Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PIN-apparaat elke ochtend in storing

Pagina: 1
Acties:

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 19:16
Goedenavond Tweakers!

Ik zit met een relatie die elke ochtend storing heeft met zijn pin apparaat, dit gebeurt op 2 locaties, identieke problemen.
De problemen zijn gestart nadat er een nieuw PIN apparaat is geplaatst.
De leverancier herkent de problemen niet.

Beiden locaties draaien met Ziggo - Hitron router.
Het PIN-apparaat heeft een statisch IP-adres buiten de DHCP.
De netwerkkabel is vervangen en het PIN apparaat zit rechtstreeks op de Hitron router.

Ik ben al enkele dagen aan het onderzoeken. Het PIN apparaat gaat elke ochtend bij het openen van de winkel offline, het apparaat is dan niet te pingen. Als ik het apparaat herstart, functioneert het apparaat de hele dag weer. Dit heb ik gemeten door een ping te starten naar meerdere componenten. Alle componenten blijven online zoals computers, router en het internet. De PIN geeft elke ochtend consequent storing. Ik heb ook alle ping-logfiles bewaard. Mijn vermoeden is dat iets een conflict geeft, maar we hebben al zoveel geprobeerd, dat het nu erg frustrerend wordt.

Ik heb een laptop met Wireshark geplaatst, maar ik weet niet lekker hoe ik daar informatie uit kan halen. Ik zie in Wireshark keurig dat die vanaf de opening niet meer kan pingen, en bij de reboot weer terug gaat pingen. Ik doe de packets capturen met de netwerkkaart, die in de laptop zit.

Heeft iemand een suggestie hoe ik correct verder kan onderzoeken?
Wellicht een router plaatsen, die meer informatie kan uitlezen?

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:50
Wat voor merk is het PIN apparaat?
Heeft de router nog wel een fysieke link met de pin ?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Laat je laptop een nacht aanstaan met wireshark open; dan zie je wat er gebeurt voordat het apparaat er de brui aan geeft.
Voorwaarde is wel dat de laptop aangesloten is op een monitor port van de Hitron

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zit er soms ook een beveiligingssysteem over IP in het netwerk. En gebeurt daar iets verstorends deze pingen namelijk ook best wat af.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 07:39
Gaan de pinautomaten soms in slaapstand als ze lange tijd niet gebruikt worden?

• Sh1fty88
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 09:30
Hang eens een laptop aan hetzelfde kabeltje en test of deze 's morgens nog wel te pingen is.

Niet te pingen: ligt aan je infrastructuur en niet de pinautomaat
Wel te pingen: instelling van de pinautomaat (slaapstand zoals hierboven aangegeven)

Bij VoIP zie je ook wel eens dat na x periode de toestellen niet meer gebeld kunnen worden, dit komt altijd door een poort welke niet (goed) geconfigureerd staat in de router. bij een herstart en herhaaldelijk gebruik merk je er niets van. even niet gebruikt = niet meer werkend. Wellicht dat dit ook voor je pinautomaat geldt?

m.a.w. poorten op de router vrijgegeven welke noodzakelijk zijn voor het functioneren?

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:18
Klinkt bij mij als een DHCP probleem, toevallig 2 routers achter elkaar staan?

Verwijderd

Wat is de leasetime van de DHCP server? Misschien dat daar iets niet lekker gaat.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

TunderNerd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:10:
Klinkt bij mij als een DHCP probleem, toevallig 2 routers achter elkaar staan?
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:10:
Wat is de leasetime van de DHCP server? Misschien dat daar iets niet lekker gaat.
Uit de TS:
Het PIN-apparaat heeft een statisch IP-adres buiten de DHCP.

www.google.nl

Verwijderd

Wat is het merk en type van het pin apparaat? Wellicht een vorm van standby?

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
Uit het kleine stukje werkervaring dat ik met PIN apparaten heb, weet ik dat het misgaat op het zgn 'sync punt', welke meestal elke ochtend loopt.

Als dit syncen fout gaat, blijft het PIN device daarin hangen en is een power cycle nodig om deze blokkade 'te verwijderen / vergeten'. Mocht je een service contract op deze dingen hebben, neem dan contact op met de support partij (kan namelijk een firmware dingetje zijn of timing afstelling zijn)

Succes !

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

D_Jeff schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:48:
Uit het kleine stukje werkervaring dat ik met PIN apparaten heb, weet ik dat het misgaat op het zgn 'sync punt', welke meestal elke ochtend loopt.

Als dit syncen fout gaat, blijft het PIN device daarin hangen en is een power cycle nodig om deze blokkade 'te verwijderen / vergeten'. Mocht je een service contract op deze dingen hebben, neem dan contact op met de support partij (kan namelijk een firmware dingetje zijn of timing afstelling zijn)

Succes !
Leuk maar no-way dat hierdoor de PIN automaat onbereikbaar wordt, deze zal het later gewoon opnieuw gaan proberen. Althans, de Xenta terminals :P

www.google.nl

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11 10:19
Heeft het PIN apparaat een ECR koppeling met een kassa?
Welk type PIN is het?

Zonder deze informatie kunnen we namelijk niet veel.

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:18
Ik bedenk me net, zit het toegewezen IP adres wel in het juiste subnet?! Wat zijn de instellingen van je Pool + IP PIN? vragen vragen vragen

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

equit1986 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:34:
Heeft het PIN apparaat een ECR koppeling met een kassa?
Welk type PIN is het?

Zonder deze informatie kunnen we namelijk niet veel.
Wat maakt het uit of de PIN een ECR koppeling heeft of niet? TS zegt dat de PIN een eigen netwerkkabel heeft en een statisch IP.. Wat doet de ECR koppeling er dan toe in deze?
TunderNerd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:37:
[...]

Ik bedenk me net, zit het toegewezen IP adres wel in het juiste subnet?!
Ja.. overdag's doet de PIN het toch gewoon normaal?
Wat zijn de instellingen van je Pool + IP PIN? vragen vragen vragen
TS geeft aan dat de PIN een statisch IP heeft, buiten de DHCP scope...

www.google.nl

• equit1986
MisteRMeesteR schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:39:
[...]

Wat maakt het uit of de PIN een ECR koppeling heeft of niet? TS zegt dat de PIN een eigen netwerkkabel heeft en een statisch IP.. Wat doet de ECR koppeling er dan toe in deze?

[...]

Ja.. overdag's doet de PIN het toch gewoon normaal?

[...]

TS geeft aan dat de PIN een statisch IP heeft, buiten de DHCP scope...
Omdat het namelijk ook de OPOS koppeling die middels de ECR kabel de PIN in een standby zet?

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

equit1986 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:55:
[...]

Omdat het namelijk ook de OPOS koppeling die middels de ECR kabel de PIN in een standby zet?
Gebruik jij dat in de praktijk weleens? OPOS :'( :'(
Ik _gok_ dat de TS een Merchant Unit gebruikt.. pure aanname uiteraard.

www.google.nl

• equit1986
MisteRMeesteR schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:27:
[...]

Gebruik jij dat in de praktijk weleens? OPOS :'( :'(
Ik _gok_ dat de TS een Merchant Unit gebruikt.. pure aanname uiteraard.
Hha ik werk al een jaar 11 in de winkelautomatisering (supermarkten, woonketens, tabakswinkels etc).
Daar werk ik voornamelijk met OPOS(protocol) gekoppelde pin-units met kassa's.

Het kan zijn dat TS hier een standalone merchant unit gebruikt.
Daarom wil ik t graag weten :)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

equit1986 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:30:
[...]

Hha ik werk al een jaar 11 in de winkelautomatisering (supermarkten, woonketens, tabakswinkels etc).
Daar werk ik voornamelijk met OPOS(protocol) gekoppelde pin-units met kassa's.

Het kan zijn dat TS hier een standalone merchant unit gebruikt.
Daarom wil ik t graag weten :)
Ik lees het idd op de LinkedIn profiel ;)

Ik gebruikte OPOS enkel om wat HW testen te doen. Verdere aansturing kwam via de softwareboer zelf die een gecertificeerde koppeling had gebakken voor o.a. Banksys (Xenta/Yomani) en CCV terminals.

Inmiddels al even uit het wereldje verdwenen en geen Corr + Menu + OK meer gedaan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MisteRMeesteR op 22-11-2017 14:34 ]

www.google.nl

• equit1986
MisteRMeesteR schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:33:
[...]

Ik lees het idd op de LinkedIn profiel ;)

Ik gebruikte OPOS enkel om wat HW testen te doen. Verdere aansturing kwam via de softwareboer zelf die een gecertificeerde koppeling had gebakken voor o.a. Banksys (Xenta/Yomani) en CCV terminals.

Inmiddels al even uit het wereldje verdwenen en geen Corr + Menu + OK meer gedaan ;)
Hahaha, ja en het technicus menu 123,5,789 :)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

equit1986 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:42:
[...]

Hahaha, ja en het technicus menu 123,5,789 :)
Yeap, de 'Z' code ;)

Mooie tijd!

/slowchat

www.google.nl

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:27
Zonder te weten

- welk merk terminal
- welk type terminal
- welke leverancier
- welke foutmeldingen

is het lastig in te schatten

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-10 04:31
Heb vroeger in de elektronische beveiligingen gewerkt en daar was een installatie die na een paar weken altijd in de fout ging. Alles vervangen en alles 10 keer nagelopen maar alles werkte altijd perfect, een paar weken later was het weer raak, weer problemen met de batterij.

Wat bleek nu, klant ging naar huis en zette de hoofdschakelaar van de elektriciteit uit met als gevolg dat de elektronische beveiliging de gehele nacht op de accu draaide waar het natuurlijk NIET voor was ontworpen!

Waarom vertel ik dit nu. Loop eens met de klant mee aan het eind van de dag / begin van de morgen als hij de winkel opent / afsluit - misschien doet hij wel "iets" waardoor de PIN automaat in de stress raakt....

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Of de schoonmaker die elke ochtend om 6 uur even de stekker eruit trekt zodat hij zijn stofzuiger aan kan sluiten..

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:22
Hint* En dit gebeurt niet heeeel toevallig op hetzelfde moment wanneer het alarmsysteem uitgeschakeld wordt? :P

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ThinClientQ schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:35:
Ik zie in Wireshark keurig dat die vanaf de opening niet meer kan pingen, en bij de reboot weer terug gaat pingen.
Niet kunnen pingen kan op twee manieren. Het IP adres is onbereikbaar (destination host unreachable), of het geeft geen antwoord (packet loss).
Indien het tweede, kijk eens in je ARP tabel of het juiste MAC adres nog aan dat IP zit.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ze gooien de winkel open, verlichting aan, verwarming, frituur, koffiezetapparaat. Dikke spanningsdip, pinapparaat compleet over de zeik :?. Zet hem als test eens op een UPS :)

My favorite programming language is solder.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:30
Puch-Maxi schreef op woensdag 22 november 2017 @ 23:07:
Ze gooien de winkel open, verlichting aan, verwarming, frituur, koffiezetapparaat. Dikke spanningsdip, pinapparaat compleet over de zeik :?. Zet hem als test eens op een UPS :)
Dat is inderdaad ook mijn tip. Korte dipjes en piekjes in de voedingsspanning kunnen computers (want dat zijn de router en het pin apparaat immers) flink in de war schoppen. Het zal niet de eerste keer zijn dan een vervuilde voeding de oorzaak is van onverklaarbare crashes.

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Heeft de pinautomaat een DNS server ingevuld? Wellicht lopen de betalingen via een IP adres naar buiten maar probeert hij elke 24 uur een dnsnaam te connecten waar hij in blijft hangen?

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 19:16
Ik probeer zo veel mogelijk informatie te delen!

Pin apparaat is een Yomani van de firma ATOS. Voorheen was er een CCV apparaat, toen geen problemen.
Wireshark op een laptop draaien i.c.m. met de monitor port van de Hitron, kan dat? Heeft dat ding een monitor port?

Er zit inderdaad een beveiligingsysteem op het netwerk, we gaan deze binnenkort offline halen.
Het gebeurt niet als het beveiligingsysteem in of uitgeschakeld wordt.

Pinautomaten gaan niet op slaapstand.
In een storing is het PIN-apparaat niet te pingen, reboot dan is alles weer OK.
Poorten openen router is niet nodig.

Is geen DHCP probleem, statisch IP-adres, ver buiten de range.

Syncpunt, is er volgens de PIN-automaten fabrikant, ATOS Worldline, niet.

PIN heeft een ECR koppeling met een kassa systeem.
Ik ben bekend met OPOS, maar naar mijn idee gebruiken we dat niet.
We gebruiken wél OPOS voor de kassa lade en bonnen printer.

IP-adres en subnet en dergelijke zijn correct.

Foutmelding, het is vandaag nog voorgekomen; PIN-apparaat is niet meer te pingen, klant probeert de pinnen, melding van de PIN (Yomani) is even geduld aub, afgebroken. De fabrikant, ATOS Worldline, ziet ook dat deze transacties aangeven dat er een netwerkprobleem is, maar hebben geen oplossing.

Het lijkt niet een piekspanning te zijn. Na meer overleg met de winkel blijkt dat het wel elke ochtend gebeurt, maar niet bij de eerste pin transactie. Het gebeurt vaak later.

DNS heeft naar mijn idee er niks mee te maken, het PIN-apparaat is niet te pingen, dus kan niet communiceren met de rest van het netwerk.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:18
Utp kabel die toch niet helemaal lekker is?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• tweakduke
  • Laatst online: 22:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Is er misschien te achterhalen welk tijdstip het iedere keer gebeurd? Dan zou je in logs van het kassa systeem, server etc. iets kunnen traceren.

Tweakers Discord

Pagina: 1