Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Eigen netwerk in apartementencomplex

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste Tweakers,

Ik zit met een netwerk kwestie waar ik nog niet helemaal over uit ben.
Ik ga verhuizen naar een apartementencomplex van drie woningen. Daarvan delen we de internetverbinding over drie adressen.

Alle drie de woningen hebben een RJ45 aansluiting in de woonkamer, aangesloten op een Ziggo router in de meterkast.

Nu wil ik graag een eigen netwerk, dus heb ik bedacht een eigen router op de RJ45 aan te sluiten met en eigen DHCP server. Dat moet vast wel kunnen, of zouden jullie dit wellicht anders doen?

Daarnaast, heb ik een NAS server draaien met FTP voor het binnenhalen van back-ups van mijn VPS.
Hoe kan ik het beste de poorten forwarden naar mijn NAS toe?
Moet ik dan de poorten van de Ziggo router doorzetten naar het IP van mijn eigen router, en dan daarin weer naar het IP van mijn NAS in mijn eigen netwerk?

Of zijn er betere oplossingen?

Groet,
Erik

Alle reacties

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:17

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Erik,

Veel vragen, maaruh... Heb je internet gebruikt? :) staat er vol mee met "How-to's" ...

Mvg
Audipower

Land van het eeuwige vuur

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al even lopen neuzen, maar ik ben eigenlijk meer nieuwsgierig naar jullie mening over mijn idee...

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:54:
Nu wil ik graag een eigen netwerk, dus heb ik bedacht een eigen router op de RJ45 aan te sluiten met en eigen DHCP server. Dat moet vast wel kunnen, of zouden jullie dit wellicht anders doen?
Lijkt me een makkelijke oplossing. Edit: Let op dat je dan de wan poort aan de ziggo kant aansluit en niet de lan poort, anders krijg je twee dhcp servers. Neem meteen een router met wifi, dan heb je dat ook meteen voor jezelf.
Daarnaast, heb ik een NAS server draaien met FTP voor het binnenhalen van back-ups van mijn VPS.
Hoe kan ik het beste de poorten forwarden naar mijn NAS toe?
Moet ik dan de poorten van de Ziggo router doorzetten naar het IP van mijn eigen router, en dan daarin weer naar het IP van mijn NAS in mijn eigen netwerk?
Als je de transfer initieert vanuit je nas heb je geen portforwards nodig. Anders dan moet je inderdaad dubbele portforwards instellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cassettebandje op 22-11-2017 12:02 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij mag dit helemaal niet (volgens de voorwaarden van Ziggo). Daarbij, als je zelf DHCP gaat spelen, heb je dus kan dat jij intern een adres van 192.168.1.14 uitdeelt terwijl een andere buurman dat ook heeft. Dan ga je nat als je traffic verwacht van WAN -> LAN naar dat adres (alhoewel MAC hier nog iets in kan betekenen).

Verder zal je dubbel NAT gaan krijgen (mogelijk) omdat niemand het Ziggo modem in bridge kan gebruiken en er dus iemand altijd het modem / routing / firewall moet beheren en op basis daarvan andere zaken voor de eigen netwerkjes moet gaan regelen.

Vergeet ook niet dat het modem ook routing doet en bij verkeerde VLAN-addressering (of geen VLAN) het mogelijk is dat jij connectie kan leggen met de PC van de buren. Of andersom, zonder dat je het misschien niet door hebt.

En wat gebeurt er als buurman A allemaal spam verstuurt? Juist, Ziggo sluit de hoofd-aansluiting af en dan heeft de rest van de bewoners geen internet meer.

Enige oplossing: een pro-sumer / semi-professioneel netwerk door het appartementencomplex trekken en hier een "expert" voor regelen om alle risico's af te dekken

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat voor IP adres krijg je binnen op die RJ45 aansluiting? Ik vermoed al een intern IP adres uitgegeven door de router van Ziggo.

Volgens mij is een simpele machine met twee netwerkpoorten met pfSense een dhcpserver en wat routering voldoende. Een aansluiting sluit je aan op de poort die leid naar de Ziggo router op de andere poort sluit je een switch aan met je eigen netwerk.

Ik heb iets indirects vergelijkbaars gedaan met een Raspberry PI als WIFI AP met adblocker. De netwerpoort zit op mijn eigen netwerk met een 192.168.1.x adres. Mijn AP geeft 192.168.42.x adressen uit. Op dit moment mag het 42.x netwerk het 1.x netwerk op maar dit is makkelijk uit te zetten.

Dit was alles een kwestie van dhcpd configureren en hostapd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:38
Je kunt ook kijken naar een ziggo-zakeljk oplossing. Daar kun je 5 ip's krijgen, dus dan heeft iedereen zijn eigen publieke ip.

Verwijderd

Topicstarter
Onze verhuurder regelt de Ziggo aansluiting, dus ik weet niet hoe hij dat precies geregeld heeft. Maar erg bedankt voor de informatie, ik ga dit verder even uitdenken. :)
Pagina: 1