Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thermostaatkranen - gelijk verder denken domotica?

Pagina: 1
Acties:

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-11 22:55
Hallo,

Ik woon in een flat gebouwd rond 1980, de verwarmingen hier zijn net zo oud.

Nu zijn de huidige kranen niet echt nauwkeurig omdat met de ouderwetse draaiknoppen het niet makkelijk instellen is. De flat heeft blokverwarming en elke verwarming heeft een eigen knop en wordt dus niet centraal geregeld.

Vandaag voor een ander verhaal kwam het onderhoudsbedrijf dat voor de VVE ons onderhoud etc doet. Hij vertelde mij dat ik thermostaatkranen kan laten monteren waardoor ik de temperatuur beter kan regelen. Ook vertelde hij mij over een centraal gestuurd systeem waardoor ik alles kan regelen. Het ging over EVOhome.

Nu ging bij mij een lampje branden en bedacht ik mij dat als zij dit kunnen met een kant en klaar systeem, dit vast via home domotica te regelen valt.

Ik heb alleen 0 kennis van dit soort systemen en aangezien de wintermaanden al begonnen zijn en daarom wat vaart erachter wil zetten dacht ik, ik vraag het gewoon hier!

Mijn vragen:
Waar moet ik op letten met dit soort systemen?
Advies in merk en/of type?
Compatibel met oa homekit of software als Domoticz?

Meer info nodig? Laat het even weten.

Alvast bedankt!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 18:06

OgWok

U.N.C.L.E.

Als je het simpel wilt houden kan je (bv. bij Conrad) thermostaat kranen kopen die temp in een bepaalde tijd regelen; stookprofiel voor bv. een week. Zijn niet duur (rond de € 18,--)

Heb er een in gebruik en bevalt erg goed. Werkt op 2 penlites en die gaan ruim een jaar mee. Ook verkrijgbaar draadloos. Wel duurder dan.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Dit neigt meer naar Domotica. Duwtje naar DED.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08

JdM

Humbled

Mocht je toch via domoticz willen rommelen, dan raad ik je aan om domoticz via een raspberry in werking te stellen en even wat te oefenen met klik-aan-klik-uit schakelaars, zodat je behendig wordt met het systeem zonder dat je meteen in de kou zit ;)

• Renald0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 17:47
ik heb een netatmo thermostaat, die heeft ook bij horende radiatorkranen en komt beduidend goedkoper uit dan de evo home.

Er is ook nog itho spider, er is ook nog eve, Tado, en nog wel enkele.

Elke set, net iets anders in de mogelijkheden. Dus dat wordt rondkijken :)

• CollisionNL
OgWok schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:48:
Als je het simpel wilt houden kan je (bv. bij Conrad) thermostaat kranen kopen die temp in een bepaalde tijd regelen; stookprofiel voor bv. een week. Zijn niet duur (rond de € 18,--)

Heb er een in gebruik en bevalt weg goed. Werkt op 2 penlites en die gaan ruim een jaar mee. Ook verkrijgbaar draadloos. Wel duurder dan.
Gezien inderdaad, dan heeft elke kraan een eigen regelaar zeg maar. Dat is wel mooi en voor niet veel geld al een stuk aangenamer dan nu! Ik heb er zojuist een gevonden welke ook via Zwave werkt. Ervaring hier mee?
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:49:
[mbr]Dit neigt meer naar Domotica. Duwtje naar DED.[/]
Thanks! past inderdaad beter.
JdM schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:51:
Mocht je toch via domoticz willen rommelen, dan raad ik je aan om domoticz via een raspberry in werking te stellen en even wat te oefenen met klik-aan-klik-uit schakelaars, zodat je behendig wordt met het systeem zonder dat je meteen in de kou zit ;)
Ik zat inderdaad aan een Raspberry te denken, ik heb er nog 1 liggen zonder taak. Eventueel Zwave knoppen heb ik ook gevonden op het internet. Maar dit is voor mij ook nieuw terrein (wat ik overigens wel wil gaan leren!). Ik heb Phillips Hue lampen, kan ik daar wat mee gaan oefenen?
Renald0 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 19:06:
ik heb een netatmo thermostaat, die heeft ook bij horende radiatorkranen en komt beduidend goedkoper uit dan de evo home.

Er is ook nog itho spider, er is ook nog eve, Tado, en nog wel enkele.

Elke set, net iets anders in de mogelijkheden. Dus dat wordt rondkijken :)
Kijk ik ga ze allemaal eens bekijken! Thanks

• paQ
  • Nu online

paQ

Hier ook +1 voor Netatmo kranen.
Ze geven onafgebroken de temperatuur aan, en bij activering de ingestelde temp.
e-ink dus energiezuining.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Renald0
de kranen heb ik nog niet, binnenkort eentje om ens te testen. Maar thermostaat ziet er alvast ok uit en doet hier zijn job goed.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die fibaros zien er ook leuk uit
https://www.robbshop.nl/thermostaatkraan-fibaro-met-sensor

(geen ervaring mee, ik heb overal vloerverwarming)

En alles in domoticz regelen. :> Pi of synology Nas

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2017 21:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• CollisionNL
paQ schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:27:
Hier ook +1 voor Netatmo kranen.
Ze geven onafgebroken de temperatuur aan, en bij activering de ingestelde temp.
e-ink dus energiezuining.
Gebruik je ook de thermostaat?
Renald0 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:35:
de kranen heb ik nog niet, binnenkort eentje om ens te testen. Maar thermostaat ziet er alvast ok uit en doet hier zijn job goed.
Hoe gebruik je de thermostaat? Centrale verwarming regelen? Wat is de toevoeging van de kranen bij jou?
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:48:
Die fibaros zien er ook leuk uit
https://www.robbshop.nl/thermostaatkraan-fibaro-met-sensor

(geen ervaring mee, ik heb overal vloerverwarming)
Handig met de extra sensor. Zwave wel handig voor als ik meer wil gaan doen hiermee.
Edit: ik heb een Raspberry beschikbaar en een Syn NAS. Hoe werkt dit op de NAS?

[ Voor 3% gewijzigd door CollisionNL op 21-11-2017 21:59 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

CollisionNL schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:57:
[...]

Gebruik je ook de thermostaat?

[...]
Nee, ik gebruik alleen de kranen via homekit (middels de wireless relay) op kantoor.

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-11 15:14
Ik heb een tijdje terug een post geplaatst waarin ik mijn situatie uitleg, misschien heb je daar wat aan. Ondertussen heb ik met hulp van Tweaker Genetx's script nu een zelflerend systeem waarbij ik in combinatie met home-assistant mijn huis automatisch laat voorverwarmen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
http://www.jadahl.com/
Maar voor een Pi is meer documentatie beschikbaar. Nadeel: sd-kaartje kan crashen.
Ik draai domoticz nu op een PI, maar gebruik de synology nas voor Grafana (en influxDB) in Docker voor de mooie grafiekjes.
Heb z-wave (fibaro rookmelders, fibaro tussenstekkers), Mitsubishi melcloud to domoticz en een kamstrup warmtemeter met m-bus, energiemetingen dmv youless, waterteller, SMA SBFspot, allemaal op de pi zitten.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2017 22:24 ]

• CollisionNL
endness schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:06:
Ik heb een tijdje terug een post geplaatst waarin ik mijn situatie uitleg, misschien heb je daar wat aan. Ondertussen heb ik met hulp van Tweaker Genetx's script nu een zelflerend systeem waarbij ik in combinatie met home-assistant mijn huis automatisch laat voorverwarmen.
Hmm interessant, dat is weer een stap verder.

Maar als ik het goed begrijp speelt dit probleem bij mij niet omdat elke radiator continu apart zijn water krijgt via de blokverwarming en het niet via een centraal punt geregeld wordt. Of begrijp ik het dan verkeerd?

Home-assistant ziet er ook goed uit, weer even in verdiepen. Waarom heb je hiervoor gekozen?

Ik wist niet dat Evohome cloudbased is. Liever niet dus.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:07:
[...]

http://www.jadahl.com/
Maar voor een Pi is meer documentatie beschikbaar. Nadeel: sd-kaartje kan crashen.
Ik draai domoticz nu op een PI, maar gebruik de synology nas voor Grafana (en influxDB) in Docker voor de mooie grafiekjes.
Heb z-wave (fibaro rookmelders, fibaro tussenstekkers), Mitsubishi melcloud to domoticz en een kamstrup warmtemeter met m-bus, energiemetingen dmv youless, waterteller, SMA SBFspot, allemaal op de pi zitten.
Woow, wat een mogelijkheden. Ik sta echt nog aan het begin van dit allemaal. Mijn huidige appartement is vooral heel oud. Bij mijn volgende woning wil ook zo ver gaan en zoveel mogelijk uitlezen, aansturen en beheren.

Helaas ondersteunt mijn Syno geen docker. Draai je de grafiekjes in de browser of heb je een dedicated monitor waarvan je ze uitleest? Wat is dat Grafana vet :o Ik heb nog een servertje staan wat ik nauwelijks gebruik. Ik kan hier natuurlijk ook wat van maken voor al dit soort praktijken.

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-11 15:14
@CollisionNL Ah, dat is wel een zorg minder inderdaad. Aangezien er bij jou altijd warm water beschikbaar is zou je er dus al zijn door alleen de knoppen te monteren.

Ik heb voor Home Assistant gekozen omdat ik er nog veel meer aan gekoppeld heb, en HASS erg veel platformen ondersteunt. Ik heb onder andere Z-Wave, plantsensoren van Xiaomi via bluetooth, stopcontacten via MQTT (Sonoff S20) en deursensoren met een rfxcom op 433mhz, en dat werkt allemaal samen. Ik heb hiervoor Domoticz gebruikt, maar daarin liep ik toch tegen beperkingen aan, en ik ervoer het geheel destijds niet als stabiel. Dit is echter wel 2 jaar geleden, dus laat mijn ervaring je vooral niet afschrikken. De eerste stapjes in domotica zijn makkelijker met Domoticz, juist omdat het minder uitgebreid is. Als je het serieuzer wilt gaan aanpakken raad ik je wel aan om naar HASS te kijken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CollisionNL
Grafana is zeker vet, maar ik sta daar ook nog maar "net" een dag in...
Maar veel hulp van tweakers via het forum...
Ik kan het gewoon uitlezen via een browser.
Domoticz zie je ook op een smartphone. Domoticz app (ios+android) en pilot app voor ios.

Overal ter wereld je verwarming aanzetten/dingen uitlezen/huis bewaken/notificaties sturen... nice. :)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2017 22:52 ]

• CollisionNL
@endness Ja dat is dus een voordeel! Maar dan moet ik de knoppen nog wel centraal sturen en dat kan dan of via bijv. een Pi met de software of een centrale thermostaat?

Oke dus je gebruikt meerdere protocollen zoals Zwave, Bluetooth en RF en gebruikt HASS als cockpit?

Draai je dit allemaal op een servertje? Ik neem aan dat je per protocol wel een ontvanger moet hebben om de gewenste apertuur aan te sturen? Als ik het goed begrijp moet je voor Zwave altijd een controller hebben zoals bijv. een Aeotec USB Z-Stick.

Zo zal Rfxcom ook een controller nodig hebben om vanaf je centrale punt de sensoren aan te sturen?

Uiteindelijk wil ik dat als ik en mijn vrienden niet meer verbonden zijn met het thuisnetwerk (telefoons niet verbonden met bijv wifi) dat het huis na een uur afwezigheid bijv alles uitgeschakeld. Denk aan lampen, verwarming en sommige stopcontacten (föhn, strijkijzer etc). Is dit mogelijk met HASS of Domoticz?

@AUijtdehaag
Ja daar wil ik ook heen uiteindelijk. De verwarming staat voor nu op 1 omdat het hier onaangenaam koud kan worden.

Welke radiatorkranen gebruik je? En via welk protocol heb je ze verbonden met Domoticz?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CollisionNL
Ik heb zonnepanelen en een l/w warmtepomp en geen gas meer (of stadsver(w)arming).
Ook heel mijn huis aangepast van ijzeren radiatoren en plofketel naar overal vloerverwarming/koeling op 3 verdiepingen.
Een 450 ltr cv buffervat met hygienespiraal voor tapwater.
Dus geen radiator kranen, maar in heel mijn huis vloerverwarming en dezelfde temperatuur. (mede door wtw ventilatie)

Dat gaat allemaal via domoticz.
Fibaro tussenstekker z-wave (met energiemeting) stuurt de vloerverwarmingspomp aan.
Script voor Mitsubishi l/w WP stuurt de WP aan.
Kan automatisch, maar ik doe het nog handmatig via de smartphone onderweg naar huis....
Wisselende werktijden, dus prima zo aan te sturen (ivm besparing en 1-persoon huishouden)
Uiteraard is alles instelbaar, je zou ook geofencing kunnen gebruiken dmv je smartphone.
ik heb gekozen voor z-wave, vanwege de terugkoppeling. (het is wel allemaal duurder dan KAKU, rfxcom)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2017 23:34 ]

• CollisionNL
@AUijtdehaag Echt een smarthome _/-\o_
Krijg je tapwater vanuit je eigen vat??? :o

geofencing is de nextstep alleen ook hier geen ervaring mee. Ik wil uiteindelijk wel dat alles uit gaat als ik langere tijd uit huis ben.

Ik zit te kijken naar https://www.robbshop.nl/co-sensor-fibaro hier zit een temperatuur sensor in. Zou ik deze kunnen gebruiken/misbruiken om als tempsensor voor mijn verwarming te gebruiken?

De Tussenstekkers zou ik bijv. tussen het strijkijzer kunnen plaatsen zodat ik hem op afstand/tijdgestuurd/geofencing kan uitlezen en in/uitschakelen?

De kosten neem ik voor lief. Ik zie het ook als een hobby en een hobby kost nou eenmaal geld. En als ik endness goed begrijp gebruikt hij meerdere protocollen door elkaar en kan ik dus eventueel ook hierop uitbreiden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Tapwater douche gaat via douchewtw - buffervat (in zomer al op 20C vanwege zolder warmte/ in winter op 35 C vanwege verwarming met WP) hygienespiraal - rest opwarming door doorstroomverwarmer (ik stap over van 1-fase naar 3-fase, iets meer capaciteit)
In de keuken hangt een quooker (grohe red) ook met een fibaro tussenstekker voor de energiemeting en uitschakeling bij langere afwezigheid.
Nu ga ik wat ver.... Maar ik wil geen tapwaterboiler dmv WP. Teveel standbyverliezen door hogere temperatuur + legionella bestrijding + meer lawaai warmtepomp + meer kans op defrosts. Dus vandaar doorstroomprincipe en lage temperatuur in het vat, 35 graden is de werktemperatuur van de WP en continu laag pitje van de WP.

Waarom wil je een strijkijzer aansturen via een tussenstekker? 8)
De kerstboom of verlichting willekeurig aansturen kan ik nog wel inkomen... (net of je thuis bent, maar er toch niet bent)
TVhoek gaat ook helemaal van spanning af, indien niet gebruikt.
Er zijn goedkopere alternatieven dan de fibaro tussenstekkers :X

Wow, co sensors had ik nog niet gezien 8) (maar heb geen plofketel meer, dus CO is uitgesloten)
Maar ook rooksensors van fibaro hebben een temp meting. (maar aan het plafond is het altijd warmer)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2017 00:05 ]

Verwijderd

Ik heb deze goedkope dingen op m'n (blokverwarming) radiatoren geschroeft, en zijn echt perfect:
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1378424_LB_00_FB/max-draadloze-radiatorthermostaat.jpg?x=520&y=520
Goedkoop (€20 euro), supergemakkelijk te installeren en je hebt direct digitale thermostaten op je radiatoren (dat is echt het eerste wat je wil met blokverwarming). En mocht je willen dan zijn ze draadloos aan te sturen! Ik gebruik ze enkel stand-alone en (nog) niet centraal / draadloos door gewoon aan de knop op de radiator te draaien, maar het is dus mogelijk om later altijd nog een draadloze regelunit of een lan gateway te kopen.

Het draadloze gedeelte is helaas een soort proprietary 868Mhz protocol (lijkt op zigbee), maar het is wel makelijk om met de lan-gateway te communiceren, en daarvoor zijn open-source implementaties voor een aantal homeautomation systemen te vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2017 00:10 ]

• Renald0
CollisionNL schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:57:

Hoe gebruik je de thermostaat? Centrale verwarming regelen? Wat is de toevoeging van de kranen bij jou?
ik had me kunnen redden met enkel de kranen, maar in de woonkamer hangt de thermostaat, omdat ik daar liever de temeratuur niet meet aan de radiatoren zelf.

De kranen komen in de slaapkamers, ev. de keuken. Ga t bekijken hoe goed ze werken voor mij. Want sommige radiators zouden gewoon met een timer-kraan voldoende kunenn hebben.

• CollisionNL
@AUijtdehaag
Top, werk je met dit soort apparaten of is het vanuit een hobby ontstaan?

Strijker was meer een voorbeeld aangezien ik een medebewoonster heb wie nog wel eens in de ochtend haast van alles aan laat staan.... 8)7

Na 100x zeggen wil ik het in eigen hand nemen.

Niet echt positief die goedkopere alternatieven. Goedkoop is duurkoop.

Ik zou dan 1 CO melder en dan 2 rookmelders plaatsen. Ja dat klopt warmte stijgt, dat moet ik ze strategisch plaatsen als ik de sensoren optimaal wil gebruiken.

Wat voor controller gebruik je in je Raspberry?Aeon Labs Z-Stick ?

@Shadow DAt is niet duur en geen leercurve. Ook eens bekijken. Thanks for the tip!

@Renald0 Ben benieuwd, zitten ze er al op?

[ Voor 5% gewijzigd door CollisionNL op 22-11-2017 13:08 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Dit is een grafiek van netatmo
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/x4rte8.png

Als je ook de thermostaat gebruikt krijg je ook verbruiksverwachting e.d.

• Renald0
Nee, draai de Thermostaat nog niet zo lang.

Er is nog duct tape mee gemoeid mbt tot de bekabeling in de kelder, eerst dat verhelpen :)

• CollisionNL
@paQ
https://www.conrad.nl/nl/...429_pla-1489354&WT.srch=1
Deze voor 2 knoppen + kastje waardoor ik met mijn telefoon alles kan regelen.

En dan apart extra knoppen + de thermostaat:
https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details
https://www.conrad.nl/nl/...rthermostaat-1295725.html

Werkt dit in de cloud of is alles lokaal? ik heb de voorkeur aan eigen beheer namelijk.
Is dit ook te linken aan HASS of domoticz?

@Renald0 duct tape my dear friend! _/-\o_

• Renald0
De opstelling die je hierboven vermeld moet je aanpassen indien je voor de Netatmo gaat.

dat 'Kastje' zit nl altijd bij de thermostaat.
Dus enkel thermostaat en knoppen kopen - niet de knoppen set met kastje.

Je kan die nl niet combineren (tenzij op 2 aparte circuits)

De netatmo is volledig cloud denk ik...dat zint me ook niet zo erg, maar het is wat het is...

• OgWok
  • Laatst online: 27-11 18:06

OgWok

U.N.C.L.E.

€ 199,-- voor 2 knoppen en een kastje?? Lekker prijsje. Foto's van het design interieur geven de doelgroep al aan ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• paQ
  • Nu online

paQ

De relay is de bridge tussen de cloud en de netatmo apparaten zoals ik het zie.
Ga je een thermostaat gebruiken, dan zit daar de relay al bij, en kun je dus af met verder losse kranen.
Edit: wat renald0 zegt dus :P

Netatmo heeft nu trouwens 25% black friday dinges.
Dus ik zie thermostaat + relay 129 euro. En dan 79 euro per kraan.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 23-11-2017 10:06 ]

• CollisionNL
@Renald0 late reactie maar ik was even druk.

Ik heb ondertussen al wat research gedaan en mijn Raspi ga ik aankomend weekend omtoveren tot Domoticz/HASS test apparaat om de basics te leren en de verschillen te ontdekken.

Ik neig naar https://www.domotica-shop...t-controller-p-16965.html of Netatmo, of een alternatief van een ander merk.

Ik ben het een en ander op een rijtje aan het zetten.

@OgWok
Niet goedkoop inderdaad, maar ja dan heb je ook wel wat :X

@paQ
De units moeten hier nog vervangen worden dus ik wacht even met de aanschaf. Ik wil het centraal kunnen regelen dus dan wordt het los kopen.

• Renald0
ik heb de thermostaat set tweedehands gekocht (80 eur, ongebruikt - koopje).
Nog steeds geen thermostaat kranen gekoppeld, geen tijd :)
Maar ik denk dat voor jou de fibaro's mss beter zijn aangezien die minder webservice afhankelijk zijn?

• CollisionNL
@Renald0 ik zie je bericht nu pas, excuses voor de late reactie. Ik heb ondertussen goed onderzoek gedaan. Helaas is het vervangen van de kranen door de vve uitgesteld naar januari... nog even wachten dus maar de fibaro's staan hoog op mijn lijst.
Dat is niet duur, marktplaats? Ik ga ook maar eens kijken of ik wat tweedehands kan bemachtigen! goeie tip.

@endness Ondertussen draait mijn halve huis via Home Assistant!! Echt wat een fantastisch spul, een hele nieuwe wereld!
Afgelopen zaterdag alle lampen vervangen voor Hue + Tradfri, Realtime info over mijn hardware zoals mijn Syno NAS en Pi's, alles uit zodra mijn vriendin en ik afwezig zijn dmv NMap.

Nog tips voor leuke projecten?

• Renald0
k heb nog een review toegevoegd voor Netatmo, en die vul ik later nog wel aan.
Nog tips voor leuke projecten?
Ik denk nog wat te spelen met slimme verlichting. Ik ga enkel dingen toevoegen die echt nut hebben.
De verlichting in huis van kleur laten veranderen, ter simulatie van het zonlicht lijkt me echt wel wat.
Pagina: 1