HDD met data via NAS uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BryceVL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-10-2025
Hi all,
Mijn vraag:
Ik heb uit een oude PC een harddrive gehaald, PC start niet meer fatsoenlijk op. BOOTMGR issue lijkt het.
hier (b)lijkt nog data op te staan. Aangezien ik wil beoordelen of er nog wat interessants tussen staat wil ik nog eens graven op de drive voordat deze definitief begraven wordt.
(Geen idee of er nog wat opstaat, 't is een oude PC van toen ik nog thuis woonde pre 2006)
Heb getracht via Ubuntu live CD de drive te benaderen en heb de drive in m'n Nas geprikt om deze zo te benaderen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Drive:
Maxtor HDD 160 GB SATA

Oude PC:
AMD Socket 939 processor (geloof Athlon 64 3000+)
op ASUS A8N SLI mobo.
Nvidia GeForce 6600 GT,

NAS
Zyxel NAS540
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Via PC zelf:
Via een Ubuntu live CD de drive in de PC benaderen, hieruit blijkt dat de data nog wel zichtbaar is.
Echter 't OS bevriest telkens na enkele minuten waardoor files openen of kopieeren niet lukt.
Via een Ubuntu live USB lukt niet, USB zit niet in de startup sequentie als optie.
Via NAS
Ik heb de drive in een vrije bay in de NAS geprikt. De NAS ziet 'm ook, echter bekijken lukt niet. De opties die ik zie (create volume en create disc group) geven allen aan dat de data wordt gewist.

Kan ik de drive in de NAS nog benaderen op andere wijze? Of een stabielere optie in de PC?
Ideeen zijn welkom!
Alvast dank.

Beste antwoord (via BryceVL op 21-11-2017 22:34)

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik verwacht dat de schijf in NTFS geformatteerd is, waardoor je hem niet via je NAS uit gaat kunnen lezen.. Kun je hem niet aan je eigen huidige PC hangen (Als je een vaste PC gebruikt) of via een dock als je een laptop gebruikt (Zo'n HDD usb dock haal je voor 2 tientjes), dan kun je de disk misschien wel uitlezen.

Het kan zo zijn dat als je hem aan je PC/laptop aansluit je hem niet meteen ziet, omdat hij misschien dezelfde schijfletter gebruikt als de huidige SSD/HDD die in je systeem zit. Dit los je eenvoudig op door gewoon even de drive letter aan te passen in disk management.

Alle reacties

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:34
Is de schijf niet gewoon in Windows te zien? Desnoods in safe mode. De NAS gaat hem niet worden, die zal zijn eigen file systeem er op willen zetten.

Als je meer informatie geeft over hoe de schijf is geformatteerd (ntfs oid) kunnen we je beter helpen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik verwacht dat de schijf in NTFS geformatteerd is, waardoor je hem niet via je NAS uit gaat kunnen lezen.. Kun je hem niet aan je eigen huidige PC hangen (Als je een vaste PC gebruikt) of via een dock als je een laptop gebruikt (Zo'n HDD usb dock haal je voor 2 tientjes), dan kun je de disk misschien wel uitlezen.

Het kan zo zijn dat als je hem aan je PC/laptop aansluit je hem niet meteen ziet, omdat hij misschien dezelfde schijfletter gebruikt als de huidige SSD/HDD die in je systeem zit. Dit los je eenvoudig op door gewoon even de drive letter aan te passen in disk management.

• BryceVL
arvidbeheerder schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:54:
Is de schijf niet gewoon in Windows te zien? Desnoods in safe mode. De NAS gaat hem niet worden, die zal zijn eigen file systeem er op willen zetten.

Als je meer informatie geeft over hoe de schijf is geformatteerd (ntfs oid) kunnen we je beter helpen.
Hi Arvin, het is de schijf waar Windows op heeft gedraaid, deze geeft een bootmanager issue aan waardoor deze niet meer opstart. Ik ben er wel net achter gekomen dat op een andere drive een oude versie van Ubuntu staat. Deze lijkt het wel te doen, maar geeft wel veel artefacten en bevriest af en toe. Nu even de hdd opnieuw aansluiten en zien.
Rik. schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:58:

Hi Rik, ik werk nu alleen maar met een laptop, maar zo'n hub is een goede optie. Ik ga eens kijken als bovenstaande niet lukt.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:19
Misschien is de data overschreven (door een fout)

Don't let perfect be the enemy of good.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Even een sta usb converter scoren. Komt je vast nog vaker van pas

404 Signature not found

• BryceVL
SMSfreakie schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:26:
Even een sta usb converter scoren. Komt je vast nog vaker van pas
Ik heb er één liggen, maar die lijkt niet genoeg sap te leveren om een 3,5` aan de gang te brengen. Werkt wel met een 2,5' laptop schijf. Was er eigenlijk van uitgegaan dat dit standaard is. Of levert m'n laptop niet genoeg peut?

Edit: Ik zie nu dat er uitvoeringen zijn met een adapter voor zwaardere schijven.

Edit 2: Ik kwam door je opmerking op het idee dat ik nog een oude laptop schijf had liggen. Ik heb hier Ubuntu op geïnstalleerd en zo de schijf benaderd. Heb er nog wat foto's vanaf gehaald en ergens anders opgeslagen.

Case closed! Dank jullie wel voor het meedenken!

[ Voor 30% gewijzigd door BryceVL op 21-11-2017 22:34 ]

Pagina: 1