LVDS socket op moederbord vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09 14:02
Betreffende een: Dell XPS L502x.

Ik heb tijdens het schoonmaken per ongeluk de connector beschadigd waar de LVDS kabel van het lcd-scherm op aangesloten wordt. Het resultaat is dat mijn laptop scherm geen beeld meer geeft.
Nu heb ik al gekeken naar een nieuw moederbord / doner moederbord maar die kosten bijna net zoveel als de gehele laptop 2dehands. Nu kwam ik dus op het idee om zelf de connector te vervangen die vast gesoldeerd zit op het moederbord en na vele YouTube filmpjes gekeken te hebben ben ik er van overtuigd dat het een poging waard is...althans in mijn ogen.

Na veel zoekwerk heb ik een circuit sheet van het moederbord gevonden waarop het desbetreffende socket gedefinieerd stond als FOX_GS12407-11141-9H. Wanneer ik deze invoer in google krijg ik verschillende hits en zal dus wel bestelbaar zijn.

Voordat ik begin ben ik nog echter nieuwsgierig naar jullie mening. Is wat ik voor ogen heb überhaupt haalbaar of kan ik me maar beter de moeite besparen? Zitten er bijvoorbeeld nog addertjes onder het gras waar ik geen rekening mee gehouden heb? :P

Ik ben in het bezit van een soldeerslet en heb in het verleden wel vaker kleine dingen gesoldeerd, daarnaast ben ik een Tandheelkunde student en heb ik wel vertrouwen in mijn eigen vaste hand |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Smooth Operator op 21-11-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:43
Heel bot gezegd maar als je zoiets moet vragen dan zou ik er niet aan beginnen.
Het is klein soldeerwerk en dat lukt je niet met een simpele soldeerbout van de Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
.Maarten schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:02:
Heel bot gezegd maar als je zoiets moet vragen dan zou ik er niet aan beginnen.
Het is klein soldeerwerk en dat lukt je niet met een simpele soldeerbout van de Gamma.
Ik begrijp dat het niet makkelijk gaat worden maar zoals het moederbord nu is heb ik er toch niets aan. Zou het niet eens het proberen waard zijn? Ik bedoel veel slechter kan het er toch niet op worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met die instelling is het altijd het proberen waard maar ik ben het er mee eens dat dit soort werk solderen een kunst is en je het zeker niet als eerste knutselwerkje gaat lukken.In ieder geval zorg voor flux, dat is al het halve werk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:43
Dat is zo. Het werkt nu toch niet. Zelf zou ik gewoon een vraag advertentie plaatsen met foto's. Er zijn wel Tweakers die het vaker hebben gedaan en de apparatuur voor hebben. Het vervangen is niet extreem veel werk als je er ervaring mee hebt. Als je dat niet hebt kost het veel tijd en moet je goed opletten dat de connector er goed recht op komt te liggen en dat je bij het eraf halen van de oude connector de sporen niet sloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smooth Operator
Hoe dan ook, ik ga een poging wagen. Ik vind het zelf ook gewoon leuk (en leerzaam) om te doen! Wanneer ik dit YouTube filmpje bekijk raak ik niet ontmoedigd. Vooral rond 12:20 soldeert de beste man bijna alle pinnetjes vast met een vloeiende beweging, iets zegt me dat mij dit ook wel moet lukken. (zal eerst eens oefenen op een oud Mobo)

Filmpje: YouTube: Easy idiot-proof trick to replacing LCD connector on Macbook logic b...

Mocht het niet lukken en ik het bordje nog niet gesloopt heb dan is het idee om het een ervaren tweaker te laten doen wellicht ook nog een optie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
het punt is niet zozeer het plaatsen van de connector maar het verwijderen van de oude zonder beschadigingen. daar heb je toch echt een hete lucht bout voor nodig zodat je het moederboard niet/minimaal beschadigd

[ Voor 0% gewijzigd door jctjepkema op 21-11-2017 21:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
Over een heteluchtbout beschik ik inderdaad niet, is deze écht zo cruciaal bij het verwijderen van een connector? Wellicht toch optie twee, de ervaren tweaker overwegen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

ChuckSnorris schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:42:
Over een heteluchtbout beschik ik inderdaad niet, is deze écht zo cruciaal bij het verwijderen van een connector? Wellicht toch optie twee, de ervaren tweaker overwegen! :*)
Onmogelijk is het niet zonder hete lucht, maar wel een stuk moeilijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
jctjepkema schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:27:
het punt is niet zozeer het plaatsen van de connector maar het verwijderen van de oude zonder beschadigingen. daar heb je toch echt een hete lucht bout voor nodig zodat je het moederboard niet/minimaal beschadigd
Klopt, ik repareer telefoons enzo. Altijd lekker klein solderen :P
En het verwijderen van de meuk en het daarna goed schoonmaken zijn de belangrijkste 2 stappen.

Je hebt zoiezo litse nodig ook, anders krijg je al het oude soldeertin niet weg. Ook flux is handig bij het schoonmaken en terug solderen. Kapton tape is ook een handige om alle andere delen van de printplaat de beplakken zodat je daar per ongeluk geen plastic smelt.

Ik weet niet hoe groot de connector exact is en hoe die bevestigd zit, maar hete lucht is bij wat kleinere connectoren niet nodig.

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:43

Rmg

Nee, veel soldeer op de connector en een bout met genoeg vermogen, alle pinnen ineens vertinnen met een goeie blob en dan ff een tik geven.

De schoonheidsprijs verdient het niet, het is ook niet zonder risico ( maar dat is een hete luchtbout zonder ervaring en zonder preheating van het pcb ook niet ) maar het werkt wel

YouTube: How to desolder an SMD chip without special tools - Ξε&#95... dit idee maar dan met een connector, wat gemakkelijker is want je hebt maar 1 zijde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Rmg schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:07:
[...]

Nee, veel soldeer op de connector en een bout met genoeg vermogen, alle pinnen ineens vertinnen met een goeie blob en dan ff een tik geven.

De schoonheidsprijs verdient het niet, het is ook niet zonder risico ( maar dat is een hete luchtbout zonder ervaring en zonder preheating van het pcb ook niet ) maar het werkt wel

YouTube: How to desolder an SMD chip without special tools - Ξε&#95... dit idee maar dan met een connector, wat gemakkelijker is want je hebt maar 1 zijde ;)
Over het algemeen is LVDS een dubbel zeidige connector, zo groot met zulke kleine verbindingen dat het haast niet zo los te krijgen is, daarnaast hele grote kans dat je je sporen sloopt, er zit vaak wel een uiteinde van een spoortje daar en dat kan gewoon los getrokken worden van de pcb. Pas dus op, hoog vermogende bout, lage temperatuur. Anders niet aan beginnen.

Mocht het echt je laatste hoop zijn, zou je met zilverfolie de hele boel kunnen afplakken en een gat snijden op de plek waar de lvds zit, dan met een verfbrander op relatief lage temperatuur de connector opwarmen en die voorzichtig verwijderen.

Daarna, de boel met litze schoonmaken, reinigen met alcohol, soldeerpasta aanbrengen nieuwe connector plaatsen, en dat zachtjes aantikken met een bout met fijne punt.

Moet te doen zijn, maar kost veel tijd ben ik bang. Die verbrander moet je trouwens echt mee oppassen, maar heb zelf zo wel grote ic's van tv's vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-10 12:20
Heb je ooit eerder componenten met meer dan een handvol pinnen sucesvol verwijderd van pcb's? Dit is echt veel lastiger dan het lijkt. Mij zelf lukt het 5/10 keer niet zonder het pcb te beshadigen en zoiets als een LVDS connector heb ik nog nieteeens geprobeerd.

Koop eens ene handvol arduino-kloons en probeer eens verschillende componenten daarvan eraf en weer terug te solderen. Zolang dat niet lukt zou ik die LVDS connector nieteens aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Is dit hem?
Afbeeldingslocatie: http://plaza.kz.opt-images.1c-bitrix-cdn.ru/upload/resize_cache/iblock/c0d/450_290_1/c0dd65786ba288a31c90ba2cec069d26.jpeg?149518325416070
Zo ja, dat gaat jou niet lukken. Het sleepsolderen uit het filmpje is iets waar je tientallen uren over doet om goed onder de knie te krijgen, voor je zo ver bent heb je heel wat printen en componenten gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
Dit is de betreffende connector

Beschadigde LVDS connector L502x

• jctjepkema
Je mist een contact punt. Zou je daar niet een koper draadje kunnen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die ga je niet los krijgen zonder hete lucht, en niet vast krijgen zonder 100 keer te oefenen en even zoveel connectors te slopen. Vraag het aan een ervaren soldeerder, die heeft dit binnen 10 minuutjes gefikst.
Pagina: 1