Telfort: Experiabox achter eigen router voor telefonie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ja, ik weet het... Regelmatig komen hier vragen voorbij over het wegwerken van de Experiabox. Ik heb alleen op mijn vraag nog geen antwoord kunnen vinden.

Sinds vanavond heb ik mijn Experiabox eruit gewerkt. Wij hebben Telfort glasvezel en regelmatig zorgde de Experiabox voor haperende tv of liep het ding gewoon vast. Bijna iedere maand moesten we even naar de fabrieksinstellingen resetten om weer een paar weken door te kunnen. Ellende dus.

Geïnspireerd door de topics hier en ook de uitleg op netwerkje.com, ben ik ook aan de slag gegaan. Met een TP-Link Easy Smart Switch (http://nl.tp-link.com/products/details/cat-41_TL-SG105E.html) ben ik erin geslaagd om IPTV (VLAN 4) naar mijn IP ontvanger te sturen en internet (VLAN 34) naar mijn Amplifi HD router. Na wat spelen, prutsen en proberen werkt dit inmiddels prima.

Nu is de uitdaging natuurlijk om ook telefonie aan de gang te maken. Zoals hier regelmatig te lezen is, gaat telefonie bij Telfort ook over VLAN 34. Hoe ga ik dat aan de gang krijgen?

Gewoon de Experiabox achter de router hangen gaat niet werken. Zou het mogelijk zijn om nog een TP-Link TL-SG105E aan te schaffen en deze achter de router te hangen om hiermee internet weer VLAN 34 te maken, zodat ik daar de Experiabox weer achter kan hangen of denk ik nu te makkelijk?

De gebruikte termen zullen wel niet helemaal correct zijn, excuses daarvoor, maar he, ik ben geen ICT'er.

Wat ik al heb geprobeerd: rondgezocht op Tweakers, het forum van Telfort en op Google en wat gespeeld met de opstelling die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Mag ik ‘m een klein schopje geven? Er moet toch iemand zijn die me een zetje in de goede richting kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Wat is precies je vraag? Heb je al geprobeerd om VLAN34 tagged vanaf de switch door te zetten naar een netwerkpoortje en daar de Experiabox aan te hangen met zijn WAN-interface?

Zie ook:
Door de TV vlan (VLANID 4) door te zetten en de interne internetverbinding door te zetten op een VLAN34 naar de poort waarop je de Experiabox aansluit via zijn WAN-poort houdt je als het ware de Experiabox voor de gek dat hij rechtstreeks op de NT is aangesloten. Telefonie werkt nu ook gewoon, zonder poorten open te zetten zo lijkt het.
Bron: https://forum.telfort.nl/...ervangen-49307#post440808

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:17:
Wat is precies je vraag? Heb je al geprobeerd om VLAN34 tagged vanaf de switch door te zetten naar een netwerkpoortje en daar de Experiabox aan te hangen met zijn WAN-interface?

Zie ook:

[...]

Bron: https://forum.telfort.nl/...ervangen-49307#post440808
Echt heel duidelijk is de omschrijving niet daar. Ik had dat topic al compleet doorgespit. Begrijp ik goed dat ik achter mijn eigen router de Experiabox moet hangen, maar dat de Experiabox wel VLAN 34 verwacht? Mijn router (Amplifi HD) kan geen VLAN ID toekennen aan een uitgaande poort. Met een tweede TP-Link managed switchje tussen een uitgaande poort van de router en de Experiabox zou dat wel kunnen. Zou dit gaan werken?

[ Voor 3% gewijzigd door wolly_a op 22-11-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je eigen router moet je vergeten, de Experiabox moet rechtstreeks aan je switch komen te hangen. In de switch zeg je vervolgens dat VLAN34 tagged moet worden doorgezet naar poort 3 (bijv). Net als je nu met je router hebt, al vermoed ik dat die VLAN34 untagged binnenkrijgt als je aangeeft dat hij niet met VLANs werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Ik wil juist mijn eigen router gebruiken voor internet omdat de Experiabox zo’n waardeloos ding is. De Experiabox is alleen voor telefonie noodzakelijk kwaad. Daarom wil ik proberen om deze alleen voor telefonie aan de gang te krijgen.

Dus: managed switch aan het glasvezelpunt en daarachter op twee poorten de IPTV decoders, op één poort eigen router en daarnaast op de één of andere manier de Experiabox alleen voor telefonie. IPTV en internet op eigen router heb ik prima aan de gang, nu telefonie nog.

EDIT: Zojuist even geprobeerd wat er gebeurd als ik de Experiabox op een vrije poort van de managed switch hang en daar ook VLAN 34 tagged aan knoop. Bij het inschakelen van de Experiabox verliest mijn eigen router het WAN ip en wordt deze overgenomen door de Experiabox. Geen oplossing dus.

[ Voor 22% gewijzigd door wolly_a op 22-11-2017 23:35 ]

• ThinkPad
Sorry, was iets te kort door de bocht. Met 'je eigen router moet je vergeten' bedoelde ik: je moet de Experiabox niet achter je router aansluiten, maar rechtstreeks op de switch. De router is niet relevant in dit verhaal.

Ik vraag mij af of het gaat lukken dan, als de Experiabox het WAN IP-adres overneemt. Dat was een denkbaar scenario natuurlijk. Misschien dat een andere Tweaker nog een idee heeft. Zoals je het had aangesloten is iig wel zoals ik bedoelde :)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2017 08:22 ]

• wolly_a
  • Niet online
Aha... Oke. Kleine miscommunicatie. Geen probleem... Wat ik ondertussen alweer bijgelezen heb, is dat dit vroeger wel zou hebben gewerkt maar dat dit afhankelijk is van het netwerk waarin je als klant hangt. Sommige mensen hebben ooit geluk gehad en kregen twee WAN ip adressen toegewezen. Tenminste, dat is wat ik las. Voor mij werkte het natuurlijk niet.

Wat nu nog een optie zou kunnen zijn, is een interne LAN poort weer VLAN ID 34 meegeven, want dat verwacht de Experiabox. Mijn huidige router kan dat niet, maar ik zou dit kunnen realiseren met een tweede managed switch achter mijn router. Deze moet ik dan alleen wel even aanschaffen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Wat ik niet begrijp is dat je een hoop energie in het opdoeken van je experiabox stopt, terwijl je gewoon telfort moet bellen en zeggen dat ze je problemen moeten oplossen.

Je betaalt voor fatsoenlijk tv ontvangst, dus dat moeten ze gewoon leveren.
Als er geen water uit de kraan komt ga je toch ok niet een put graven om dat probleem op te lossen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• wolly_a
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:25:
Wat ik niet begrijp is dat je een hoop energie in het opdoeken van je experiabox stopt, terwijl je gewoon telfort moet bellen en zeggen dat ze je problemen moeten oplossen.

Je betaalt voor fatsoenlijk tv ontvangst, dus dat moeten ze gewoon leveren.
Als er geen water uit de kraan komt ga je toch ok niet een put graven om dat probleem op te lossen.
Dat zou natuurlijk in een ideale wereld een aardige oplossing zijn. Tot nu toe heb ik al een miljoenmiljard keer het advies gekregen om mijn Experiabox te resetten en 5 nieuwe Experiaboxen toegestuurd gekregen.

Overstappen naar een andere glasvezelaanbieder levert ook geen oplossing. Dan krijg je evengoed een Experiabox.

Daarnaast wil ik erg graag mijn eigen Amplifi HD setje gebruiken, omdat ik daar erg tevreden over ben, dus ik wil gewoon af van de Experiabox.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wil Telfort je niet de SIP gegevens geven?

• wolly_a
  • Niet online
Mijzelf schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:05:
Wil Telfort je niet de SIP gegevens geven?
Dat is een goeie. Dat heb ik ze nooit gevraagd, omdat ik er vanuit ging dat ze die gegevens toch niet zullen geven, maar niet als je het niet vraagt.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Tja als je meerdere experiaboxen hebt gehad dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je eigen netwerk.

Het lijkt mij tamelijk ongeloofwaardig dat de basis functionaliteit van die box het niet doet gezien de vele duizenden van die boxen die in Nederland in gebruikt zijn bij zowel Telfort als KPN.

Ik vrees dat als het je lukt je problemen niet opgelost zullen zijn.

Verder voorspel ik dat het je niet gaat lukken want KPN (Telfort is ook KPN) heeft software in de experiabox zitten waar mee gecommuniceerd wordt vanuit het KPN netwerk en andere routers krijg je dus niet meer online.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:57
Heb je al op http://netwerkje.com/eigen-router gekeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Mijzelf Helaas, SIP gegevens worden niet meer verstrekt: https://www.telfort.nl/pe...sipgebruikersgegevens.htm

@Ben(V) Heb je al eens rondgekeken hoeveel problemen mensen hebben met Experiaboxen? Zeker V8 modellen... Het werkt prima als je een beetje voor de tv hangt (mwhoah) en af en toe wat Facebook checkt. Ik doe zelf veel aan fotografie en video. Daarvoor verstuur ik regelmatig grote hoeveelheden data. Omdat ons huis nogal moeilijk is voor het trekken van UTP kabels, gebruiken we eigenlijk alleen wifi.

De problemen van de Experiabox:
- TV hapert regelmatig (is wel bedraad aangesloten voor het beste resultaat)
- De Experiabox loopt vrijwel vast/zelfs helemaal vast als je 'm zwaar belast (bijvoorbeeld enorm veel data verzenden via wifi)
- Wifi bereik is zeer belabberd, zeker in woningen waarin veel betonijzer is verwerk, zoals bij ons.
- De Experiabox V8 is 2,4 Ghz only. Dus geen 5 Ghz voor sneller wifi en vrijer wifi verkeer.

Dat zijn allemaal geen dingen waar mijn netwerk iets aan kan doen, toch?

Bovendien zijn bovenstaande problemen compleet opgelost nu ik de zaken zelf in control heb. IPTV loopt vloeiend en snel. Zelfs het zappen tussen de zenders gaat sneller. Ik haal internetsnelheden die ik nog nooit heb behaald en de boel is retebetrouwbaar. Daarnaast kan ik nu eindelijk mijn Ubiquiti Amplifi HD setje gebruiken zoals het bedoeld is.

@MuzenJaap Ja, die site ken ik. Dat is de bron voor mijn avontuur. Het verschil tussen KPN (waarover deze website gaat) en Telfort (heb ik hier) is dat KPN verschillende VLAN ID's gebruikt voor alle diensten. Telfort heeft alleen een VLAN (4) voor IPTV en een voor internet en telefonie samen (34).

Ondertussen ben ik alweer verder aan het experimenteren geweest. Ik heb nog een TP-Link TL-SG105E gekocht vanavond. Ik ben nu aan het proberen of ik deze achter mijn router kan hangen, zodat ik mijn interne netwerk naar de Experiabox weer van VLAN ID 34 (tagged) kan voorzien voor de Experiabox.

Dus: router ---untagged netwerk----> TL-SG105E ----tagged VLAN 34----> WAN poort Experiabox

Ik had een beetje de hoop dat de Experiabox dan aan de WAN kant een intern IP adres zou krijgen en het voice deel op gang komt. Dat is dus niet gelukt... Het ding krijgt totaal geen IP aan de WAN zijde, maar zegt alleen dat het netwerk aan de WAN kant phyical up is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je wel ingesteld op de tweede TP-Link dat al het untagged verkeer in VLAN34 moet worden gezet? Bij mijn ZyXEL moet ik dat doen dmv de PVID op de poort. Daarmee zeg je dat verkeer wat zonder VLAN-tag binnenkomt op die netwerkpoort, in een vooraf gedefinieerd VLAN terecht moet komen.

Voorbeeld
poort 3 (vanaf router) > PVID 34
poort 5 (naar Experiabox) > VLAN34 tagged

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2017 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 26 november 2017 @ 08:52:
Heb je wel ingesteld op de tweede TP-Link dat al het untagged verkeer in VLAN34 moet worden gezet? Bij mijn ZyXEL moet ik dat doen dmv de PVID op de poort. Daarmee zeg je dat verkeer wat zonder VLAN-tag binnenkomt op die netwerkpoort, in een vooraf gedefinieerd VLAN terecht moet komen.

Voorbeeld
poort 3 (vanaf router) > PVID 34
poort 5 (naar Experiabox) > VLAN34 tagged
Ja, had ik geprobeerd... Aangezien ik nog niet zo thuis was in het VLAN gebeuren, wist ik niet helemaal goed hoe ik dit moest instellen. Na wat zoekwerk, kwam ik tot dezelfde conclusie als jij. Helaas vond mijn Experiabox dat niet voldoende en kwam er geen ip adres op de WAN poort.

Ik wil eens proberen met een andere router die VLAN tagging op de WAN poort ondersteunt of deze wel wil werken, puur ter controle. Een oude router met DD-WRT ofzo moet dat vast kunnen. Als dat werkt, dan weet ik in ieder geval zeker dat ik richting de Experiabox moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1038393

Bij voorbaat: schop me ajb naar het juiste forum als dit niet het goede is. Maar mijn probleem met Telfort is ook met een Experia Box v8. Dat kloteding weigert regelmatig te uploaden en als iedereen in de buurt 's avonds zit te Netflixen is het om te huilen.

Ja, ik kan dat ook bedraad doen maar dat is het punt niet. Ik wil wifi.

Dus ik gisteren dat ding in bridge mode gezet en m'n apple airport op pppoe zetten.

Ondersteunt Telfort dat niet! Argh! :F

Pppoe zorgt toch voor authenticatie en regelt toch het ip-adres met mijn ISP?

Zou je dat theoretisch kunnen oplossen als ik het ip-adres aan de andere kant van de lijn weet en er een statische verbinding van maak?
Pagina: 1