Laptop op MP verkopen aan iemand in Duitsland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:21
Ik heb vanmiddag mijn oude laptop op marktplaats gezet en hier twee reacties op gekregen van mensen die willen dat ik de laptop naar Duitsland stuur.

Nu doe ik dit natuurlijk niet voordat ik het bedrag op mijn rekening ontvangen heb, maar blijft er toch iets knagen. Ik ben een beetje een marktplaats n00b en heb nog nooit iets aan iemand (in Duitsland) verkocht. Het gaat om een bedrag van bijna 1000,- en de koper is ermee akkoord om het bedrag voor verzending naar mijn bankrekening over te maken.

(Het bod van de koper is overigens net onder mijn vraagprijs dus er is niet gelijk (te) veel geboden.)

Als ik het pakket via postnl verstuur met een verzekering tot 5500,- kan ik dan alsnog ergens mee de mist in gaan?

In mijn laatste bericht (nu net) naar de koper heb ik het volgende gezet:
Do you agree to buy the goods without seeing them on forehand and hereby waiving the claim that the laptop does not work on receipt since i guaranty that the laptop is working fine right now?
Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht een goed advies wat hier mee te doen?

Het liefst verkoop ik de laptop gewoon aan iemand die hem hier op komt halen, maar dat ding ligt nu al zo lang in de kast dat ik er ook best vanaf wil.

[ Voor 3% gewijzigd door kleautviool op 21-11-2017 19:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Vreemde Duitsers in ieder geval, als ze een QWERTY toetsenbord willen in plaats van het daar gangbare QWERTZ.

Let er bij betaling op je bankrekening ook op dat de tenaamstelling overeenkomt met degene waar je aan verstuurt, niet dat iemand anders gescammed wordt om het geld op jouw rekening te storten en jou dan als oplichter aanmerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:13
Maak duidelijke foto's en maak aan de koper duidelijk verzending op zijn risico ook. Dan zie ik weinig problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Anoniem: 567735 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:00:
Vreemde Duitsers in ieder geval, als ze een QWERTY toetsenbord willen in plaats van het daar gangbare QWERTZ.

Let er bij betaling op je bankrekening ook op dat de tenaamstelling overeenkomt met degene waar je aan verstuurt, niet dat iemand anders gescammed wordt om het geld op jouw rekening te storten en jou dan als oplichter aanmerkt.
Dat^, check naam en adres van koper overeenkomt met betalingsgegevens (achterdocht niet altijd fijn maar if it smells it smells), MP is niet Ebay dat ze kunnen ze zeggen hij doet het niet en claim kunnen maken (behalve als die met Paypal betaald)

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik zou ook via Paypal oid laten betalen.
PS
, maar dat ding ligt nu al zo lang in de kast dat ik er ook best vanaf wil.
Beter later in nL verkocht dan er gedoe in D mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
route99 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:18:

[..]

Beter later in nL verkocht dan er gedoe in D mee....
Dat sowieso ja.

Bedankt ook voor de tips over de tenaamsteling! Dat is dus iets waar ik nooit aan gedacht zou hebben en wat mij een hoop gezeik op zou kunnen leveren.

edit:
Waarom trouwens Paypal? Wat biedt dat voor voordelen tov een SEPA overboeking?

[ Voor 12% gewijzigd door kleautviool op 21-11-2017 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bijna alles heeft wel een nadeel qua betalingsmethodes.
Koperbescherming/ betaling terug draaien etc.

Houd er ook rekening mee dat de PostNL de verzekerde waarde van je laptop zo laag mogelijk gaat stellen bij een probleem.

Vooral bij een groter bedrag zou ik alleen laten afhalen, maar niet iedereen is zo wantrouwig :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
Ik heb vanmiddag mijn bank gebeld en die gaven aan (zonder garantie) dat zodra het bedrag op jouw rekening staat (behalve in het geval van een automatische incasso) dit niet teruggedraaid kan worden.

Ik moet ook zeggen dat het mij behoorlijk tegen staat dat ik zo argwanend ben (moet zijn).. Ik ga deze verkoop toch maar niet doen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

kleautviool schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:26:
[...]Waarom trouwens Paypal? Wat biedt dat voor voordelen tov een SEPA overboeking?
Lees dit maar eens:
https://www.paypal.com/nl...aypal-safety-and-security

En prima beslissing, niet doen bij twijfel.

PS: ik stel zowel bij kopen als verkopen vaak best veel vragen als ik het niet zeker weet of het goed zit.
Oplichters willen altijd snel handelen, dus dat irriteert ze vast mateloos om er zoveel energie in te steken. Of ze haken af... of op een bepaald moment verliezen ze hun concentratie en sluipt er toch een beslissend foutje in hun antwoord... Vooral op MP....
Met Tweakers heb ik tot nu toe nog geen vervelend of aarzelende toestanden gehad.

[ Voor 40% gewijzigd door route99 op 21-11-2017 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:13
route99 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:01:
[...]
Lees dit maar eens:
https://www.paypal.com/nl...aypal-safety-and-security

En prima beslissing, niet doen bij twijfel.
En die duitser krijgt zijn geld op welke manier terug via SEPA? PP kan ook erg in jou nadeel werken. SEPA is 9/10 keer permanent.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:05
Ik zou het zeker niet via PayPal laten betalen, dan claimen ze dat ze niks ontvangen hebben en zulk soort gezeik....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Inderdaad, vooral niet via paypal verkopen. Dat is vragen om problemen als kleine verkoper. Gewoon via de bank, en als de naam overeenkomt, gewoon opsturen.

En waarom een duitser in Nederland wil kopen? Om dezelfde reden ik (ik woon in spanje) in Nederland koop, het internationale VS keyboard. Die zijn hier in spanje ook bijna niet verkrijgbaar, terwijl er vele mensen toch een vs keyboard willen hebben, vooral als je veel engels tik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

Waarom zou een duitser je laptop eigenlijk willen kopen? Als daar geen antwoord op te verzinnen is stinkt het.

Wat betreft die opmerking over qwerty zou het op zich kunnen zijn dat hij dat juist zoekt, maar is het verder iets speciaals ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Yucon schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:20:
Waarom zou een duitser je laptop eigenlijk willen kopen? Als daar geen antwoord op te verzinnen is stinkt het.
Ik spreek nu even voor mezelf als in spanje wonende, hier zijn tweedehands artikelen vaak nog best duur. In nederland zijn bijvoorbeeld 2dehands laptops (en ook auto's) veel goedkoper. Het loont voor mij om dit uit NL te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

roches schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:15:
Ik zou het zeker niet via PayPal laten betalen, dan claimen ze dat ze niks ontvangen hebben en zulk soort gezeik....
Uuh... dat regelt toch de transporteur als je vraagt om een handtekening. UPS of DHL of zo? En zorg dat je het verzekerd verzend.
Dat deel doet Paypal niet.

Check wel Paypal Marktplaats handel dekt, kan me voorstellen dat ze sommige methodes niet steunen.
Dan een andere methode vinden.

Tja, per situatie moet je even opletten. Je moet altijd alles z\elf even controleren, want zaken kunnen tussentijds veranderen en soms zitten wij er ook naast (bijv omdat het eerder wel zo was...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Paypal is perfect als koper, als verkoper, zeker kleine verkoper trek je eigenlijk altijd aan het kortste eind.
Als de koper zegt dat het ding niet werkt, mag hij hem gewoon terugsturen. En als je dan ineens een kapotte of andere terugkrijgt, mag jij het met paypal uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik vind het ook 'vervelend' van mezelf dat ik zo wantrouwend ben op internet, maar ik heb net toevallig Opgelicht gekeken en weer blijkt het dat die criminelen tegenwoordig zo ingenieus bezig zijn dat je er bijna wel in moet trappen.

Maar als jij je identiteitsgegevens niet geeft, geen bedragen naar de koper overmaakt, verzekerd verzendt met aantekening 'niet afleveren bij de buren' en 'handtekening vereist', dan kan er bijna niets fout gaan zou je zeggen.
Als de koper dan ook nog akkoord gaat met het feit dat hij het risico van het verzenden op zich neemt, dan heb je volgens mij alles wel zo'n beetje afgedekt.

En inderdaad, accepteer alleen een normale bankoverschrijving.

[ Voor 5% gewijzigd door Medione1210 op 21-11-2017 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

schrijf serie nummer op van de laptop *niet de stickers maar gegevens uit de bios / windows.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kleautviool
Ik heb nu inmiddels drie biedingen op mijn laptop gehad.

De eerste was een Nederlands sprekend iemand die ter plekke het bedrag over wilde maken met zijn app zodat ik mee kon kijken. Toen ik terug mailde dat ik hem een betaalverzoek zou sturen waarmee het bedrag met iDeal betaald kon worden kreeg ik 'Ik heb een jongeren rekening en heb nooit met iDEAL gewerkt' terug.

De andere twee waren mensen die de laptop naar Duitsland gestuurd wilde hebben, maar zijn allebei met de communicatie gestopt nadat ik duidelijk heb gemaakt alleen een SEPA overboeking te accepteren.

:X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:25
kleautviool schreef op woensdag 22 november 2017 @ 07:33:
De eerste was een Nederlands sprekend iemand die ter plekke het bedrag over wilde maken met zijn app zodat ik mee kon kijken. Toen ik terug mailde dat ik hem een betaalverzoek zou sturen waarmee het bedrag met iDeal betaald kon worden kreeg ik 'Ik heb een jongeren rekening en heb nooit met iDEAL gewerkt'
"Geen probleem, kan ik je mee helpen. Als je kunt bankieren op je telefoon, kun je ook met iDEAL werken".

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kleautviool
Dat is ongeveer wat ik ook zei en toen was de communicatie voorbij ;)

[ Voor 16% gewijzigd door kleautviool op 22-11-2017 07:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
Als ik het zo zie heb je dus 3 biedingen gehad van oplichters.

Die nederlands sprekende heeft vast een nep app waarmee het lijkt alsof hij iets overboekt maar dat ding doet niks.

Die Duitsers wilde het vast via Paypal erop gooien dat ze een baksteen oid hebben ontvangen.

Biedingen verwijderen en verder afwachten op nieuwe biedingen.

Houd er rekening mee dat oplichters graag de duurdere advertenties af gaan, dat levert ze netto meer op per oplichting.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:24
2 verschillende kopers willen dat je hem naar Duitsland stuurt? Alleen al dat is reden om niet in mee te gaan. Hoe toevallig is het dat opens allemaal Duitsers bij ons 2e hands laptops willen kopen? Mijn gevoel zegt niet doen.

Geld ter plekke overmaken via een app? Bestaat die method nog steeds? :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:52

St@m

@ Your Service

Gadgeteer schreef op woensdag 22 november 2017 @ 07:54:

Geld ter plekke overmaken via een app? Bestaat die method nog steeds? :(
Doe ik ook regelmatig, en laat ik ook regelmatig doen. Dus ja dat bestaat nog steeds. Ideaal. Alleen zelfde bank naar zelfde bank uiteraard.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
St@m schreef op woensdag 22 november 2017 @ 07:56:
[...]

Doe ik ook regelmatig, en laat ik ook regelmatig doen. Dus ja dat bestaat nog steeds. Ideaal. Alleen zelfde bank naar zelfde bank uiteraard.
Door alle verhalen die rondgaan en alle veiligere methodes die voorhanden zijn, accepteer ik die vorm van betalen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Gadgeteer schreef op woensdag 22 november 2017 @ 07:58:
[...]

Door alle verhalen die rondgaan en alle veiligere methodes die voorhanden zijn, accepteer ik die vorm van betalen niet.
Wat is er veiliger dan direct op je bankrekening kijken om te zien of het geld erop staat?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
St@m schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:00:
[...]

Wat is er veiliger dan direct op je bankrekening kijken om te zien of het geld erop staat?
Gewoon de dag van tevoren geld overschrijven zodat je als verkoper niet daar ter plekke moet hopen dat alles werkt en het geen oplichter is?
Altijd zo raar om naar een verkoper toe te gaan en dan zo zonder voorbereiding maar te gaan klungelen met apps ipv gewoon contant, iDeal of van tevoren overschrijven te werken...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleautviool
kfaessen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 07:53:
Als ik het zo zie heb je dus 3 biedingen gehad van oplichters.

Die nederlands sprekende heeft vast een nep app waarmee het lijkt alsof hij iets overboekt maar dat ding doet niks.
[..]
Dit verhaal heb ik inderdaad ook een keer van een vriend (die weer een vriend had, je kent het wel) gehoord bij de verkoop van een camera lens. De app leek (destijds) erg op die van ING en aangezien hij met alle stappen mee heeft kunnen kijken heeft hij de lens meegegeven... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
St@m schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:00:
[...]

Wat is er als koper zijnde zo moeilijk om je beter voor te bereiden?
Je zult altijd zien dat het er net niet direct staat, ga je je koper dan binnen laten en koffie aanbieden, in de hoop dat het alsnog snel bijgeschreven is?

Als een koper iets wil wat hij ter plekke kan overmaken dan kan het via iDeal en als hem dat niet aanstaat, moet hij even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

RGAT schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:07:
[...]

Gewoon de dag van tevoren geld overschrijven zodat je als verkoper niet daar ter plekke moet hopen dat alles werkt en het geen oplichter is?
Altijd zo raar om naar een verkoper toe te gaan en dan zo zonder voorbereiding maar te gaan klungelen met apps ipv gewoon contant, iDeal of van tevoren overschrijven te werken...
Van te voren geld overmaken en dan een vals adres krijgen, beroofd worden van je contanten en een valse iDEAL link..

Gewoon direct overmaken als het dezelfde rekening betreft. Staat er direct op. Zo niet, dan contant betalen.
Gadgeteer schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:10:
[...]

Wat is er als koper zijnde zo moeilijk om je beter voor te bereiden?
Je zult altijd zien dat het er net niet direct staat, ga je je koper dan binnen laten en koffie aanbieden, in de hoop dat het alsnog snel bijgeschreven is?

Als een koper iets wil wat hij ter plekke kan overmaken dan kan het via iDeal en als hem dat niet aanstaat, moet hij even verder zoeken.
Het staat er direct op. Niet 10 minuten, direct.
Betaalverzoek is overigens ook een prima optie, als de verkoper die 40 cent maar betaalt.

[ Voor 32% gewijzigd door St@m op 22-11-2017 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
St@m schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:11:
[...]
Zo niet, dan contant betalen.
Desnoods afspreken op een neutrale locatie met beveiliging, een vliegveld, een treinstation. Wordt je ook niet bestolen / gedrogeerd / whatever als je bij een vreemde oplichter binnenstapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleautviool
Contant geld zou ik, tenzij je een apparaat hebt om de echtheid te controleren, nooit doen bij een hoog bedrag.

'Digital man'

[ Voor 6% gewijzigd door kleautviool op 22-11-2017 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
St@m schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:11:
[...]

Van te voren geld overmaken en dan een vals adres krijgen, beroofd worden van je contanten en een valse iDEAL link..

Gewoon direct overmaken als het dezelfde rekening betreft. Staat er direct op. Zo niet, dan contant betalen.

[...]

Het staat er direct op. Niet 10 minuten, direct.
Betaalverzoek is overigens ook een prima optie, als de verkoper die 40 cent maar betaalt.
Hoe wil je de valse iDeal link doen? Dan moet de verkoper zichzelf oplichten :+ Die geef je dus zelf aan de koper ter plekke, koper maakt het over: jij ziet dat je het hebt en hoeft je niet af te vragen of de koper zo'n leuke nep-app heeft of niet.
Verder ga je als je bang bent beroofd te worden er uiteraard geen zaken mee doen...
Niet iedereen heeft dezelfde bank, daarom zijn er verschillende banken zodat mensen opties hebben, jouw methode werkt dan ook bijna nooit en als het al werkt is het meestal een oplichter...

[ Voor 15% gewijzigd door RGAT op 22-11-2017 08:17 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kleautviool schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:13:
Contant geld zou ik, tenzij je een apparaat hebt om de echtheid te controleren, nooit doen bij een hoog bedrag.

'Digital man'
Euh...

Ik heb mijn auto verkocht. Aan een Duitser. Die kwam uit Dortmund naar Zoetermeer met 15K cash in zijn handjes. Samen naar de bank gereden; geld in de automaat gestopt om te storten op mijn rekening. Automaat telt & controleert geld. Staat direct op je rekening. En pas daarna naar de RDW gereden om de auto te schorsen en aan hem over te dragen.

Geen idee of dit een optie is; je zal wel op zoek moeten naar een tijd & plek waar dus een geld-automaat is die daadwerkelijk geld kan innemen.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 22-11-2017 08:17 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
MAX3400 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:16:
[...]

Euh...

Ik heb mijn auto verkocht. Aan een Duitser. Die kwam uit Dortmund naar Zoetermeer met 15K cash in zijn handjes. Samen naar de bank gereden; geld in de automaat gestopt om te storten op mijn rekening. Automaat telt & controleert geld. Staat direct op je rekening. En pas daarna naar de RDW gereden om de auto te schorsen en aan hem over te dragen.

Geen idee of dit een optie is; je zal wel op zoek moeten naar een tijd & plek waar dus een geld-automaat is die daadwerkelijk geld kan innemen.
Ok, dat is inderdaad wel een veilige manier, maar zou ik teveel gedoe vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:49
Ik snap het hele probleem niet zo? Klant X uit buitenland boekt geld rechtstreeks over via internetbankieren (SEPA/IBAN) op jouw rekening. Dit doet de koper dus thuis, van te voren. Zodra je dat ontvangen hebt stuur je het pakketje op. Klaar.

Geld kan niet teruggeboekt worden. Risico van verzending kun je van te voren af stemmen met koper. (Je ziet vaker bij advertenties staat "risico verzending is voor koper")

Indien klant Y uit NL: zelfde verhaal, plus dat je de mogelijkheid kan bieden middels IDEAL/Betaalverzoek via bankapp. Voordeel hiervan is dat het direct verwerkt is. Ook hier: Zodra het bedrag voor jou zichtbaar is bijgeschreven op je rekening is niets aan de hand. (Dit check je dus zelf met je eigen app, Niet "meekijken" met koper)

PayPal zie ik het voordeel niet van in, in deze casus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kleautviool schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:19:
[...]

Ok, dat is inderdaad wel een veilige manier, maar zou ik teveel gedoe vinden.
Dat is dan jouw mening/gevoel. In mijn voorbeeld was het wel optimaal hoor; veel grote steden, vliegvelden, treinstations hebben minstens 1 automaat waar je geld in kan steken en het hele handeltje binnen een minuut geregeld is. En, misschien als extraatje; ook veel stations/vliegvelden hebben Western Union of andersoortige kantoren. Als je van te voren een ontvangst-adres hebt/regelt, kan een koper dus ook daar binnenlopen en het geld overmaken via een dergelijk bedrijf.

Het gaat nu om een laptop van 1K; ik kan me voorstellen dat je daar goed mee om wil gaan en je geld ervoor wil krijgen. Maar ik kan me ook voorstellen dat, vanwege het starten van dit topic, je toch een manier wil hebben dat je 100% zeker een goede afronding van de deal wil hebben.

Aangezien het erop lijkt dat de deal toch al niet meer doorgaat, is het een beetje einde oefening qua geld overmaken/oversteken ;) Succes in ieder geval met de verkoop!
fender89 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:23:
Ik snap het hele probleem niet zo? Klant X uit buitenland boekt geld rechtstreeks over via internetbankieren (SEPA/IBAN) op jouw rekening. Dit doet de koper dus thuis, van te voren. Zodra je dat ontvangen hebt stuur je het pakketje op. Klaar.
FYI: ondanks de EU, kan het bij bepaalde banken/bedragen zo zijn dat het dagen duurt. Vriend van me heeft ooit 700 Euro overgemaakt (aan de balie bij RBS in Edinburgh) naar mij in NL. Ik kon er gewoon 4 werkdagen op wachten voordat het geld gestort was. Dat is, zeker bij een deal tussen vreemden, niet heel handig. Mogelijk dat dit al verbeterd is maar wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 22-11-2017 08:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:49
@MAX3400 00 ,

Dat is toch een probleem voor de koper (De duitser in dit geval), en niet de verkoper (TS). Koper zal dan maar even een paar dagen moeten wachten.

Overigens zal dit eerder uitzondering zijn dan regel. Met het hele IBAN gebeuren zijn overboekingen veelal binnen 2 werkdagen verwerkt. ( note: werkdagen ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door fender89 op 22-11-2017 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik zie een aantal eigen Marktplaats-ervaringen langskomen, daar is dit topic niet voor bedoeld en helpen de TS ook niet verder. Zie ik deze nog wel langskomen, gaan ze de TrashCan in.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
Als ik iets koop (voor meer dan 100€), dan vraag ik altijd een copie van de identiteitskaart voor ik geld stort.

Ik heb er ook geen probleem mee een fotootje van de mijne door te geven, zodat ze weten met wie ze zaken doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:08
Tommie12 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:11:
Als ik iets koop (voor meer dan 100€), dan vraag ik altijd een copie van de identiteitskaart voor ik geld stort.

Ik heb er ook geen probleem mee een fotootje van de mijne door te geven, zodat ze weten met wie ze zaken doen.
Als een koper om een legitimatiebewijs vraagt dan kap ik het gesprek gewoon af, hoe dan ook. Er wordt ontiegelijk veel mee gefraudeerd, en je krijgt mijn ID gewoon niet.

[ Voor 0% gewijzigd door SampleUser op 22-11-2017 11:21 . Reden: vurneedurlandtst ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:23
Klopt, stuur aub niet een kopie van je identiteitskaart door naar iedereen. Daar kan je alles mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 14:09
crazyx schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:28:
Klopt, stuur aub niet een kopie van je identiteitskaart door naar iedereen. Daar kan je alles mee doen.
Een oplossing hiervoor is de kopie-ID app lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleautviool
Hmm ik krijg net (± 14 uur na mijn laatste reactie) weer een bericht van 1 van de 'Duitsers' met daarin zijn naam & adresgegevens. Een snel zoektochtje op internet (op zijn naam) levert geen resultaat op en het adres wat hij noemt kan ik op Google maps niet vinden.

Interessant dit :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
Tommie12 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:11:

Kijk ff Opgelicht van afgelopen dinsdag terug, dan weet je waarom je nooit een kopie van je ID moet afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik kan dat niet zien.

Wat kunnen ze met een fotootje van je id?
Feit is dat ik wil weten aan wie ik geld zou storten als ik iets laat opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

MP is met een driehoeks opzet bezig aan het testen. De koper stuurt het geld naar de vaste derde partij van MP. Als dat binnen is verstuurt de verkoper het naar de koper. Zodra die het goed ontvangen heeft meldt ie dat bij de 3e partij en het geld kan naar de verkoper. Of dat ook voor het buitenland gaat werken? PS: ik zou nooit zo mijn ID kaart kopie versturen. Wat in Radar te zien was.. Prima...de kracht van de herhaling zullen we maar zeggen, maar dit issue is al stokoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Bij mij gaan hier alle alarm bellen rinkelen, maar goed...
Heb je je laptop al hier op Twaeker V&A gezet, ik heb er erg goede ervaringen mee voor computer gerelateerde meuk.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:28
route99 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:00:
MP is met een driehoeks opzet bezig aan het testen. De koper stuurt het geld naar de vaste derde partij van MP. Als dat binnen is verstuurt de verkoper het naar de koper. Zodra die het goed ontvangen heeft meldt ie dat bij de 3e partij en het geld kan naar de verkoper. Of dat ook voor het buitenland gaat werken? PS: ik zou nooit zo mijn ID kaart kopie versturen. Wat in Radar te zien was.. Prima...de kracht van de herhaling zullen we maar zeggen, maar dit issue is al stokoud.
Hoe houdt dat tegen dat een kopende partij alsnog zegt dat hij een baksteen heeft ontvangen? Of de verkopende partij een baksteen te versturen en volhouden dat er een laptop in zat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:52
fender89 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:23:

Geld kan niet teruggeboekt worden. Risico van verzending kun je van te voren af stemmen met koper. (Je ziet vaker bij advertenties staat "risico verzending is voor koper")

Indien klant Y uit NL: zelfde verhaal, plus dat je de mogelijkheid kan bieden middels IDEAL/Betaalverzoek via bankapp. Voordeel hiervan is dat het direct verwerkt is. Ook hier: Zodra het bedrag voor jou zichtbaar is bijgeschreven op je rekening is niets aan de hand. (Dit check je dus zelf met je eigen app, Niet "meekijken" met koper)

PayPal zie ik het voordeel niet van in, in deze casus.
Dit. Zolang jij geen geld op je bankrekening ziet onderneem jij geen enkele actie tot verzenden. Simpel. Je accepteert alleen een bankoverschrijving als betaling indien de koper anders wil betalen dan stopt de verkoop gewoon.

Succes ermee!

PSN: DoubleDutchh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44
mat.hi.as schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:26:
[...]

Hoe houdt dat tegen dat een kopende partij alsnog zegt dat hij een baksteen heeft ontvangen? Of de verkopende partij een baksteen te versturen en volhouden dat er een laptop in zat?
Bewijs van het gewicht van je pakket. Deze wordt tijdens het transport gewogen.
Lijkt me dat een baksteen een duidelijk ander gewicht heeft dan de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Was er niet zoiets dat stortingen vanuit het buitenland zomaar weer terug getrokken kunnen worden? Bij marktplaats aan- en verkopen geldt de gouden regel "bij twijfel, niet doen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Ik handel vrij veel op MP. Zowel kleine als grote bedragen.

Ik bied altijd 3 verschillende betaalmethodes aan:

iDeal betaallink via mijn rabobank app
iDeal betaallink via marktplaats optie
PayPal
Overmaken via de bank

Mochten mensen toch echt niet anders dan met cash geld willen betalen dan bied ik ze aan om met ze naar pin automaat te gaan waar ze te plekken geld pinnen en het geld overhandigen.

Mochten ze dat niet willen geef ik aan het geld te accepteren, nadat het geld gecontroleerd is door een geld scanner.

Verzenden doe ik pas als ik het geld in bezit heb, ik maak dan meteen een postNL verzending aan. Daarnaast stuur ik foto's van het in inpak proces (ook handig voor bewijs als er iets misgaat bij postNL): product in doos, doos open en doos dicht met het verzend label op. Op die foto's is goed te zien dat alles stevig en goed is ingepakt.

Als mensen lastig gaan doen of een vrij stroeve communicatie met ze heb dan kap ik het gesprek af en wens ik ze veel succes met hun zoektocht.

Soms heb ik er zelf een raar gevoel bij en dan kap ik het ook af.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
mashell schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:45:
Was er niet zoiets dat stortingen vanuit het buitenland zomaar weer terug getrokken kunnen worden?
Waar heb je dat vandaan?
Nila schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:54:
Ik handel vrij veel op MP. Zowel kleine als grote bedragen.

Ik bied altijd 3 verschillende betaalmethodes aan:

iDeal betaallink via mijn rabobank app
iDeal betaallink via marktplaats optie
PayPal
Overmaken via de bank
PayPal is geen goede manier voor de verkoper; zie ook de eerdere berichten hierover. De koper krijgt meestal gelijk van PayPal. Dus ze hoeven maar te zeggen dat ze een steen hebben ontvangen en je bent de Sjaak.

[ Voor 54% gewijzigd door Medione1210 op 22-11-2017 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo had ik ook eens een Canon L objectief op MP gezet. Reageerde iemand die wilde dat ik het naar de UK verzond. Hij bood de vraagprijs maar wilde het ook zo snel mogelijk afhandelen.

Contact opgenomen met Marktplaats en het bleek inderdaad een scam te zijn.

Ik handel in ieder geval niet meer met buitenlanders. Hooguit misschien België, die horen en toch wel een beetje bij *; , maar daarbuiten houd het ook wel op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 21:20

MsG

Forumzwerver

mashell schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:45:
Was er niet zoiets dat stortingen vanuit het buitenland zomaar weer terug getrokken kunnen worden? Bij marktplaats aan- en verkopen geldt de gouden regel "bij twijfel, niet doen".
Ik ken alleen de ongedekte cheque maar verder kan een reguliere SEPA-transactie helemaal niet zomaar ongedaan worden gemaakt. Door dit soort ongeverifieerde spookverhalen worden mensen onnodig bang voor buitenlandse transacties.

Ik zou zeggen gewoon doen, maar enkel via het IBAN-systeem, want dan is het wederzijds bindend. Paypal is veel te koper-minded.

Verzekering van PostNL is wel een beetje een wassen neus, dus zorg dat je zelf het product zo goed mogelijk verpakt en dat je eventuele aankooppapieren nog hebt, en foto's van het inpakken. Als je het nodig gaat hebben blijken de voorwaarden van verzekerde verzending een stuk genuanceerder (in negatieve zin).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Niet online

Nila

Idiot!

Medione1210 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:58:
PayPal is geen goede manier voor de verkoper; zie ook de eerdere berichten hierover. De koper krijgt meestal gelijk van PayPal. Dus ze hoeven maar te zeggen dat ze een steen hebben ontvangen en je bent de Sjaak.
Tot op heden heb ik 1x met PayPal een Case gehad en die heb ik als verkoper gewonnen.

PostNL track and trace (aangetekend) gaf aan dat het pakket is afgeleverd. Koper beweerde nooit iets te hebben ontvangen.

Ik heb netjes mijn tegenwoord gedaan, inclusief alle foto's en bewijzen en communicatie naar PayPal verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Nila schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:07:
[...]

Tot op heden heb ik 1x met PayPal een Case gehad en die heb ik als verkoper gewonnen.

PostNL track and trace (aangetekend) gaf aan dat het pakket is afgeleverd. Koper beweerde nooit iets te hebben ontvangen.

Ik heb netjes mijn tegenwoord gedaan, inclusief alle foto's en bewijzen en communicatie naar PayPal verstuurd.
Er is altijd een uitzondering op de regel natuurlijk, maar in het algemeen is de koper beter beschermd dan de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
kleautviool schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:13:

'Digital man'
Gewoon zon stift. Gebruik k al jaren. Zeg er ook alyijd bij contanten controleer ik

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:49
@Nila Of een betaal verzoek, mocht je ING hebben. Staat er direct op, maar volgens mij werkt dit niet met duitse bank. (correct me if i'm wrong)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nila
  • Niet online

Nila

Idiot!

SlqmLqck schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:24:
@Nila Of een betaal verzoek, mocht je ING hebben. Staat er direct op, maar volgens mij werkt dit niet met duitse bank. (correct me if i'm wrong)
Ik heb Rabobank, daarmee kan ik een betaal verzoek sturen. Dit is dan iDeal een link die je naar een betaal pagina stuurt. Met ING ben ik niet bekend, maar neem aan dat die ook een iDeal link genereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:52
Klinkt gek, maar als ze bij mij in de buurt wonen wil ik best middelman voor je spelen (Berlijn, Leipzig)

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Er is m.i. niets op tegen als koper het via zijn Smartphone betaalt. Alleen moet je op je eigen Smartphone/Desktop kijken of het bedrag daadwerkelijk op je rekening is gearriveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
macciez schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:41:
Klinkt gek, maar als ze bij mij in de buurt wonen wil ik best middelman voor je spelen (Berlijn, Leipzig)
De stad die ik nu doorgekregen heb is Buchem, alleen de straat die genoemd is lijkt niet te bestaan.

Desalniettemin bedankt voor het aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Als een koper netjes via overschrijving betaald en de naam klopt zou ik geen problemen hebben met een koper in het buitenland, dat is niet veel anders dan een koper binnen NL. Uiteraard wel verzenden met tracking voor het geval er gezeur komt (maar dan nog, wat kunnen ze je maken, eigen risico zou ik zeggen). Waarom ze perse via MP een laptop willen kopen moeten ze verder zelf weten.

PayPal zou ik in dit geval niet doen. Het kost ten eerste geld, ten tweede wil PayPal je geld nog wel eens tijdelijk vasthouden en ten derde is het te fraude gevoelig (zelfs als een PayPal claim in je voordeel wordt beslist heb je er tijd en moeite in gestoken).

Als iemand de laptop komt ophalen en ter plekke een overschrijving doet ook prima, maar dan zou ik de laptop pas meegeven als het geld daadwerkelijk bijgeschreven is op je rekening.

Electronica via MP verkopen... altijd feest ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dat overschrijven in België is niet evident.
Als het na de bankuren is, en tussen verschillende banken, dan duurt dat 1-2 dagen.

Het enige wat goed werkt is de Bancontact app.
Ik genereer een QR met een betaalverzoek, de tegenpartij scant en tikt pin op zijn eigen GSM, en ik krijg een bevestiging.

Paypal gebruik ik enkel als koper, of bij transacties op ebay als verkoper, maar zeker niet op 2dehands of zo.
En verder, laten storten, en dan stuur ik op.
Als ik moet storten, dan wil ik wel weten aan wie ik moet storten. Dan google ik de persoon en het adres.
If something does not smell good, then no deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 07:36
Yorinn schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:58:
[modbreak]Ik zie een aantal eigen Marktplaats-ervaringen langskomen, daar is dit topic niet voor bedoeld en helpen de TS ook niet verder. Zie ik deze nog wel langskomen, gaan ze de TrashCan in.[/]
De topicstarter heeft volgens mij ook geen hulp meer nodig, verkoop is afgeketst en daar ging dit topic over.

Topicstarter wilde de nadelen weten en/of weten of hij het moest doen of niet. De topicstarter gaat het niet doen, problem solved?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Sowsieo vraag ik mij af waarom je met buitenlanders zou willen handelen? Gewoon lekker bij Nederlanders houden... Kun je in ieder geval ook nog op het Nederlandse recht terugvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:31
Tweezitsbank schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:48:
Als een koper netjes via overschrijving betaald en de naam klopt zou ik geen problemen hebben met een koper in het buitenland,
Wat versta je onder 'de naam klopt'?

Een slimme oplichter 'verkoopt' een item aan een tweede slachtoffer. Vervolgens benadert hij TS met de identiteit van deze persoon en laat hem het geld overmaken aan TS.

TS heeft z'n geld, maar al snel klopt het tweede slachtoffer bij hem aan dat 'ie z'n geld terug wil omdat hij is opgelicht. Succes met de morele wroeging als je weet dat een derde partij óók is opgelicht, en jij het geld in bezit hebt.

Dat is dan ook de reden dat TS hier sowieso niet mee door moet gaan, want er zijn meerdere aanwijzingen dat er iets niet in de haak is. 1000 euro vooruitbetalen, buitenlander op Marktplaats, vraagprijs (?).

Ook al 'heb' je het geld, dan is er nog kans dat je gewoon genaaid bent. Niet. Doen.
fyr0 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:34:
Een oplossing hiervoor is de kopie-ID app lijkt mij?
Nee. De andere partij heeft geen enkele reden om een kopie van je ID te vragen, want het bewijst niets.

Kijk eens Radar of Opgelicht, dan zie je dat de oplichters verzamelde identiteiten hergebruiken om nieuwe slachtoffers te maken. Komen ze op jouw Facebookwall verhaal halen.

De enige betrouwbare optie is 'face to face' via iDeal of contant (als je dat vertrouwt). Of een feedbacksysteem als Tweakers, dan weet je een stuk beter met wat voor persoon je zaken doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

mat.hi.as schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:26:
[...]Hoe houdt dat tegen dat een kopende partij alsnog zegt dat hij een baksteen heeft ontvangen? Of de verkopende partij een baksteen te versturen en volhouden dat er een laptop in zat?
Vraag even na bij MP hoe die proef exact gaat lopen. Daar ontbreken mij de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
Op zich is mijn vraag inderdaad goed beantwoord, maar ik vind het inmiddels wel een fascinerend proces.

Als reactie op mijn vraag vanaf welke bank & rekeningnummer hij zou gaan betalen en op welke naam dit rekeningnummer stond kreeg ik alleen metro bank terug.

Voor zover ik kan zien is dat een bank in het verenigd koninkrijk... :)

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 23:56
Echt hè, Marktplaats. Ze adverteren vrij vaak, maar innoveren voor geen meter.. Nog steeds geen geverifieerde accounts met ratings (zoals Tweakers V&A) waarbij je de kans krijgt als verkoper een reputatie op te bouwen.

Vraag me af hoe je zo stom kunt zijn zo'n bekend merk naar de gallemiezen te helpen. De toko had veel eerder al verkocht moeten worden.

Anoniem: 258387

AvWijk schreef op donderdag 23 november 2017 @ 01:50:
Echt hè, Marktplaats. Ze adverteren vrij vaak, maar innoveren voor geen meter.. Nog steeds geen geverifieerde accounts met ratings (zoals Tweakers V&A) waarbij je de kans krijgt als verkoper een reputatie op te bouwen.

Vraag me af hoe je zo stom kunt zijn zo'n bekend merk naar de gallemiezen te helpen. De toko had veel eerder al verkocht moeten worden.
Dat gaat ook nooit echt werken met de volumes die ze wegzetten. Kijk maar naar Ebay, een rating systeem dat helemaal niet eerlijk is en niet werkt.

@kleautviool Als het netjes op je rekening wordt overgemaakt zie ik niet echt een probleem.

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 23:56
Anoniem: 258387 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 01:57:
[...]

Dat gaat ook nooit echt werken met de volumes die ze wegzetten. Kijk maar naar Ebay, een rating systeem dat helemaal niet eerlijk is en niet werkt.
Met volumes wegzetten bedoel je vooral handelaren? Waarom zou daar geen geverifieerd account voor kunnen zijn?

Anoniem: 639074

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:42 ]

• kleautviool
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 05:59:
[...]

Kun je niet beter meteen de laptop naar zijn huisadres in Nigeria sturen en de betaling achteraf regelen?? :+

Een Duitser(??) die een qwerty keyboard zoekt, wiens naam en adres niet zijn terug te vinden, een bankadres in de UK(??) heeft en grossiert in korte antwoorden?? :F
Zo ongeveer ja.

Ik zie er inmiddels de humor wel van in en ben benieuwd hoe lang ik hem aan de praat kan houden. Misschien stuur ik dan voor de grap alsnog een baksteen op. Helemaal gratis! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:59
Anoniem: 258387 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 01:57:
@kleautviool Als het netjes op je rekening wordt overgemaakt zie ik niet echt een probleem.
Als je het topic gelezen had (bericht Thralas) dan had je geweten waarom dit wel een probleem kan zijn (en in dit geval hoogst waarschijnlijk is).

Zie hier nogmaal hoe de zogeheten driehoeksoplichting werkt.
https://www.fraudehelpdes...rkopers-tegen-elkaar-uit/

• MsG
  • Laatst online: 21:20

MsG

Forumzwerver

jomas schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:19:
[...]

Als je het topic gelezen had (bericht Thralas) dan had je geweten waarom dit wel een probleem kan zijn (en in dit geval hoogst waarschijnlijk is).

Zie hier nogmaal hoe de zogeheten driehoeksoplichting werkt.
https://www.fraudehelpdes...rkopers-tegen-elkaar-uit/
Als je het stuk zelf ook even leest zie je dat de verkoper van een product hier redelijk buiten staat. Deze krijgt zijn geld en levert het product. Dat de oplichter er voor zorgt dat iemand anders betaald maar de oplichter het product krijgt is vooral iets tussen koper en oplichter, niet zozeer de verkoper. Daarnaast zal je in de driehoeksoplichting als oplichter juist níet willen dat slachtoffer met paypal betaald, immers die kan dat zo weer terughalen.

In dit geval lijkt het juist op een typische buitenlandkoper die een superfake Paypal-mailtje gaat sturen als je accepteert met Paypal te betalen. Ik heb dat ook weleens gehad, hij noemt het product ook algemeen "the goods" in de correspondentie, dat zie je wel vaker bij copy-paste correspondentie.

Feit blijft dat een buitenlandse koper niet inherent oplichting is en de driehoeksfraude juist veel meer binnenlands voorkomt, maar in dit geval rieken de specifieke dingen toch naar een oplichter. Als je je verveeld kan je Paypal nog aanbieden en lachen op het briljant neppe mailtje wat je dan vaak van ze krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 23-11-2017 11:53 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:59
MsG schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:51:
[...]
Als je het stuk zelf ook even leest zie je dat de verkoper van een product hier redelijk buiten staat.
Nee dus.
Ik heb dit stuk gelezen en weet (al lang) hoe zo'n oplichting werkt.
De verkoper heeft een probleem als de andere opgelichte persoon zijn geld (desnoods via de rechter) terugeist.

• route99

route99

Hoe ......kun je zijn... er wordt al zoveel gewaarschuwd voor dit soort praktijken. Kranten, journaals en actualiteiten rubrieken brengen het nieuws regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05 14:57
kleautviool schreef op woensdag 22 november 2017 @ 07:33:
Ik heb nu inmiddels drie biedingen op mijn laptop gehad.

De eerste was een Nederlands sprekend iemand die ter plekke het bedrag over wilde maken met zijn app zodat ik mee kon kijken. Toen ik terug mailde dat ik hem een betaalverzoek zou sturen waarmee het bedrag met iDeal betaald kon worden kreeg ik 'Ik heb een jongeren rekening en heb nooit met iDEAL gewerkt' terug.

De andere twee waren mensen die de laptop naar Duitsland gestuurd wilde hebben, maar zijn allebei met de communicatie gestopt nadat ik duidelijk heb gemaakt alleen een SEPA overboeking te accepteren.

En dat was dus zeer waarschijnlijk wel een oplichter!

Die andere manieren zijn nieuw voor me.. wist niet dat ze tegenwoordig ook al naar Duitsland wilden laten versturen.

[ Voor 7% gewijzigd door koektrommeltje op 07-12-2017 23:47 ]

Pagina: 1