Nieuwe router advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zmokkie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 10:31
Goedemorgen,

Ik wil mijn huidige router (TP LINK WDR4300) vervangen voor een andere router. Met name omdat het 5ghz signaal van mijn huidige router niet sterk genoeg is. Ik gebruik de 5ghz wifi met name voor mijn KODI mediaspeler op de 1e verdieping, maar merk dat deze geregeld wegvalt en rebooten van de router is dan de enige mogelijkheid om weer signaal te krijgen.
Budget is tussen de 100 en 200 euro. Denk dat onderstaande routers geschikt zullen zijn, maar graag hoor ik van jullie welke aan te raden is. Met name zoek ik dus een stabiel en snel 5ghz signaal met een goed bereik. De router zal beneden worden neergezet en de wifi zal ik op de beneden verdieping (15m lang) en 1e verdieping gebruiken.
- Netgear R7000
- Netgear R7800
- Netgear R8000
- Asus RT-AC68U
- Asus RT-AC87U
- LINKSYS WRT1900ACS

Bedankt alvast voor jullie hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen van de genoemde routers is een slechte koop maar ik betwijfel of je daarmee beide verdiepingen, al dan niet 15 m ver, gaat bedienen.

Misschien, maar dat is mijn mening; haal van genoemde routers de goedkoopste en investeer het restbedrag in een extra AP voor op de eerste etage. Liefst geen repeater maar een wired AP.

Als je zelf ook nog wil tunen, kijk wel even welk van de genoemde routers voorzien kan worden van een WRT-firmware. Vaak (niet altijd), werkt de router iets effectiever, heb je net wat meer mogelijkheden om zelf dingen aan te passen en de security-updates komen vaak sneller dan via de fabrikant.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

@Zmokkie

Zoals @MAX3400 al aangeeft betwijfelen wij ook of je met een van de genoemde routers het bereik gaat halen van 15 meter op 5 Ghz.

Je dient rekening te houden dat 5 Ghz met betrekking tot de Wi-Fi bereikbaarheid korter is dan 2,4 Ghz.

Mogelijk haal je dit wel met 2,4 Ghz maar ook hierbij dien je rekening te houden dat dit signaal ook een belemmering kan krijgen door invloed van buitenaf (denk hierbij aan betonnen muren gezien je een verdieping naar beneden gaat, andere Wi-Fi apparatuur etc)

Mvg Carmen van TP-Link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@TP-Link Ongetwijfeld schop ik nu bepaalde marketing onderuit maar 802.11n over 2.4GHz kan, met een goede router, alsnog een verbinding opleveren (met weinig clients verbonden) van meer dan 80Mbps per client. Dat lijkt mij voldoende voor Kodi ervanuitgaande dat @Zmokkie geen volledige UHD-images van 100Mbps probeert te streamen (waar Kodi sowieso al niet goed mee overweg kan codec-wijs).

Het topic lijkt me dan ook een vraagstelling op basis van niet helemaal duidelijke klachten anders dan dat de huidige router software-technisch soms stopt met reageren ipv dat de verbindingen te traag/smal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

@MAX3400 Dit ben ik wel met je eens dat je met een goede router (802.11n) over 2.4Ghz een verbinding KAN krijgen van meer dan 80 mbps. (afhankelijk van de aantal clients maar ook invloed van buitenaf)

Hij gebruikt de KODI zoals aangegeven alleen op 5Ghz en hij wilt het liefst een router die 15 meter kan overbruggen op 5Ghz. Dit gaat hij naar mijn mening denk ik niet halen. Dan zal hij er zoals je al aangaf er een AP bij moeten gebruiken.

@Zmokkie Wij zouden eventueel een kijkje kunnen nemen in de settings van je router om te kijken of alles goed staat ingesteld en/of de router up to date is.

Graag willen wij dan vragen screenshots te sturen (naar support.nl@tp-link.com) van de volgende elementen uit de web interface van de TL-WDR4300

- Network --> WAN
- Network --> LAN
- Wireless 2,4 Ghz --> Wireless Settings
- Wireless 2,4 Ghz --> Wireless Security Settings
- Wireless 5.0 Ghz --> Wireless Settings
- Wireless 5.0 Ghz --> Wireless Security Settings
- System Tools --> Firmware Upgrade

(wachtwoorden mag je afschermen)

Mvg Carmen van TP-Link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zmokkie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 10:31
Beste Carmen,

ik draai een alternatieve firmware op de box. Aan de instellingen ligt het niet, ik weet wel wat ik moet instellen en spelen met deze instellingen levert niet het gewenste resultaat. Op de 1e verdieping zit ik gelukkig geen 15 meter van mijn router af. Mijn huidige router haalt het nu net aan dus verwacht met een krachtigere router dit wel te redden. Ook zal deze router sowieso snellere wifi snelheden aan kunnen.
Ik denk dat het de netgear r7000p wordt.
@MAX3400/ Ik stream inderdaad geen volledige UHD images. Normale 1080p streams zijn voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zmokkie schreef op woensdag 22 november 2017 @ 09:57:

@MAX3400/ Ik stream inderdaad geen volledige UHD images. Normale 1080p streams zijn voor mij voldoende.
Dan moet je in bitrates gaan praten; zoals ik aangaf, zou een 2.4GHz verbinding voldoende moeten zijn voor de meeste streams. Maar als je op internet zoekt naar demo-materiaal, kan je ook 1080p op 125Mbps vinden en dat gaat waarschijnlijk wel issues opleveren op 2.4GHz.

Pagina: 1