Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FordDriver
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-09 00:46
Beste tweakers,Ik heb zojuist een TP-link TL-8030P powerline set gekocht.
Het aansluiten ging soepel... 1 in de meterkast en 1 in de woonkamer (uiteindelijk moest deze naar de schuur gaan).
Ik verbind mijn notebook met de homeplug in de woonkamer, en jawel internet. Speedtest was zeer slecht. Toch maar even in de schuur proberen... Geen verbinding...
Troubleshooten! Terug naar de woonkamer. eens zien, netscan... Huh? Dit is niet mijn netwerk?
Wat bleek, mijn homeplug adapter was verbonden met een ander powerline netwerk in mijn straat.
Ik had toegang tot het hele netwerk, Printers, accesspoint. maar ik kon niet zien van wie het netwerk was.
De homeplug aan de andere kant bleek van het merk "Devolo" te zijn
het externe IP bleek van ziggo te zijn, Die reageerde vrij geschokt toen ik dit verhaal vertelde.
Maar kon mij niet vertellen van wie dit netwerk was.

Moraal: alles beveiligen, zelf de homeplug
Maar nu is de grote vraag... Wat nu? Is het legaal om iets uit te printen aan de andere kant? met een tekst "Ik ben zojuist je netwerk binnengedrongen, hang dit aan het raam zodat ik je kan helpen"
Of iets anders doen om duidelijk te maken dat dit een beveiligings risico is.

when in trouble fear or doubt run in circles scream and shout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Normaal gesproken moet je de adapters aan elkaar koppelen met een wachtwoord. De buren hebben dit dus niet gedaan. Misschien kun je aan de sterkte van het wifi signaal (SSID) de buurtjes opzoeken. Ik zou niet gaan snuffelen op het netwerk :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:41
Misschien toch de handleiding maar eens lezen:
All powerline adapters share some common factory settings, and can communicate with one another. If you want your powerline adpaters to communicate only with your own powerline adapters, you should pair them.
(Dat geldt natuurlijk ook voor je buren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FordDriver schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:43:
[...]

Moraal: alles beveiligen, zelf de homeplug
Maar nu is de grote vraag... Wat nu? Is het legaal om iets uit te printen aan de andere kant? met een tekst "Ik ben zojuist je netwerk binnengedrongen, hang dit aan het raam zodat ik je kan helpen"
Of iets anders doen om duidelijk te maken dat dit een beveiligings risico is.
Niet te ingewikkeld denken. Dit is de digitale variant van een achterdeur die wagenwijd open staat. Je hebt geconstateerd dat als jullie achterdeur open staat en die van de buren ook, dat je bij de buren binnen kunt wandelen en in de keuken kunt kijken.

Dat dat kan wil niet zeggen dat het ook mag. Ongeacht of deur open staat of niet is het huisvredebreuk. Even goed geldt dat voor de printer van de buren. Je doet er goed aan te zorgen dat je eigen deur dicht is (de boel pairen) en verder is het wel zo netjes om de buren in te lichten dat er in de straat een open HomeplugAV netwerk is en dat ze controleren of dat niet bij hen is.

Technisch kun je stellen dat de buren in kwestie op dezelfde fase aangesloten moeten zijn als jullie (want daar gaan die signalen over). Of iemand weet op welke fase ze zitten is natuurlijk een tweede :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Grappig! Ik heb toevallig ook vandaag dezelfde kit gekocht en had blijkbaar ook de handleiding nog niet gelezen want ook mijn powerline netwerk naam stond nog default (HomeplugAV of zo) :X

Thanks voor de tip! d:)b

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FordDriver
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-09 00:46
Beste Tweakers, ik heb inmiddels het volgende gedaan:
Tijdens mijn netscan kwam ik een access point tegen. Even benaderd via browser om SSID te achterhalen. Vervolgens homeplug weer uitgezet. Met het SSID en m'n smartphone een rondje door de straat gegaan en zoeken naar het signaal. Found. Aangebeld en m'n verhaal gedaan. Buurman was zeer blij, en had geen idee dat dit kon. Zojuist met buurman het zooitje beveiligd.

when in trouble fear or doubt run in circles scream and shout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En dat om half twee 's nachts? :D
Maar, uitstekend opgelost. En bedankt voor het posten, anders had ik nog geen idee gehad.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Ik woon in een flat een de stroomkabels open van beneden naar boven. Stel nou dat ik een ondeugende buurman heb die mijn stroom vanachter de meter aftapt. Is het dan ook mogelijk om via de fase in mijn netwerk te komen zonder dat ik zelf over Powerline beschik? Want mijn netwerk(kabelmodem van Ziggo) wordt regelmatig door allerlei apparaten bezocht en zelfs mijn modem instellingen werden gewijzigd door anderen dan ik zelf. Hopeloos. 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2019 13:53 . Reden: Schrijffout. ]

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Als je stroom wordt afgetapt heb je wel meer problemen dan alleen met je netwerk..... En als je modeminstellingen worden aangepast kent iemand blijkbaar ook je wachtwoord.....

Maar, ik vind het een beetje sterk klinken als ik eerlijk ben. Misschien is het beter om eens goed te beschrijven wat de situatie is, hoe alles verbonden is, wat je precies ziet gebeuren qua andere apparatuur en wijziging van instellingen.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:50:
Ik woon in een flat een de stroomkabels open van beneden naar boven. Stel nou dat ik een ondeugende buurman heb die mijn stroom vanachter de meter aftapt. Is het dan ook mogelijk om via de fase in mijn netwerk te komen zonder dat ik zelf over Powerline beschik? Want mijn netwerk(kabelmodem van Ziggo) wordt regelmatig door allerlei apparaten bezocht en zelfs mijn modem instellingen werden gewijzigd door anderen dan ik zelf. Hopeloos. 8)7
Welkom op Tweakers.

Dit heeft weinig te maken met de originele vraag. Zou je een nieuw topic willen starten en dan even duidelijk uitleggen wat het probleem is, wat je allemaal gebruikt en wat er allemaal gebeurd?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.