een kleine erwt.
In dat geval vooral even in de gaten houden of het er niet aan de zijkanten tussenuit komt.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

Nemesizz

Untouchable

een opmerking van een collega dat het teveel is en de cpu daardoor beschadigd kan raken wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Dat een CPU zou beschadigen van te veel paste is kolder. Een CPU gaat echt niet kapot van te veel, of zelfs te weinig paste (zelfs zonder koeler** zal de CPU uitschakelen voordat er schade op treed).
Als een CPU te warm draait verkort misschien de levensduur, van 25 jaar* misschien naar 20 jaar* ofzo, maar over het algemeen overleeft een CPU makkelijk de rest van de componenten (moederborden gaan vaak eerder kapot, en vaak is je PC al lang vervangen door iets anders tegen dat zo'n CPU aan z'n einde zou lopen).

* = even uit de lucht gegrepen jaartallen, kan makkelijk langer zijn.
** = klinkt misschien stom, maar je wilt niet weten hoeveel mensen soms maanden/jaren een CPU draaien die geen eens goed contact maakt met de koeler, ding gewoon altijd aan het thermal throttelen maar gaat niet kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:45
Als het zoveel is dat het eraf druipt en je hebt geleidende versies (volgens mij zoals arctic silver), dan kan het wel degelijk beschadigen zoals kortsluiting op het moederbord. Dat zal vroeger met de open CPU's makkelijker geweest zijn omdat er delen open liggen op het plaatje. Nu is dat allemaal bedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
Het is aan de ruime kant, maar valt reuze mee volgens mij. Geen zorgen als alles nu normaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het druipt er niet naast. Alles is schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43

MsG

Forumzwerver

Het is ook een beetje een puristenhobby dat koelpasta uitsmeren, je hebt hele religies over de ware uitstrijkmethode, het is inderdaad een klein beetje veel, echter zit een normale PC met normale koeling bij normaal gebruik sowieso vaak in een warmtespectrum waarbij hij überhaupt niet te warm wordt, daar zal een microverschil met 'ietsje' te veel pasta echt geen verschil maken.

Het enige wat soms een ding kan zijn is inderdaad geleidende koelpasta, daar kan je beter iets voorzichtiger mee omspringen. Juist omdat het hier altijd zo wordt benadrukt als cruciale handeling heb ik het in de begindagen van mijn eigen PC nooit zelf durven doen, totdat ik het gewoon eens deed. Naderhand nog tientallen andere PC's gedaan, GPU's opnieuw voorzien van koelpasta, en allerhande andere apparatuur. Nooit gedoe gehad, terwijl ik niet per se elke keer precies dezelfde hoeveelheid toepas. Soms werkt de tube beter mee dan de andere keer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

Nemesizz

Untouchable

Arunia schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:22:
Als het zoveel is dat het eraf druipt en je hebt geleidende versies (volgens mij zoals arctic silver), dan kan het wel degelijk beschadigen zoals kortsluiting op het moederbord. Dat zal vroeger met de open CPU's makkelijker geweest zijn omdat er delen open liggen op het plaatje. Nu is dat allemaal bedekt.
Arctic Silver is niet geleidend, al zetten ze er als disclaimer wel bij dat je het niet met opzet maar tussen 'bridges' (contactpunten) moet smeren.

Arctic Silver beschrijving
Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)
Dat laatste is gewoon een disclaimer, omdat er vast een of andere Amerikaan is die het wel lukt om kortsluiting te maken en een rechtzaak start. Die zijn in sommige gevallen in staat om kortsluiting te maken met plastic volgens mij ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ergo: zolang het niet te weinig is maakt het geen bal uit.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik hoef me geen zorgen te maken zo te horen? Voor mijn gevoel zag het er niet veel uit misschien dat de camera een beetje ingezoomd stond geen idee maar. Ik had de ertje methode gebruikt wat volgens vele de beste methode was bron: bekende YouTuber link heb ik niet meer. Vandaag maar weer is gaan controleren en dan post ik wat foto's vanaf de buitenkant.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 07:57:
Dus ik hoef me geen zorgen te maken zo te horen? Voor mijn gevoel zag het er niet veel uit misschien dat de camera een beetje ingezoomd stond geen idee maar. Ik had de ertje methode gebruikt wat volgens vele de beste methode was bron: bekende YouTuber link heb ik niet meer. Vandaag maar weer is gaan controleren en dan post ik wat foto's vanaf de buitenkant.
Inderdaad, als het nu goed werkt binnen redelijke temperaturen is er helemaal geen probleem.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Werkt het?
Mooi laten zitten.

Je methode ziet er prima uit. Ja AS geleid elektriciteit, maar het komt nog lang niet in de buurt van iets cruciaals met die hoeveelheid.

Bangmakerij van je collega :+ Ik heb in mijn hele carriere nog geen enkele CPU met heatspreader kapot zien gaan door koelpasta.

[ Voor 27% gewijzigd door Fordox op 23-11-2017 13:13 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fordox schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:12:
Werkt het?
Mooi laten zitten.

Je methode ziet er prima uit. Ja AS geleid elektriciteit, maar het komt nog lang niet in de buurt van iets cruciaals met die hoeveelheid.

Bangmakerij van je collega :+ Ik heb in mijn hele carriere nog geen enkele CPU met heatspreader kapot zien gaan door koelpasta.
Dat is mooi om te horen.

Hier nog de temperaturen tijdens het draaien van BF1.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/11bjbli.jpg
Pagina: 1